Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jaf-70 - 30.05.2021, 11:12:12
-
Volvo V50 1.6D 2010 vuosimallia 300t mittarissa. Vajaan vuoden vanha hyväkuntoinen akku, toiminut täysin ok, myös edellisellä orkkisakulla.
Perjantaina klo 17 maissa töistä tullessa kaikki ok. Sitten lauantaina iltapäivällä ovet eivät toimi, avattava mekaanisella avaimella,
auto on sähköisesti täysin kuollut.
Joskus harvoin valot jäävät päälle, vaikka avaimet ottaa virtalukosta. Mutta kai akku ottaisi latausta vastaan, jos näin olisi käynyt,
kokeilin kahdella laturilla, tulee error toisella laturilla ja toisella ei viisarit värähdä lainkaan.
Lähden tästä kokeilemaan varaakun laittoa, mutta mikä voisi selittää tämän blackoutin?
-
Yleismittarilla + ja - ovat oikosessa, kun kaikki akkuun menevät johdot on kytketty, ei ole mitenkään niihin koskettu, ei resistanssia, ihan sama kun yleismittarin johtojen piikit laittaa yhteen, eikös tämä ole no no! Oikonen, akku on tyhjentynyt siksi.
plus ja miinus navat näyttää ottavan runkoon, metalliseen tuulisalvan-alahakaan testasin.
En ole vielä sulakkeita katsonut, mutta onko ne kaikki oltava ok, koska akun navoilta näyttää oikosta, sulakkeen tehtävähän on palaa ja katkaista oikonen.
Voin ottaa akulta johdot navoilta pois ja yrittää ladata akkua, mutta miten selvitän, missä oikonen sijaitsee? Eihän tuota akkua ole järkevä ladata ja kytkeä, ennekuin oikosen sijainti selviää
Miten yön yli koskematon auto voi olla yhtäkkiä oikosessa akku tyhjänä?
-
Taitaa olla akku oikosessa. Ota miinusnapa irti ja toista mittaukset.
-
Otin navoille menevät kengät irti, yleismittarilla näyttää olevan piuhat oikosessa (ei resistanssia välillä + ja - unitti) ja + ja - piuhat ottaa yhteyden myös runkoon.
Akku oli täysin tyhjä, ensin älylaturi näytti LO (aiemmin näytti ERR kun kengät oli kiinni navoissa), sitten noin 30 sek jälkeen akku rupeaa ottamaan latausta vastaan.
Jokin hihnamainen hento ääni on tyhjäkäynnillä kuulunut 1kk ajan, laturin hihna? Laturi voisiko olla kärventynyt?
Moottoritilan sulakeboxissa kaikki päällisin puolin siistiä, täytyy kai jokainen sulake erikseen katsoa. hanskalokeon alapuolen sulaketaulua olen pian katsomassa.
Mutta eikö sulake pitäisi palaa, ja vain viallinen laite mennä off line, nyt on + ja - puoli oikosessa?
http://www.volvohowto.com/volvo-s40v50-2004-to-2013-fuses-list-and-amperage/
-
Auton laturia lähtisin tutkimaan kun vaikuttaa siltä että jokin on oikosessa.
Akku pitää ladata heti kun mahdollista, jos meinaa että siitä vielä toimivan akun saa. Pakkaskelillä se olisi jo todennäköisesti menetetty.
-
Uskaltaako akkua tuohon kytkeä takaisin?
Plussa johdokengästä (akku poissa autosta) on yhteys runkoon, eikös se ole katastrofi, eli no no tilanne, ei saa kytkeä akkua, ennekuin plussalta ei ole yhteyttä runkoon.
Akkuvalo tai mikään varoitusvalo ei palanut perjantaina, kun töistä kotiin ajelin.
Miten laturi voi auto paikallaan yhtäkkiä tehdä oikoset, auto katoksessa, ei satanutkaan?
Mikä sulake pitäisi olla palanut, jos laturi on tehnyt oikoset runkoon? 2010 v50 1.6d siis kyseessä?
http://www.volvohowto.com/volvo-s40v50-2004-to-2013-fuses-list-and-amperage/
-
Akku pitää ladata heti kun mahdollista, jos meinaa että siitä vielä toimivan akun saa. Pakkaskelillä se olisi jo todennäköisesti menetetty.
