Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: kuksa - 24.11.2011, 22:53:00

Otsikko: V40 1.6 -02 Moottori rikki? Apua kaivataan!
Kirjoitti: kuksa - 24.11.2011, 22:53:00
Mikä mahtaa olla vikana, kun auto ei käynnisty. Meno loppui kesken matkan aluksi hieman nykien muutaman kilometrin ajan ja viimein pieneen ylämäkeen hyytyi. Tyhjäkäyntiä kävi mutta kaasua painettaessa sammui. Hinaus korjaamolle -> päivä tutkimista -> enää ei käynnistynyt ollenkaan. Kipinä tulee hyvin ja bensaa pumpattiin eri pumpulla eri kannusta.

Nyt viimein mitattiin puristuspaineet ja näyttää olevan 7 bar joka pytyssä. Ohjekirjan mukaan pitäisi olla muistaakseni 13-15 bar. Lisäksi korjaajan mukaan kuulemma ykkös- ja kolmospytyissä menee ilma läpi öljytilaan, kun puhaltaa tulpan reijästä.  Ei ole öljyt ja vedet menneet sekaisin, joten ei viittaa kansivikaankaan? Molemmat mittaukset tuntuvat olevan ristiriidassa keskenään... Jakohihnan ajoitusmerkkejä tihrustin ja ne tuntuivat olevan jotakuinkin paikallaan. Autolla on ajettu 220tkm. Onko siis kahdessa männässä reikä vai mikä ihmetys tämän voi aiheuttaa? :idiot2: Osaatteko Foorumilaiset auttaa?
Otsikko: Vs: V40 1.6 -02 Moottori rikki? Apua kaivataan!
Kirjoitti: Masked Jackal - 25.11.2011, 11:36:26
Ei kyllä kai kukaan ihan heti usko, että kahdessa sylinterissä (ja vielä noin "kaukana toisistaan") voisi olla yhtaikaa vikaa?
Sitäpaitsi JOS siellä olisi reikä niin miksi puristukset olisivat kuitenkin tasan joka pytyssä. Vaikka sitten sen 7bar.
Oletetaan, että ajoitus on kunnossa niin onko 100 varma, että bensaa tulee oikeasti ihan suuttimille asti?
 
Kipinän lisäksi jos tulee todella bensaakin, niin sitten voisi vielä katsoa, että kampiakselilla oleva hihnapyörä on varmasti ehjä.
Merkit kohdilleen ja varmistus tulpanreiästä, että ykkösellä on todellakin silloin mäntä yläkuolokohdassaan.
Harvinaista mutta semmoiseenkin on törmätty, että kampiakselin hihnapyörän boori on ruostunut ja pyörä hurttaa kampiakselilla ja ajoitukset siksi sekaisin.

Ellei noista löydy niin äkkiä ei tule mieleen kuin alkaa nostamaan kantta ylös ja tarkastamaan vaurioita.