Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: polar - 23.11.2011, 09:17:10
-
Onko kukaan tehnyt ja onko tietoa kuinka kaukana ensimmäinen laakeri on kytkinkopasta?
Jokkis kardaani auton sais tolla aika takapainoseks. Joku lyhyt akselivälinen koppa ja paloseinää saa siirtää sen 30cm.
-
Haluaisin kanssa tietää miten onnistuu lyhennys tai miten onnistuu muutos tavalliselle avokardaanille. Suunnittelin Morrikseen tuota 360:n voimansiirtoa, mutta mittausten jälkeen tulin siihen tulokseen, että kone tulee keulasta ulos jos akselia ei lyhennä tai korvaa lyhyemmällä avokartaanilla. Pitäisi kai lyödä atomeiksi tallin nurkalta tuo Volvon akseli ja tutkia rakennetta.
-
Tuli tässä pähkäillessä ajatus että M45 eteen josta kolmonen päälle. Sit siihen sian laatikkoon ois "helppo" naittaa kardaanin laippa siihen mistä se alkuperänen akseli katkee missä on ne poorit. Ja avokardaani väliin, sais tiheemmän perän halvalla. Mitähän säännöt sanois tohon? :idiot2:
-
Tätäkin on tehty, en tosin tiedä jokkiksesta.
Lisää painoa(eteen), lisää voimansiirtohävikkiä
Lisää särkyviä osia
Mites jos jättää takaa jarruosat pois ja käyttää pientä vannetta ja rengasta?
Kevenee, madaltuu ja välitys lyhenee. Voiko vaihteella jarruttaa riittävästi?
-
Minimipaino tais olla 930kg ja joku ford fiaskon koppa rälläköitynä painaa joku 400kg. Kun sitä tulipeltiä saa siirtää 30cm niin ei se "etulaatikon" paino kovin eteen tulisi. Sianpäässä tihein välitys on 3,64 paitsi dieselissä 3,82 (jota ei löydä mistään). Lisäksi välityksiä vois vaihdella radan mukaan, 2-3. Ja tulishan sitä painoo takapäähänkin, eikä tarvis laittaa lisäpainoja. Taitais tulla aika lyhyt kardaanin pätkä ja ahdas hytti. :D
-
Taitaa tulla tuplalaatikolla jo liiankin tiuha välitys, ykkönen jää ainakin jo turhan lyhyeksi.
Toimivat jarrut on pakolliset joka pyörässä, eli ei käy takajarrujen pois heittäminen. Vaihteella ei pysty jarruttamaan tarpeeksi.
-
Kakkosella liikkeelle? Kyllähän huippujen pitäs riittää jos"etuperä" kolmosella.
-
4.99 pitäis tulla perävälityksiksi tolla jos osaan laskea. Kakkosella menis jo vähän turhan tiheeks.
-
Eli ei hyvä. Muistaiskohan sitä viikonloppuna purkaa sen 360:n voimansiirtoakselin niin saisi rakenteeseen selvyyden. Jos lyhennys ei muuten onnistu niin rälläkällä poikki ja ihmehitsillä (joku halpis ydintäytekone, oon muuten hitsannu sillä amuliinia ja kaikkee vaikka kaikki väitää ettei onnistu :o) takaisin kasaan ;D
-
Holkitus ja tekee siihen putkeen vaan "luukun" mistä hitsaa. Riippuu vaan miten se kardaani liikkuu niiden laakereiden varassa, ettei siellä ole mitään päittäislaakeria. sit vasta kun olis holkittanu ja hitsannu sen kardaanin niin lyhentäis putkee? Olishan toi painon ja voimansiirto hävikkien kannalta paras ratkaisu. Sitä tarkoitin sillä että menis turhan tiheeks jos laittas "etuperän" kakkoselle niin tulis joku yli 7 välitys ;D. Mut jos laittas kolmoselle niin toi 4.99 perävälitys ja kakkosella liikkeelle vois olla ihan toimiva. Sen holkituksen kanssa kannattais varmaan käyttää jonkinlaista lämpösovitetta, näin ainakin vetareiden lyhentelemisessä.
-
http://www.et-studios.com/motorsports/gears/gears.html
Tossa ois aika hyvä laskuri noihin välityksiin, hyvin näyttäis ainakin mun silmään natsaavan.
