Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Ande92 - 06.07.2021, 11:08:54
-
Hei,
omassa Volvossani kytkeytyy kickdownilla iskemällä 6->4 vaihto. Toisessa langassa onkin veikkailtu, että syypäänä tuohon vaihdon iskuun on kulunut venttiilikoneisto.
Olen yrittänyt etsiä netistä ja youtubesta ohjeita ilman tuloksia. Saisikohan tätä kautta apua ongelmaan?
Joutuuko vaihdelaatikon irroittamaan kokonaan, kun vaihdetaan venttiilipöytä vai voidaanko se asentaa vaihteiston ollessa paikalla?
Jos vaihteiston joutuu irroittamaan, niin mitä muuta kannattaisi samalla vaihtaa vaihteiston sisälle?
Tosiaan kaikki vinkit ovat tervetulleita.
-
Tietääkseni venttilipöydän vaihto onnistuu luukun kautta irroittamatta koko laatikkoa. Ja vieläpä työ on mallia perusvärkkäys
-
Onko mitään aavistusta/tietoa mitä kaikkea tulisi purkaa tuon luukun edestä, että vaihto onnistuu?
-Anssi
-
Minusta sen luukun edessä ei ole oikeastaan mitään, letkuja ja johtoja taitaa lähinnä kulkea.
-
Mistähäm tuota venttiilipöytää kannattaa metsästää? Vaihteistokauppa-verkkosivuilta näyttäisi saavan 1000€ hinnalla, löytyyköhän halvempia vaihtoehtoja?
-
Mistähäm tuota venttiilipöytää kannattaa metsästää? Vaihteistokauppa-verkkosivuilta näyttäisi saavan 1000€ hinnalla, löytyyköhän halvempia vaihtoehtoja?
One stop gear shop, briteissä joten en tiedä paljonko Brexit muutti tilannetta mutta siellä oli edullisia.
https://www.ebay.com/usr/one-stop-gearbox-shop?_trksid=p2047675.l2559
-
Laskeskelin tullilaskurilla, niin eroa suomen hintaan taitaa jäädä enään 75€, jos käytin laskuria oikein.
Onko kenelläkään kokemusta transmission24.de verkkokaupasta? Tuolta tilattuna näyttäisi säästöä tulevan 250€ verrattuna suomen hintaan.
-
Laatikon sopeutus ajo ennen kuin vaihdat yhtään palikkaa, tuolla jo saatu moni laatikko toimimaan ja pelastettua.
-
Tänään pitäisi postimiehen kuljettaa minulle 20l vaihteistoöljyä, niin ensihätään olinkin ajatellut huuhdella vaihteiston. Mikäli vaihteiston huuhtelusta ei ole apua, niin saa ainakin uuden osan sitten asentaa huuhdeltuun vaihteistoon.
Mistäs Tampereen seudulla kannattaisi kysellä tuota sopeutusta + vaihteiston öljynvaihtojen nollausta?
Laitetaan vielä tähän lankaan vaihteiston huoltohistoria ja tarkempi kuvaus oireista.
29.11.13 @101039km (vaihteisto öljy)
12.10.6.2019 @175368 km (vaihteiston pesu, forten hoitoaine, vaihteistoöljyt huuhtelemalla)
Tämän hetkiset kilometrit ovat 208tkm.
Tosiaan tökkäsy tapahtuu ainoastaan 6->4 vaihdossa, rauhallisemmassa 6->5 kiihdytyksessä vaihtaa nätisti. Myös mielestäni 1->6 vaihdot menee nätisti kiihdytyksessä ja 6->1 rullatessa. Toki pientä viivettä mielestäni on kytkennässä, vaihteen vaihdon yhteydessä välillä kierrokset hyppää ~100-150rmp. Tämä esiintyy ainakin kylmällä laatikolla. Kaikki vaihteet kuitenkin kytkeytyy päälle ilman kohlahdusta pl. tuo kickdown.
Toinen oire mitä huomaan, niin mittari hypää 3000->3200rpm reippaammassa kiihdytyksessä. Veto mielestäni pysyy tasaisena tuon hyppäyksen ajan enkä havaitse mitään nykäisyä.
