Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Tomi426 - 10.06.2021, 22:28:47
-
Saako vm.1979 244n ruiskulla (B19E) muuttaa kaasarille ja mitä kaikkea vaatii? Itse en ymmärrä tuosta k jetronicista mitään ja se temppuilee niin on käynyt mielessä jos sinne laittaisikin kaasuttimen tilalle. :o
-
anna olla ruisku ja laita kuntoon se.
-
Mitä se k-jet temppuilee?
-
Lämpimänä jos ehtii seistä jonkun aikaa joutuu sahaamaan todella kauan että lähtee käyntiin. Tosin välillä taas ei joudu niin paljon sahaamaan, luulin että kaasulla pelleily vaikutti siihen mutta tuntuu niin epäsäännölliseltä niin taisi vain olla sattumaa. Mitä luin netistä niin oireet vittaa höyrylukkoon koska lähtee lämpimänäkin hyvin jos ei ehdi olla kauaa sammutettuna. Kai suuttimet vuotavat paineen ulos tai jotain . Bensapaineenvaraimen pitäisi kai estää tuota ???
-
Bensapaineenvarain vaihdettu ja edelleen sama ongelma >:( vanha kyllä vaikutti olevan viallinen koska sen taakse tulevasta letkusta tuli bensaa ja luin että sen pitäisi vain päästää bensa takaisin tankkiin jos varaimen kalvo rikkoutuu. Uudessa varaimessa ei kyllä tätä lähtöä ole vaan vain joku ruuvi. Ei sen kai luulisi vaikuttavan vai pitääkö ruuvia säätää/irroittaa? ???
-
Ei kuulu säätää. Todennäköisesti vaan vuotava suutin, ne menee joskus tosi pahoikskin. Kokeiles vaan startata kaasu pohjassa.
Helpompi on vaihtaa koko kelju-koo-kojootti toiseen kun ruveta siirtymään 70-luvulta 10-luvulle ja asentaa vessanpönttö koneuhoneeseen. Kaasari on ymmärrettävä rautamöykky-veekasissa, ei juuri mualla...
-
Miten pystyn testaamaan suuttimet? Kuulemma kaksi on vaihdettu etten turhaan vaihtaisi niitä.
-
https://youtu.be/rSLcEwdX3ns
Jotakuinkin noin. Itse tekisin suljetummassa astiassa, tuo sumu syttyy kipinästä herkästi.
Suuttimista tulee polttoainetta kun bensapumppuun kytkee virtaa (hyppyjohto releelle) ja nostaa imusarjan alla, kumipalkeen sisällä olevaa läppää.
Paras olisi jos olisi neljä pienempää astiaa joihin laittaa suuttimet jotta voi vertailla niiden tuottoakin.
-
Eikö siinä airflowsensorissa (eli läppähässäkässä) ole kytkin joka käynnistää bensapumput kun läppä liikkuu.. eli ei tarvita hyppyjohtoa jos pumput ja releet on muuten kunnossa.
Ja tuon kjetin painepumpunhan pitää olla vähän kovatuottoisempi kuin esim LH:n.
-
Ei sentään. Bensapumpun rele saa signaalin sytytykseltä kytkeä pumput päälle.
-
Ei sentään. Bensapumpun rele saa signaalin sytytykseltä kytkeä pumput päälle.
Ok.. 90-luvulla B28E:tä rassatessani riitti kun painoi määräjakajan läppää alaspäin niin pumput käynnistyi ja bensa virtasi suuttimista ininän kera ilman hyppyjohtoa... ei tarvinnut miettiä mistä pumppu saa signaalinsa. Ja vinokoneessahan sitä läppää pitää nostaa... sellaista en ole rassannut (enkä rassaa vaikka yksi sellainen tuolla mökillä onkin :D)
Edit: niin virrat päällä tietysti testailin.
-
Olit muuten osittain oikeassa.
Tutkailin pdf:iä niin 1976-1977 oli katkaisija määräjakajassa. 1978 se muuttui siten että seuraa sytytystä.
-
Ja olin myös osittain väärässä sillä se konekin oli tietysti B27E :D
-
K jet jatkaa temppuilua kun sunnuntaina ajelin niin alkoi liikkeelle lähtiessä ja kiihdyttäessä pätkimään ja pitää todella kevyesti painaa kaasua että pystyy kiihdyttämään. Pari kertaa myös sammui liikennevaloissa tämän takia. Ruiskupumppu kuulostaa siltä että joutuu tekemään ylitöitä. Pumppu aika uusi ja aiemmin hiljainen. Myös suodatin on aika uusi. Mikäköhän sille nyt tuli?
-
Siirtopumppu rikki tankissa, vai onko nuin vanhassa sitä? Polttoainelinja rikki tai tukossa ennen painepumppua?
-
Siirtopumppu rikki tankissa, vai onko nuin vanhassa sitä? Polttoainelinja rikki tai tukossa ennen painepumppua?
kyllä siellä esipumppu on.
