Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Rly - 06.07.2021, 12:24:47
-
Kyseessä Volvo V50 1.8 bensa -05. Moottori ei käynnisty, koska suuttimien venttiilit eivät avaudu. Polttoaine tulee jakotulille. Vikakoodin lukija antaa virheen C322 Vika ECU ROM - tarkistussummassa, - katkonainen ja 9342 - ECU vika, - katkonainen. Yleismittarilla tarkistettu, että suuttimen venttiilillä ei ole jännitettä kun virta-avain on II-asennossa. Onkohan vika ECU:ssa tai voisiko yleismittarilla jollakin tavalla paikallistaa vikaa? Onko jossakin piuha poikki?
-
Sulakkeiden ja pääreleen tarkistus ensimmäisenä, että kaikki on ehjiä ja saa kontaktia. Maadoituspisteet konehuoneesta kannattaa myös käydä läpi ja puhdistaa.
-
Sulakerasiassa olevat sulakkeet tarkistettu sekä releen R14 toiminta. Myös konepellin alla olevat maadoitukset puhdistettu. Mikäli osaan tulkita johtokaaviota oikein niin sulakerasiassa olevan liittimen (64/90) nastasta nr. 14 olisi oltava yhteys suuttimien venttiileille. Yleismittarilla mitattuna ei nyt ole ja kun virta-avain on II-asennossa niin sieltä pitäisi löytyä jännite johdosta nr. 2.
-
Puhdistelin liittimiä ja vielä kertaalleen maapiuhat. Starttaa, mutta ei käynnisty. Antoi seuraavat vikakoodit: CEM-DD31, CEM-3A00, ECM-0403 ja ECM-C322. Eihän EGR control servo herja (ECM-C322) estä käynnistymistä? Pitäisiköhän ECU kuitenkin uudelleen ohjelmoida (CEM-3A00 = ECM software)?
-
CEM liittimet rassattu ja putsattu?
-
Nyt löytyi jännite suuttimien venttiileille ja käynnistyi. Ei vaan selvinnyt, että missä oli alkujaan syy. Olisko ollut vaan jossakin huono kontakti. Nyt syttyy vaan joskus moottorin vikavalo koodista ECM-2008 Throttle system. Auto tuntuu toimivan kuitenkin ihan ok.
-
Nyt syttyy vaan joskus moottorin vikavalo koodista ECM-2008 Throttle system.
Kannen päädyssä kuskin puolella on kaksi magneettiventtiiliä, niistä toinen on varmaan pimentynyt. Mittaa vastus, muistaakseni noin 30ohm ehjässä venttiilissä.