Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: caddy - 06.07.2021, 15:15:16
-
Heittipä taas ongelman tuo laite.
Ajettu karvan alle 150tkm, ja nyt liikkeellelähtö on melko tervaista, aivan kuin joku jarru jumittaisi pahemminkin(vaikkeijumitakan). Eroa ei ole sillä ajaako bensalla vai kaasulla.
Onko näissä 2.0 T5:ssa ollut kaasuläpän tms. kanssa ongemia? Kun kierrokset nousevat kohti kolmea tonnia, alkaa vetoa taas olemaan melko normaalisti.
Toisinaan myös valoihin pysähtyessä pata tärryyttää hetkisen kunnes tasaantuu.
Tyhjäkäynti on normaalia, joskin mielestäni käyntiääni on ehkä muuttunut pörisevämmäksi.
VVT-pyörät ja jakopää on juuri tehty.
-
Lisää testiä, pakonokan VVT-solikka vaihdettu ja sitä vaivaavat vikakoodit katosivat, yläkierroksille tehot palasivat.
Tuo liikkeellelähtö kyllä ärsyttää, kaasua saa painaa ihan kunnolla lisää heti kolmoselle vaihdon jälkeen kun tuntuu ettei vaan kiihdy.
Tilanne toistuu varsinkin jos risteyksestä lähtee täysin pysähtymättä liikkeelle kääntyen jompaankumpaan suuntaan.
Samalla moottorin ääni muuttuu humisevan normaalista pöriseväksi kunnes noin 2500-3000kierroksen jälkeen kulku alkaa maistumaan normaaliin tyyliin ja vitosen normaali laulu raikaa.
Map-anturin putsasin, hieman töhnää siinä oli muttei sillä ollut vaikutusta.
Miten tätä tutkintaa jatkaisi? Maf? Vikakoodeja ei siis ole, ei Virallisella työkalulla eikä yleismallisella luettuna.
Korjasin otsikkoa kuvaavammaksi.
-
Palaan jälleen tähän.
Tilanne jatkuu ja paheni joulukuun alussa, pakonokan koodit palasivat p0420-koodin kera ja lämpimänä startatessa tulee usein taas se tuttu pärähdys. Nokkapyörät ja solikat siis vaihdettu ja öljyt 10tkm sitten vaihdetut puhtaat 0w-30(pysyvät puhtaina 10tkm vaihtovälin, välissä menee vajaa litra öljyä). Mittarissa nyt 161tkm.
Kaasun paineensäädin ja kaasuputkiston o-renkaat vaihdettiin, se auttoi toimintaan taas hetken kunnes palasi takaisin.
Logitin(iCarsoft v2.0) lambdojen arvoja ja ykköslambda näyttää toimivan normaalisti, jännite on 0.3-1.1 välillä mutta kakkoslambda näyttää suht samoja lukuja vaikka tietääkseni en pitäisi olla melko tasainen?
Short term fuel trim vaihtelee normaaliajossa +-4% ja long term on noin -0.7%. Käynee aavistuksen paksulla. Tulpat(NGK Iridium) on vaihdettu 10tkm sitten.
Kylmänä kaasuun vastaaminen on normaalia ja vetoa on mutta lämpimänä alle 2300:n ei toisinaan tunnu tapahtuvan mitään kun kaasua painaa/näpäyttää siihen asti että looda vaihtaa pienemmälle jonka jälkeen menoa onkin sitten reippaasti.
Sportilla kun kierrokset ovat korkeammalla, vetoa on koko ajan mutta näille keleille vähän rajusti.
Kulutus on myös noussut, kaasua menee kuutisen kiloa/100km kuin ennen päästiin kiloa vähemmällä, bensaakin menee jo toista litraa kun ennen meni vaille litra.
Jarrut eivät jumita.
Maf? Vuotava alipaineletku? Turbon ohjainventtiili? Kaasupolkimen asentoanturi? Johtosarjavika?
Kiitos vastauksista.
-
paljonko kone ilmee lukijan mukaan ilmaa tyhjäkäynnillä bensalla?
Jos siellä olisi jokin kummallinen imuvuoto...
Tosin.. Aikanaan R-sport turbo vinokoneella toimi aika samoin, ja tuon aiheutti haljennut kansi. Ilmeisesti kun sen sai kiusattua ahdoille se paine oli riittävä ja se halkeama jotenkin tukkeutui ja vetoja oli ihan normaalin oloisesti, mutta matalilla kierroksilla ennen kuin se möhkö turbo heräsi se kulki hyvin vaivalloisesti. En kyllä sitten tiedä miten tuollaisen saisi fiksuiten todettua.. ehkä ohivirtaus- tai puristuspainetestillä.
-
Lämpöanturi vois oireilla noin. Kylmänä kone toimii moitteetta mutta, lämmöt saavutettuaan rötää ja rykii eli, rikastuttaa kun luulee koneen olevan kuumanakin kylmä.
-
Ainakin kannattaa putsata kampiakselin asentotunnistimen liittimet. Itse tunnistimessa on yksi liitin ja noin 20cm päässä johdon välissä toinen liitin. Omassa V60 2015 bifuelissa oli satunnaisia käyntiongelmia (huonoa tyhjäkäyntiä, nykimistä, tehottomuutta alakierroksilla), jotka väheni kerralla huomattavasti tuolla toimenpiteellä.
-
paljonko kone ilmee lukijan mukaan ilmaa tyhjäkäynnillä bensalla?
Jos siellä olisi jokin kummallinen imuvuoto...
Tosin.. Aikanaan R-sport turbo vinokoneella toimi aika samoin, ja tuon aiheutti haljennut kansi. Ilmeisesti kun sen sai kiusattua ahdoille se paine oli riittävä ja se halkeama jotenkin tukkeutui ja vetoja oli ihan normaalin oloisesti, mutta matalilla kierroksilla ennen kuin se möhkö turbo heräsi se kulki hyvin vaivalloisesti. En kyllä sitten tiedä miten tuollaisen saisi fiksuiten todettua.. ehkä ohivirtaus- tai puristuspainetestillä.
Kylmänä, juuri startattuna mutta kierrokset normaalilla tyhjäkäynnillä 13.x g/s, lämpöisenä 4,5-5,5 g/s.
Lukemat kasvavat normaalin tuntuisesti kierrosten mukana, tällä kelillä kiihdyttelystä ei oikein tule mitään kun ei ole pitoa.
Kaupungissa kun ajelee ja olisi tarve saada hieman vetoa vaikkapa ylämäkeen, tuntuu ettei tuo halua kiihtyä ollenkaan ennekuin laatikko latoo pienempää sisään, pirun ärsyttävä ajella kun vetoa ei alle parin tonnin oikein ole. Paitsi joskus satunnaisesti saattaa ollakin.
