Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Zoomer - 29.06.2021, 14:27:08
-
Eli tilanne olisi tämä: Volvo b20, johon on vaihdettu luultavasti k-nokka. Nokka on vaihdettu ennen kuin kirjoittaja itse on syntynyt, joten tarkkaa tietoa ei ole. Autossa on tupla su-hif6 kaasuttimet, jotka on säädetty oikein. Auto käy ja kukkuu hyvin, mutta ajaessa vääntö katoaa täysin; erityisesti jos painaa reilummin kaasua. Kone kiertää kyllä, mutta teho ei välity pyörille. Vääntö katoaa jo matalilla kierroksilla, jos painaa liian reilusti kaasua. Olisiko foorumilaisilla ideaa, mistä voisi johtua?
-
Kone siis vastaa kaasuun ongelmitta?
Jos niin on, silloin taitaa kytki luistaa?
Teknisesti älykkäämmät osaavat varmasti antaa oikean diagnoosin.
-
Mennee laihalle. Neulaventtiilit, bensapumppu, bensaputki tukossa.
-
Kone siis vastaa kaasuun ongelmitta?
Jos niin on, silloin taitaa kytki luistaa?
Teknisesti älykkäämmät osaavat varmasti antaa oikean diagnoosin.
Juu, kytkintä nyt itsekin epäilen. Ei toimi normaalisti. Autolla on siis ajettu max 1000 km kokonaisvaltaisen kunnostuksen jälkeen, jolloin en epäile moottorin bensan saantia (kaikki käytännössä uusittiin). Moottori reagoi kaasuun ongelmitta. Lisätietona: kytkin aiheutti tärinää kun käynnisteltiin ensimmäistä kertaa 20 vuoden seisonnan jälkeen. Nyt se on säädetty maksimiin ja silti kytkin nipin napin ottaa kiinni.
-
Nyt boomeri ei ymmärrä. Kerro nyt vaikka mitä tapahtuu kun ajat nelosvaihteella viittäkymppiä ja painat kaasun pohjaan.
-
Nyt boomeri ei ymmärrä. Kerro nyt vaikka mitä tapahtuu kun ajat nelosvaihteella viittäkymppiä ja painat kaasun pohjaan.
Tässä tapauksessa kone nostaa kierroksia, mutta vääntö katoaa lähes täysin. Kolmosvaihteella tämä ilmenee selvemmin kuin muilla vaihteilla. Kolmosvaihdetta ei voi juuri edes käyttää muuta kuin pintakaasulla jos haluaa johonkin liikkua.
-
Itselläkin joku kesä oli oiretta että ykkönen ja kakkonen piti hyvin mutta kolmonen antoi periksi vedossa. Nelonen ja vitonen taas piti.
Vika oli kytkin. Kunnon asetelma ja levy niin loppui nuo ongelmat ja pysyneet poissa siitä lähtien.
-
Kytkinvialta kuulostaa. Toki vaijerikin saattaa olla pykinyt ja jumittaa.