Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: remes - 08.06.2021, 20:17:10
-
Tälläiseen koppuraan vaihtui tänään kuuskymppinen. Viimeiset puoli vuotta olivat "aika" aktiivisia nettiautossa vaihtoehdoilla V70 mk2 t-5 manuaali & V40 bensa manuaali 2017-> facelift 2.0 vea-koneella. Seitenkymppisiä jotka vielä näyttävät ns. autoilta on kohtuu huonosti tarjolla joten nyt testataan miten tämä istuu hanskaan ja onko siitä pidempi aikaiseksi peliksi.
Auto on T2-tekniikalla ja manuaalilla joka luovuttaa härskit 122hv ja ilmeisesti kaksataajotain nm "vääntöä", jotka tosin on helposti lähemmäs tuplattu. Muuten on aika lähelle kaikki mitä mä kaipaan; Manuaalilaatikko, webasto, koukku (harmi vaan kiinteä), vanhan ajan vakkari, full-ledivalot, kattoverhoilua myöten musta sisusta ja navikin ilmeisesti löytyy. Ei mitään lasikattohärpätyksiä eikä liukkaita kokonahkasisustoja tai kromilistoja onneksi vaan pelkkää mustaa 8) Toki R-Design jakkarat ja takapuskuri olis jees päivitys... Alla jotkut originaali 18" alut puolikuntoisilla Misukoilla joilla ajaa ehkä tämän kesän, talveksi myös alkuperäiset 17" alut nastoilla jotka vaihtuvat kitkoihin.
Pari räpsyä otin kun sain huuhtaistua:
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/IMG_20210608_172842.jpg/_medium.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/IMG_20210608_172842.jpg)
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/IMG_20210608_172855.jpg/_medium.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/IMG_20210608_172855.jpg)
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/IMG_20210608_191316.jpg/_medium.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/IMG_20210608_191316.jpg)
Ensimmäiseksi pitäisi etusivuihin ottaa kalvot ja käyttää myllytyksessä & pinnoituksessa, BC Racing DS lähtikin jo tilaukseen kun en malttanut :D
-
Upeaa. Tuo 2.0 vea niin saa hyvin ohjelmalla jo voimaa ulos. Hieno lähtökohta :)
Edit: Takadiffun päivityksen yhteydessä swappaa irroitettavan koukun :)
-
Ensimmäiseksi pitäisi etusivuihin ottaa kalvot ja käyttää myllytyksessä & pinnoituksessa, BC Racing DS lähtikin jo tilaukseen kun en malttanut :D
Mää arvasin että suhun voi luottaa, vaikka "pappamalli" onkin kohteena S*
-
Hieno että joku muu kans tämmöistä ostaa. Mulla vois olla jotain ideoita miten siitä pappa malli leima saa hiukan hillitty ::)
-
Upeaa. Tuo 2.0 vea niin saa hyvin ohjelmalla jo voimaa ulos. Hieno lähtökohta :)
Edit: Takadiffun päivityksen yhteydessä swappaa irroitettavan koukun :)
Juu tuossa oli erään softakaverin kanssa pientä epäselvyyttä millä moottorikoodilla tämä nyt loppujen lopuksi on, mutta ilmeisesti B4204T38 joten ihan asiallisesti pitäisi saada ulos :) En ala uutta koukkua ostamaan kovin herkästi, ei jaksa ulkonäköön niin paljoa panostaa :D
Mää arvasin että suhun voi luottaa, vaikka "pappamalli" onkin kohteena S*
Kyllä perushommat on tehtävä... Tänään kävin tilaamassa finnittömät kilvet, samalla pääsee myyjäliikkeen kilventaustoista eroon.
Hieno että joku muu kans tämmöistä ostaa. Mulla vois olla jotain ideoita miten siitä pappa malli leima saa hiukan hillitty ::)
Oli se tämäkin kortti nyt kokeiltava, eikä ainakaan vielä kaduta. Sun projektithan on tietenkin katsottuna, ja ideoitahan aina on mutta perstasku saattaa olla eri mieltä :D
Näköjään en aiemmin maininnut mutta mittarissa oli ostohetkellä just 77000km ja huollot on teetetty ohjeiden mukaan, viimeisin 10/2020/73422km Uppsalassa. Verotettu Suomeen nyt toukokuun lopussa.
Sen verran havaintoja tästä perus Momentumista (Business advanced merkattu luovutuspapereihin) että jakkarat on aika selvästi huonommat vs. R-Design, ajotuntuma hieman kummallinen 225/40-18 pyörillä & pappa-alustalla ja moottorin suhteen alavääntö on yllättävän hyvä mutta ylempänä ei sit tapahdukaan mitään :D Näihin ominaisuuksiin yllämainitusti yritetään tehdä pientä parannusta, sit ehkä jopa ulkonäölle/sisustalle jotain jos ja jos...
