Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: nall3 - 16.05.2021, 10:55:58
-
1.6d koko moottorin vaihtoon liittyvää pohdintaa.
Pohdin tässä, että pitääkö esim: suuttimien numerot vaihtaa eculle vaihdettaessa koko moottori toisesta autosta?
Onko jotain muuta, mitä pitäisi huomioida?
-
1.6d koko moottorin vaihtoon liittyvää pohdintaa.
Pohdin tässä, että pitääkö esim: suuttimien numerot vaihtaa eculle vaihdettaessa koko moottori toisesta autosta?
Onko jotain muuta, mitä pitäisi huomioida?
Voihan ne suuttimien koodit vaihtaa joskaan mahdottomasti hyötyä siitä ei ole. Kone kiinni ja kovaa ajoa.
-
Voihan ne suuttimien koodit vaihtaa joskaan mahdottomasti hyötyä siitä ei ole. Kone kiinni ja kovaa ajoa.
Hyvä kun sai tähän selvyyden nopeasti. Kiitos.
On sitten melkoinen ero s40 ja pösön 1.6d moottorin irroituksessa.
Volvo käyttää normi kuuskanta pultteja, mutta pösössä on sekalaisia kuuskanta, kuusiokolo ja tähtikantasia.
Volvossa ilman keulan purkamista nostaa koneen pois nopeammin, kun pösöstä koko keula purettuna.
-
Mikä muuten petti entisessä koneessa, kun joudut moottoria vaihtaa.
-
Mikä muuten petti entisessä koneessa, kun joudut moottoria vaihtaa.
Suutin jäänyt niin kovaa kanteen kiinni, että poraamaan joutui.
Poratessa kävi pieni lipsahdus ja siihen on hyvä lopettaa tarina. ;)
Olisihan pelkän kannen voinut hommata, mutta löytyi reilu 250tkm ajettu vm:05 pösö 290€, niin ajattelin päästä helpommalla ja vaihtaa 140tkm vähemmän ajettu moottori.
-
Hmm... Ompas ranskalainen ollut fiksu.
Pösössä on ilmausta varten tuollainen pilssipumppu vakiona.
(https://i.ibb.co/c3XJL7k/IMG-20210516-191217-2.jpg) (https://ibb.co/c3XJL7k)
-
Voihan ne suuttimien koodit vaihtaa joskaan mahdottomasti hyötyä siitä ei ole. Kone kiinni ja kovaa ajoa.
Voi kun olisikin ollut noin helppoa, että kone kiinni ja kovaa ajoa.
Koneenvaihto sujui ihan odotetusti, mutta käynnistysvaiheessa ei meinannut lähteä käyntiin millään.
Vihdoinkin kun sain tuon käyntiin alkoi uudet murheet, minkä kanssa pähkäillyt useammat illat. Käyntiin lähti ja kävi tyhjäkäyntiä, mutta kierroksilla kuulosti ihan betonimyllyltä, mikä on täynnä isoja kiviä. Kaiken kruunasi, että kaasua painaessa kierrosten ollessa 1500-2000rpm auto sammui joka kerta.
Lopulta ei lähtenyt enää käyntiin edes.
Omasta mielestä kaikki anturit vaihdoin Volvon omasta koneesta.
Vikakoodia tarjosi koko tämän ajan "liian korkea polttoaineen paine" ja "egr vuotoa".
Polttoaine oli huomattavan lämpöistä, silloin kun auto vielä suostui käynnistymään.
Polttoaineen paineeksi Vida näytti reilua miljoonaa, vaikka optimipaine olisi vidan asteikolla 280000.
Monta iltaa pähkäiltyä ja motivaatiota kerätessä mietin, että mitä en ole vielä tehnyt tai vaihtanut. Volvon polttoaineen painesäädintä korkeapainepumpun persiistä en ollut vaihtanut vielä ja vanhan koneen pumpun perästä nappasin säätimen.
Säädin sopii hienosti Pösön korkeapainepumppuun, mutta liitin ei mahdukkaan paikalleen Volvon säätimellä ja liittimellä. Pösön liitin lähtee suoraan säätimeltä vaihdelaatikolle päin ja Volvo liitin lähtee apparin jalkatilan suuntaan, missä on vastassa polttoaineputki/liitin, joten säätimen liitintä muokaten Volvon säädin paikoilleen.
Auto lähti käyntiin ja ottaa kierroksia ihan normaalisti.
Vinkkinä muille toisen PSA merkin moottoria käyttäessä, vaihtakaa kaikki anturit vanhasta koneesta!