Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Rusty - 22.06.2021, 09:26:18
-
Nytpä on ilmennyt kuumien säiden mukana uusi, erikoinen ongelma. Auto starttaa huonosti kuumalla kelillä. Ulkolämpötilan ollessa noin 15 astetta tai vähemmän, auto starttaa hienosti. Nykyisillä lämpötiloilla, yli 20 astetta, startti on huono. Myös jos kone on lämmin, on startti huono. Jos starttaan kuumaa konetta, sanotaanko muutama minuutti sammuttamisen jälkeen, on startti hyvä. Jos käynnistys on esimerkiksi puoli tuntia sammuttamisen jälkeen, on startti vaikea.
Vaikea startti on seuraavanlainen. Starttimoottori pyörittää mielestäni hyvin, mutta ei vain starttaa. Starttia joutuu pitämään vaihtelevasti 2-5 sekuntia, ennenkuin kone starttaa. Tällöinkin ensimmäinen sekunti tai kaksi on vähän rykivää, kunnes kone lähtee pyörimään hyvin. Käynti on hyvää, kone toimii, kiihtyy, eikä tunnu olevan mitään ongelmaa.
Vikakoodeja ei ole. Ainoa poikkeava asia jonka olen obd lukijalla huomannut, on long term fuel trim, joka on miinuksella 7-10% tasaisessa matka ajossa. Tämänhän vissiin pitäisi olla nollan tietämillä optimitilanteessa. Ulkomaisilta foorumeilta löytyi vastaava tapaus, jossa suuttimien vaihto auttoi. Ennenkuin alan niitä vaihtamaan ihan vain kokeilumielessä, kuulisin mielelläni muitakin näkökantoja.
Akku on mielestäni asiallisessa kunnossa yleismittarilla katsottuna ja laturikin tuottaa asiallisesti sähköä. Tulpat olen uusinut varmuuden vuoksi kun ongelma alkoi ilmetä. Puolisen vuotta sitten (eli talvella) tehtiin huohotusremppa mutta eipä se kait asiaan vaikuta. Obd lukijalla moottorin sekä imuilman lämpötilat vaikuttavat realistisilta. Myös maf anturi on uusi.
-
Omassa vastaavat oireet poistuivat
startin vaihdolla.
-
Kiitti vinkistä. Pitääpä katsella ja tutkiskella asiaa. En omalla kohdallani pidä starttia niin todennäköisenä, koska se pyörittää mielestäni hyvin. Ihan kokeilumielessä en viitsi sitä kuitenkaan vaihtaa.. Mutta tarkastellaan.
-
Nyt sai jonkinlaisen koodin. Ei sytyttänyt vikavaloa vaan on "pending" tilassa. Koodi on P2188 eli "system too rich at idle".. Tähänkin edelleen sopisi vialliset suuttimet mutta niin sopisi monta muutakin asiaa. En tiedä miten validia on, mutta ruuvimeisselillä kuuntelin suuttimet ja omaan amatöörin korvaani kuulostivat kaikki nakuttavan hyvin.
-
Kyllähän ne nakuttaa voi mutta sitä polttoainemäärää tai vuotoa ei kuule.
Kato ensin että tankin täyttöaukon korkin tiiviste on ehjä.
What causes the P2188 code?
A worn or faulty gas cap seal
A leak in the exhaust system on the bank 1 side
Mechanical issue in one or more of the bank 1 fuel injectors
Faulty MAP (manifold absolute pressure) sensor
Flawed fuel pressure regulator
Faulty EVAP system purge valve
Vacuum leak
Faulty crankcase ventilation valve
Leaking crankcase ventilation valve grommet
Leaking intake manifold gaskets
Loose intake manifold
Faulty bank 1 oxygen sensor
Fuel pressure low due to weak fuel pump
A restricted fuel supply such as pinched fuel line or clogged fuel filter
Air intake leak
Loose oil cap
-
Kampiakselin asentotunnistin tehny tosi monessa samaa oiretta. Kylmänä lähtee, kuumana ei. Anturi vaihtoon ja vika poistunut.
AINAKIN 2.4-T versiossa todella yleinen. Tänä kesänä kahteen jo vaihtanut...
Kylmäsprayta anturiin kun tilttaa ja laakista käyntiin.
-
Kiitti vinkeistä. Otetaanpa työn alle ja selvittelyyn asioita. MAP anturi on vaihdettu pari vuotta sitten, toki eihän mikään sano, etteikö se voisi olla hajalla nyt jo. Käsittääkseni imuilman lämpötilamittaus on tässä samassa anturissa ja lukijalla se tieto näyttää asialliselta. Tokikaan vuotavia suuttimia ei kuule, sehän on selvä, lähinnä piti kokeilla, että nakuttavatko ylipäätään tasaisesti. Kaikkia antureita ja vehkeitä kun ei viitsisi vaihtaa varmuuden vuoksi. Josko kokeilisi tuota kampiakselin asentotunnistinta vaihtaa, jos se kerran vastaavia oireita voi aiheuttaa. Tänä aamuna auto käynnistyi erittäin nätisti, kun ulkolämpötila oli +19 astetta ja taivas oli pilvinen, eli auto ei ollut auringonpaisteessa eikä ilma ollut mahdottoman kuuma.