Tavaratilan hattuhyllyä ei edellinen omistaja ollut toimittanut mukana, sellainen pitää siis metskata jostain. Vasemmassa takaovessa vierekkäinen syvä muutaman sentin naarmu ja parkkipaikkapainauma, hoidettava kondikseen. Etulokasuoja ja konepelti pitää etunurkasta säätää (lokasuoja maalattu pari viikkoa sitten), ajattelin pummata Debilistä kunhan käytän huollossa.
Näissä taisi olla sama 63,4mm keskireikä ja 50-55 offsetti kuin muissakin aikalaisissaan? Jos vihdoinkin käyttäisi nuo Superturismot talvella entisöinnissä, ovat 8x18 et40 niin istuisi BC:n kanssa vähän paremmin. Toisaalta kutkuttais tilata 19" samanlaiset, katsotaan nyt V:>
-
Jees,
Takaoven lommo hoidettiin Autoklinikalla pdr-tekniikalla kuntoon ja viereistä syvempää naarmua varten on väripuikko hommattuna. Oikomistyötä venttaillessa kävin vieressä Biliasta uudet sulat, vaihtaessa säädin kuskin puolta pykälän ylös päin ettei a-pilariin jää niin suurta katvetta. Finnittömät kilvet on paikallaan ja viime viikolla tuli tummennukset myös eteen joten luukki edes hieman selkeni.
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20210710_225102.jpg/_medium.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20210710_225102.jpg)
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20210711_203341.jpg/_medium.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20210711_203341.jpg)
BC:tä odotellaan josko vielä saisi loppukesäksi alle, vanteiden kunnostus ja uusien renkaiden osto jää suosiolla ensi vuodelle. Löysin hyllystä Temadur 20:stä jolla meinasin sotkea putkenpäät ja takapöntön kun paistaa paskaisen harmaana takaa katsottuna ja mustat volvo-tekstit on matkalla jostain päin mualimaa niin alkaa turhat kromit olemaan poissa.
-
Täytyy odotella et näkee miltä mustat tekstit mustassa autossa näyttää ni voi sit itellekki hommata jos miellyttää myös omaa silmää 8)
Mukava nähdä et myös V40 "kauppakassin" joku laittaa hyvänäköseks O0
-
Täytyy odotella et näkee miltä mustat tekstit mustassa autossa näyttää ni voi sit itellekki hommata jos miellyttää myös omaa silmää 8)
Mukava nähdä et myös V40 "kauppakassin" joku laittaa hyvänäköseks O0
Näissähän nuo tekstit on muutenkin mustalla pohjalla niin ei voi täysin verrata mutta pääseepähän kromeista eroon takapäässä. V60 oli ehkä turhankin plankon näköinen kokonaan ilman merkkejä joten kokeillaan tällaista ratkaisua tällä kertaa...
Tänään kurvasin Mamasanin kautta, oli perinteiset jälkiasennuslisävarusteet saapuneet:
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20210714_151410.jpg/_medium.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20210714_151410.jpg)
-
Vajaa pari viikkoa sitten vein tämän tuohon Nurmijärvelle Cössille alustasetin asennukseen ja keulan peltien säätöön. Loppujen lopuksi auto oli pajalla yli viikon, sillä "lommon takia" maalatun etusiiven alta paljastui samalla korjaamatta jätetyt kolarivauriot. Kuvat autoliikkeeseen joka hoiti osuutensa ok. Puskuria piti muovihitsata, sisälokari revennyt, pissapojan nestesäiliön kannake oli siirtynyt yli 10mm, valojen alusmuovi halki parista kohtaa... ::) Viime perjantaina sain auton takaisin ja nyt istuu palikat kohillaan.
BC:n DS-setti tuntuu äkkiseltään pätevältä, alkaa olla aika asiallinen mikroautomeininki jo vakioasetuksilla (pyysin vaan tiputtamaan 30mm vakiokorkeudesta) mikä oli tarkoituskin, pitää tarkempia säätöjä tsekata sitten ensi keväänä uusilla renkailla ja tietysti tekis mieli päästä jo ratapäivillekin. Arkiajoon hommasin jo valmiiksi fillarit, 225/40-18 Hankook Ventus S1 Evo2:t, pitää katsoa onko ensi keväänä mahdollista hankkia semejä kun kitkatkin on hommattava nyt talveksi. Ne tulevat samassa koossa noille originaaleille kesävanteille, merkistä & mallista ei vielä ole tietoa.
Joku vkl vaivauduin myös vaihtamaan volvo-tekstit mustiksi, mieluummin olisin ottanut kiiltävän mustat mutta olkoon nyt mattana kun en älynnyt tsekata... Parit kuvatukset vaikkei ole stancea eikä voimaa :D
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20210823_152823.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20210823_152823.jpg)
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20210823_152336.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20210823_152336.jpg)
Autodetailerin Antin kanssa laiteltiin viestiä että pitäis käydä näyttämässä, saataisiin tehtyä jotain sotasuunnitelmaa. Tämä 717 metallimusta on auringossa ihan makia väri mutta en tiedä onko tähän sotkettu jotain värivahaa kun on helvetin tahmeen tuntuinen pestävä eikä metalli paista pinnasta kuin suorassa auringon paisteessa. Se (ja kustannukset) selvinnee jos/kun päästään soppariin :)
-
Kuskin nurkan etujarru alkoi alkuviikosta pitämään rohinaa joten kävin KL-varaosista Zimmermannin palat pahimpaan hätään. Aamusella vaihtelin ja totesin levytkin kohtuu kolutuksi, mutta josko noilla kevääseen asti pärjäisi niin sitten voisi katsoa 320mm settiä eteen ja ympäri auton kaikki uusiksi.
