Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Pende - 19.05.2021, 11:17:16
-
Uskolliseen ratsuun tullut merkillinen oire. Katkoo virtaa kesken ajon ja palauttaa välittömästi. Eli auto käytännössä sammuu sekunniksi, mittaristoon syttyy kaikki valot kuten virran kytkiessä ja jatkaa käymistä välittömästi uudelleen. Criuse tippuu pois ja integroitu puhelin tippuu pois eli virta todella käy poissa. Automaattilaatikolla vielä hämmentävämpää on että oikeasti lähtee itsekseen käyntiin. Oletettavasti konessa ja askissa on sen verran kierroksia että tavallaan jatkaa käymistään. Vaihdevalitsimen P asento ei siis ilmeisesti vaikuta kuin starttimoottorin toimintaan. Mitään vikakoodia ei jätä.
Onkohan kellää tullut vastaan vastaavaa? Olisi kiva saada vinkkiä että kannattaako alkaa ensin perkaamaan johdotuksia ja virtalukkoa vai mistä lähtisi liikkeelle.... ::)
V70 D5 2003. Mittarissa reilu 500 000km.
-
Onko auto lämmin kun tuo tapahtuu ja onko moottori silloin kiihtymässä, tasaisessa ajossa vai moottorijarrutuksessa tai tyhjäkäynnillä. Voit kokeilla tyhjäkäynnillä lämmittää kuskin jaloissa olevaa CEM-yksikköä hiustenkuivaajalla, jos vika tällöin ilmenee on vika siinä CEM-yksikössä. Toki joku piuha konehuoneen puolella voi myös olla poikki. Niitä voi kokeilla heilutella. Tai laturi lakata lataamasta hetken. Virtalukkoa jos epäilee, kokeile heiluttaa avainta auto käynnissä.
-
Lujasti kiitos vinkeistä!
On tehnyt sitä kylmänä, lämpimänä, tasaisessa ajossa ja liikkeelle lähtiessä. Toki lähtiessään sammuu kokonaan ja pitää kaynnistää avaimesta. Johtoja olen jo heilutellut tuloksetta. Pitää tuota CEM yksikköä alkaa lämmitäämään. Voisiko tuo laturi oikeasti aiheuttaa tuon oireen? Eli hetkellisesti lakata lataamasta ja tällöin katkaista virrat vaikka akku olisi täysi? Latausjännitteitä nimittäin mittailin yleismittarilla ja muutaman kerran ei antanut järkeviä lukemia. OBD kytkettynä kuitenkin latausjännitteet tasaisesti n. 14V joten pidin yleismittarin häröilyä huonona kontaktina. Ja jos latuksen katkeaminen voi aiheuttaa viran katkeamisen onko koko laturi sökö vai riittäsikö jos uusisi hiilisillan?
Kiitos :)
-
Mä asensin omaan järeämmän laturin (160A) alkuperäisen tilalle. Sen jälkeen, about 2 kertaa vuodessa, sadekelillä kun hidastaa 30 nopeudesta kääntyäkseen pihaan(suunnalla ei väliä) tasamaalla, on auto selvästi sammuttanut sähköt pariksi sekunniksi ja sit taas jatkanut matkaa. Tuo laturi pääsee startissa aika hitaasti vauhtiin ja tuntuu että sen pyörivä massa myös jotenkin sekoilee lataussäätimensä kanssa kun hidastaa tuolleen moottorijarrutukselle ja kääntää jolloin ohjaustehostimen kautta moottori apulaitteineen on kovilla. Mut tuo tapahtuu tosi harvoin, jos tekisi useammin kävisin kyllä kaikki maadoituskohdat läpi. Koneen päältä johtosarjan, etulokasuojien päältä maadoituspisteet, akun maadoituksen kontissa. Laturin piuhojen kireyden olen jo katsonut ;)
En ole kanssa omassa ikinä katsonut CEMmin kuntoa vielä. Voihan sinne päästä kosteuttakin. Mulla on tosiaan ihan sama auto mutta vasta 360tkm ajettu
-
Mielellään aloin syyttää laturia, koska olis kivampi vaihtoehto kuin alkaa johtosarjoja rapimään auki. No tosiaan startin jälkeen latausjännitteet alle 11V ekan minuutin.Samalla ajotietokone kiroilee sähkölaitehuoltoa. Ei tosin toistu joka kerta mutta ehkä kuvastais oireen ajoittaista ilmenemistä. Hain uuden hiilisillan ja vaihoin sen. Nyt ainakin lähtee heti lataamaan kyselemättä mitään toistuvissakin starttauksissa.
Toivottavasti syyllinen olis ollu noin helppo. palailen ellei :)
-
Kannattaa tarkistaa vielä auton rungosta startin lähelle moottorin kylkeen menevä maadoituskaapeli - omassa kaapeli meni poikki moottorinpään liittimen sisällä, ulospäin ei näkynyt mitään mutta kaapeli jäi käteen kun siitä vähän nykäisi. Helppo juttu tarkistaa.
-
Aika ärsyttävä vika, itsellä oli jokunen vuosi sitten. Täältä foorumilta löytyi hyviä ohjeita paljon. Konehuoneessa on se +-liitin siinä läpän alla mihin tulee paljon muitakin johtoja. Sen hässäkän purin, hioin ja putsasin niin vika hävisi.
-
Laiskalle miehelle paha vika ainakin. Tulee kerran pari vuodessa ja voi jättää vuoden väliinkin. Nuo liittimien putsaukset on kyllä aina hyviä vinkkejä, sekä tuo plussanapa että moottorin maadoitukset moottorin päässä ja sitten etulokasuojien lähellä ja se johtosarja koneen päällä.