-
Minulla oli tankkipumpun yhdistävä letkun pätkä hävinnyt olemasta.
Mutta oireena oli nykiminen ja pätkiminen vajaalla tankilla.
(https://i.ibb.co/6ZjFhJf/Screenshot-20210622-102703.jpg) (https://ibb.co/6ZjFhJf)
Sitten kun tuon korjasin niin polttoaineputket murtui taka-akselin päältä.
Olethan tutkinut jarrukliinerilla ilmavuodot konehuoneessa?
Ja oletko vielä ehtinyt katsoa vuotaako suuttimia?
Ja sitten ihan että onko sytytys kunnossa? Heikko kipinäkin voisi tuollaista tehdä.
-
Siirtopumppukin aika uusi. Mahdollista että jokin on paineenvaraimen vaihdon yhteydessä rikkoutunut mutta en ainakaan polttoainevuotoja huomannut. Suuttimiakaan en ehtinyt vielä testata mutta kuulostaa ettei saisi tarpeeksi polttoainetta tai että jossain on tukos
-
Käykö huonosti puolilämpöisenä tyhjäkäyntiä?. Itellä imuvuodot aiheutti semmoista b200e:ssä. Samoten jos paino nopeesti kaasua, kone röpelsi hetken ennen kuin nosti kierroksia. Aikani tappelin niitten suuttimien O-renkaiden kanssa kun tuntu että uusillakin päästi ilmaa läpi. Tiivistin ne suuttimet sitte bensan/lämmön kestävällä silikonilla. Sen jälkeen ei koko K-jetissä ollu mitään ongelmia noin 5v aikana mitä auto mulla oli.
-
Varmistan vain, että onhan siellä K-Jetille välttämätön 5bar polttoainepumppu. Eikä perus 3bar mitä monessa paikkaa tyrkyttävät tietämättömyyttään.
-
Tyhjäkäynti normaali kun saa vihdoin sahattua käyntiin.
Pitää ihmetellä sitä pumpun numeroa mutta tosiaan ruiskupumppu alkaa pitämään meteliä vasta kun kone lämpenee. Nyt ajelin pihatiellä ja ei nykinyt lämpimänä vaikka pumppu metelöi mutta maantielle en viitsinyt mennä niin en tiedä oliko sitten tarpeeksi lämpöä vian ilmenemiseen. Silloin kun aloitti tuon uuden oireen oli kunnon helle ja olin ajellut maantietä parikin tuntia.
Asiaan varmaan liittymättä niin mille on vasemmassa sisälokarissa oleva tyhjä sulakerasia joka tulee akun plussalta jakokappaleen kautta?
-
onko autossa vetokoukku?voisko olla jatkuvanvirran sulake?
-
Kyllä autossa on vetokoukku
-
Tein nyt väliaikaisesti (lue: lopullisesti) virityksen että voi käyttää kylmäkäynnistyssuutinta manuaalisesti ja ainakin vaikuttaa toimivan ettei tarvitse sahailla. Sulakkeen se vielä vaatisi mutta kuinka suuri sen pitäisi olla tuolle kylmäkäynnistyssuuttimelle?
-
Sitä kylmäkäynnistyssuutinta ohjaa lämpöaikakytkin. Jos kerran ongelmat korjaantuu ohittamalla se niin vikakin taitaa olla siinä. :)
-
Sitä kylmäkäynnistyssuutinta ohjaa lämpöaikakytkin. Jos kerran ongelmat korjaantuu ohittamalla se niin vikakin taitaa olla siinä. :)
Kokeilin myös aiemmin irroitella lämpöaikakytkimen johtoa mutta ei vaikuttanut. Vai kuuluuko sen käyttää sitä myös lämpimänäkin? Oireet kuitenkin viittaa polttoaineen höyrystymiseen kun kylmänä lähtee ongelmitta ja myös lämpimänä jos ei ehdi olla sammutettuna niin kauaa että polttoaine ehtisi höyrystyä.
-
Lämpöaikakytkin rajoittaa kylmäkäynnistyssuuttimen aukioloa. Jos se on rikki niin ei se ruiskuta ollenkaan.
Sen voi ohittaa kytkemällä suuttimen suoraan maihin.
-
Mulla kauan sitten olleessa 240 ssä myös k jet sekoili lämpimässä startissa. Sain sen "korjattua" muuttamalla ohjauspainesäätimen asentoa siten että kone sai kautta linjan enemmän bensaa. Se ei lähtenyt lämpimänä käyntiin ennenkuin ite nostit kädellä lautasta samalla kun starttasi. Siihen vaihtelin suuttimet, niiden o-renkaat pidikkeisiin ja kaikki muutkin bensapuolen kävin läpi kun risaa osaa riitti edellisten omistajien jäljiltä. Ainakin joissain bemareissa on ohjauspaineensäätimessä ihan säätöruuvi seoksen hienosäätöä varten. Ite tein sen karusti lisäämällä prikan sinne sisään. Se muutti painetta kenties liikaakin. Mutta ei haitannut ajoa.