Eikös se ole nimen omaan toisinpäin eli mitä lämpimämpi, sen fataalimpaa akulle on jos se pääsee aivan tyhjäksi? Ainakin minun maalaisjärjelläni ja kemian tuntemuksellani kemiallisten reaktioiden kinetiikkaan vaikuttaa lämpötila kiihdyttävästi. Ja lyijyakun kennolevyjen sulfatoituminen lienee kemiallinen reaktio. Tyhjä akku taas saattaa jäätyä helpommin.
-
Vara-akku 16.74v, käynnistyskaapeleilla + ja - kenkiin kiinni, voltit heiluvat 1-9v, ovet eivät toimi, mikään valo ei syty, mittaritaulu täysin pimeä, vaikka avain laitetaan virtalukkoon. Plus puolen käynnistyskaapelin johto kuumenee selvästi, otettiin käynnistyskaapeli navoista irti
-
Vara-akku 16.74v, käynnistyskaapeleilla + ja - kenkiin kiinni, voltit heiluvat 1-9v, ovet eivät toimi, mikään valo ei syty, mittaritaulu täysin pimeä, vaikka avain laitetaan virtalukkoon. Plus puolen käynnistyskaapelin johto kuumenee selvästi, otettiin käynnistyskaapeli navoista irti
Laturin + piuha irti laturilta ja suojaa se hyvin. Sitten akun + kiinni niin näet onko laturi oikosessa.
-
Lada foorumilta no kidding löytyi viisautta:
On hyvin mahdollista, että generaattorin tasasuuntaajassa on kaksi päävirtadiodia mennyt oikosulkuun.
(Diodi on kapine, jonka pitäisi päästää sähkö vain yhteen suuntaan. "Oikosulussa" oleva diodi päästää sähköä molempiin suuntiin.)
Tällöin 1) generaattorin teho romahtaa 2) erityisesti silloin, kun generaattori ei pyöri (moottori seisoo) akku purkautuu voimakkaasti generaattorin kautta.
Tyypillisesti purkautuminen tapahtuu kahden vaihekäämin läpi. Ne kuumentuvat hyvin voimakkaasti, ja generaattori "palaa". Vaihekäämit saattavat kuumentua akkuvirran lisäksi myös siksi, että osa generaattorin tuottamasta sähköstä "purkautuu" vaihekäämien läpi.
Näin lienee tässäkin tapauksessa käynyt. Alkuun ei latausvalo anna asiasta mitään merkkiä. Vasta sitten, kun generaattorin käämit ovat tuhoutuneet (kenttävirtadiodien kautta tuleva jännite romahtaa), syttyy merkkivalo. Silloinkin himmeästi.
Diodien elinikä on rajallinen.
Keljua hommassa on, että vikaa ei tosiaankaan voi ainakaan latausvalosta huomata ennen kuin peli on jo menetetty.
Jännitemittarista asian voi nähdä. Alkuun, diodivian ollessa ajoittainen, jännite saattaa pudota aika ajoin noin sekunniksi selvästi alle akkujännitteen. Tällöin on aika ryhtyä toimiin. Käytännössä on selvitettävä, onko vika diodeissa, hiilissä vaiko jännitteensäätimessä.
Diodivian seuraavassa vaiheessa jännite putoaa pysyvästi noin 10 volttiin. Silloin on kiire. Auto seis ja akun miinuskenkä irti. Tässä vaiheessa generaattorista saattaa jo tulla savua ja akun-generaattorin yhdyskaapeli on lämmennyt.
Matkaa voi jatkaa akun voimalla, kunhan ensin irrottaa generaattorille tulevat paksut johtimet generaattorista, yhdistää ne hyvin toisiinsa ja eristää kunnolla.
HUOM! Jos autossa on palovakuutus, kannattaa tarkistaa, kattaako se myös sähkölaitepalot. Vika saattaa olla vakuutuksen piiriin kuuluva.
yhä menestystä toivottaen
SvS
Sdelano v SSSR