-
Ainakin kannattaa putsata kampiakselin asentotunnistimen liittimet. Itse tunnistimessa on yksi liitin ja noin 20cm päässä johdon välissä toinen liitin. Omassa V60 2015 bifuelissa oli satunnaisia käyntiongelmia (huonoa tyhjäkäyntiä, nykimistä, tehottomuutta alakierroksilla), jotka väheni kerralla huomattavasti tuolla toimenpiteellä.
Hieman tarkempaa sijaintia jos tälle saisi niin käyn heti tutkimassa?
Mafin ja MAPin putsasin CRC:n Maf-cleanerilla, en havainnut mitään muutoksia.
-
Hieman tarkempaa sijaintia jos tälle saisi niin käyn heti tutkimassa?
Mafin ja MAPin putsasin CRC:n Maf-cleanerilla, en havainnut mitään muutoksia.
Kampiakselin asentotunnistin on vaihteiston päällä, lähellä moottoria kuten tuossa videossa (vaikka erilainen kone):
https://m.youtube.com/watch?v=6UQ3osoo1-c
Se toinen liitin on (ainakin omassa) johtosarjan alla, vaihteiston päällä, nippusiteellä johtosarjassa kiinni. Siihen tulee samanväriset johdot, mitä tunnistimelta lähtee.
Puhdistuksen olen tehnyt suihkuttamalla liittimen kontaktipintoihin isopropanoli-sprayta reilusti, sitten liitin kiinni-auki 5-10 kertaa ja antaa kuivua yön yli. Sitten olen suihkuttanut liittimeen silikoni-sprayta ja liitin kiinni. Varmaan tapoja on yhtä monta kuin tekijöitäkin.
Edit: Ja olen irroittanut sen moottorin yli menevän ilmaputken, että näen tuonne edes välttävästi.
-
Kylmänä, juuri startattuna mutta kierrokset normaalilla tyhjäkäynnillä 13.x g/s, lämpöisenä 4,5-5,5 g/s.
Kyllähän tuo nyt melko normaalilta näyttää.
Sellainen karkea nyrkkisääntö on että ilman kuormaa 1000rpm pitäisi g/s olla 2xlitratilavuus, eli jos käy tasan 1000rpm tuhjää, tuo olisi tarkalleen keskellä. Jos tuo tulee 750rpm tyhjäkäynnillä, niin on vähän yläkanttiin, mutta ei tuosta oikein voi vielä vetää johtopäätöksiä. Jos olisi reilusti pienempi voitaisin päätellä imuvuotoa.
Vian selvittämisen uskon kuitenkin käyvän helpommin kun kaasusäiliö on tyhjä, siitä miten tuo kaasu vaikuttaa moottorin toimintaan tuskin on laajoja kokemuksia tarjolla viankartoituksessa.
-
Kampiakselin asentotunnistin on vaihteiston päällä, lähellä moottoria kuten tuossa videossa (vaikka erilainen kone):
https://m.youtube.com/watch?v=6UQ3osoo1-c
Se toinen liitin on (ainakin omassa) johtosarjan alla, vaihteiston päällä, nippusiteellä johtosarjassa kiinni. Siihen tulee samanväriset johdot, mitä tunnistimelta lähtee.
Puhdistuksen olen tehnyt suihkuttamalla liittimen kontaktipintoihin isopropanoli-sprayta reilusti, sitten liitin kiinni-auki 5-10 kertaa ja antaa kuivua yön yli. Sitten olen suihkuttanut liittimeen silikoni-sprayta ja liitin kiinni. Varmaan tapoja on yhtä monta kuin tekijöitäkin.
Edit: Ja olen irroittanut sen moottorin yli menevän ilmaputken, että näen tuonne edes välttävästi.
Katsonpa tämän huomenna valoisassa. Tosin, kuvittelisin tuon antavan jonkinlaisen koodin mikäli signaali vaikka pätkisi?
-
Kyllähän tuo nyt melko normaalilta näyttää.
Sellainen karkea nyrkkisääntö on että ilman kuormaa 1000rpm pitäisi g/s olla 2xlitratilavuus, eli jos käy tasan 1000rpm tuhjää, tuo olisi tarkalleen keskellä. Jos tuo tulee 750rpm tyhjäkäynnillä, niin on vähän yläkanttiin, mutta ei tuosta oikein voi vielä vetää johtopäätöksiä. Jos olisi reilusti pienempi voitaisin päätellä imuvuotoa.
Vian selvittämisen uskon kuitenkin käyvän helpommin kun kaasusäiliö on tyhjä, siitä miten tuo kaasu vaikuttaa moottorin toimintaan tuskin on laajoja kokemuksia tarjolla viankartoituksessa.
Ok, tarkistan tuon ilmamäärän vielä kierrosten kanssa.
Ongelmaan ei vaikuta ajetaanko kaasulla vai bensalla, molemmilla käytös on samanlaista. Tuo paineensäätimen vaihto jeesasi suoraan pätkimiseen ja rykimiseen, kaasulla ei oikein voinut ajaa vaan oli pakko ajaa bensalla.
iCarsoft näyttää moottorin ja imuilman lämpötilat mielestäni loogisesti ja oikein, ajossa pannu käy 88-92c ja tänään imuilma oli ajellessa 0- -1 välillä maantiellä, kaupungissa muutaman asteen korkeampi.
Ja voi olla että kuvittelen, mutta toisinaan vetoa on paremmin kun risteyksestä on kääntynyt vasemmalle :idiot2:
-
Katsonpa tämän huomenna valoisassa. Tosin, kuvittelisin tuon antavan jonkinlaisen koodin mikäli signaali vaikka pätkisi?
Ei tullu mulla koodia tuosta. Se kampiakselin asentotunnistimen signaalihan menee aina kaasujärjestelmän tietokoneen kautta (vaikka ajaisi bensalla), niin olisiko sitten vähän herkkä häiriöille. Esim. nokka-akselien asentoahan verrataan sitten tuohon signaaliin, joten vikakoodi/ongelmat voi näkyä myös siellä. Ei ole välttämättä vian juurisyy, mutta mielestäni liitin kannattaa putsata ennen ku etenee diagnosoinnissa kalliimpiin kohteisiin.
Korjaamolla kerrottiin että noihin on jouduttu vaihtamaan imusarjan tiivisteitä, joten varmaan sitäkin kannattaa tutkia jollain starttispraylla tms., jos selkeää vikaa ei muuten löydy.
-
Ok, tarkistan tuon ilmamäärän vielä kierrosten kanssa.