Samalla tavalla kun tämän videon kohdassa 4:34: https://www.youtube.com/watch?v=07W-wZAuHKQ
-
Elikkä laatikon uudelleen opetus, kirjoitin vähän huonosti edelliseen vastaukseen. Sopeutuksen ja laskurin nollaus ei tuohon todennäköisesti vaikuta millään tavalla. Vikahan voi olla aivan muuallakin kuin laatikossa, mootorin toiminta vaikuttaa tietenkin laatikon toimintaan myös. Koodien luku ennen arpomisia.
-
Tänään pitäisi postimiehen kuljettaa minulle 20l vaihteistoöljyä, niin ensihätään olinkin ajatellut huuhdella vaihteiston. Mikäli vaihteiston huuhtelusta ei ole apua, niin saa ainakin uuden osan sitten asentaa huuhdeltuun vaihteistoon.
Mistäs Tampereen seudulla kannattaisi kysellä tuota sopeutusta + vaihteiston öljynvaihtojen nollausta?
Laitetaan vielä tähän lankaan vaihteiston huoltohistoria ja tarkempi kuvaus oireista.
29.11.13 @101039km (vaihteisto öljy)
12.10.6.2019 @175368 km (vaihteiston pesu, forten hoitoaine, vaihteistoöljyt huuhtelemalla)
Tämän hetkiset kilometrit ovat 208tkm.
Tosiaan tökkäsy tapahtuu ainoastaan 6->4 vaihdossa, rauhallisemmassa 6->5 kiihdytyksessä vaihtaa nätisti. Myös mielestäni 1->6 vaihdot menee nätisti kiihdytyksessä ja 6->1 rullatessa. Toki pientä viivettä mielestäni on kytkennässä, vaihteen vaihdon yhteydessä välillä kierrokset hyppää ~100-150rmp. Tämä esiintyy ainakin kylmällä laatikolla. Kaikki vaihteet kuitenkin kytkeytyy päälle ilman kohlahdusta pl. tuo kickdown.
Toinen oire mitä huomaan, niin mittari hypää 3000->3200rpm reippaammassa kiihdytyksessä. Veto mielestäni pysyy tasaisena tuon hyppäyksen ajan enkä havaitse mitään nykäisyä.
Samalla tavalla kun tämän videon kohdassa 4:34: https://www.youtube.com/watch?v=07W-wZAuHKQ
Itselläni vähän samanlaisia oireita, kickdown kytkeytyy joskus terävästi ja samoten alaspäin vaihto neloselle normaalissa ajossa kytkeytyy joskus terävästi. Vikakoodeja ei tule. Kävin teettämässä SAH:lla (Lielahdessa) sopeutusarvojen nollaukset öljynvaihdon jälkeen, tästä ei ollut apua useamman tuhannen km jälkeenkään. Sen sijaan laatikon sopeutusajo auttoi asiaa hieman. Aikaa tässä meni pari-kolme tuntia. Mitään vikaa eivät kuitenkaan laatikosta koeajoilla löytäneet, varmaankin ongelman satunnaisuuden vuoksi.
Ehdottaisin myös vikakoodien lukua, ja sen jälkeen tuota sopeutusajoa jos vikakoodeista ei mitään löydy.
-
Onkos sinulla noita oireita ollu kauan? Paljon omallasi on ajettu ja millainen huoltohistoria laatikolla on? Ilmeisesti et ole vaihtanut tuota venttiilikoneistoa?
Itselläni maantiellä vaihtaa kickdownilla 8/10 vaihdosta terävästi ja 2/10 vähän hillitymmin..
-
Onkos sinulla noita oireita ollu kauan? Paljon omallasi on ajettu ja millainen huoltohistoria laatikolla on? Ilmeisesti et ole vaihtanut tuota venttiilikoneistoa?
Itselläni maantiellä vaihtaa kickdownilla 8/10 vaihdosta terävästi ja 2/10 vähän hillitymmin..