-
Ja kun tässä nyt on lähdetty pelle peloton linjalle niin mitenkäs ton M46:sen kertojan ohitus taas menikään ja millä suhteella se kertoo. En käytä hakua enkä käy museossa.
edit: No jouduin käymään sitten kuitenkin. Kakkonen ja kertoja päälle M46:sesta ja sian loppuvälitys
olis 6.29. Ja painais kuin kuolemansynti.
edit2: Nopeudet 7krpm 195/50-15 vakiovälitys (3.64) samalla rengastuksella
1: 32 km/h 56 km/h
2: 56 96
3: 88 151
4:120 207
5:144 251
-
Nappivitonen hajoaa jos laittaa toimimaan pienemmillä vaihteilla, eli ei hyvä. Minä kyllä unohtaisin tuplalaatikot, tulee painoa ja mahdollisia vikapaikkoja lisää. Kohtuu hyvinhän sianpää lähtee vakiovälityksilläkin. Ison kakkosen ja kolmosen välin saa korjattua asentamalla vitosen paikalle kakspuolikkaan, rattaat saa alle satkulla ja laatikon tekemisen hinta riippuu tekijästä. Mitähän Karpiolalla maksaisi lyhyempi akseli (aivan liikaa kuitenkin :D)?
-
Nappivitonen hajoaa jos laittaa toimimaan pienemmillä vaihteilla, eli ei hyvä.
Ei hyvä mutta melkein. Kestää aikansa. Mulla oli yksi tehoton B200ET+M46 modattu silleen(rele paskana ::)) että ylivaihde meni aina halutessä päälle. Kesti kiihdyttää kakkosella kaasupohjassa rajoittimelle ja napista ylivaihdetta sisää kaasua nostamatta
Kolmosella ei nappiakannata painaa, välitys aika liki 1:1
-
Ei hyvä mutta melkein. Kestää aikansa. Mulla oli yksi tehoton B200ET+M46 modattu silleen(rele paskana ::)) että ylivaihde meni aina halutessä päälle. Kesti kiihdyttää kakkosella kaasupohjassa rajoittimelle ja napista ylivaihdetta sisää kaasua nostamatta
Kolmosella ei nappiakannata painaa, välitys aika liki 1:1
Toihan on sähkösesti ohjattu vaihteisto :buck2:, kyllähän se välitetty laatikko teetetyllä/tehdyllä teräskardaanillä.
Ja lisää virtuaali virittämistä, penarin perän paikalle, ei o painava toi paketti kun raahasin tänään auton alle sateen suojaan.
Ja sais kunnon jarrut ja erillisjousituksen mielestäni hyvä ajettavuus varauksin (liian laajat ja vaikesti hallittavat sladit).
Mut laatikko eripäässä vois käytös olla rauhallisempaa kunnon ulosjoustolla. Koneen merkkiin ottamatta kantaa... :P
Ja anteeksi jo valmiiksi ot
-
Sen verran mittailin tänään tota kardaaniputkee että laakerin ulkokehä
on 22.5cm putken laipasta ja takimmainen 52.5cm. Päittäislaakeri on sitten
jossain näiden välissä.
-
Siellä ei kyllä ole mitään päittäislaakereita, vähän vuosimallista riippuen siellä on joko 2 tai 3 laakeria. Muistaakseni B19 koneisissa on 2 laakeria ja B200 koneisissa 3.
Laakerit ovat ihan yleismallisia, sisähalkaisija about 24mm (1,5mm paksuinen muovisoviteholkki välissä), tanko on 21mm. Ulkohalkaisija jotain 50mm nurkilla ja sit siellä on peltinen sovite kumivulkanoinnilla millä laakerit on sovitettu putken sisään. Laakerit ja sovitteet on vaan siis työnnetty putkeen rasvan avulla.
-
Ok, eli kardaanin saa sieltä putkesta ulos? Toi Alfamerin kirjan kuva valehtelee sit tosta keskimmäisestä laakerista. Tai ota nyt tosta kuvasta selvää mitä sen olis tarkoitus kuvata.
Oletko ottanut noita erilleen ja jos olet niin hyviä neuvoja kiitos.
Onko tarkempaa tietoa ton kardaanin materiaalista ja hitsattavuudesta/poorien koneistuksesta?
-
Ei siellä tosiaan ole muuta pitelemässä sitä akselia kun kumipuslat jotka on laakerien sisällä, tosin nuo puslat saattavat olla kevyesti liimattuja, mutta tanko lähtee ulos työntämällä tai vetämällä kohtuullisella voimalla, arviolta 50-100kg. Eli ottaa kardaaniputken käteen ja omalla kehonpainolla roikkuu sen päällä ni tanko liukuu ulos sillä voimalla. Ruuvipenkki on hyvä apu pitää kardaanitankoa paikallaan kun vetää putken irti, ja silikooni tai rasva asennuksessa helpottaa.
Materiaali on karkaistu teräs ilmeisesti, aika kovaa tavaraa on, hitsata en uskaltaisi ihan heti ellei löydy osaamista, voi olla että kestääkin hitsattuna...
Tosin, orkkis vetoakseleita hitsasin ihan pää päätä vasten, ja kestivät muutaman vedon 2.vaihteella 664Nm tuottavalla moottorilla. Vetareita tuo siis rasittaa kutakin noin 1500Nm edestä noin2,5 vaihdevälityksellä ja 2,56 perävälityksellä
Poikki sahaaminen ja uusien boorien koneistus voisi olla varmin tapa lyhentää.