Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Moottoripää - 14.05.2021, 05:21:45
-
Oletteko kokeilleet , miten voisi voidella ovien saranoita. Itsellä liikkuu osa ovista hiukan nihkeästi. Auttaako jos suihkuttaa CRC:tä saranan rakoon?
-
Tämän ikäluokan auto kannattaa viedä kerran vuodessa huoltoon. Jos se tuntuu kalliilta ratkaisulta, on ehkä valinnut väärän ajoneuvon. Huollon merkitys kasvaa, jos jo saranoiden voitelu tuottaa vaikeuksia.
CRC antaa ensiavun, mutta jatkuvaan voiteluun käytetään paksumpaa rasvaa. Samalla kannattaa voidella sopivalla lukkoöljyllä myös ne mekaaniset lukot. Joskus niitäkin voi tarvita :).
-
Scraabin ensimmäinen kommentti on nyt vähän niin ja näin. Jos autostaan haluaa pitää oikeasti huolta, niin huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot ovat vasta ensiapu. Jos saranat narisee, jotain niille on tehtävä nyt eikä vuoden päästä.
Kuskin oven saranat ovat itsellä murheen kryyni. Vaikka niihin laittaa mitä rasvaa, niin se ei jostain syystä auta kovin pitkään. Etenkin tuulihaka kerää kosteutta ja muuttuu tahmeaksi. Täytyisi joskus oikein purkaa ja katsoa mikä sitä vaivaa. Sellainen ruostekura tulee oven sisältä, kun kovasti rasvaa tuulihakaa.
-
Scraabin ensimmäinen kommentti on nyt vähän niin ja näin. Jos autostaan haluaa pitää oikeasti huolta, niin huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot ovat vasta ensiapu. Jos saranat narisee, jotain niille on tehtävä nyt eikä vuoden päästä.
Mielipiteeni perustuu hyviin kokemuksiin merkkihuollon palveluista 90-luvun loppupuolelta lähtien. Jos ja kun huollosta maksaa, täytyy vastinettakin saada. Toki aikaisemmin huoltoväli oli 15000, mutta eipä tarvinnut itse saranoita rasvailla ja lukkopesät toimivat -97 mallisessa autossa edelleen moitteettomasti, nyt tosin omatoimisen ylläpidon ansiosta.
Oman ysikymppisen ovet ja luukut on kyllä huollossa niin hyvin voideltu, että omalle kontolle on jäänyt vain lukkojen "varmuuden vuoksi" aseöljykäsittely, jollain kun kuulemma on joskus lukko jäätynyt ::).
-
Käsittääksini sitä lukkoa ei rasvaaminen estä jäätymästä jos ja kun ne jäätyy oven sisäpuolen osista joihin se rasva ei näkyvästä lukosta kulkeudu kuin taika- Jimin voimalla.
-
Mielipiteeni perustuu hyviin kokemuksiin merkkihuollon palveluista 90-luvun loppupuolelta lähtien. Jos ja kun huollosta maksaa, täytyy vastinettakin saada. Toki aikaisemmin huoltoväli oli 15000, mutta eipä tarvinnut itse saranoita rasvailla ja lukkopesät toimivat -97 mallisessa autossa edelleen moitteettomasti, nyt tosin omatoimisen ylläpidon ansiosta.
Oman ysikymppisen ovet ja luukut on kyllä huollossa niin hyvin voideltu, että omalle kontolle on jäänyt vain lukkojen "varmuuden vuoksi" aseöljykäsittely, jollain kun kuulemma on joskus lukko jäätynyt ::).
Juuri tuo kävi 60000 km huollossa, mutta ei siinä listassa näkynyt saranoiden voitelua. Lienee niin yksinkertainen asia, ettei sitä katsota huollonn arvoiseksi. Huomasin asian äsken , kun vaimo ei saanut ovea kiinni ensi yrittämällä. Sen verran nahkea se on.
-
Itse olen käyttänyt ihan CRC tai muita PTFE voiteluaineita. Aika usein tuota saa lisätä, ihan puhdas suunnitteluvirhe.
Ikävä kyllä vaikka autoa käyttää merkkiliikkeessä huollossa niin nämä pakkaavat ruostumaan/hankaamaan.
-
Käsittääksini sitä lukkoa ei rasvaaminen estä jäätymästä jos ja kun ne jäätyy oven sisäpuolen osista joihin se rasva ei näkyvästä lukosta kulkeudu kuin taika- Jimin voimalla.
Tarkoitin mekaanisella avaimella avattavan lukon voitelemista. Joskus voi tulla pulaa sähköstä jossain osapuolista, ja silloin mekaaninen avain pelastaa. Vanhemmissa mekaanista lukitusta joutui käyttämään esimerkiksi laivareissuilla välttämään turhat hälyt autokannella. Näissä uudemmissa lukko helposti unohtuu, kun on niin hyvin piilossakin.
Jäätymisongelmista on keskusteltu eri yhteydessä (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=124100.0). Ruuvi auki, eikä taikavoimia tarvita :)
-
Tarkoitin mekaanisella avaimella avattavan lukon voitelemista. Joskus voi tulla pulaa sähköstä jossain osapuolista, ja silloin mekaaninen avain pelastaa. Vanhemmissa mekaanista lukitusta joutui käyttämään esimerkiksi laivareissuilla välttämään turhat hälyt autokannella. Näissä uudemmissa lukko helposti unohtuu, kun on niin hyvin piilossakin.