Ongelmaan ei vaikuta ajetaanko kaasulla vai bensalla, molemmilla käytös on samanlaista. Tuo paineensäätimen vaihto jeesasi suoraan pätkimiseen ja rykimiseen, kaasulla ei oikein voinut ajaa vaan oli pakko ajaa bensalla.
iCarsoft näyttää moottorin ja imuilman lämpötilat mielestäni loogisesti ja oikein, ajossa pannu käy 88-92c ja tänään imuilma oli ajellessa 0- -1 välillä maantiellä, kaupungissa muutaman asteen korkeampi.
Ja voi olla että kuvittelen, mutta toisinaan vetoa on paremmin kun risteyksestä on kääntynyt vasemmalle :idiot2:
En meinannutkaan että vika olisi vain bensalla ajettaessa, vaan että ainakaan mulla ei ole tietoa siitä päteekö esim tuo nyrkkisääntö ilmavirtaus jos poltetaan kaasua bensan sijaan. Enkä oikein edes tiedä miten sen pitäisi kierroksilla käyttäytyä.
Jos tuo 5g/s ilmamäärä tulee esim 750rpm tyhjäkäynnillä bensalla se tarkoittaa joko sitä että mittari raportoi hieman yläkanttiin (ei aiheuta havaittavaa häiriötä) tai että moottori käy hieman raskaasti, joka kuulostaa todennäköiseltä vaihtoehdolta, koska siinä on jotain vialla.
On tietysti mahdollista että siellä on suht paha imuvuoto ja tuo ilmamäärä mitataan reilusti yläkanttiin, mutta en tuota nyt ensimmäisenä lähtisi epäilemään.
Fuel trimmeistä saa osviittaa siitä miten tietokone moottorin tilan näkee.
-
Niin, sen tuosta että vika on samanlainen kaasulla ja bensalla voi kyllä päätellä että ongelma ei ole polttoaineen syötössä, vaan seoksensäädössä tai kipinässä.
Tuolla olikin fueltrimmit jo mainittu, tuollaiset alle 5% korjaukset on ihan normaaleja.
Onhan se tietysti mahdollista että siellä on vaam turbo loppu, mutta tuolla ei kyllä pitäisi olla mitään vaikutusta siellä tyhjäkäynnin tuntumassa.
Turbo on helppo tarkistaa, imuputki irti ja koittaa että ei ole pituussuuntaista välystä, pyörii herkästi ja sivuttaisvälys alle puolenmillin samalla kun pyörittää akselia
-
Mulla V60 2.0 -14 sytytteli pitkään CheckEngine valoa (P0420), eikä siihen oikein löytynyt korjausta. Lamdat vaihdettiin ja suuttimet pestiin yms. Aluksi valosta ei ollut mitään haittaa, auto toimi normaalisti. Välillä sammuttelin valon itse ja luin vikakoodit ettei mitään uusia ole tullut mukaan.
Sitten hiljalleen auton pirteys kiihdytyksissä heikkeni, auto ei reagoinut kaasuun kuin ennen. Oli kuin ajaisi jollain seitkytluvun autolla, vauhtia piti kerätä useampi kilometri.
Hankaluutena on että harvassa paikassa on osaamista sekä kaasusta että bensasta - tuppasivat aina epäilemään että syy olisi toisessa. Auto oli kuitenkin laiska sekä kaasulla että bensalla ja sitten huomasin että normaali ajossa myös kulutus oli kääntynyt nousuun, pintakaasulla matka-ajossa ei muutoksia.
Vein auton Ari Lähteelle ACSlle joka heti totesi ongelmat. Turbon ylipaineventtiili oli jumiutunut auki asentoon. Volvoksin Tommi Keränen sai hommattua vähän käytetyn edullisemmin ja nyt Volvo kirmaa laitumella kuin nuori ori konsanaan.
ACS sai vielä korjattua moottorin vikavalon syttymisenkin kuntoon kun ylimääräiset vikakoodit oli saatu turbon vaihtamisen myötä poistettua. Turbosta ei ollut yhtään omaa vikakoodia vaan vika löytyi rehellisellä mekaanikon osaamisella ja työllä.
-
Siis kunnolla vetoja vasta n. 3000 rpm alkaen? Mitenkä ahtopaine, pitäisihän sitä lajia löytyä jo alta 2000 rpm?
Turbon ongelma voisi siis olla, muttei vättämättä kuluminen. Jospa hukkaportti koko ajan raollaan, kuten edellä jo ehdotettu, tai pesä halki?
Vrt. TM koeajossa taisi pariikin otteeseen olla Astra, missä turbon pesä halki. Ahtopaineet kyllä sai silläkin ylös, mutta vasta normaalia korkeammilla kierroksilla, joten kone oli voimaton ja nyki alakierroksilla.
-
Kävin ajelulla ja loggailin ahtimeen/ahtopaineisiin liittyvää tietoa.
Manifold pressure seuraa kaasua/kierroslukua ja liikkuu lämpimällä koneella tällä kelillä kaupunki/kevyt maantieajossa ~30kpa -178kpa. Tosin tämä heiluu vaikka kaasun pitäisikin jalkatuntuman mukaan tasaisena ja kierrokset heittävät ylösalas ~200rpm eikä veto ole tasaista kunnes mennään lähemmäs 3000:a ja veto tasaantuu.
Tuo epätasainen veto on autossa ollut mun omistusaikanani lähes aina.
Turbo control valve näyttää jatkuvasti 2% josta se kaasua painamalla menee ensin 100% ja siitä vaihtelevasti riippuen kierrosluvusta ja kaasun asennosta.
Hukkaporttiin testerillä ei päässyt käsiksi, se näytti N/A.
Kampuran tunnistinta en vielä ehtinyt katsoa, se on vielä edessä.
jmn35:n kokemukset käyvät lähes 1:1 omiini, moottorikin lienee sama B5204T9?
-
Kone on sama B5204T9 viisi pyttyinen.
-
Omassa autossa oli välillä sellainen vikatila päällä (ongelma liittyi sillä kertaa kaasujärjestelmän Prins Timing Optimizer-boksiin, korjaantui uuden boksin ja softapäivityksellä) että venttiilien ajoitusta ei säädetty ollenkaan (Camshaft Shifting Angle koko ajan 0 astetta), niin tuntui matalilla kierroksilla (alle 2000rpm) siltä kun kaasupoljin ei olisi suunnilleen kytketty ollenkaan. Jossain 3000rpm yläpuolella sitten moottori tuntui melko normaalilta.
Sikäli kuvaus "tehoton alakierroksilla" sopisi hyvin myös venttiilin ajoituksen ongelmiin.
Silloin kun on toiminut normaalisti, niin Camshaft Shifting Angle säätyi 0-21 astetta pakopuolella ja 0-50 astetta imupuolella, ajotilanteesta riippuen, maksimit muistaakseni juurikin matalilla kierroksilla kiihdytyksessä.
