Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jleino - 07.06.2021, 09:13:21

Otsikko: Vikinä, XC90 D5 -07
Kirjoitti: jleino - 07.06.2021, 09:13:21
Volvo alkoi pitämään aivan raivostuttavaa vikinää. Suhautin apulaitehihnalle jarrucleaneria ja ääni muuttui, eli hihna siellä metelöi. Kysymys kuuluu, että auttaako cleanerin suihkiminen tuohon että lähtee epäpuhtaudet siitä pois vai pitääkö se hihna vaihtaa? Oma värkkääminen sen kanssa, kun se kiristin on niin ahtaassa paikassa. Ihan ajallaan nämä hilppeet on vaihdettu mutta pari öljytippaa hihnalle varmastikin minulta pääsi kun vaihdoin ohjaustehostimen viikko sitten. Tuo lienee syy tähän, tosin kumma kun näin viiveellä alkoi ääntämään  :idiot2:
Otsikko: Vs: Vikinä, XC90 D5 -07
Kirjoitti: Lankku - 07.06.2021, 17:16:59
Pitkäaikaisin vaihtoehto on uusi hihna.
Otsikko: Vs: Vikinä, XC90 D5 -07
Kirjoitti: HiekkaHeikki - 07.06.2021, 18:59:20
Laturin vapaakytkin pitää myös vikinää jumittaessaan.
Otsikko: Vs: Vikinä, XC90 D5 -07
Kirjoitti: jleino - 08.06.2021, 00:04:58
Hihna vaihdettu ja tämä oli syypää. Vaihto olikin yllättävän helppo, kun värkkäsin erikoistyökalun millä sai kiristintä löysättyä. Kohtuudella sain myös uuden hihnan pyöriteltyä päälle, kun otin valokuvan miten se aiempi siellä oli.

Samalla huomasin, että toinen kiristimen hihnapyöristä pitää karmeaa rahinaa kun sitä käsin pyöritti. Toinen ei ääntänyt laisinkaan. Onko se miten paha rasti vaihtaa? Ainakin äkkiseltään vaikuttaisi olevan, koska paikka on ahdas moottorin ja runkopalkin välissä. Kokemuksia tästä?
Otsikko: Vs: Vikinä, XC90 D5 -07
Kirjoitti: mheguli - 08.06.2021, 08:12:37
Pahoittelut heti mutuilusta, mutta kyllä ne hihnapyörät on ihan nopeita ja helppoja vaihtaa jopa S60:iin. En usko, että XC90:ssä sen ahtaampi on moottorin ja runkopalkin väli.

Tovi on siitä, kun viimeksi olen noita vaihtanut, mutta muistaakseni hihnapyörien pultit ovat isolla torxilla (T40?). Laitetaan pelkkä torx-pää paikalleen ja käännetään päätä (eli bitsiä) sopivalla lenkkiavaimella, niin hyvin mahtuu. Kärjenpidin ja räikkä eivät tietenkään mahtuisi.

Ylivoimaisesti eniten operaatiossa vie aikaa moniurahihnan takaisinlaitto, mikä sekään ei ole kummoinen homma, kuten olitkin jo huomannut.

Ja ehdottomasti rahisevat hihnapyörät vaihtoon, ettei vaan moniurahihna hyppää jakopäähän.
Otsikko: Vs: Vikinä, XC90 D5 -07
Kirjoitti: Duke - 08.06.2021, 21:40:51
Juu helppo vaihtaa ne pyörät, kun xc90 on reilusti tilaa. S60/v70 on vähän ahtaampi jo.
Otsikko: Vs: Vikinä, XC90 D5 -07
Kirjoitti: jamseil - 08.06.2021, 22:09:41
Tuohonkin saa varmaan pelkän pyörän, S80 löytyi autodocilla. Jotain pientä tilan ahtautta  vaihdossa muistaakseni oli.
Otsikko: Vs: Vikinä, XC90 D5 -07
Kirjoitti: jleino - 10.06.2021, 21:08:53
Alemman kiristinrullan voi vaihtaa mutta ylempää kuulema ei joka on se ääntävä. Tein sellasen liikun, että sovin vaihdon omamekaanikon kanssa, koska hänellä ei tuossa kauaa nokka tuhise ja hintakin osan kanssa oli erittäin kohtuullinen. Itsellä on nyt käynnissä tallin rakentamista ja aika paljon töitä, niin kiva mennä joskus helpoimman kautta : D Mutta tosi hyvä kyllä että tämä tuli huomattua!