Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorina77 - 21.06.2021, 10:31:57
-
Autona XC90 D5 vm.2009, ajettu 250.000km. Kesärenkaiden vaihdon jälkeen alkoi kuulumaan jurisevaa ääntä, joka alkaa kun on veto päällä 60km/h. Pienessä ylämäessä tunnistaa selvästi, kun on kevyesti vetoa päällä. Jurina alkaa 55km/h ja katoaa noin 70km/h tai sitten peittyy muihin huminoihin. Epäilen laakeriääntä, esim. kardaanin tukilaakeria. Aiemmin tästä kärrystä perä jurisi ja vollotti, perä aukaistiin huollossa, vaihdettiin laakerit, stefat, öljyt, yms. ja se hiljeni. Vaihteistoon on kokonaisuudessaan vaihdettu kaikki öljyt vuosi sitten. Kiitoksia avusta!
-
Taitaa olla harvinaisempi onkelma, jos ei muilla ole tullut vastaan.. ???
-
Niin minäkin luulin, että etupyörän laakeri on mennyt, mutta syy oli paskoissa renkaissa.
-
Niin minäkin luulin, että etupyörän laakeri on mennyt, mutta syy oli paskoissa renkaissa.
::) Oliko paska malli vai kuluneet paskaksi?
-
Sekä että.
Kun vaihdoin tuliterät gummit alle niin äänet loppu kuin seinään. Ehdin jo kattella laakerisarjojakin, mutta onneksi ei tarvinnut tilata. :)
-
Laakerivikoja etsin aina käsin pyöriä ilmassa pyörittelemällä
-
Varasin huoltoajan, jossa korjataan käsijarru ja samalla tutkitaan tämä jurina. Suapas nähä mitä löytyy :P Täytyy todeta, että alle vuoden Volvo miehenä ja aika paljon on kulunut rahhoo remontteihin.
-
Valitettavasti se on vaan niin, että kun alkaa kasautua remppaa enemmän, niin laitetaan vaan auto kiertoon ja seuraava omistaja tekee rempat. Itelläkin oli sama juttu, eli remppaa oli vähän siellä ja täällä. Ostotilanteessa ei mitenkään pysty kaikkea selvittämään.
-
Valitettavasti se on vaan niin, että kun alkaa kasautua remppaa enemmän, niin laitetaan vaan auto kiertoon ja seuraava omistaja tekee rempat. Itelläkin oli sama juttu, eli remppaa oli vähän siellä ja täällä. Ostotilanteessa ei mitenkään pysty kaikkea selvittämään.
Kyllä se näin menee, kun käytettyä ostetaan, jos ei sitten tunneta auton taustoja paremmin. Hieno peli tämä XC90 kaikilla herkuilla, mutta rempat kyllä tuntuu tavan kuluttajan lompakossa. Ostajan markkinat on näillä vehkeillä tällä hetkellä, mutta viiden vuoden päästä jo ilmaisia :P Hyvät Jussit!
-
Näin se vähän on että mitä enemmän ominaisuuksia, sen enemmän vikapotentiaalia
-
Minulla tekee samaa jos on vaikka asuntovaunu perässä. Joskus kevyesti muutoinkin. Toinen samaan juttuun liittyvä ominaisuus on sellainen, että kun ajat ja löysäät kaasun ja vauhti hiljenee moottorijarrutuksessa. Silloin kuin nopeutta on noin 60km/h ja kierrokset 1500rpm/min, niin tekee samantyylisen jurinan myös ja se hiljenee hetkessä tai viimeistään silloin kun automaatti heittää vapaalle.
Soittelin tästä todellisille volvospesialisteille, joka on Backfält Bilservice Kokkolan lähellä. Siellä arveltiin että ehkä moottorin tukityynyt voi kuluessaan tuon tehdä, tai jos jossain alipaineletkussa on pieni vuoto. Täytyy käydä paikanpäällä kun ehtii, saavat tutkia.
Eli veikkaukseni: moottorin tukikumi sieltä alhaalta tai sitten kardaanin ristikko. Vetoakseli tekee erilaisen tärinän ja kovemmassa nopeudessa. Niistä vaivoista on kokemusta aiempien veeseitenkymppisten kanssa. Tehdään niin, että kumpi saa tämän selville ekana kommentoi tänne. Tsemiä! Ja hienoja autoja nämä on, vaikka vähän välillä kirpasee.