Oireita ollut auton hankinnasta asti, n. 3kk. Alkoi viikko oston jälkeen. Laatikkoöljyt vaihdettu merkkiliikkeessä 100tkm kohdilla ja vaihdatutin tämän oireen vuoksi oston jälkeen 168tkm kohdilla. Ajettu nyt reilut 173tkm. Oireet tulee ilmi vain, jos autolla ajaa vähintään 10min isommalla vaihteella, esimerkiksi juuri maantiellä/moottoritiellä. Tämän jälkeen rampista poistuessa neloselle vaihtaessa töksähtää tai jos tekee kickdownin, mutta ei kuitenkaan joka kerta. Öljyn lämpötilalla ei näyttäisi olevan vaikutusta. Tämähän ei 2h koeajolla tullut ilmi, kun en noin pitkään maantietä ajanut :P
En ole vaihtanut venttiilipöytää, kun Sinisen mielestä laatikossa ei ole vikaa, mutta vastaavaa käytöstä en ole havainnut esim muissa Volvoissa missä on sama laatikko. Kyselin näistä oireista kuitenkin Vaihteistokeskukselta ja epäilivät venttiilipöytää jos sopeutusajo ei auta. Alla heidän vastaus venttiilipöydän vaihdon kustannuksista
Venttiilikoneiston uusinta on työnä n. 5 tuntia, meillä suoritettuna
350,00 euroa, koneiston hinta riippuu mallista, mutta hintahaarukka on
välillä 750-880 euroa. Öljyä ko. työssä menee n. 5-5,5 litraa.
Työhön sisältyy myös vaihteiston adaptointi.
Tarkennan kuitenkin vielä, että omassani (auto on siis S80 D5 2013) vaihde ei mitenkään voimakkaasti ryskähdä päälle niin, että pää heiluu, mikäli tuo "iskemällä" kytkeytyminen viittaa siihen. Kyseessä on enemmänkin terävä nykäisy.
Onko muuten laatikkoon ajettu koska viimeksi päivitys? Kuulemma näitä nykimisiä on korjattu päivityksillä, mutta ei tietoa sen tarkemmin koska tämä korjaus on julkaistu. Helpoiten nämä on tainnut saada Essential huollon aikana, tai muuten vaan Sinisellä määräaikaishuolloissa.
-
Itsellänikään siis latikkosta ei kuulu pamausta tai mitään räsähdystä. Tuon kickdownin kytkeytyminen on juuri tuollainen "terävä".
Itseänikin vähä harmittaa, ku koeajolla en huomannut mitään vikaa vaihteistossa. Vasta kun ajoin kotia, niin huomasin nuo terävät vaihdot.
Uskoisin, että laatikolle ei ole tehty sopeutusta tai päivityksiä ainakaan viimeiseen viiteen vuoteen.
Tässä vähän punnitsen, että vaihtaisinko aivan suosiolla venttiilipöydän ja sen jälkeen teettäisin päivitykset + sopeutuksen. Kuitenkin foorumeita selatessa ongelmat viittaa tuohon venttiilipöytään. Hollannista saisin tuon uuden venttiilipöydän 600€ hintaan.
-
Itsellänikään siis latikkosta ei kuulu pamausta tai mitään räsähdystä. Tuon kickdownin kytkeytyminen on juuri tuollainen "terävä".
Itseänikin vähä harmittaa, ku koeajolla en huomannut mitään vikaa vaihteistossa. Vasta kun ajoin kotia, niin huomasin nuo terävät vaihdot.
Uskoisin, että laatikolle ei ole tehty sopeutusta tai päivityksiä ainakaan viimeiseen viiteen vuoteen.
Tässä vähän punnitsen, että vaihtaisinko aivan suosiolla venttiilipöydän ja sen jälkeen teettäisin päivitykset + sopeutuksen. Kuitenkin foorumeita selatessa ongelmat viittaa tuohon venttiilipöytään. Hollannista saisin tuon uuden venttiilipöydän 600€ hintaan.
Samaa olen lukenut itsekin, mutta suosittelisin silti laatikko-ongelmissa ensin tekemään päivitykset + öljynvaihdon + sopeutusajon (+ vikakoodien luku) ennen kuin lähtee vaihtamaan mitään osaa. Tietty jos nuo ei auta, niin sopeutusajosta tulee maksettua tuplat, kun sen joutuu kuitenkin venttiilipöydän vaihdon jälkeen tekemään
-
Pystyköhän tuon sopeutusajon tekemään itse Vidalla? Nimim. postissa on tulossa, kun arvasin että maksaa itsensä pian jo takaisin. Taidan lähteä koittamaan tuota öljynvaihtoa, nollasuta ja sopeutusajoa tällä viikolla, palataan asiaan kun lopputulos on tiedossa.