Jos on epäilystä että ongelmia on siellä, niin puhdistaisin nokka-akselienkin antureiden liittimet ja jos vain toinen anturi antaa outoja tuloksia/vikakoodin, niin niitähän voi vaihtaa päittäin ja katsoa siirtyykö vika. Sitten vasta vaihdella osia jos tarvitsee.
Aivan ensimmäiseksi kannattaisi kuitenkin puhdistaa ne kampiakselin asentotunnistimen liittimet tai muuten nuo mittauksetkaan ei anna valideja tuloksia. Jos omaa autoa tutkisin, niin varmaan puhdistaisin sen Prins Timing Optimizer-boksinkin (sijaitsee ilmeisesti siinä tuulilasin alla olevan muovin takana, kosteudelle alttiina) liittimet ennen kuin vaihtaisin yhtään osaa, koska kampiakselin asentotunnistimen signaali tulee sen kautta.
"Intake Air Pressure" ollut itsellä jossain mittauksessa 410hpa tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksessä max 1900hpa, bensalla kesäkelillä (hyvä pito). Omassa autossa ei ole ollut turboon liittyviä ongelmia, mutta varmaan nuo ongelmat sopisivat hyvin myös turbon toimintahäiriöihin.
Omassa autossa myöskin B5204T9 kone ja Prins kaasujärjestelmä.
-
Niin tuohon vielä jos kierrokset heiluu tasakaasulla, niin saattaa johtua myöskin osittain kampiakselin asentotunnistimen heikosta signaalista, kun sillähän sitä kierroslukua mitataan.
-
Noniin, nyt on putsattu nokkien asentoanturien liittimet sekä tuo kampuran anturin liittimet.
Nokkien anturit oli todella helposti putsattavissa mutta kampuran anturia varten olisi kuusinivelinen käsi ollut kohdillaan...
Liittimet oli puhtaat mutta nyt ne ovat vielä puhtaammat, seuraavaksi sitten koeajolle.
Prinsin boksin liittimiä en vielä käynyt läpi, selkä otti tällä kerralla vastaan joten huomenna katsotaan ne vielä.
Ajelin aamupäivällä kauppaan ja takaisin(etätöissä lounasta hakemaan) ja logittelin nokkien asentoja samalla. Tämä siis ennen putsaamista.
Puolikylmällä koneella 30kmh:
https://aijaa.com/sFBDkK
Puolikylmällä koneella kaasu pois kohti risteystä:
https://aijaa.com/GDbjVj
Lämpimällä koneella kiihdytys valoista kuuteenkymppiin:
https://aijaa.com/z16g9X
Ja tasaista kuuttakymppiä:
https://aijaa.com/jzqWcJ
-
Hyvältä näyttää ainakin omaan silmään! Käsittääkseni "nominal value" on se mihin yritetään päästä ja toinen arvo on se mitattu arvo ja jos ne on koko ajan (suunnilleen) kohdillaan niin silloin venttiilien ajoituksen säätö toimii oikein, sillä oletuksella että antureilta saatu signaali on oikein.
-
Laitan tähän vielä referenssiksi että siellä löytyy nokka-akselien ajoitukseen liittyen myös "Camshaft Adaption" jonka pitäisi olla 54 (+/-8) astetta sekä imu- että pakopuolella.
Silloin kun tuo Prins Timing Optimizer-boksi sekoili omassa autossa, niin näköjään nämä arvot olivat noin 36 astetta.
Oletan että siitäkin voi tulla heittoa tähän parametriin, jos jako on esim. hampaan verran pielessä.
Kokeilin eilen kauppareissulla myös ahtopaineen nousua matalilla kierroksilla kiihdyttämällä 4. vaihteella "kickdownia vasten" (niin ettei automaatti vaihda pienemmälle).
"Intake Air Pressure" oli noin 1300hpa@1500rpm ja 1600hpa@2000rpm.
Varsinaiselle ahtopaineelle en löydä mittaria. Isommilla kierroksilla tuli pitojen kanssa ongelmia, kun varsin liukas talvikeli on nyt.
-
Tänään aamulla liikkeelle lähtiessä pukkasi vielä uuden koodin joka ei päivän aikana tullut takaisin, P017100, System too lean bank 1. Saattoi johtua pakkasesta.
Tänään myös testattiin ilman Prinsin Timing optimizeria eikä käytös muuttunut ollenkaan joten se purkki lienee kunnossa.
Moottoritielle kiihdyttäessä veto katkesi hetkeksi ja tuntui siltä ettei laite saanut polttoainetta ollenkaan kunnes muutaman sekunnin jälkeen meno maistui taas.
Logittelin nokkien asentoja Camshaft Adaptation-osalla ja lambdojen jännitteitä samalla:
70kmh:
https://aijaa.com/XLj6ny
80kmh:
https://aijaa.com/rCQIJN
Tyhjäkäynnillä:
https://aijaa.com/jybtnJ
Lämpimästä liikkeelle lähtiessä(pari tuntia autohallissa) kaasun näpäytys aiheutti tyhjäkäynnille laskiessa tutinoita mutta se katosi liikkeelle lähtiessä.
Tuo 1500-2500 kierrosvälin vedottomuus tulee sekä kaasulla että bensalla, sen varmistin tänään.
Ahtimen tanko liikkuu helposti eikä sen puolen letkuissa näkynyt mitään ihmeellistä, joskaan sehän ei kerro ahtimen solenoidin toiminnasta mitään.
On tämä outo laite.
-
Vaikuttaa aika työläältä ongelmalta tosiaan, toivottavasti ratkaisu löytyy kuitenkin!
Ainakin oma bifuel on ollut melko pottumainen tutkia.
Liikaa liikkuvia osia ja tosiaan syy voi sitten olla joku hapettunut liitin, joka ei näy mittauksissa mitenkään.
Kaasujärjestelmästäkään ei saa mitään tietoa pihalle, muuta kuin korjaamolla.
Joskus olen kiihdytyksen aikana katsonut noita happianturien lukemia, niin oli Front Oxygen Sensor max 1.27, Rear Oxygen Sensor max 0.91V.
Tyhjäkäynnillä Front taitaa olla melko vakio ~0.99 ja Rear heiluu 0.1V ja 1V välillä (vähän tilanteesta riippuen).
Joitain parametreja on ehkä helpompi seurata kun aukaisee sen aaltomuodon ("wave") iCarSoftissa F1-nappulalla, niin voi esim. ensin kiihdyttää ja sitten katsoa että tuliko järkevän näköinen käyrä koko kiihdytyksen ajan tai seurata tyhjäkäyntiä pidemmän aikaa.
