Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Aleksi Kantola - 21.06.2021, 21:11:24
-
Ostin tuossa itselleni pari kappaletta V70 5D 2003 automaatti Volvoa, molemmissa jokin ongelma vaihdelaatikossa? Ei mitään ylimääräisiä tärinöitä tai ääniä. Vikana on siis se että ei lähde liikkeelle, ihan sama mikä vaihde päällä, manuaali puolikin kokeiltu läpi. Kummallista että ei kuulu mitään ääniä vaikka D päällä ja antaa kierroksia koneelle, Autolla ei ole mitään ajatustakaan lähteä liikkeelle. Kuitenkin P ja N toimii kuten kuuluukin. Vaihdelaatikko öljytkin oli hyvässä kunnossa eikä haissut palaneelle, värikin lähes punainen. Auto ei ilmoita mitään vikoja ilmoitus näytölle. Voisiko vika olla jossain solenoidissa tai kaasuasentotunnistimessa? Laatikko on AISIN 50-55SN
-
Epäilisin että turbiini antautunut
-
Kokeilisin jäähdyttimessä olevan lämmönvaihtimen ylemmästä liittimestä paineilmaa tai vaihteistoöljyllä huuhtelemalla väärään suuntaan eli jäähdyttimen liittimeen. Saa suodattimen auki jos se on mennyt tukkoon. Kohtuullisen yleinen syy jos loppuu kulkemasta. Tyhjennysroppu auki ja painaa vaan aikansa.
-
Kokeilisin jäähdyttimessä olevan lämmönvaihtimen ylemmästä liittimestä paineilmaa tai vaihteistoöljyllä huuhtelemalla väärään suuntaan eli jäähdyttimen liittimeen. Saa suodattimen auki jos se on mennyt tukkoon. Kohtuullisen yleinen syy jos loppuu kulkemasta. Tyhjennysroppu auki ja painaa vaan aikansa.
Tänään kokeilin kyseistä tapaa... Tosiaankin kun puhalsi jäähdyttimeen painetta, niin ikäänkuin se olisi ollut tukossa. Painetta ei mennyt lävitse ollenkaan. Kuitenkin kokeilin sitten puhaltaa siihen jäähdytimeen tulevaan letkuun , ilma tuli mittatikun reiästä, huohottimesta ja öljy ropusta. Voiko suodatin olla niin tukossa vai onko sitten ventiilikonesto jumissa?
-
Vielä tietoa: Molemmista volvoista mennyt laatikot lähes samallatavalla rikki, tämä "käyttis" oli mennyt rikki noin 10km/h vauhidissa ja sen jälkeen tuli oireet laatikkoon, laatikosta kuullui pieni napsaus rikkoutumisen yhteydessä. Edellinen omistaja mainitsi myös "turboviasta" joka ei oikeastaan kuulosta turbovialta, hän epäili että turbo lopettaa ahtamisen hetkeksi ja jatkaa hetkenpäästä, oireena nykiminen ja tehojen katomaminen. Voisiko kyseinen vika olla kuitenkin alkavaa vaihteisto ongelmaa? Autolla ajettu 480tkm. toisella vähän vähemmän.
-
Kannattaa aloittaa vianluvulla noi hommat. Läppäri VIDAn kera autoon kiinni ja kattelee vikakoodit. ;)
-
Kannattaa aloittaa vianluvulla noi hommat. Läppäri VIDAn kera autoon kiinni ja kattelee vikakoodit. ;)
Mekaanista vikaa ei vidakaan osaa lukea.
-
Monasti se mekaaninenkin vika antaa jollekkin anturille väärää dataa ja näkyy softalla.
Tuo tehojen katkominenkin todennäköisesti näkyy Vidalla jos on turboon, siihen liittyviin antureihin/letkuihin liittyvä.
-
Juu kyllä tuon vidan käyttö tuttua on, päivittäin tuota tulee käytettyä ::)
-
Tänään kokeilin kyseistä tapaa... Tosiaankin kun puhalsi jäähdyttimeen painetta, niin ikäänkuin se olisi ollut tukossa. Painetta ei mennyt lävitse ollenkaan. Kuitenkin kokeilin sitten puhaltaa siihen jäähdytimeen tulevaan letkuun , ilma tuli mittatikun reiästä, huohottimesta ja öljy ropusta. Voiko suodatin olla niin tukossa vai onko sitten ventiilikonesto jumissa?
Joskus joutuu puhaltamaan aika reilustikin, että lähtee kulkemaan läpi.
-
Kannattaa aloittaa vianluvulla noi hommat. Läppäri VIDAn kera autoon kiinni ja kattelee vikakoodit. ;)
Toimiiko tuo Vida softa ilman sitä Volvon omaa Diceä? Esim. Obd-usb kaapelilla?
-
Toimiiko tuo Vida softa ilman sitä Volvon omaa Diceä? Esim. Obd-usb kaapelilla?
Ei toimi
-
Mitä oireita aiheuttaa laatikon venttiilikoneiston tukkeutuminen ja tuleeko oireet yhtäkkiä kerralla? ???
-
Eikös se vaihdot tee ongelmallisiksi, ettei kaikki vaihteet löydy tai kytkeytyy ryminällä, se ettei auto liiku kuullostaa sihdiltä tai pahemmalta.
-
Toimiiko tuo Vida softa ilman sitä Volvon omaa Diceä? Esim. Obd-usb kaapelilla?
Pitää olla vähintään VCX NANO.
-
Vetarin sokka irronnut ja vetari pois spooreiltaan laatikon päästä... kuskin puolelta?
-
Tilannepäivitystä: otin öljyn lauhduttimen alempaa letkua irti ja sitten siinä letku päässä oli joku dpi suojatulppa, tähän autoon on siis vaihdettu kone jossain vaiheessa varmaan sieltä jääny... Ilmankos ei painetta mennyt lävitse
-
Unohtui päivitellä kun vikaa vielä oli... Vika saatiin korjattua.
Eli laatikon öljypumpun rattaan "boori" oli sileä, varmaankin juuri tuo tukittu lauhduttimen putki aiheutti vian...
Tilasin käytetyn pumpun, samassa setissä oli kitkalevy asetelma. Autolla ajettu nyt sen 50tkm remontin jälkeen ilman ongelmia.
Toivottavasti on apua jollekin tästä...