Jäätymisongelmista on keskusteltu eri yhteydessä (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=124100.0). Ruuvi auki, eikä taikavoimia tarvita :)
saranoista yritin siis kysellä, en lukoista.
-
saranoista yritin siis kysellä, en lukoista.
Aika huonosti tulee asiallisia vastauksia , ainoastaan yksi. Ja sekin oli sellainen joka vahvisti vain omaa käytäntöäni. Kiitos siitä. Eli kukaan ei tiedä paremmin.
-
Oma resepti autoissa on CRC litiumrasva-sprayta saraniin ja aseöljyä lukkoihin. Vielä kun saisi jollain avaimen reiän pysymään peitettynä painepesupesulan ajan, niin se ei menis heti vetiseksi
-
Aika huonosti tulee asiallisia vastauksia , ainoastaan yksi. Ja sekin oli sellainen joka vahvisti vain omaa käytäntöäni. Kiitos siitä. Eli kukaan ei tiedä paremmin.
Aloittajan automallissa eli V90 vm. 2016=> ainakin minulla tuulihaka muuttuu tahmeaksi, ei varsinaiset saranat. Paksu kerros vaseliinia auttaa jonkin aikaa. Kirkas vaseliini muuttuu kuitenkin melko pian ruosteiseksi, joten jokin oven sisällä hankaa ja pahasti. Ei ole parempaa tietoa pysyvästä korjauskeinosta.
-
Ei mun autoa ole huollossa rasvailleet. Laitoin polkupyöriin tarkoitettua vaseliinia kaikkiin oven liikkuviin osiin. Jonkun verran toi käyttömukavuutta, mutta ei ne vieläkään uuden veroisesti liiku
-
Paksua rasvaa ne sinisellä laittoivat kun itsellä oli jäykkä kuskin ovi. Kuuluu vuosihuoltoon mun mielestä tarkistaa ne mut ainakin itsellä jätti rasvaamatta ja piti erikseen mainita et unohtu rasvata
-
Mulla meni ovistoppari tai tuulihaka tai oven avauskulman rajoitin, mikä se nyt onkaan nimeltään, rikki tällä viikolla. Rajoittaa oven maksimiaukeaman edelleen, mutta väliportaat puuttuvat. Nyt ovi liikkuu niin kevyesti, että se ei pysy auki kuin ääriasennossa. Vähän hankala "ominaisuus" ahtailla parkkipaikoilla.
Tilasin internetin syövereistä uuden stopparin.
-
Mulla meni ovistoppari tai tuulihaka tai oven avauskulman rajoitin, mikä se nyt onkaan nimeltään, rikki tällä viikolla. Rajoittaa oven maksimiaukeaman edelleen, mutta väliportaat puuttuvat. Nyt ovi liikkuu niin kevyesti, että se ei pysy auki kuin ääriasennossa. Vähän hankala "ominaisuus" ahtailla parkkipaikoilla.
Tilasin internetin syövereistä uuden stopparin.
Ovistoppari tuli korjattua, mutta luotto Volvon laatuun suli lopunkin.
(https://i.ibb.co/xjCJCVF/20211229-105744.jpg) (https://ibb.co/xjCJCVF)
Yläpuolen jousi oli ruostunut poikki suunnilleen joka kierrokselta. Ymmärtäisin 30 vuotta vanhassa autossa, mutta tämä auto ei ollut vielä edes kolmea täyttänyt, kun oireet alkoivat.
Suunnitteluvirhe, vesireikä puuttuu eikä jousi ole rosteria. Näitä saa merkkiliike jatkossa vaihtaa luultavasti yhtä taajaan kuin jäätyviä lukkoja. Täytyy pyöräyttää noita jousia jemmaan, kun löydän jostakin sopivaa RST- jousilankaa.
-
Ovistoppari tuli korjattua, mutta luotto Volvon laatuun suli lopunkin.
(https://i.ibb.co/xjCJCVF/20211229-105744.jpg) (https://ibb.co/xjCJCVF)
Suunnitteluvirhe, vesireikä puuttuu eikä jousi ole rosteria.
Mielenkiintoista, stopparin "varressa" näyttäisi olevan vesireikä, vai tulkitsinko toimintaa oikein? Jos sellainen olisi myös noissa liukupaloissa, vesi pääsisi valumaan alas.
Jousitehtaalla nuo ei paljon maksaisi, mutta niillä on juuri siksi minimilaskutus, joten yhteen autoon tulee kalliiksi.
Onko tuo työläs purkaa?
-
Mielenkiintoista, stopparin "varressa" näyttäisi olevan vesireikä, vai tulkitsinko toimintaa oikein? Jos sellainen olisi myös noissa liukupaloissa, vesi pääsisi valumaan alas.
Jousitehtaalla nuo ei paljon maksaisi, mutta niillä on juuri siksi minimilaskutus, joten yhteen autoon tulee kalliiksi.
Onko tuo työläs purkaa?
Periaatteessa pieni reikä vaalean osan pohjassa auttaisi paljon. Rasvaus vaseliinilla on tässä tapauksessa vain hulluudeksi.
Ovipahvi pois ja kaiutin pois, niin kaiuttimen reiästä mahtui vaihtamaan. Noin 15 minuutin operaatio, kun tietää mitä on tekemässä. Ekaa kertaa tekevä voi varata aikaa puoli päivää tai vie suosiolla pajalle.