Pyörähdin tiistaina myös Autodetailerilla jossa täytettiin tuo takaoven naarmu ja suunniteltiin myllytysprojektia. Pientä vesihiontaa, myllytykset ja pinnoitus olisi tarkoitus toteuttaa ensi vkl:n aikana kun työajot vaatii kulkuneuvon arkisin. Onneksi Antilla on joustavat aikataulut :)
Lisäätehoa-pajalla olisi vielä syyskuun tarjoukset voimassa, ehkä käyn sen kautta joku päivä...
-
Lisäätehoa-pajalla olisi vielä syyskuun tarjoukset voimassa, ehkä käyn sen kautta joku päivä...
Saattaa aavistuksen muuttua tuolla kulkupuoli tuosta T2:sta ::)
-
Saattaa aavistuksen muuttua tuolla kulkupuoli tuosta T2:sta ::)
En ehtinyt tarjouskampanjaan mutta kyllä tuokin asia pitää talven aikana hoitaa. Nyt koin tärkeämmäksi hommata kitkarenkaat, ne tuli näille alkuperäisille kesävanteille (koska en ole edelleenkään saanut aikaiseksi vietyä Superturismoja kunnostettavaksi) ja ovat mallia Nexen Winguard ice plus wh43 alkuperäiskoossa 225/40-18. Tänään heitettiin alle, mittarissa noin 85100km. "Hieman" on hiljaisempaa kabiinissa kun vertaa lähes 6 vuotta sitten paistettuihin kesämallin Misukoihin :D Yhdestä löytyi vielä repeämä sisäkantista kankaaseen asti...
Auton käyttöönotosta alkaa olemaan 5 vuotta joten isompaa huoltoa pitäisi alkaa tilailemaan. Hyväksi todetusta Debilistä oli ajatuksena tilata.
-
Laitetaan muistiin että eka mun teettämä huolto (90000km) tehty perstaina 12.11 metreissä 87644km. Ja koska 5 vuotta niin jakopää, apulaitehihnat ja raitisilmasuodatin uusittu myös. Samalla ohjelmoitiin takalasinraaputtimen automaattitoiminto pois käytöstä. Takanakin alkaa palat olemaan finaalissa, mutta josko kestäis kevääseen niin pääsis tekemään kunnollisen jarruremontin kun levytkin alkavat olemaan loppusuoralla.
Arkiajoon hommasin jo valmiiksi fillarit, 225/40-18 Hankook Ventus S1 Evo2:t
Tuli Autodocin poistosta hommattua vielä "varmuuden vuoksi" samanlaiset koossa 225/35-19 jos sattuu olemaan pelimerkkejä kunnon vanteisiin... Samasta paikasta tuli joka nurkkaan 15mm Eibachin pultattavat spacerit mut eihän niihin fillari enää mahtunut kun jäi pinnapulteista kantamaan :( Pitää katsoa meniskö noi johonkin muihin originaalivanteisiin vai myydäkö eteen päin.
-
Uudenvuoden aaton aattona tuossa Vantaan puolella viereisellä kaistalla oleva päätti vaihtaa menosuuntaa, harmi vaan että peruutti mun kylkeen siinä sählätessä... Tänään hain auton Kaivokselan Biliasta, nyt on vasen takaovi ja lokarin kaari maalattu. Onni onnettomuudessa oli että ko. ovessa oli jo syvä naarmu jota ei korjauspensselillä aiemmin saatu siististi korjattua niin nyt on kondiksessa. Ja saihan sieltä taas termosmukin "kaupan" tekijäisiksi :)
Sijaisautona oli XC40 B4, ei ollut sitten mun makuun alkuunkaan, mutta onpahan sellainenkin nyt testattu.
-
Viime viikolla tuli 100000km mittariin, eli vuoden ajosuoritteeksi sain karvan yli 23tkm. Paria takaovien talvista lukkojen jäätymistä lukuun ottamatta tämä on vienyt ongelmitta paikasta a paikkaan b.