-
Itsellä myös matka ajon jälkeen vaihtoi ”paukauttamalla” 4->3 . Öljyn vaihto huuhtelemalla (comma mvatf+) ja sopeutusajo niin alkoi toimimaan hienosti.
Näistä hommista n. vuosi ja 30tkm, mittarissa 245tkm. -11 v70 d5 awd
-
Pystyköhän tuon sopeutusajon tekemään itse Vidalla? Nimim. postissa on tulossa, kun arvasin että maksaa itsensä pian jo takaisin. Taidan lähteä koittamaan tuota öljynvaihtoa, nollasuta ja sopeutusajoa tällä viikolla, palataan asiaan kun lopputulos on tiedossa.
Pystyy tekemään itse Vidalla, varsin simppeli prosessi.
-
Käsittääkseni tuo merkkihuollon virallinen volvon vida on useamman tonnin laite/ohjelma. Sellaisenko posti tuo, ei kyllä millään yleis testereillä sopeutuksia tehdä.
-
Kiina/feikki-Vidaa tässä nyt varmaan tarkoitettiin.
-
Juurikin tuota kiinaversiota :D
-
Itsellänikään siis latikkosta ei kuulu pamausta tai mitään räsähdystä. Tuon kickdownin kytkeytyminen on juuri tuollainen "terävä".
Itseänikin vähä harmittaa, ku koeajolla en huomannut mitään vikaa vaihteistossa. Vasta kun ajoin kotia, niin huomasin nuo terävät vaihdot.
Uskoisin, että laatikolle ei ole tehty sopeutusta tai päivityksiä ainakaan viimeiseen viiteen vuoteen.
Tässä vähän punnitsen, että vaihtaisinko aivan suosiolla venttiilipöydän ja sen jälkeen teettäisin päivitykset + sopeutuksen. Kuitenkin foorumeita selatessa ongelmat viittaa tuohon venttiilipöytään. Hollannista saisin tuon uuden venttiilipöydän 600€ hintaan.
Älä lähde vaihtamaan. Vika voi olla sisäinen öljy vuoto jolloin paineet tippuu liian alas ja se aikaan saa nykäyksen vaihdossa. Todennäköisesti tuhlaat rahojasi ja vika ei ole poissa.
Öljyn vahto ja mahdollinen sopeutus.
Vanhemmissa malleissa venttiilipöydän vaihto korjaa vaihtamis ongelmia.
-
Pientä pävitystä tilanteeseen. Viime viikolla saapui tuo Vida + Dice kotia ja sen saattaminen toimintakuntoon meinasi aiheuttaa vähän harmaita hiuksia. Kuintenkin turnausvoitto saavutettiin ja sain Vidan+Dicen pelittämään. Ettei asiat menisi liian helpoksi, niin vein viime viikon torstaina auton tuulilasinvaihtoon. Perjantainahan sieltä sitten huoltoukkeli soitteli, että sattumoisin minun Volvon tuulilasi oli mennyt rikki kuljetuksessa. Huoltoukkelin mukaan uusi tuulilasi saapuu heille tiistaina (tänään) ja uuden lasin asennus olisi tarkoitus myös tehdä heti lasin saavuttua. Joten Volvo on majaillut huoltofirman pihassa torstaista lähtien.
Kuitenkin alkaa pian olemaan kuukausi kulunut, kun katsastusmies tuumasi, että minun vanhempi Volvo tarvitsee myös hieman rakkautta. Viimeaikoina kun kelit on ollut sellaiset, ettei aivan heti ole käynyt mielessä lähte jumppaamaan vetonivelen suojakumia ja raidetangonpäätä paikoilleen. Nämähän rempat on siis jäänyt täysin viimeiselle viikolle. Onneksi kelit on nyt vähän viilentynyt, niin kerkeää antamaan rakkautta myös autoille. Tänään siis tiedossa vanhemman Volvon kunnostusta ja torstaina otan työnalle tuon vaihteiston huuhtelun, nollauksen ja sopeutuksen. Palataan asiaan kun vaihteiston osalta toimenpiteet on suoritettu.