Katsoisin myös "Misfire Counter Cylinder 1-5"-laskurit mahdollisten sytytysongelmien varalta. Ainakin bensalla ne pysyy itsellä hyvin pitkälti nollan tuntumassa.
Jos imusarjan paine, seos, kipinä ja venttiilien ajoitus on kohdillaan, niin luulisi jo toimivan melko hyvin. Valitettavasti ei taida mennä ihan niin...
Sivuhuomautuksena vielä, että ne bensasuuttimien ohjauksetkinhan tulevat kaasujärjestelmän boksien kautta (en tiedä tarkemmin minkä niistä).
-
Tuota en ihan käsitä että miten se voi toimia ollenkaan ilman tuota Prins Timing Optimizer-boksia.
Oliko siinä joku hyppylanka tms. tilalla?
Jos katsoo asennuskuvaa sivulta 33, niin sen mukaan kampiakselin asentotunnistimen signaalin ei pitäisi mennä auton bensa-eculle ollenkaan, jos tuon boksin irrottaa:
https://www.lpgshop.co.uk/content/downloads/autogas-lpg-technical-materials/Prins%20VSI%20Installation%20Manual.pdf
Ehkä kytkentä on sitten tässä autossa jotenkin erilainen tai sitten siellä on niin onnekas oikosulku/maaongelma johtosarjassa että signaali tulee perille vaikka boksin irrottaa, mikä olisi kyllä erittäin epätodennäköistä.
Pitäisi melkein Prinsiltä kysyä automallikohtainen kytkentäkaavio omaankin autoon, niin ei tarvitsisi arvailla niin paljon kun näitä tutkii.
-
Tuota en ihan käsitä että miten se voi toimia ollenkaan ilman tuota Prins Timing Optimizer-boksia.
Oliko siinä joku hyppylanka tms. tilalla?
Jos katsoo asennuskuvaa sivulta 33, niin sen mukaan kampiakselin asentotunnistimen signaalin ei pitäisi mennä auton bensa-eculle ollenkaan, jos tuon boksin irrottaa:
https://www.lpgshop.co.uk/content/downloads/autogas-lpg-technical-materials/Prins%20VSI%20Installation%20Manual.pdf
Ehkä kytkentä on sitten tässä autossa jotenkin erilainen tai sitten siellä on niin onnekas oikosulku/maaongelma johtosarjassa että signaali tulee perille vaikka boksin irrottaa, mikä olisi kyllä erittäin epätodennäköistä.
Pitäisi melkein Prinsiltä kysyä automallikohtainen kytkentäkaavio omaankin autoon, niin ei tarvitsisi arvailla niin paljon kun näitä tutkii.
Joo, se jäi epähuomiossa mainitsematta että hyppylanka kampuran anturille oli tosiaan käytössä. Typerä unohdus, pahoitteluni.
Nyt en ole ehtinyt logitella ja testailla tarkemmin, odottelen korjaamolta ohjeita mitä seuraavaksi tehdään.
Lambda-arvot tuntuvat olevan samoja kuin itselläni.
Se tosin tuli tuosta tehottomuudesta mieleeni jotta voisiko turbiinin lukituksella olla jotain tekemistä ongelman kanssa... Sportilla vetoa on koko ajan kunnolla, samoin manuaalipuolella.
Looda tosin toimii muuten täysin moitteitta eikä töki ja nyi kuten näillä on tapana(tai olen vaan tottunut).
-
Siis lotaa manuaalipuolella se vetää hyvin matalillakin kierroksilla??
-
Siis lotaa manuaalipuolella se vetää hyvin matalillakin kierroksilla??
Tänään testasin, eipä tuossa juurikaan eroa ole sittenkään. Tosin manuaalina ajaessa on jokseenkin hankala käyttää samoja kierroksia kuin mitä D:llä tuo itse käyttäisi, aina tuppaa kierrokset olemaan korkeammalla.
Edit:
Lisää testiä, manuaalina ajaessa sellaisella vaihteella jolla kierrokset pysyvät alle parissa tonnissa, ei kaasua pohjaankaan painaessa tapahtu käytännössä mitään.
Lappu lattiassa saa ajaa eikä auto kiihdy kuin minuuttiviisarin mukaan. Kun näpäyttää pienemmälle, veto lisääntyy kunnes noin 2500rpm kohdalla alkaa vetämään kunnolla.
Sama tilanne on ajaako bensalla tai kaasulla.
-
Kyllähän turbomoottorinen auto tuntuu aika laiskalta silloin kun turbo ei ahda, mutta ei se kiihtyvyys nyt kuitenkaan käytännössä mitenkään kovin paljon heikompaa ole kuin vastaavalla vaparilla, ja vaikkei V70 vaparina nyt mikään raketti olekaan, niin kyllähän se nyt jotenkin kiihtyy..
Oletan että tuossa on tavallinen hukkaportillinen turbo, jos se hukkaportti kanittaa ja jää esim millin verran raolleen, niin kuvittelisin että se alkaa käytökseltään muistuttamaan 80-luvun r-sport turboa. Niillehän oli tyypillistä käytöstä sellainen että tuntui ettei se kiihdy yhtään mihinkään, kunnes siinä 2500-3000rpm välillä vääntö äkkiä tuplaantui, ja tuntui että se hyökkää ihan hirveästi. Käytännössähän se matalilla kierroksilla kiihtyi ihan sen minkä se vastaava turbotonkin kaasarikatiska.
Tuon turbon normaalin virkoamisen kun saisi jostain toisesta vastaavasta autosta tietoon.. Esim suurimmalla vaihteella kun kiihdyttää 1500rpm eteenpäin, paljonko on ahtopaine 2000rpm kohdalla. Jos on selvää että ahtoja puuttuu merkittävästi voi sitten irroittaa downpipen turbosta ja hieman kurkkia miltä se pakopuoli näyttää, meneekö hukkaportti täysin kiinni, liikkuu normaalisti, pakopesä itsessään ehjä jne..
Tietysti voi se kulku on kuitenkin ihan oikeastikin alle sen mitä sieltä pitäisi ilmankin turboa irrota, esim jos se antaa sinne aivan liian pienen sytkäennakon, joka voisi olla seurausta esim yliaktiivisesta nakutusanturista.
-
Päivitystä tähänkin pitkästä aikaa.
Kulkupuoli palasi suhteellisen normaaliksi pakonokan solenoidin ja öljynvaihdon jälkeen. Lieneekö ollut jotain roskaa venttiilissä.
Startatessa kuulunut pärähtelykin väheni ainakin puoleen joskin joinain päivinä se kuuluu, toisinaan taas ei.
Tuntuu siltä että auton seisonta-ajalla on jonkinlainen korrelaatio pärähdyksen kanssa, mitä vähemmän auto on sammuksissa, sitä useammin se startatessa pärähtää.