Jarrulevyt- ja palat on odottaneet jo pari kk hyllyssä mutta joko pohjolan tallissa on satanut tai omat aikataulut ei ole antaneet myöden. Nyt vkl:na oli vihdoin kelejä ja sain uusittua levyt ja palat. Sekalainen setti Autodocin tarjouksista valikoituna; Paloiksi Ferodon tarvikkeet (Ecofriction tjsp.), eteen Zimmermannin Sport Z-levyt ja taakse Brembon Xtrat. Olisin ottanut nuo Xtrat joka nurkkaan mutta niitä ei saa noille 300mm pikkujarruille, ehkä sitten etusatuloiden päivityksen yhteydessä ja kunnon paloilla... Dukelta vinkkiä ja kaverilta työkalu lainaan kun en tajunnut että näissäkin on takasatuloissa pyöritettävät männät, ihmekös meinas vastustaa papukaijapihtien välissä ::) Vielä on nesteet vaihdettava jos meinaa Ahvenistolla elokuussa uskaltautua parille kierrokselle. Ammattimainen kalj... korjaamo:
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20220603_180401.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20220603_180401.jpg)
Vanteiksi tilasin keväällä Dotzin Spat black/polished värillä koossa 8x19 et45 kun taaskaan ei pelimerkit riittäneet OZ:aan, mutta sopivat omasta mielestä ihan ok ja ovat vähän oem-vanteiden tyyliset. Päälle laitettiin nuo Hankookin 225/35 nakinkuoret ja ennen alle laittoa hieroin vanteisiin Gyeonin Q2 Rim-pinnoitteen ja renkaisiin tietysti Tuff Shinea pari kierrosta. Hiljainen ja hyvä setti, aika surutta voi vetää myös sateella urissa.
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20220605_210344.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20220605_210344.jpg)
Alustaa pitäisi säätää ehkä 10-15mm joka nurkasta alas päin, käyttää kulmien säädössä, tehdä väliöljynvaihto ja hoitaa suljetun alueen ohjelmointi niin eiköhän tämän kesän taas pärjää.
-
Laitamma muisteloihin jotta kävimme rouvan kanssa ratapäivillä muutaman varovaisen kierroksen kokeilemassa ja ihan hyvinhän tuo jaksaa suljetun alueen ohjelmalla mennä. Toki katurenkailla, perus tarvikejarruilla, vanhoilla nesteillä ja huoltamattomalla autolla uskalsin ajaa pari "nopeampaa" ja jäähdyttelyn kerralla kun poljin alkoi olemaan turhan pehmeä. Mutta kyllä sen verran mukavaa taas oli että piti alkaa semejä ja jarrupalikoita katselemaan :) Ryssin aikataulussa sen verran että jälkijättöisesti tänään säädettiin alustaa hieman alemmas ja vaihdettiin jarrunesteet... Suurimpana häviönä 1kpl vanteen keskikuppeja jäi matkan varrelle. Kiitos jälleen järjestäjille!
-
Sain vihdoin käytettyä nuo Superturismot Rimpulalla kunnostuksessa. Luulin että olisi pitänyt kitata jne. isommin mutta rouhea ulkonäkö johtui lähinnä hapettumista, vanteet ovat tietääkseni jostain 90-luvun puolelta joten kunnon ymmärtää. Yhtä vannetta oikaistiin hieman, muuten reunojen läpikäynti ja perus hopea pintaan. Tänään kävin hakemassa ja jälki on aika viimeisen päälle S*
Liimailin aikoinaan ebaysta hommatut tarrat, vielä pitää laittaa pinnoite niin eiköhän nuo kelpaa :)
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista.../20220927_145928.jpg/_medium.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista.../20220927_145928.jpg)
Nyt varmaan joutuu laitattamaan kitkat näiden päälle ja toimittamaan originaalit helvetin naarmuiset vanteet kunnostukseen...
-
En varmaan turhaan ole kehunut Rimpulan työnjälkeä ;)
Itse haen pappavärillä vedetyt Perfot sieltä huomenna pois.
-
En varmaan turhaan ole kehunut Rimpulan työnjälkeä ;)
Itse haen pappavärillä vedetyt Perfot sieltä huomenna pois.
Mä vielä sanoin viedessäni ettei mitään näyttelytasoisia kannata yrittää, mutta nuohan on varmaan paremmat kuin tehtaalta. Sinne oli juuri tullut uusia metskusävyjä hyllyväreiksi joita Tero esitteli niin ajattelin josko veisi noi alkuperäiset myös laitettavaksi :)
-
Hienot tuli. Sävy taitaa jauhemaaleissa olla enempi harmaa kuin hopea. Aiheeseen liittyen kävin jokin aika sitten paikallisella vannepajalla Jarlatekilla. Siellä onnistuu maalinpoisto tärykiillotuskoneella. Pohjat on ensimmäisen stepin jälkeen suoraan maalaukseen kelpaavat. Jos täydellisen tehdasveroiset haluaisi, niin tekisin vanhoille vanteille maalinpoiston, jauheemaalauksen ja vielä naama märkämaalilla hopeaksi ja lakka päälle. Samalla rahalla saisi usein jo hyväkuntoisen sarjan.