-
Ratkesiko vaihteiston oireilut?
-
Tähän jäikin vastaamatta. Tosiaan aloitin vaihteiston huoltamisen huuhtelemalla 20l mannoilia läpi ja sen jälkeen tein vaihteistolle sopeutuksen. Edellä mainittujen operaatioiden jälkeen edelleen kolautti kickdownilla 6->4 vaihdot.
Tämän jälkeen metsästin venttiilipöydän Ebaysta (Hollannista) 550€ ja yritin itse suorittaa vaihdon. Itse en vaa saanut vaihteistoa pudotettua tarpeeksi alas, että olisi pystynyt venttiilipöydän vaihtamaan. Alla oli kuitenkin pari päivää jo auton rassailu, niin halusin säilyttää hermot ja parisuhteen, joten pistin AutoJerryn kautta kulpailutusta ja sain tarjouksen 280€ kyseiselle vaihtotyölle. Venttiilipöydän vaihdon jälkeen vaihteisto sopeutettiin uudelleen.
Vaihdon jälkeen tuo kickdownin kolahdus pehmeni huomattavasti. Mielestäni myös vaihteisto luistaa vähemmän, mutta tuo voi mennä myös placebon piikkiin :idiot2:
Tuota 3000-3200rpm:än hyppyä se ei korjannut, mutta huomasin että se tapahtuu myös tyhjäkäynnillä konetta kierrätettäessä.
-
Ainahan nuo vaihteisto ongelmat eivät johdu laatikosta ollenkaan. Korjattavana oli taannoin toinen merkki josta oli jo vaihteisto tuhoon tuomittu. Auto tuntui toimivan kaikin puolin ok paikoillaan mutta ajossa vaihteisto sekoili oikein huolella. Syyksi paljastui todella likainen kaasuläppäkotelo joka vaikutti sitten ajossa käyntiin ja sitä kautta vaihteisto toimi miten sattuu, mitään koodeja ei mistään löytynyt. Tämä korjautui tuolla kotelon putsauksella ja kaikki oireet hävisivät.
-
Moi, Aisinin 6-pykäläiseen pitäisi vaihtaa venttiilipöytä. Tarvitseeko öljyä varata tuohon toimenpiteeseen, eli vajentuuko öljynpinta kun venttiilipöytä irroitetaan? Entä se venttiilipöydän suojakoppa? Onko siinä jokin tiiviste vai massa?
-
Moi, Aisinin 6-pykäläiseen pitäisi vaihtaa venttiilipöytä. Tarvitseeko öljyä varata tuohon toimenpiteeseen, eli vajentuuko öljynpinta kun venttiilipöytä irroitetaan? Entä se venttiilipöydän suojakoppa? Onko siinä jokin tiiviste vai massa?
Pitää olla öljyä ja on niihin olemassa oikea tiiviste käsittääkseni. Kannattaa vaihtaa suodatin samalla kun se on siellä vaihdelaatikon sisällä.
-
Pitää olla öljyä ja on niihin olemassa oikea tiiviste käsittääkseni. Kannattaa vaihtaa suodatin samalla kun se on siellä vaihdelaatikon sisällä.
Venttiilipöydän pystyy vaihtamaan laatikon ollessa kiinni koneessa, mutta suodattimen vaihto vaati laatikon halkaisun
-
Miten on onnistunut venttiilipöydän vaihto? Itsellä edessä sama operaatio/solenoidiventtiilit uudet -06 xc90 tf-80sc laatikolla. Kysynkin nyt pari itselleni hieman epäselvää asiaa ja jos saisi niihin selkeyttä:
-paljonko laskitte öljyä ulos laatikosta vai tyhjäksi koko laatikko?
-konetta joutuu nostamaan hieman, että saa luukun auki. Siinä ei kai mitään ihmeellistä ole, paitsi mitä kaikkea joutuu avaamaan? Mulla tulossa samalla uudet tukikumit.
-öljyn lisäys, paljonko on mennyt suunnilleen, jos vanhat vastalaitetut ja poisotetut laittaa takaisin, litralla pärjännee, jos ei ole hukkaan mennyt?
-luukun tiiviste uusi vai tiivistesilikoni?
Kiitos!