Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Juho Piironen - 01.06.2021, 00:40:18
-
Hei,
Ongelmana on ysipätkän tyhjäkäynti joka vaihtelee hieman tai laskee ja nousee välillä ja laskiessa järistää konetta enemmän.
Sain aijemmin vinkkiä että kun on paljon ajettu niin tyypillisesti kaasuläppä likainen tai sotkuinen että aiheuttaa tätä mutta sen puhdistaminen ei auttanut. Ilmansuodatin on vaihdettu juuri ja tulpatkaan ole vanhoja. :( Onko näissä koneissa muuta tyyppivikoja tai mitkä tunnetusti vaikuttaisivat tähän tyhjäkäyntiin? Ei ongelmaa muuten kuin tyhjäkäynnin aikana esim ei ajossa huomaa tai ole mitään vikaa. :)
-
Vikakoodit luettu tolla ledi vilkuttimella. Ei vikakoodeja.. :-\
-
Virranjakajan nastojen putsaus sisältä ja pyörijän pään putsaus. Tai suoraan ostaa uudet ja laittaa vanhat kyytiin varalle.
-
Pieni alipainevuoto jossain? Tai sitten likainen tyhjäkäynti"moottori" joka takertelee?
-
Pieni alipainevuoto jossain? Tai sitten likainen tyhjäkäynti"moottori" joka takertelee?
Vähän tuossa iltapäivällä kokeilin letkuja ja testailin vuotoja laittamalla paineen. En kyllä vielä löytänyt mitään.
-
??? Pitää tutkia huomenna tuo tyhjäkäynti moottori.
-
Pieni alipainevuoto jossain? Tai sitten likainen tyhjäkäynti"moottori" joka takertelee?
Meinaatko tyhjäkäynti moottoril sitä control valvea? Tätä:
(https://i.ibb.co/KLLbsyc/Screenshot-20210602-000935.jpg) (https://ibb.co/KLLbsyc)
-
Juurikin sitä.
-
Hei onko sulla esimerkkiä miten kokeilla tai testata tuota tyhjäkäynti moottoria? varmaan selviää kun pääsen purkamaan tuon mutta kysyn nyt vielä valmiiksi? :)
-
Tästä selviää miten se toimii. Jos siihen on päässyt öljyä tai vastaavaa niin voi olla vähän hidas korjauksissa. Nappaa irti, putsaa kunnolla sisältä ja katso että sisäosa liikkuu.
(https://i.ibb.co/9GfyvZb/Idle-valve-lh24.jpg) (https://ibb.co/9GfyvZb)
Kankikarin vinkkaama virranjakaja kannattaa myös katsoa, sekä tulpanjohtojen kunto. Jos nuo on heikossa hapessa saattaa humpata, varsinkin jos käy lievästi rikkaalla samalla (ei välttämättä tule koodeja heti).
-
Tarkastettu lisää letkuja vuodoilta, ei vielä löytynyt mitään. Myös tuon idle valven irroitin ja putsattu. Mietin vielä että voiko olla sytytyksessä tai esim virranjakajassa kun ainostaan oireilee tyhjäkäynnillä eikös sen pitäisi myös oireilla pätkimällä ajossakin... Tarkistan tässä joku päivä.
-
On käyny niin että kansi oli halki ulospäin. Sisällä mitään jälkeä mutta sen lämpösuojamuovin alta paljastu ihan mustunu kohta joka iskeny läpi.
-
niii jakajas? pitää tarkistaa. kiitos.
-
No hemmetti.. siellä oli öljyä reippaasti. Miten paljon tuosta pitää purkaa että saa tiivisteen vaihdettua? Jakopää vissii irti?
-
Eihän se oo jakopäässä se jakaja.
Pari m6 ruuvia ja taiteilet sen kokonaisena ulos. Takasin laittaa kansi irti ni saa uran kohdilleen.
Kaikkiin jakakorjauksiin löytyy faq ohjeet.
-
Hei,
Ongelmana on ysipätkän tyhjäkäynti joka vaihtelee hieman tai laskee ja nousee välillä ja laskiessa järistää konetta enemmän.