-
Hienot tuli. Sävy taitaa jauhemaaleissa olla enempi harmaa kuin hopea. Aiheeseen liittyen kävin jokin aika sitten paikallisella vannepajalla Jarlatekilla. Siellä onnistuu maalinpoisto tärykiillotuskoneella. Pohjat on ensimmäisen stepin jälkeen suoraan maalaukseen kelpaavat. Jos täydellisen tehdasveroiset haluaisi, niin tekisin vanhoille vanteille maalinpoiston, jauheemaalauksen ja vielä naama märkämaalilla hopeaksi ja lakka päälle. Samalla rahalla saisi usein jo hyväkuntoisen sarjan.
Kyllä sieltä ihan hopeaakin saa halutessaan. Nyrkkipajojen / teollisuusmaalaamojen hopea on harmaata. Kromiakin löytyy, maalautin Nebuloitten kannut kromilla ja oli kiiltävät ;)
-
Hienot tuli. Sävy taitaa jauhemaaleissa olla enempi harmaa kuin hopea. Aiheeseen liittyen kävin jokin aika sitten paikallisella vannepajalla Jarlatekilla. Siellä onnistuu maalinpoisto tärykiillotuskoneella. Pohjat on ensimmäisen stepin jälkeen suoraan maalaukseen kelpaavat. Jos täydellisen tehdasveroiset haluaisi, niin tekisin vanhoille vanteille maalinpoiston, jauheemaalauksen ja vielä naama märkämaalilla hopeaksi ja lakka päälle. Samalla rahalla saisi usein jo hyväkuntoisen sarjan.
Joo nämä siis tietenkin puhallettiin ennen kanttien hiomista ja maalausta. Rimpulalla on aikamoinen valikoima sävyjä, sekä metallihohtoja että tavallisia. Näihin en valinnut vaaleinta hopeaa tai metallia kun ovat alunperinkin ns. mattaharmaat, racesilver taisi olla tehtaan väri.
-
Kirjataan muistiin että ma 7.11 tehty öljyn- ja ilmansuodattimien vaihto koneeseen ml. 112555km. Kitkat laitettiin Superturismoille joille teetin Autotekissä soviterenkaat ja Kiinasta tuli uudet keskikupit. Alla ovat olleet 6.10 alkaen ja hyvin toimivat. Rapsautin kuvan tapaisenkin kun tänään Heinäveden reissun jälkeen oli kiva keli pestä:
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20221113_151957.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20221113_151957.jpg)
Heinäveden reissulta taisi muuten tulla pihistelyennätys, 84km/h keskinopeudella 814km ja laskettu kulutus 6,14, ajotietokoneen mukaan 6,0. 33km oli tripissä lähdettäessä ja takaisin tullessa tankkasin 50l 25:n varresta Hyvinkään ST1:ltä.
-
Kauppakassin vuosikatsastus ja alustan muutos tehty viimeisenä mahdollisena päivänä 23.5, molemmat huomautuksitta. Lohjan Leijonakatsastukselle propsit vielä etteivät ole lähteneet tuplaamaan säädettävän sarjan muutoksen hintaa vs. kiinteä kuten tuntuu pääasiassa muilla olevan.
Jossain vaiheessa keväällä tilasin HEL:n letkut ja Yellowstuff palat ympäri auton kun nuo Zimmermannin palat eivät oikein vakuuttaneet, ja pari viikkoa sitten ropailin etupään. Samalla uitin ruosteenpoistossa satulat ja kannakkeet, ajelin karvalaikalla suurin piirtein puhtaaksi ja kilikolilla värit pintaan kun olivat vielä helpot pelastaa. Vähän liian hopeat tuli vannehopealla, ehkä harmaa vasaralakka olis ollut asiallisempi mutta ovatpahan nyt ruosteettomat ja siistit.
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20230610_132804.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20230610_132804.jpg)
Eilen ml:ssa n. 131000km käytin öljynvaihtohuollon ja vaihdatin oikean vetarin ulkokortongin. Vaihdoin myös ilmansuodattimen, takapään jarrut yritän ehtiä ennen lauantaita saada restauroitua ja vaihdettua Motulin RBF-600 nesteet. Sitten jos kelit ei kovin pahalta näytä, olisi tarkoitus käydä Botnialla pitkästä aikaa hieman kokeilemassa.
-
Tänään käytin Debilissä akkujen vaihdossa kun on jo viime keväästä silloin tällöin herjannut matalaa akkujännitettä ja s/s on toiminut varmaan pari kertaa viimeisen puolen vuoden aikana. Bosch AGM ja Volvolainen apuakku niin uskaltaa alkaa Webastoa käyttämään. Pari viikkoa sitten laitoin myös kaukosäätimiin uudet patterit, molemmat toimivat nyt niin kuin pitääkin. 140000km tuli mittariin ja varmasti kaikki nuo alkuperäisiä niin olihan se jo aikakin uusia.
Talvivanteet sain vihdoin pinnoitettua Qyeonin Rim:llä. Nypin painot pois kun huomasin että osa painoista oli varissut varaston lattialle kesän aikana, varmaan vuosi sitten maalauksen jälkeen laitettu painot liian nopeasti ja väri on vielä hengittänyt? Laitettiin uudelleen painoon ja hinkutin vielä Tuff Shinet renkaisiin ja viikko sitten alle.
