Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: pelleeee - 24.11.2011, 22:05:40

Otsikko: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: pelleeee - 24.11.2011, 22:05:40
Uudessa (-98) vollessa ei löydy taulusta lainkaan SRS-merkkivaloa. Arvelisin että ed. omistajan aikana valo syttynyt -> poistettu käytöstä.

Vol-FCR kertoili että "SRS-212 Drivers Air Bag, OC or Cap too Low". Eli olettaisin että bägin vaihdoks menee, mutta oleellisempaa olisi nyt ensin saada merkkivalo palamaan... Vaihtelin tuolla kojetaulussa ehjää lamppua eri kohtiin ja koitin löytää että missä sen SRS-valon pitäisi palaa: ei löytynyt. Eli oisko vallan otettu johto pois lampulta/SRS-boksista? Mistä SRS-boksi löytyy ja paljonko siihen uskaltaa koskea? =)

-pelleeee
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: (Miksu) - 24.11.2011, 22:19:46
Uudessa (-98) vollessa ei löydy taulusta lainkaan SRS-merkkivaloa. Arvelisin että ed. omistajan aikana valo syttynyt -> poistettu käytöstä.

Vol-FCR kertoili että "SRS-212 Drivers Air Bag, OC or Cap too Low". Eli olettaisin että bägin vaihdoks menee, mutta oleellisempaa olisi nyt ensin saada merkkivalo palamaan... Vaihtelin tuolla kojetaulussa ehjää lamppua eri kohtiin ja koitin löytää että missä sen SRS-valon pitäisi palaa: ei löytynyt. Eli oisko vallan otettu johto pois lampulta/SRS-boksista? Mistä SRS-boksi löytyy ja paljonko siihen uskaltaa koskea? =)

-pelleeee

Jos valottelet siihen mittaristoon taskulampulla, niin varmana bongaat sieltä sen tuvatyynyn merkkivalon, ainakin näin löydät sen paikan jossa pitäisi palaa
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: pelleeee - 24.11.2011, 22:29:39
Muistasin joskus toisessa autossa koittaneeni moista mutta en näillä silmillä nähnyt mitään... Täytynee koittaa uudelleen...

Nii juu auto on muuten 940 classic.

-pelleeee
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: pelleeee - 25.11.2011, 12:29:14
Jesh.. eli löytyhän se valo sieltä. Ja palaahan se.

Täytyy koittaa vol-fcrllä nollata koodia vaikka tuskin se mitään auttaa. Syystä se valo varmaan poistettu on...

Google kertoi että se johdin mikä ratissa signaalin kuljettaa bagille voi olla särki. Mitenkäs tämä ratin avaus sitten tapahtuu niin että ei tuu kassit naamalle?

-pelleeee
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: (Miksu) - 25.11.2011, 12:39:35
Jesh.. eli löytyhän se valo sieltä. Ja palaahan se.

Täytyy koittaa vol-fcrllä nollata koodia vaikka tuskin se mitään auttaa. Syystä se valo varmaan poistettu on...

Google kertoi että se johdin mikä ratissa signaalin kuljettaa bagille voi olla särki. Mitenkäs tämä ratin avaus sitten tapahtuu niin että ei tuu kassit naamalle?

-pelleeee

Akusta kenkä irti, käy kahvilla ja ala sen jälkeen hommiin, jos et kahvia juo, potki vaikka kiviä sen n. 10 minuuttia.
Älä mittaa turvatyynyä ohmimitarilla, eli älä mittaa vastusta mistään johdosta, joka on yhteydessä johonkin räjähtävään komponenttiin.
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: pelleeee - 25.11.2011, 13:09:01
Kiitoksia näistä. Voisin myös huolia ohjeita tuohon ratin avausoperaatioon. Eli mistä pääsen käsiksi bägiin ja siihen sen johtimeen?

Eikö ole siis mitään tapaa määrittää onko bag ehjä vai rikki? Kun ei kerran mittarilla saa koskea...

-pelleeee
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: pelleeee - 25.11.2011, 19:49:11
Justiinsa joo. Ei se vol-fcr tuolle suostunu mitään tekemään. Siinä sanotaan että "vika pitää korjata ennen koodin nollausta". En päässyt selvyyteen että yrittääkö se edes sitä nollata.

Onko se koodi sitten liikkeessä nollattava kun on toi pseudo-obd-pistoke? Älyttömän huonosti tuntuu löytyvän matskua intternetistä näistä "obd"-pistokkeellisista 940sistä.

-pelleeee
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: (Miksu) - 25.11.2011, 20:20:46
Viallinen turvatyyny testataan kytkemällä turvatyynyn tilalle vastus imitoimaan sitä turvatyynyä.
Jos vikakoodin saa tällä poistettua, on vika tyynyssä.
Jos vika ei tuolla poistu, niin sitten mitataan johtimet, mikäli niistä ei löydy vikaa, todennäköinen syyllinen on ohjausyksikkö.
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: A.J.H - 29.11.2011, 12:37:13
Kiitoksia näistä. Voisin myös huolia ohjeita tuohon ratin avausoperaatioon. Eli mistä pääsen käsiksi bägiin ja siihen sen johtimeen?