Tähän sellainen tyhmä kysymys/tarkistus, ettei johdu ihan ilmastoinnin päälläolosta?
Tyhjäkäynnillä nimittäin huomaa, kun kompura kytkeytyy ja kone saa kuormaa. Ja näillä ilmoilla se sykli on aika aktiivinen.
-
Jeesh kiitos mites tähän tiivisteet onko tietoa varaosanumerosta?
(https://i.ibb.co/7Cd5JjX/1625067275761233697031515782208.jpg) (https://ibb.co/7Cd5JjX)
-
Se pääsyyllinen vuotoon on stefa tuon siipipyörän alla.
Jos ei löydy esim volvolta niin itse laitoin jonkun moottorisahan kampiakselin stefan. 12*20*5mm
Uhrasin ~20mm hylsyn johon rälläköin urat vaakaan noille akselin hampaille ja toiset kolot pystyyn josta pääsi ruuvipenkissä hakkaamaan tapin pois.
-
nyt on o-renkaat hommattu enään tuo stefa jostain...
-
Pienkonekorjaamot tai laakeri/tiivisteliikkeestä.
Tuollainen.
https://www.mc-scatter.com/puutarha-ja-pienkoneet/osat-moottori-raivaussahat/tiivisteet-stefat-laakerit/138684-stefa-stihl-12-x-20-x-5-?controllerUri=product
-
20x12x5 löytyy tiivisteitä myyvistä liikkeistä. Alkuperäsiä bosch tiivistettä 20x12.5x7 saa tilaamalla ipd usa mutta yksittäisen osan postit karkaa noin 50e hintoihin.
Öljyä uusi osa hyvin öljy tai vaseliini ettei pala heti. Onhan se vähän kireempi mutta monesti akseliin on kulunu ura.
-
Jakajaa kootessa kannattaa merkitä toi ohjaus härpäke akseliin nähden, sen ku saa 180 asetetta pieleen V:> V:>
-
Kiitoksia!
-
Jakajaa kootessa kannattaa merkitä toi ohjaus härpäke akseliin nähden, sen ku saa 180 asetetta pieleen V:> V:>
Joo mä jo ehdinki ihmetellä ku ei lähe kääntiin... :D Nooh huomenna vähän puran ja käännän oikian piän
-
Onko tulpanjohdot kannessa oikein. 4312 tai 2134
Muistelisin et parittomat on keskellä. Parilliset reunoilla.
-
Joo kasasin vain väärinpäin. Mutta eisemitään yhä jatkuu huono tyhjäkäynti! Pitää tarkistaa vuotaako yhä virranjakajaan öljyä.. hohtaako kristallipallot sen verran vielä että tuleeko mieleen muuta tsekattavaa?
-
Noni, vuotaa niinkuin ennenki! 8)
-
Noniin nyt ei enään vuoda jakajasta mutta jatkaa yhä epätasaista tyhjäkäyntiä... :(
-
Onko tässä toimivaa ilmastointia? Sähköflektin ja ilmastoinnin kompuran kytkeytymisen huomaa näissä hyvin selkeästi.
-
Hei,
On siinä ohjauksen avustin ja abs joo mutta ei ole ilmastointia tai sähköflektiä
-
Saa poistaa
-
Up
-
Pienen pieni alipaine vuoto jossain kohdassa, vaikkapa imusarjan tiivisteessä, vaikuttaa yllättävän paljon tyhjäkäyntiin ja moottorin tomintaan muutenkin. Harraste Volvooni laitettiin uusi imusarjan tiiviste muiden töiden oheessa vaikka olin käsityksessä, että tiiviste olisi täysin kunnossa. No, koko moottorin toiminta, kiihtyvyys, käynnistyvyys, tyhjäkäynnin tasaisuus paranivat kuin olisi tehty suurempikin remontti. Sen verran kuuma moottoritilassa, että joutuvat letkut, tiivisteet yms todella koville. Minun moottorini sitten on B200k.
-
Eikös imusarjan ongelmat näkyis ajois heti tai ainakin luulis jatkuvan pätkimisen kun antaa kenkää
-
ja lisää alipaine letkuja tarkistettu. ei löytöjä.