Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: japi - 30.12.2010, 17:53:55
-
S60:nen (D5 -08) rupesi pakkasilla kiukuttelemaan. Kuskin puolen penkin lämmitys ei enää toimi (katkaisijaan syttyy kyllä ledit ja jalkatilan sulake nro 2 tarkistettu).
Pahempi ongelma kuitenkin tuli samaan aikaan (liittyvätköhän toisiinsa?) Samoin kuskin puolelta lämmityslaite puskee pelkkää kuumaa. Lämpötilan säädöillä ei muuta merkitystä, kuin että täysin kylmällä puhallus menee maksimille (mutta puskee kuumaa). Pelkääjän puolella OK. Kokeiltu ajaa ääriasentojen vällä ja akunkenkäkin oli tovin irti...
Tuli ainakin kokeiltua, että vollessa tarkenee pakkasillakin ::) Mutta osaiskos joku antaa jotain pientä vinkkiä?
-
Haiskahtaa että vois olla penkin alla oleva penkinlämmittimen ohjainyksikkö viallinen, tekee juuri noin että sotkee sen puolen lin-väylän eli lämmönsäätö ei sen jälkeen toimi. Kokeile ottaa siitä rasiasta virtajohtojen liitin irti, niin alkaako sen jälkeen lämmönsäätö toimimaan? Saattaa kyllä olla että vaatii vikakoodien luvun ja poiston ennenkuin alkaa toimimaan...
Mutta toi tulis mulla ekaks mieleen, oireet ovat juuri tuollaiset...
-
S60:nen (D5 -08) rupesi pakkasilla kiukuttelemaan. Kuskin puolen penkin lämmitys ei enää toimi (katkaisijaan syttyy kyllä ledit ja jalkatilan sulake nro 2 tarkistettu).
Pahempi ongelma kuitenkin tuli samaan aikaan (liittyvätköhän toisiinsa?) Samoin kuskin puolelta lämmityslaite puskee pelkkää kuumaa. Lämpötilan säädöillä ei muuta merkitystä, kuin että täysin kylmällä puhallus menee maksimille (mutta puskee kuumaa). Pelkääjän puolella OK. Kokeiltu ajaa ääriasentojen vällä ja akunkenkäkin oli tovin irti...
Tuli ainakin kokeiltua, että vollessa tarkenee pakkasillakin ::) Mutta osaiskos joku antaa jotain pientä vinkkiä?
Itse lähtisin varmaan irroittamaan penkinlämmittimen ohjainlaitteen liittimen ja tarkastamaan sen jälkeen, että alkaako tuo lämmönsäätö toimimaan.
Jos näin tapahtuu, niin se penkinlämmittimen ohjainlaite on särki.
Liittimen irroituksen sijasta voisi irroittaa vaikka sulakkeen, penkinlämmittimeltä
Sulakkeet löytyy, kun irroitat kuskin jalkotilassa olevan ylämuovin, sulake nro 1 on oikean penkin ja sulake nro 2 on vasemman penkin (Nämä jo tiesitkin)
Mutta että sulake irrallaan tosiaan testaan sen lämmönsäädön toiminnan.
Jos et heti huomaa vaikutusta, niin boottaa vehje, eli käytä akunkenkä irrallaan.
Jaha, kirjoittelin omaa tekstiäni liian kauan ja Viltzu ehti ensin :D
-
Otin tuon sulakkeen irti ja kokeilin antaa akun navallekin raitista ilmaa, mutta ei ainkaan tuolla konstilla ollut vaikutusta.
Onko sillä mitään eroa jos ottaa sen ohjainyksikön liittimen irti ? Mistähän tuon mahtaisi penkin alta löytää (sähköpenkki)?
-
On mahdollista, että sulakkeen irroitus ei anna samaa vaikutusta, kuin liittimen irroitus, riippuen ihan viasta.
Nosta penkki ylä-asentoon, siirrä se aivan eteen, takapenkin jalkootilan kautta katso sinne penkin alle, pieni n. 7*5cm kokoinen musta värkki, siihen tulee kolme liitintä.
Ydessä liittimessä on johdot, joiden värit on: Sininen, musta ja vihreä-valkoisella raidalla (en ole varma, että tuliko siihen neljäskin johto)
Ota tuo liitin irti ja testaa sitten.
-
Kyllähän se istuimenlämmittimen ohjausyksikkö siellä kiukutteli. Oli vaan sen verran hankalahkon oloisesti asennettu, että olisi pitänyt ottaa penkki irti, mutta ei oikein lumihangessa innostannut ajatus vaan piti turvautua sinisen liikkeen apuun... :-[