Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kalle37 - 29.06.2021, 22:25:36

Otsikko: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: Kalle37 - 29.06.2021, 22:25:36
Hommasin tuossa ensimmäisen volvon. Otsikko kertoo kamppeen. Muutama kysymys olis heti esittää.
Kuskin ikkuna mukavuus toiminto ei pelitä!  Olen kyllä yrittänyt opettaa jos jonkin laisella kikoilla.  On nypätty sulaketta kesken nosto toiminnan, mutta eipä vaan toimi aina haluaa palautua alas.
Sitten toinen kymysys?  Kuuluuko ton 2,5T olla noin toivottoman laiska? Ei kyllä mitään virhe koodeja anna.
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: anssi68 - 29.06.2021, 22:56:27
Voi kokeilla rasvata sen ikkunan kiskot kun joskus saanut toimimaan rasvan avulla, mutta myöskin hyvä opettaa rajat sille ikkunalle:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2872.0

Toimiiko ikkuna muuten oikein, ettei nykäise tai notkahtele nostossa tai laskussa ?
Jos näin tekee, niin nostomekanismissa on "perhoset" eli liukupalat jotka on kuluneet ja pitää vaihtaa.

Kyllä tuon ahdetun version pitäis liikahtaa iloisesti, kun kaasupedaalia painaa kohti rintapeltiä..
Että jotain vikaa kyllä on, jos ei jaksa kulkea.
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: Kalle37 - 30.06.2021, 06:36:20
Juu ikkuna menee ihan jouhevasti ylös ja alas.  Pitää koittaa uittaa silikonia uriin.

Siitä laiskuudesta vielä :)  Tätä ei ilmeisesti väännöllä ajeta

Vertailu kohta on kyllä vähän epäreilu, kun on se toinen ruotsalainen missä +300 hv:tä
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: jpajula - 30.06.2021, 11:13:26
Siitä laiskuudesta vielä :)  Tätä ei ilmeisesti väännöllä ajeta

Vertailu kohta on kyllä vähän epäreilu, kun on se toinen ruotsalainen missä +300 hv:tä

Erityisesti jos siinä toisessa on etanolit koneessa, niin volvo tuntuu laiskalle  :) Ja kaikin puolin volvo on pehmeämpi esim. kickdownin osalta.
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: anssi68 - 30.06.2021, 13:31:14
Juu ikkuna menee ihan jouhevasti ylös ja alas.  Pitää koittaa uittaa silikonia uriin.

Sitten joutunee käyttämään kalibroitavana piuhan päässä, jos ei muuten sa kuntoon..
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: Lankku - 30.06.2021, 14:08:29
Eipä nämä mitään raketteja ole automaattina. Jos epäilyttää niin pari kiihtyvyysmittausta kertoo äkkiä onko vaan persdynon kalibroinnissa vikaa.
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: Kalle37 - 30.06.2021, 14:23:37
Juu nyt koitin vielä sitä opetusta. Ja nyppäsin sulakkeen kesken pois.  Eipä auttanut .
Nyt palaa keltainen kolmio taulussa ja se pikku näyttö on pimeenä, että siitäkään ei ole selvittäjäksi kolmion palamiseen .  Mittaristo on menossa kyllä korjaukseen, mutta vasta 22.7.

Perinteinen obd lukia ei näyttänyt mitään, eikä kännykän wifi sovelutuskaan.
Käytin sitten motonetin testilaiteella.  Eipä jäänyt kuin kaksi koodia 928C ja ilmanlaatu tunnistin 0021.

Tiedä sitten miten luotettava toi motonetin testi on?  Ja se pikku näyttö on ollut koko ajan pimeä ei sammunut nyt tuossa yhtedessä missä ränkkäsin sulaketta.
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: anssi68 - 30.06.2021, 14:40:49
Näissä ei oikein saa millään muulla lukijalla ulos tietoa kuin Vida, Auto-Com..

Koodien nollaukseen jotkut käyttävät T75-lukijaa ja näkeehän sillä jotain auton tietoja:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/493150/Quicklyns-T75-Professional-VOLVO-kaikki-jarjestelmat-20012008--geneeriset-OBD2-Moottorikoodit

Sulakkeen poistaminen ei auta näissä P2-mallin autoissa mitään, vaan ikkunan rajojen hävittyä joutuu opettamaan uudet tai sitten tosiaan käyttämään piuhan päässä, jotta se järjestelmä saa uudet tiedot.
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: Kalle37 - 30.06.2021, 16:12:10
Mites toi vida se tarvii läppärin ja jokun mutikan?  Onkos volvossa jotain turvapääsy juttuja niin kuin tossa toisessa ruotsalaisessa.  Siihen mulla onkin jo vehkeet ja systeemit.

Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: M.M.A - 30.06.2021, 19:29:34
Mulla on samanvuotinen S60 samalla myllyllä ja tomaatilla. Luonne on vakiona melko kaksijakoinen, normaaliajossa ei uskoisi että löytyy 209hp/320Nm kun taas poljettaessa kyllä liikahtaa. Softaus auttaa paljon, liikkuu osakaasullakin ihan eri tavalla.

Vida tarvii läppärin ja Dicen joka on se Volvon diagnostiikkapalikka mutta ei aidot vaatii win7pron, jotkut velhot saanu toimimaan win10.
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: jak900 - 30.06.2021, 19:44:23
Kyllä se Windows 10:llä toimii parhaiten eikä sen asentaminen ihmeellistä ole, itsellä vielä suomen kielisenäkin.
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: Kalle37 - 30.06.2021, 20:48:14
Mulla on samanvuotinen S60 samalla myllyllä ja tomaatilla. Luonne on vakiona melko kaksijakoinen, normaaliajossa ei uskoisi että löytyy 209hp/320Nm kun taas poljettaessa kyllä liikahtaa. Softaus auttaa paljon, liikkuu osakaasullakin ihan eri tavalla.

