Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: JPN_V70D3OR - 28.06.2021, 19:25:06
-
Periaatteenani on ollut ilmastoinnin osalta, jos se toimii, niin älä korjaa, käytä mahdollisimman paljon.
Parikertaa on kuitenkin tullut lipsuttua:
Edellisen Audin käytin kaasun vaihdossa +6v iässä, ei ollut kaasuja hävinnyt.
Nyt oli Vianorilla 'huolto' 39,- taas hermo petti, ja tuli käytettyä. Autolla lähenee 10v synttärit, 820g:sta oli jäljellä 772g.
Hyvin on lehdistössä saatu 2v 'huolto'väli menemään läpi, empiirisen kokemukseni mukaan 20v olisi lähempänä oikeaa. Pikemminkin arvelisin huoltoventtiilien avaamisen olevan aina vuotoriskin paikka.
-
Kylmälaitteiden osalta hyvä nyrkkisääntö on se, että älä koske niin kauan kun se toimii.
Joissakin autoissa kylmäaineet kuitenkin karkaavat muutamassa vuodessa. Etenkin niissä, joiden omistaja yrittää säästää eikä käytä ilmastointia säännöllisesti.
-
Kylmälaitteiden osalta hyvä nyrkkisääntö on se, että älä koske niin kauan kun se toimii.
Joissakin autoissa kylmäaineet kuitenkin karkaavat muutamassa vuodessa. Etenkin niissä, joiden omistaja yrittää säästää eikä käytä ilmastointia säännöllisesti.
Juurikin näin, kannattaa pitää tiivisteet öljyinä. Pohjois-Suomessa tosin auto olisi hyvä saada aika-ajoin lämpimään, jotta kompura kytkeytyisi päälle.
-
Lauhduttimen vaurion takia kylmäaine täytettiin 20 vuotta sitten. Sen jälkeen kuten sitä ennenkin olen säästänyt: kertaakaan ei ole ilmastointia "huollettu" ja kompressorikin on ollut ON-asennossa vain tarvittaessa, eli useimpina kesinä vain parin viikon verran, talvisin muutaman minuutin muutaman kuukauden välein. Kilometrejä 850 000, joista ainakin 750 000 ilman kompressorin käyttöä. Pakkasaikoinahan kompressori ei pyöri muutoinkaan, joten polttoainesäästöä arviolta noin 0,5 l/100 km * 500 000 km = 2500 litraa. Sen hinnalla olisi jo muutaman kompressorinkin vaihtanut, mutta eipä ole ollut tarvetta.