Täytynee tehdä forte-käsittely moottorille seuraavassa öljynvaihdossa.
Tuohon katalysaattorin vikakoodiin liittyen näyttää vahvasti siltä että katti on kaput, takalambdan jännitevaihtelu on sitä luokkaa että koodia pukkaa.
Uusi katti maksaa puolitoista tonnia eikä sen vaihtaminen hirveästi nyt innostaisi. Ajattelinkin jotta jos takalambdan siirtäisi spacer-holkilla hieman sivumpaan kuten joillain muilla automerkeillä on tehty vastaavan koodin tullessa.
Onko kellään kokemuksia tuollaisesta "huijaamisesta"?
Tai saako katin seurannan jollain softattua pois?
-
Päivitystä tähänkin pitkästä aikaa.
Kulkupuoli palasi suhteellisen normaaliksi pakonokan solenoidin ja öljynvaihdon jälkeen. Lieneekö ollut jotain roskaa venttiilissä.
Startatessa kuulunut pärähtelykin väheni ainakin puoleen joskin joinain päivinä se kuuluu, toisinaan taas ei.
Tuntuu siltä että auton seisonta-ajalla on jonkinlainen korrelaatio pärähdyksen kanssa, mitä vähemmän auto on sammuksissa, sitä useammin se startatessa pärähtää.
Täytynee tehdä forte-käsittely moottorille seuraavassa öljynvaihdossa.
Tuohon katalysaattorin vikakoodiin liittyen näyttää vahvasti siltä että katti on kaput, takalambdan jännitevaihtelu on sitä luokkaa että koodia pukkaa.
Uusi katti maksaa puolitoista tonnia eikä sen vaihtaminen hirveästi nyt innostaisi. Ajattelinkin jotta jos takalambdan siirtäisi spacer-holkilla hieman sivumpaan kuten joillain muilla automerkeillä on tehty vastaavan koodin tullessa.
Onko kellään kokemuksia tuollaisesta "huijaamisesta"?
Tai saako katin seurannan jollain softattua pois?
Jospa se katti on vaan tukossa. Itte pesin töissä mitsun katin uä-pesurilla ja kummasti kulku ja käynti parani.
-
Jospa se katti on vaan tukossa. Itte pesin töissä mitsun katin uä-pesurilla ja kummasti kulku ja käynti parani.
Onhan tuokin mahdollisuus.
Tänään testasin lämmittää kattia ajamalla moottoritiellä satasta kolmosella/nelosella Kehä kolmoselta Järvenpäähän ja muuta kilometri ennen Järvenpäätä mittaristoon tuli ilmoitus "sänk hastigheten eller växla upp".
Koodit katsoin kotipihalla ja misfireä oli pytyissä 1, 4 ja 5. P03100, P03400, P03500.
Tulpat on NGK:n Iridiumit ja niillä on nyt ajettu alle parikymppiä. Puolia katselin mutta niissä ei näkynyt yhdessäkään läpilyöntijälkiä eikä mitään outoa muutenkaan.
Kauanko näissä bensakoneissa puolet kestävät?
Voiko koodit viitata vaikka kaasusuuttimiin? Ajoin siis kaasulla, bensalla en kokeillut.
Kukahan guru tämän ottaisi työn alle ja kertoisi missä vika/viat ovat? Saa tarjota asiantuntemusta...
-
Kattiherjan saa pois softaamalla: www.lisaatehoa.fi/reseller.
Sytytyskatkokset saattaa olla se syy katin tuhoutumiseen tai ainakin katin tehottomuuteen. Aika nopeasti on mennyt tulpat jos se nyt niistä on kiinni, mutta melkein itse uusisin puolat. Huonot suuttimet aiheuttaa myös sytkäkatkoksia, mutta ei tuo ole oikein Volvon ongelmia…
-
Kattiherjan saa pois softaamalla: www.lisaatehoa.fi/reseller.
Sytytyskatkokset saattaa olla se syy katin tuhoutumiseen tai ainakin katin tehottomuuteen. Aika nopeasti on mennyt tulpat jos se nyt niistä on kiinni, mutta melkein itse uusisin puolat. Huonot suuttimet aiheuttaa myös sytkäkatkoksia, mutta ei tuo ole oikein Volvon ongelmia…
Ok. Onko joku tarkempi paikka listalla jonne kannattaa viestiä aiheesta laittaa?
Puolat laitan kyllä vaihtoon ihan vaan varmuudenkin vuoksi ainakin noista herjaavista pytyistä.
-
Vaihtelin puolien paikkoja tänään ja tulin samalla vilkaisseeksi jakohihnaa.
Sepä onkin yllättävästi löysällä nokkapyörien välillä!
Otin hihnasta huonon videon joka löytyy tuolta:
https://youtu.be/Vr3NIVg9EYk
Mielestäni tuo ei ole normaalia. Onkohan tuosta nyt kiristin tai jokin muu hajoamassa?
Uskaltaako ajaa pajalle?
-
Vähän lueskelin sun juttuas.
Ongelmat alko jakopään laiton jälkeen. Videos oli sen näkönen että siellä on sössitty jaon laitossa.
Onko kiristin jäänyt löysälle ja jako jopa kenties hampaan pielessä?
Tai sitten hihna laitettu väärin. Pakkohan nokat on perästä lukita kun on vvt pyörätkin vaihdettu.
Se selittäis tuon löysän osuuden nokkien välissä ja kaikki noi käyntiin liittyvät ongelmat.
Ajamisesta... No, oothan sillä ajellut mutta itse en ajais tuollaisella. Saa sopivan rytkäyksen niin jako voi hypätä liikaa.
Oma päätös.
Kiristimen tarkistus ja ehkä hihnan uudelleen asennus merkit kohdillaan, onko vvt:t edes oikein asennettu?
Missähän jako tehty, oikeen korjaamolla? V:>
-
En ole ihan varma alkoivatko ongelmat aivan suoraan tuon jakopään laiton jälkeen, mutta niille aikoihin se ajoittuu.
Hihna on vaihdettu ihan hyvämaineisella korjaamolla ja jako on tarkistettu nokkapyörien vaihdon yhteydessä jolloin se oli kunnossa ainakin sillä hetkellä.
Tuijottelin tuonne kopan sisälle fikkarilla mutta mitään irtonaista tai löysää siellä ei näy eikä tunnu kun hihnaa käsin kääntelee.
Käyn huomenna pajalla näyttämässä tuota ja toivottavasti savat sen nopeasti korjattua.
-
Kiristin se oli antautunut, nyt on uusi tilalla. Kiristimen runko oli antanut periksi ja vääntynyt jonka johdosta hihna oli löystynyt.
Jako oli kohdillaan, onneksi, eikä mitään päässyt hajoamaan.