Eikö ole siis mitään tapaa määrittää onko bag ehjä vai rikki? Kun ei kerran mittarilla saa koskea...

-pelleeee

Ohjeet testaukseen miksu antoikin, ratti itsessään purkaantuu ratin takaa alhaalta löytyvien reikien kautta. Siellä on torx-ruuvit ja ne aukaisemalla irtoaa ratin keskiön peitelevy etupuolelta. Siinä on sitten kaikki näkyvissä.
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: peehoi - 05.12.2011, 13:06:23
Ohjeet testaukseen miksu antoikin, ratti itsessään purkaantuu ratin takaa alhaalta löytyvien reikien kautta. Siellä on torx-ruuvit ja ne aukaisemalla irtoaa ratin keskiön peitelevy etupuolelta. Siinä on sitten kaikki näkyvissä.

Vasta ratin irroitus avaa sen komponentin näkyville.
Muista lukitus, ennen ratin irroitusta. (ratis mukana se lukitusruuvi)

http://peehoi.galleria.fi/kuvat/VOLVOILUA/ab6.JPG (http://peehoi.galleria.fi/kuvat/VOLVOILUA/ab6.JPG)

Se musta muovinen mötikkä, läpinäkyvän mötikän päällä, on jousikuormitteinen, sen takia lukitus.
Läpinäkyväs mötikäs on joku käämi, jolla jotakin tekemistä airbäkin kans.
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: (Miksu) - 05.12.2011, 13:39:39
Vasta ratin irroitus avaa sen komponentin näkyville.
Muista lukitus, ennen ratin irroitusta. (ratis mukana se lukitusruuvi)

http://peehoi.galleria.fi/kuvat/VOLVOILUA/ab6.JPG (http://peehoi.galleria.fi/kuvat/VOLVOILUA/ab6.JPG)

Se musta muovinen mötikkä, läpinäkyvän mötikän päällä, on jousikuormitteinen, sen takia lukitus.
Läpinäkyväs mötikäs on joku käämi, jolla jotakin tekemistä airbäkin kans.


Yleensä noissa on ruuvi sitävarten, että tuo lukitaan siihen asentoon, missä ratti on irroitettu, niin ei mee vahingossa kierrosta pieleen.
Läpinäkyvän osan sisällä kiertää johtoa muutaman kierroksen, se johto siellä sitten kiertyy mukana, kun rattia kiertää, eli mahdollistaa turvatyynyyn johdon kytkemisen ja siinä hyvin pysymisen, vaikka rattia pyörittää.
Jos tuota keskiosaa kiertää kierroksen, laittaa ratin takaisin ja pyörittää rattia ääriasentoihin, niin toisessa ääriasennossa todennäköisesti johto on mennyt poikki.
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: peehoi - 05.12.2011, 15:31:27
Yleensä noissa on ruuvi sitävarten, että tuo lukitaan siihen asentoon, missä ratti on irroitettu, niin ei mee vahingossa kierrosta pieleen.

Muistaakseni siellä oli selvä kolo lukitusruuville, kun ratti suoras.  :pomo: muuten kyllä pitää paikkansa tuo Miksun juttu.

Kuten tuosta mun kuvastakin ilmenee, niin puoli yhden kohdalla nuolet kohdakkain.  ::)
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: pelleeee - 07.02.2012, 09:25:48
Vähän bumppaan vanhaa aihetta kun sai vihdosta aikaseks edettyä hommassa.

Hankin volvolta sen srs-vastuksen ja korvasin sillä turvatyynyn. Sitten vol-fcrrällä nollausyritys -> lost comms, eli sama kun ennenkin. Eikä luonnollisesti valo sammunut. Tätä pitää ilmeisesti tulkita niin että johdoissa vikaa ja alkaa purkaa rattia sen kontaktilevyn löytämiseksi?

-pelleeee
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: EVO8 - 07.02.2012, 09:39:48
Se kela on helppo irrottaa ja mitata. Siitä se vianhaku näissä kannattaa yleensä aloittaa.
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: pelleeee - 08.02.2012, 23:23:54
Noniin kontaktikela kädessä. Tuntuu ihmeen ahdistavalta pyörittely... ilmeisesti 536kkm tehnyt tehtävänsä. Ei tarvinnut edes arpoa uuden hankkimista kun paskoin sen lukitusruuvin kohdan siitä muoviosasta. Huomenna volvolta kysyyn hintaa.

-pelleeee
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: Lankku - 08.02.2012, 23:53:24
Noniin kontaktikela kädessä. Tuntuu ihmeen ahdistavalta pyörittely... ilmeisesti 536kkm tehnyt tehtävänsä. Ei tarvinnut edes arpoa uuden hankkimista kun paskoin sen lukitusruuvin kohdan siitä muoviosasta. Huomenna volvolta kysyyn hintaa.

-pelleeee
Taitaa uusi olla 250-270e. Ehjä käytetty 50-60e luokkaa.
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: pelleeee - 09.02.2012, 08:11:28
Hui saakeli. Soitan silti ja varmistan.