Vida tarvii läppärin ja Dicen joka on se Volvon diagnostiikkapalikka mutta ei aidot vaatii win7pron, jotkut velhot saanu toimimaan win10.

Kenen softa on ok ? Vai löytyykö softan tekiöitä ihan vaikka tätä kautta?
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: M.M.A - 03.07.2021, 21:27:43
Kenen softa on ok ? Vai löytyykö softan tekiöitä ihan vaikka tätä kautta?

Täälläkin on ollut esillä laittajia. Kannattaa ottaa se mikä itselle parhaalta tuntuu. Somessa ja tosielämässä softaajilla tuntuu olevan yksi markkinointikeino ylitse muiden ja se on haukkua muitten softat. Sen takia itse softasin omani Dicellä ja Vdashilla läppärin kanssa. Ohjelma on Volvotunen muistaakseni, oisko nykyään Obbetuning nimeltään. Ei sit tarvi ku peiliin katsoa jos hajoaa. Tosin ollut jo liki vuoden päivät eikä ongelmia.
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: Kalle37 - 03.07.2021, 23:29:20
Juu tuttu juttu toi moittiminen :) tolla toisella ruotsalaisella oli bsr kuin myrkkyä.
Mutta trionic on oma juttunsa ja tekiöitä on paljon.  Pitää  tutustua tarkemmin kenen softaan kääntyy.
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: Kalle37 - 11.09.2021, 22:52:50
Juu vidalla saatiin opetettua kuskin ikkuna, mutta ei apparin.  Luin ohjekirjasta että apparin puoli ei toimikkaan kaikilla markkina alueilla.  Auto on ns Ruotsista uitettu.  Onko sillä sitten merkitystä.
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: MS940 - 13.09.2021, 22:24:47
Kenen softa on ok ? Vai löytyykö softan tekiöitä ihan vaikka tätä kautta?

Itelläni ollut BSR steg 1 jo yli 5 vuotta.
Pelkkää hyvää sanottavaa siitä. Kuminauhamaisuus ja hidas reagointi hävisivät saman tien.
Kaipa auton käyttäjiksi oli ajateltu alunperin varttuneempaa porukkaa, joiden motoriikka ei tue herkemmin liikkuvaa kulkinetta ::)
Ehkä kannattaa tarkistaa/vaihtaa TCV-venttiili aluksi, jos oikein hitaalta tuntuu.

 
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: Kalle37 - 14.09.2021, 21:04:05
Mulla oli saab 9-3 1.8t:ssä bsr softa. Oli vähän ongelmia vaikka oli melko uusi auto.
Välillä ihan kuin hävitti softan. Muuttui nuhaisemmaksi.  Joku guru oli joskus tutkinut tuota softaa mikä oli trionic 8:ssa Oli kuulemma kylmästi oiottu ja puukotettu turva puolen juttuja.

Tiedä sitten miten volvon softa on tehty? Mulla on vielä ppc2 hylyssä ja kysäisin jo bsr:tä
Kelpaisko se volvon softan siirtoon? Säästäis sen 170€ tai jotain.  Se hyvä puoli on bsr softassa, että saa poiskin itse.

Jos tcv ventiili on siinä ilmanputsarin vieressä, niin vaihdoin sen jo ja tilanne hieman parani.
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: MS940 - 14.09.2021, 22:21:04
Luulisi, että sama PPC-siirtolaite käy kaikkiin OBD2-väyläisiin autoihin.
Itelläni kokemus BSR:stä vain 2.5T:ssä. Varmaan 70tkm ajanut sillä ongelmitta, ehkä enemmänkin.
On totta, että ohjelmista on vaikea/mahdoton sanoa, mitkä ovat "hyviä" vai ei.
Otsikko: Vs: V70 2,5T my04 aut
Kirjoitti: Scraab - 15.09.2021, 08:48:06
Mulla oli saab 9-3 1.8t:ssä bsr softa. Oli vähän ongelmia vaikka oli melko uusi auto. Välillä ihan kuin hävitti softan.

Mulla on vielä ppc2 hylyssä ja kysäisin jo bsr:tä
Kelpaisko se volvon softan siirtoon?

PPC2 on käyttökelpoinen myös Volvon ohjelmointiin. Epäilisin, että siinä on kapasiteettia jopa usealle ohjelmalle samanaikaisesti -tästä en ole varma.

Meillä on talossa edelleen kakkosautona uutena ostettu 9-3 1.8t. Auto on pääosin naisväen käytössä, mutta BSR:n Steg1 on toiminut mielestäni kelvollisesti, vaikka tytöt tankkaavat enimmäkseen 95 oktaanista. Saabin palstalla asiantuntijat tyrmäsivät BSR:n niin surkeaksi, että kyselin asiasta ja softan riskeistä suoraan valmistajalta. Lupasivat maksutta jatketun takuun. Eiköhän niitä "guruja" ole myös pitkään toimineen BSR:n palkkalistoilla, tietääkseni jopa entisiä trollhättanilaisia insinöörejä.

Parina viime kertana softan palautus ei ole mennyt kerralla oikein, vaan näytölle on tullut kylmäävä ilmoitus vikatilasta, mutta toisella yrittämällä homma on onnistunut. Päivityslisenssiä en enää ole viitsinyt hankkia, vaikka sekin olisi yhä tarjolla.