Nyt sitten puolia ostamaan.
-
Niin, puolahan on ukrainan naapuri...
Kiristimen rungon vääntyminen kuulostaa oudolta, olisko jääny löysälle??
Jos jaksat niin kertoile miten käynnin kanssa käy?
Tiedätkö minkä valmistajan kiristin oli? ELK
-
INAn valmistama oli.
Onhan se mahdollista että on löysälle jäänyt, pääasia että on kunnossa nyt.
Käyntiin sillä ei ollut huomattava vaikutusta, en tuotakaan olisi huomannut varmaan ennekuin on liian myöhäistä jollen olisi koppaa ottanut viikonloppuna auki musta syystä. Joskus käy tuuri, ainakin joissain asioissa...
Irroitin ykköstulpan(ngk ilfr6k-8) lauantaina ihan vaan katsoakseni miltä se näyttää, osaako gurut kertoa mitä tuo kertoo:
https://aijaa.com/tDFqzk
Puolat ovat vielä kaupassa odottamassa, ei ihan Ukrainan naapurissa mutta tuossa lähistöllä :D
-
Omasta mielestä tulppa melko normaali.
Kärkiväliä vaikea arvioida kuvasta, ne kannattaa tarkistaa jopa uusista tulpista ennen asennusta. Voivat joskus olla merkittävästi pielessä, yleensä liian isot.
Kyllähän auto niillä käy mutta miksipä ei laittaisi ohjemittoihin, kipinä oikeanlainen.
-
Omasta mielestä tulppa melko normaali.
Kärkiväliä vaikea arvioida kuvasta, ne kannattaa tarkistaa jopa uusista tulpista ennen asennusta. Voivat joskus olla merkittävästi pielessä, yleensä liian isot.
Kyllähän auto niillä käy mutta miksipä ei laittaisi ohjemittoihin, kipinä oikeanlainen.
Olen silmät solmussa etsinyt oikeaa kärkiväliä noille tulpille mutten vaan löydä.
Joillekin vanhemmille malleille löysin 0.5-0.7mm, uppoaako tämän mallin kohdalla tuohon väliin?
-
Koitin katella ja ngk antaa laser iriudumille 0.8 mm. Liekö sopiva tulppa?
ILFR6K8
https://fi.sparkplug-crossreference.com/convert/NGK_PN/ILFR6K8
-
Koitin katella ja ngk antaa laser iriudumille 0.8 mm. Liekö sopiva tulppa?
ILFR6K8
https://fi.sparkplug-crossreference.com/convert/NGK_PN/ILFR6K8
Joo, tuo on oikea tulppa ja tuollaisen siellä ovatkin.
Syttypuolat(Hella) saapuvat ensi viikolla, katson kärkivälin samalla kun vaihdan nuo puolat.
Eilen tuli tuo lambdaholkki asennettua ja varovaisen positiivinen fiilis on kun moottorivalo ei ole ainakaan tämän päivän ajon aikana syttynyt. Huijaus saattaa olla jopa onnistunut.
-
Omassakin BiFuelissa tuli katalysaattorin toiminnasta vikakoodia jokin aika sitten. Aprikoin myöskin että vaihdanko heti, kun melko kallis osa kyseessä. Katsoin sitten takimmaisen lambdan reiästä tarkistuskameralla etummaista katalysaattoria ja totesin että noin puolet kennosta on jo irronnut (mutta ei ollut vielä läpi asti reikää) ja loppukenno oli mustan töhnän peitossa. Hieman oli ollut käyntihäiriöitä/misfireä kiihdytyksessä, niin päädyin sitten vaihdattamaan katalysaattorin. Moottori toimi sen jälkeen paremmin. Jos katalysaattori on tukossa, niin silloinhan pakokaasut ei pääse optimaalisesti poistumaan sylinteristä, joten voi tulla misfireä ja myös lämmöt voi nousta enemmän moottorin ja katalysaattorin välillä, jolloin esim. turbo saattaa kulua normaalia nopeammin. Löytyi myös foorumeilta tarinoita, että loput katalysaattorin kennosta lähtee kerralla irti ja tukkii pakoputken kokonaan lennosta. Olin vaihtanut tulpat ja puolat ennen tuota. Jos katalysaattorin kenno olisi näyttänyt edes jokseenkin ehjältä, niin olisin vielä yrittänyt elvyttää sitä.
-
Mitä maksoi katalysaattorin vaihto ja missä vaihdatit sen?
-
Mitä maksoi katalysaattorin vaihto ja missä vaihdatit sen?
Paikallisella turbokorjaamolla vaihdatin, mutta hekin joutuivat hankkimaan osan SAH:in kautta ja vanha katalysaattori piti antaa vaihdossa. Hintaa tuli koko hommalle hieman alle 1500€. Tarvikkeena, käytettynä tai muutenkaan mistään verkkokaupasta en löytänyt katalysaattoria omaan autoon.
-
Päivitetäänpäs omaakin tilannetta.
Puolat tulivat ja ovat asennettu, en tosin huomaa juurikaan mitään eroa aiempaan, ehkä tuo kylmänä vähän tasaisemmin käy.
Tulppien kärkiväli oli juuri tuo 0.8mm joten niihin en koskenut, kaikki olivat samanvärisiäkin joten uskon että joka pytty on pelissä yhtä paljon.
Tuo holkin asentaminen vei moottorin häiriövalon pois, se ei ole nyt vajaaseen kuukauteen tullut ja jos tuo päästöistä menee läpi leimalla niin olkoon noin.
Voima on välillä edelleen hukassa, testerillä katsoen nokkien ohjaus toimii oikein joten olen hieman alkanut funtsimaan jotta josko se onkin tuolla laatikon venttiilikoneiston puolella vikaa kun tuntuu ettei turbiinilukko aina avaudu pysähtyessä(luullakseni, kun pysähtyessä nykii satunnaisesti) eikä loota tajua vaihtaa yhtä vaihdetta pienemmälle vaan useimmin menee pari vaihdetta kerrallaan.
Manuaalina ajellessa toimii kuten pitää, se aiemmin tuntunut tehottomuus ei vaivaa siinä mielessä enää.
Ja kylmänä kaikki myös toimii hienosti, voimaa on normaalisti koko ajan kunnes pata/laatikko lämpenee.
Tietysti, jos joku guru haluaa mua jeesata tämän laitteen kanssa ja olematonta korvausta vastaan kertoa missä se suurin vika luuraa niin saa ilmoittaa itsestään.. ;)
Kesärenkaatkin vaihdoin alle just.
-
Keväthuollon aika oli eilen.
Öljyt ja suodattimet tuli vaihdettua, lisänä moottorin sisäpesu. Hyötyä tai ei, onpahan tehty.