Minkäslainen vehje toi on jos kuitenkin mittaisin ennen kun roskiin heitän? Jos kontakti on paikallaan ollessa niin voiko olettaa että se on myös pyöriessä?

Ja saa tarjota jos jollain on nurkissa.

-pelleeee
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: pelleeee - 10.02.2012, 10:33:06
Volvolta oli päivän hinta 210e  :buck2:

Risahan tuo laite on. Pyörii enemmän kun kolme kierrosta suuntaansa....

Osaako joku sanoo käykö noitten vanhempien eri varaosanumerolla olevat osat kuinka tuohon -98 ? Näyttää olevan erivärisiä liittimiä jne jne.

-pelleeee

Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: pelleeee - 01.03.2012, 19:38:18
Kontaktikela vaihdettu. Testivastus kiinni. Vol-FCR:llä koodin nollaus: Ei sammu valo!

Onko tos mun vol-fcr ny jotain häikkää? Sanoo vaan sen saman "lost comms with car" tms mitä ennenkin...

Ja mites tästä pitäs edetä? Johtoja tutkimaan? Kuskin penkin alle kurkin kun siellä kait se srs-ohjausyksikkö pitäs olla mutta en löytänyt.

-pelleeee
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: 945turbo23 - 03.03.2012, 09:49:04
Minkäskokoinen toi vastus pitää olla?

Jos sitä joskus heittä ton bägin mäkeen ja laittaa kevyemmän ruorin tilalle... :pomo:
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: Dartteri - 03.03.2012, 13:03:49
Inssi ei oikein arvosta, jos turvalaitteita menee poistamaan. Usein on menny ihan hienosti läpi, kun on vaan polttimo poissa.
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: jen - 03.03.2012, 13:22:42
näin se menee,itse poistin bägin noin 10 vuotta sitten ja laitoin puuratin,kerran kysytty onko autossa joskus ollut bägi,tietysti sanoin että ei minun aikana ainakaan,siihen inssi vaan sano että kyllä sen poistaa saa mikäli otteessa ei siitä mainintaa,niinkuin näissä vanhoissa ei ole,ihmetteli kun omassaan oli bägi ja tossa ei,ja toi mun on vuosikertaa -98
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: pelleeee - 05.03.2012, 00:43:50
945turbo23: Mä ostin ihan volvolta official testivastuksen. Mut intternet sanoo että se ois 2ohm. Voisin joku päivä kyl mittailla sen virallisen kun aika huonosti on infoa saatavilla.
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: pelleeee - 06.03.2012, 23:32:45
945turbo23: se testivastus on speksin mukaan 1.8-2.5ohm. Omastani mitattuna 2.4ohm.

Olipahan sitten tuo käytettynä ostettu kontaktikelakin rikki... Pöllin ensimmäisestä risasta kelasta sen konkan mikä on siellä liittimessä ja laitoin sen ja testivastuksen suoraa johtoon -> koodien nollaus -> valo sammui!  ;D
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: jen - 07.03.2012, 07:30:13
asia hoidettu kuntoon! :hello:
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: pelleeee - 08.03.2012, 07:49:39
kiitoksia siitä!
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: seease - 23.10.2012, 16:48:01
Jos valottelet siihen mittaristoon taskulampulla, niin varmana bongaat sieltä sen tuvatyynyn merkkivalon, ainakin näin löydät sen paikan jossa pitäisi palaa



  --Palataan vielä tähän.

Itellä on 940GL -92 ja ei siitä taulusta mitään nää valolla kun katsoin. vaikka yleensä näkyy minkä valo se on ku näyttää valoa sinne tauluun . mutta tuossa volvon mittaristossa se on jotenkin erinlainen kun ei näy.
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: seease - 23.10.2012, 16:49:51
ja vielä sen verran että minulla ei pala ainakaan SRS valoa taulussa ku laittaa virrat päälle. että täytyy ruveta rassailemaan ja ihmettelemään missä vika. jos valon pitäisi palaa taulussa.
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: perttu - 24.10.2012, 20:47:15
Täällä Satakunnassa inssi käski korjata kun valo paloi kokoajan(omistaja ei ehtinyt poistaa polttimoa ennen konttorilla käyntiä)Inssi sanoi että poistaa ratista tekstin ja poistaa polttimon kun vanhoissa,tämäkin -91 ei kaikissa ole ja tyynyn korjauttaminen maksaa enemmän kuin auto.
Otsikko: Vs: SRS-järjestelmän vika
Kirjoitti: pelleeee - 29.10.2012, 22:12:50
ja vielä sen verran että minulla ei pala ainakaan SRS valoa taulussa ku laittaa virrat päälle. että täytyy ruveta rassailemaan ja ihmettelemään missä vika. jos valon pitäisi palaa taulussa.

Kannattaa täällä foorumilla huudella jos lähialueelta löytyy tota vol-fcr niin sais koodit luettua. Tuo ratti aukes ihan semihelposti ja se kontaktikela kait on vähän tyyppivika.

-pelleeee