Pari hankintaa tein vaihteeksi "hyvästä tarjouksesta", 4H:lta tuli short shifteri ja BSR:ltä 3" downpipe kun Ruotsista saa kuljetuksineen melkein 200€ vähemmän kalliilla kuin Suomesta. Kutittaisi tilata catbackikin mutta edullisempi 3" ei ole e-hyväksytty (+meteli) ja 2,5" maksaa taas liian paljon. Noh, katsotaan miten on varaa ja kuinka kruunun kurssi elää...
-
Pistin viime viikolla toi bsr dp ja 3" putkisto, kylmänä murisee mukavasti ja yllättävän hiljanen normi ajoissa. Ei paljon huoma ero. Mulla hiukan mielessä kävi että pitäisikö toisen ulostulon pistää sähkö ohjattu läppä ennen kuin sain asennettu mutta tällä hetkellä en tiedä tarviiko sitä, aika näyttää
-
Pistin viime viikolla toi bsr dp ja 3" putkisto, kylmänä murisee mukavasti ja yllättävän hiljanen normi ajoissa. Ei paljon huoma ero. Mulla hiukan mielessä kävi että pitäisikö toisen ulostulon pistää sähkö ohjattu läppä ennen kuin sain asennettu mutta tällä hetkellä en tiedä tarviiko sitä, aika näyttää
Ok, hyvä tietää. Ehkä se loppuputkikin pitää vielä tilata, ainakin kävisi suoraan tuohon dp:iin.
Edit. Tarvikkeet kasassa.
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20231110_201423.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20231110_201423.jpg)
-
Tilasin itselleni joululahjaksi varaosahausta 320mm levyille etusatulat kannakkeineen 60€/kipale, -19 vuoden ja 98tkm ajetusta autosta. Noista saa pikkuvaivalla varmasti asialliset, levyiksi tilaan Xtralinet ja paloiksi taas Yellowstuffit. Melko uudenkarhean näköiset (toki paskaiset).
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20231220_192712.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20231220_192712.jpg)
Ostin myös mustaa kuumakesto-Mastonia että saa maalattua noita BSR:n ulostuloja vähemmän paistaviksi...
-
Brembot rapsautin Autodocin alennuksesta vajaaseen 180€:n hintaan kun muuten ovat pyörineet lähemmäs 250€/pari. Vielä uupuisi palat ja mahdollisesti kilvet. Takasatulat pitäis edelleenkin restauroida ja letkut vaihtaa. Pitää aktivoitua kun pohjolan tallissa alkaa olemaan vähemmän viileätä.
Kesärenkaiksi tilasin 225/40-18 Eagle F1 Supersportit, näissä treadwear 240 niin josko olisi sopiva kompromissi kadulle ja ratapäiville. Laitatan ne noille Superturismoille ja josko ensi talveksi kunnostuttaisi alkuperäiset. Muitakin kunnostusta tarvitsevia settejä olisi jonossa jos vaan perstasku kestäis...
150tkm tuli mittariin ja eilen käytin Debilissä huollossa. Uudet tulpat, moottoriöljyt & suodatin, jäähdytysnesteet, laatikon öljyt, raitisilmasuodatin ja BSR:n putkisto asennettiin. Räkäisin ulostulot mustaksi etteivät paista kilometrin päähän, silti jotkut enemmän alkuperäistyyliset olisi vähän huomaamattomammat ja paremmin tähän perus puskuriin istuvat.
Keppiteline oli myös tarkoitus vaihtaa vaihdekepin väljyyden takia mutta asentajan mukaan vaikutti enemmän ominaisuudelta kuin vialta, näissä ilmeisesti kohtuu suurpiirteinen kaavio jo alunperin johon ilmeisesti pystyy säädöllä jonkun verran vaikuttamaan. Ei viitsi 500 euroa työntää kokeiluun että paraneeko ehkä hivenen... Laitan tuon shortshifterin keväämmällä niin katsottava miltä sen jälkeen tuntuu.
-
Ärsyttävää jälkiviisautta, mutta nuo putkiston saumat olisi kannattanut ”hapottaa” ennen asennusta. Jostain syystä BSR toimittaa nuo keskeneräisinä.
Asensin naisväen Saabiin BSR:n putken, ja hapotettuna se on vuosien jälkeen edelleen loistokuntoinen.
-
Totta, ja asia olikin mielessä kun paketin avasin ja katselin plankkoja saumoja mutta en saanut aikaiseksi/unohtui/oli pakkasta jne. selitykset niin jäi tekemättä. Toki ei olisi älytön rasti tehdä jälkeenpäinkään jos pääsisi nosturille tekemään.
-
Olihan taas hienot ratapäivät joista yhdistykselle iso kiitos! 23 kierrosta jäähdyttelyineen tallentui P-Geariin, harmi kun yhtään "nopeaa" täyttä kierrosta en onnistunut saamaan. 1:42.xx oli paras suoritus tällä kertaa eikä siitäkään mr. Kutvonen oikein pitänyt, parempi siis yrittää ensi kesälle keksiä jotkut semit alle.
