Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Minä ja Volvo - 26.05.2021, 16:10:47
-
Mikähän mahtaa ko. auton takapäässä pitää sellaista kitinän tapaista ääntä kun ajaa vähänkin epätasaisemmalla pinnalla? Selkeästi ääni tulee takaa, ja vaikuttaisi siltä, että ääntä tulee vasemmalta ja oikealta takaa. Ääni ei kuulu ihan jokaisessa epätasaisuudessa, mutta aika usein kylläkin. Ikäänkuin joku paikka olisi rasvan tarpeessa tms. Auto on läpäissyt katsastuksen vajaa vuosi sitten ongelmitta, ja on käyty huollossakin tässä välissä, eikä mistään erikoisesta ole minua huomautettu. Sinänsä auton ajettavuus on oikein hyvä, mitään erikoista ei tunnu ajossa, eivätkä renkaat ole kuluneet epätasaisesti. Ajotapani on rauhallinen ja koitan mahdollisuuksien mukaan aina vältellä pahimpia kuoppia yms. Sinänsä kovin hiljaisessa autossa tuo takapäästä kuuluva nitinä/kitinä tuntuu harmilliselta. Mielessä kävi, että voisikohan ääni johtua takapään iskunvaimentimista? tai olisikohan joku lämpösuoja löystynyt ja pääsee ajoittain koskettamaan esim. pakoputkeen? Sellaisen havainnon tein kun kävin mökillä, että kunnolla kuormattuna tätä erikoista ääntä esiintyy huomattavasti vähemmän.
-
Kuullostaa justiinsa pitkittäisen tukivarren etupuslalta. Lähtenyt vulkanoinnista irti, siirtynyt sivuun ja hinkkaa koriin. Perusvika, korjaus maksaa noin 80€ + työt
-
Kiitoksia paljon nopeasta avusta :) Ehtisin miettimään jo jotain paljon hintavampaa, esim iskunvaimentimia. Parempi korjata pikimiten, ettei aiheuta lisää vaurioita. Taitaa olla sellainen vika, että jää helposti huomaamatta esim. katsastuksen yhteydessä. Hiljaisessa autossa pienikin sivuääni kun kuulostaa niin voimakkaalle. Aikani miettisin asiaa itsekseni, ja raapisin melkein pääni puhki kun ihmettelin asiaa, kun toisaalta noin 800.000km ajetussa harraste-autossani Volvo 740, alustasta ei kuulu mitään nitinää eikä kolinaa.
-
Iskarien vaihto taitaa olla kyllä halvempi remppa...
-
Tuo on muutaman tunnin homma nosturilla ja oikeilla työkaluilla. Eli pitää olla erikoistyökalu tuon helan vaihtoon auton alla tai menee melko työlääksi.
Iskarit on halvemmat, mikäli ei ole säätyvät eikä tasonsäätöä.
-
Just vaihtelin itselle. Ei tarvinnut erikoistyökaluja, tai semmosen laatikon hitsasin prässiin painin työkaluksi.
Varren irrottaa autosta noin puolessa tunnissa, vanhan puslan pärryytin paineilmataltalla ulos, uus prässissä takas ja romut nippuun.
-
Debil taisi ottaa XC60- malliseen minulta 250€ osineen kun vaihtoi nämä. Ei älytön hinta, kun Volvon virallinen huolto pyysi yli 400€.