-
Auto on nyt käytetty Volvon pajalla. Kaikki laakerit ym. liittyen voimansiirtoon on kuunneltu, mutta varsinaista vikaa ei löytynyt. Täytyy vielä tarkistella tämä mahdollinen alipaineletkun vuoto ja moottorin tukityyny, eikös nämä asiat liity toisiinsa, jos alipaineella ohjataan tukityynyn toimintaa?
-
Jep pienillä kierroksilla alipaine pehmentää tukityynyt
-
Minulla tekee samaa jos on vaikka asuntovaunu perässä. Joskus kevyesti muutoinkin. Toinen samaan juttuun liittyvä ominaisuus on sellainen, että kun ajat ja löysäät kaasun ja vauhti hiljenee moottorijarrutuksessa. Silloin kuin nopeutta on noin 60km/h ja kierrokset 1500rpm/min, niin tekee samantyylisen jurinan myös ja se hiljenee hetkessä tai viimeistään silloin kun automaatti heittää vapaalle.
Soittelin tästä todellisille volvospesialisteille, joka on Backfält Bilservice Kokkolan lähellä. Siellä arveltiin että ehkä moottorin tukityynyt voi kuluessaan tuon tehdä, tai jos jossain alipaineletkussa on pieni vuoto. Täytyy käydä paikanpäällä kun ehtii, saavat tutkia.
Eli veikkaukseni: moottorin tukikumi sieltä alhaalta tai sitten kardaanin ristikko. Vetoakseli tekee erilaisen tärinän ja kovemmassa nopeudessa. Niistä vaivoista on kokemusta aiempien veeseitenkymppisten kanssa. Tehdään niin, että kumpi saa tämän selville ekana kommentoi tänne. Tsemiä! Ja hienoja autoja nämä on, vaikka vähän välillä kirpasee.
Onko mitään selvinnyt?
Täälläpäässä edelleen ihmettelen tätä jurinaa/värinää. Kokeilin myös tiputtaa rengaspaineita, vaikutuksia on maantien ääniin muttei tähän toiseen jurinaan. Tässä on aikaa kuulostella XC90:n mutinoita reilun mittaisilla työmatka-ajoilla päivittäin. Kyllä tässä vian/ominaisuuden suhteen epäilyt kohdistuvat moottorin tukikumeihin tai kulmavaihteeseen. Miten esim. kulmavaihteen kulunut booriholkki ääntää/käyttäytyy? Kulmavaihde kyllä tutkittiin Volvo-specialisteilla viikko sitten... ::)
Onko XC90:ssä voimansiirrossa normaalistikin vaimeaa ääntelyä/värinöitä vai pitäisikö sen olla äänetön kautta linjan? Auto on kuitenkin melko painava ja väännöt kovat esimerkiksi kiihdytyksessä matalilla kierroksilla.
-
Onko mitään selvinnyt?
Täälläpäässä edelleen ihmettelen tätä jurinaa/värinää. Kokeilin myös tiputtaa rengaspaineita, vaikutuksia on maantien ääniin muttei tähän toiseen jurinaan. Tässä on aikaa kuulostella XC90:n mutinoita reilun mittaisilla työmatka-ajoilla päivittäin. Kyllä tässä vian/ominaisuuden suhteen epäilyt kohdistuvat moottorin tukikumeihin tai kulmavaihteeseen. Miten esim. kulmavaihteen kulunut booriholkki ääntää/käyttäytyy? Kulmavaihde kyllä tutkittiin Volvo-specialisteilla viikko sitten... ::)
Onko XC90:ssä voimansiirrossa normaalistikin vaimeaa ääntelyä/värinöitä vai pitäisikö sen olla äänetön kautta linjan? Auto on kuitenkin melko painava ja väännöt kovat esimerkiksi kiihdytyksessä matalilla kierroksilla.
Kulunut booriholkki ääntää mahdollisesti vain kerran ja sen jälkeen auto on etuvetoinen. Näin ainakin omakohtainen kokemus.
-
Moi,
Itsellä ilmaantunut vastaanvalisia oireita, niin mielenkiinnosta kysyn selvisikö tämä asia ikinä? :)