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20240726_132354.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20240726_132354.jpg)
Aleksi Raiviolla oli hienoja otoksia ja kauppakassikin oli osunut kohdalle:
(https://www.araiv.io/kuvat/Volvo%20Racing%20Club%20Finland%2C%20Ahvenisto%2020.7.2024/293A2010.jpg/_smaller.jpg) (https://www.araiv.io/kuvat/Volvo%20Racing%20Club%20Finland%2C%20Ahvenisto%2020.7.2024/293A2010.jpg)
Vielä pari kaverin napsauttamaa:
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/IMG-20240726-WA0015.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/IMG-20240726-WA0015.jpg)
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/IMG-20240726-WA0009.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/IMG-20240726-WA0009.jpg)
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/IMG-20240726-WA0021.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/IMG-20240726-WA0021.jpg)
Ja oltiin tartuttu myös Hansin tallin videolle muutamaksi sekunniksi :)
Alkukesästä siistin nuo "uudet" etusatulat ja 3.7 tilasin niille Yellowstuffit mutta eihän ne ehtineet ratapäiviin mennessä tulla. Ihan ok toki vanhatkin toimivat, yhdet savut pääsi kun punainen lippu tuli mutta elpyivät kyllä. Tällä viikolla tuli postiin nuo palat ja nyt olisi eteen 320mm setti valmiina:
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20240725_160545.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20240725_160545.jpg)
-
Paljonko tollanen jarrusetti tuli maksamaan?
-
Paljonko tollanen jarrusetti tuli maksamaan?
Purkusatulat 120€ kannakkeineen, levyt 177€ Autodocin tarjouksesta ja palat 173€, asennussarja 16€ + maalit / primerit muutaman kympin. Työt ilmaisia :D
-
Talvirengashommat alkaa olemaan ajankohtaisia niin sain käytettyä tuon alkuperäisen 18" setin Rimpulalla ja jälkihän on taas viimeisen päälle. Puhallus, kanttien hionta ja Black Abaya metallimusta pintaan.
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20241002_172716.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20241002_172716.jpg)
Edelliset kitkat alkoivat olemaan loppusuoralla niin sellaisetkin pitäisi vielä jostain metsästää, Hankook tai Nexen etusijalla ellei jotain tarjousta tule vastaan kalliimmasta hintaluokasta.
Parina aamuna on Webastoa tullut käytettyä ja huomasin että apparin puoleinen kilvenvalo vilkkuu lämmittimen ollessa päällä. Haiskahtaa äkkiseltään maadoitusvialta, pitäisi ehtiä vilkaisemaan jossain vaiheessa. Ratapäivien jälkeen etujarrut on hieman ravistaneet, sekä kiihdytyksissä & kovemmissa urissa hieman vetelee ja pakoputken lämpöpelti hieman rämisee tietyillä kierroksilla. Muutenhan tämä vie paikasta A paikkaan B kuten aiemminkin mutta pientä justeeraamista on tiedossa.
-
Makee väri, ei sillä että olisi "korvan taakse" joitain aikoja sitten laitettu tuo ::)
-
Makee väri, ei sillä että olisi "korvan taakse" joitain aikoja sitten laitettu tuo ::)
Puhdas vanne auringon paisteessa on ihan makian näköinen kyllä :)
Eipäs ole tullut otettua yhtään kuvaa nuo alla niin tänään otin parit kun käytin MH-Autocleanilla pesulla.
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20250105_154216.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20250105_154216.jpg)
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20250105_153656.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20250105_153656.jpg)
Renkaiksi tuli Nexenin kitkat perus 225/40-18 koossa ja lisäksi laitoin JR:n 20mm spacerit kaveriksi.
-
Mulla meni vähän ohi, onks tää jo softattu ja jos on niin mitä tulee?
Vai eikö parane kertoo näin julkisesti. :o
Jotain puhuit aiemmin suljetun alueen ohjelmasta. ;)
-
Ei ole ajettu penkissä mutta ohjelman tekijän mukaan n. 240/420 pitäisi tulla (sillä suljetun alueen ohjelmalla). Kadulla tietenkin 122/240 vai mitä se nyt oli V:> Putkisto on laitettu softauksen jälkeen, kunnon cooleri olis vielä ainakin ihan asiallinen päivitys jonka jälkeen voisi piruuttain käydäkin penkissä jotta näkisi onko sinnepäinkään mitä on uhkailtu.
-
On se kyllä hurja mitä siihen saa lisää ja kestää tuon väännönkin toisin kuin vanhat laatikot.
Eipä se talvella niin kaipaa sitä parempaa cooleria toisin kuin kesällä.
Tokihan se talvellakin auttaa.
Oma vanhus herää kunnolla kun lämpö laskee ulkona alle +5 asteen, aika dramaattinen ero kesälämpöihin.
Niin siis vakiocoolerilla. :-[ ja suljetun alueen ohjelmalla. :)
-
On se kyllä hurja mitä siihen saa lisää ja kestää tuon väännönkin toisin kuin vanhat laatikot.
