Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jpajula - 19.05.2021, 22:05:57
-
Se ylin vaihteistotuen nimelläkin kulkeva kumi on aivan rikki ja loppu ja tyhjäkäynnillä tärisee ikävästi, joten päätin laittaa kaikki vaihtoon kerralla, koska tuskin muutkaan hyvässä kunnossa enää on. En tilannu originaaleja, vaan Lemförderiä kaikki ja ihan kumisia. Löysin aiheesta videon https://www.youtube.com/watch?v=UA7qjGjg8Yc , jossa varsin hyvin selostetaan homman kulku. Itse ajattelin tosin aloittaa kylmästi alapäästä ja heti sormi pakopuolelle, niin pääsee suoraan satulaan.
Nosturi näyttää aina niin kivalle, mutta.. tommonen asennustuen näkönen pitkävartinen tunkki vai miksi tuota kutsuis, semmosta minulla ei ole. Motonetista 39€ olis 160 - 290cm 180kg maksimikantavuudella (https://www.motonet.fi/fi/tuote/7500139/Urko-43129-asennustuki-160-290-cm), mut se ei liene nostamiseen vaan lähinnä jollain nostetaan ja sitten tuo lukitaan sinne väliinkö? Kotoa löytyy rampit, pukit ja pari hallitunkkia (ja autossa ehkä saksitunkki, jolla vois olla helpompi säätää moottorin korkeutta vaihdon aikana), mut riittääkö tila ton takimmaisen tuen vaihtoon?
-
Vaihdoin omaan V70 D5 takemman alatyynyn viime perjantaina. Keula oli ramppien päällä ja normi tunkilla (+ sopivat lankut) nostin moottoria.
Ahdastahan siellä alla on mutta tulihan tuo tehtyä. Toki bensakoneen kohdalla homma voi olla erilainen, mutta videon perusteella homman pääperiaatteet on ihan samat.
Hankalinta oli saada takatyynyn alapultti auki, juurikin tuosta syystä että kallistuksen vakaaja on makeasti siinä edessä. 1/4 varrellinen hylsy + väännin mahtui siitä välistä ja kesti vielä vääntää alapultti auki. Tiukassa oli ja ehdin jo ajatella, että hylsy tulee särkymään tai väännin vähintään menee solmuun... Muutakaan sinne en saanut mahtumaan...
Itse löysäsin tätä hommaa varten ylätuen sekä myös etutyynyn alapulttia, jotta kone pääsee nousemaan/ kallistumaan helpommin. Oikeastaan ylätuen irrotus taitaa D5 kohdalla olla pakollistakin, jotta tuonne alatyynyn yläkiinnitykseen ja alipaineletkuun pääsee käsiksi.
-
Tuossa jotain videon muodossa:
https://www.youtube.com/watch?v=qOiGe3TMjt0
Kylläkin S60:sen muodossa, mutta sama tuenta nuissa on..
-
Ekassa videossa toi kaiffari tunkee tommosen 3/8 setin sinne alapulttiin, joten vois hakee tämmösen pitkän jatkon https://m.motonet.fi/fi/tuote/7002498/MTX-Tools-niveloity-jatkovarsi-450-mm-38 Jos sinne menee 15mm hylsy, niin 9,5mm paksu jatkovarsi pitäs mennä myös.