Eipä se talvella niin kaipaa sitä parempaa cooleria toisin kuin kesällä.
Tokihan se talvellakin auttaa.
Oma vanhus herää kunnolla kun lämpö laskee ulkona alle +5 asteen, aika dramaattinen ero kesälämpöihin.
Niin siis vakiocoolerilla. :-[ ja suljetun alueen ohjelmalla. :)
Kaipa nuo vanhemmatkin manuaalilaatikot ihan hyvin kestää, ja M66 tässäkin on. Sachsilta löytyy kyllä tuollainen mikä voisi olla sopiva kun vaihto tulee ajankohtaiseksi: https://www.sachsperformance.com/en/clutch-kit-sachs/performance-clutch-volvo-v40-t2-t3-t4-d2-d3-d4-3000950769-s (https://www.sachsperformance.com/en/clutch-kit-sachs/performance-clutch-volvo-v40-t2-t3-t4-d2-d3-d4-3000950769-s) Samaan syssyynhän pitäisi laittaa sitten se lukkokin.
-
No nii, se oon minä taas... :idiot2:
Aattelin tän automaatiks. :P lukeehan se man tuolla alotusviestissä kun opettelee luetun ymmärtämistä.
Meillä oli tuo m66 pojan S40 T5 eikä sitä saatu rikki edes suljetun alueen ohjelmalla n.260hp.
Oli ruotsissa ohjelma pantu niin en tiedä paljo vääntö oli. Kai se vaan jonku 400?
Vauhtis kyllä saatiin melko huonoksi. :D
-
No nii, se oon minä taas... :idiot2:
Aattelin tän automaatiks. :P lukeehan se man tuolla alotusviestissä kun opettelee luetun ymmärtämistä.
Meillä oli tuo m66 pojan S40 T5 eikä sitä saatu rikki edes suljetun alueen ohjelmalla n.260hp.
Oli ruotsissa ohjelma pantu niin en tiedä paljo vääntö oli. Kai se vaan jonku 400?
Vauhtis kyllä saatiin melko huonoksi. :D
Edellinen V60 oli eka (ja hetkeksi aikaa vika) automaatti, yksi suurimmista syistä auton vaihtoon.
Mulla oli samanlainen T5 aikoinaan, 247/414 ajettiin silloin Rican ohjelmalla Debilin penkissä. Hauskat välitykset noissa, 4:lla 208km/h penkissä eikä 6:lla juuri tarvinnut alle 100km/h yrittää ajella :D
-
Allekirjoitan tuon välityshomman outouden täysin. Vähän tuolla poitsun autolla ajelin ja kutonen on kyllä melkonen loikkari.
Tais olla vielä semmonen että liikkeellelähtökin onnistu hyvin kakkosella. Hatara muistikuva. Autoo ei meillä oo enää kun on tuo V60.
-
Etujarrujen tekeminen tulikin jo ajankohtaiseksi kun rohina alkoi pari viikkoa sitten, näköjään puolitoista vuotta ja karvan yli 40tkm pääsi 300mm Zimmermanneilla ja Yellowstuffeilla. Ratakierroksia tuli Ahvenistolla parikymmentä ja Vantaa Circuitilla n. 50. Apparin levy aika härskissä kunnossa sisäpuolelta vetarin suojakumin hajoamisesta muistuttamassa, toki palatkin aivan loppu.
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20250126_115449.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20250126_115449.jpg)
Uudet paikallaan:
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20250126_135034.jpg/_smaller.jpg) (https://jremes.kuvat.fi/kuvat/V40%20T2/20250126_135034.jpg)
Motulin RBF-600 nesteet laitettiin tälläkin kertaa. Sen verran pitää vielä käyttää irti että saa lisättyä kilvet, niitä en tähän hätään ehtinyt hommaamaan. On ainakin äkkiseltään mukavan herkän tuntuinen, saa nähdä miten ensi kesänä radalla sitten jaksavat. Takajarrujen läpikäynti saa jäädä kevääseen.
-
Eilen kävin kaverin tallissa vaihtamassa öljyt ja suodattimet, Comman öljyt ja Volvon öljynsuodatin, Mannin ilmansuodatin. Laitoin myös uudet rekisterikilven valot kun ei enää kumpikaan palanut. Mittarissa 176730km, tällä on nyt 100tkm tullut itse ajeltua.
Ovokolta tuli taakse jarrusatulat ja kilvet, nuo pitäisi taas siistiä kesäksi ja varmaan palatkin on jo samalla laitettava ennen leimaa, kuten myös eteen kilvet. Tuulilasi on myös vaihtolistalla, orginaali aikasta kulahtanut ja joku viikko sitten halkesi apparin puolelta kiven iskeämästä.
Huoltoilmoitusta en saanut jostain syystä nollattua, yritin foorumin ohjeilla ja Youtuben melkein samalla ohjeella mutta ei onnistu. Voihan vika olla ratin ja penkin välissäkin...