Loodaöljyt vaihdoin taas, ylättävän tummaksi oli vuodessa ja 30tkm:n aikana mennyt, taas ovat punaista.
Tässäkin piti tötöillä, huuhtelemalla kun vaihdoin niin kolmannella/viimeisellä vaihdolla loodan torx-proppua kiristäessä hylsy napsahti halki ja proppu muuttui torxista tohjoksi.
Nyt tarttis uutta proppua, mistä kannattaa kysyä ja hakea heti alkuviikolla?
Moottorin häiriövalo on pysynyt pois, mutta lämpimänä starttaus alle tunnin seisonnan jälkeen päräyttää kovasti ja satunnaisesti pukkaa myös koodia tuosta pakonokasta.
Veto on myös alle puolikaasulla kovin epätasaista liikkeelle lähtiessä, ruuhkassa vedottomuus pahenee ja kuminauha venyy.
Edelleen, saa tarjota jeesiä tämän kanssa.
-
Tulipahan vikakoodi alhaisesta polttoaineen paineesta ja laite onkin välillä nykinyt kun kaasua polkee enemmän.
Tilasin uuden polttoaineen paineanturin ja ajattelin sen vaihtaakin mutta jostain syystä tuossa anturin edessä on jonkinlainen peltisuoja jonka kiinnikkeitä ei näy missään.
Osaako joku kertoa miten sen saa pois edestä jotta san anturin vaihdettua?
Kuva:
(https://i.ibb.co/DR3JQDB/20220620-193030.jpg) (https://ibb.co/DR3JQDB)
-
Meillä vaivasi tehottomuus, joka hävisi kokonaan suutinten puhdistuksella. Tehtiin valmistajan ohjeen mukaan mutta Tec4-suutinpuhdistusaineella. Aineet putkeen ja pakko-ohjauksella suuttimien läpi. Tuntui, kun vapariautoon olisi asennettu turbo. Suositus 75 000 km välein.
https://www.youtube.com/watch?v=mw4tXQ7JzDU
-
Onkos tämä ratkennut vielä? Täällä potilaana -11 v70, 2,5t kaasu ja manuaali. Alavääntö myös kateissa, kiihtyy karkeasti vasta 2500rpm jälkeen, isommilla vaihteilla puutuu mäkiin.
-
Onkos tämä ratkennut vielä? Täällä potilaana -11 v70, 2,5t kaasu ja manuaali. Alavääntö myös kateissa, kiihtyy karkeasti vasta 2500rpm jälkeen, isommilla vaihteilla puutuu mäkiin.
Eipä ole kuntoon tullut.
Kylmänä toimii jonkin matkaa normaalisti, kuumana harvemmin. Kovin on ajoittaista tämä, välillä tulee mieleen jokin johtosarjavikakin.
Tuota bensapaineen anturia en ole vielä vaihtanut kun en saa tuota suojapeltiä mitenkään irti, tuntuu ja näyttää siltä että tarttisi ottaa imusarja irti että pääsisi käsiksi.
-
Täällä on tuo sama anturi uusittu ja ahtopaineanturi myös, ei vaikutusta. Seuraavaksi taidan tarkkailla ahtimen toimintaa, tuntuu kun ei ahtaisi ollenkaan pienemmillä kierroksilla ???
-
Täällä on tuo sama anturi uusittu ja ahtopaineanturi myös, ei vaikutusta. Seuraavaksi taidan tarkkailla ahtimen toimintaa, tuntuu kun ei ahtaisi ollenkaan pienemmillä kierroksilla ???
Sama ajatus on itsellänikin käynyt mielessä, joskin yleensä kun voimaa ei ole, moottorin ääni on huomattavasti pörisevämpi kuin normaalisti.
Liekö hukkaportin vuotoa tai nokat väärässä asennossa.
Päästöt tuli leimalla mitattua ja ne olivat virheettömät sekä kaasula että bensalla, fuel trimmit vihjaavat kyllä laitteen käyvän hieman rikkaalla.
-
Ei siitä fueltrimmistä oikein voi päätellä käykö se rikkaalla.
-
Täällä saatiin vihdoin koodeja pihalle.
P0026 Tuloventtiilin ohjaus/ magneettiventtiili, signaali alueen ulkop. Asentoa ei saavutettu
P0299 Turboahdin / Ahtopaine liian alhainen
-
Täällä saatiin vihdoin koodeja pihalle.
P0026 Tuloventtiilin ohjaus/ magneettiventtiili, signaali alueen ulkop. Asentoa ei saavutettu
P0299 Turboahdin / Ahtopaine liian alhainen
Kerran oli tuo P0299 vilahtanut mullakin ja sen vuoksi vaihdoin kesällä tuon turbon solenoidin mutta se ei tilannetta muuttanut.
-
Täällä kulkee auto taas normaalisti. Tuo solenoidin vikakoodi uusiutui sillointällöin, mutta livedatasta näki heti ettei imunokan ennakko muutu ollenkaan. Alkuperäinen solenoidi kävi uä pesurissa, kaikki ok ja virtaa antaessa naksui. Ei muutosta. Motonetistä INA solenoidi paikoilleen ja tadaa, ennakko muuttuu. Alavääntöä on nyt kuin pitääkin, ei tarvitse mäkeen kepittää.
Vähän nyt lainasin teikäläisen topicia, mutta tässä taas yksi syy tuollaiselle oireelle :buck2:
-
Täällä kulkee auto taas normaalisti. Tuo solenoidin vikakoodi uusiutui sillointällöin, mutta livedatasta näki heti ettei imunokan ennakko muutu ollenkaan. Alkuperäinen solenoidi kävi uä pesurissa, kaikki ok ja virtaa antaessa naksui. Ei muutosta. Motonetistä INA solenoidi paikoilleen ja tadaa, ennakko muuttuu. Alavääntöä on nyt kuin pitääkin, ei tarvitse mäkeen kepittää.
Vähän nyt lainasin teikäläisen topicia, mutta tässä taas yksi syy tuollaiselle oireelle :buck2:
Omaani olen nyt vaihtanut aikojen saatossa kaksi pakopuolen solenoidia ja yhden imun, ei suurempia vaikutuksia toimintaan.
Imupuolella on INA ja pakopuolella orgis-Volvo joka lienee INA myös.
-
Ja täällä tilanne päällä. 2013 Bifuel, automaatti, ei käy kunnolla, tärisee ja haisee rutkasti bensalle. Ei voi ajaa.
Yks päivä kävin autopesussa ja vähän nyki (kaasulla) kotikadulla hiljaisessa vauhdissa. 2 yötä tallissa, normaalisti työpaikalle ja kotiin ei enää päässyt. Heti startin jälkeen aivan jäätävälle tärinälle (bensalla).
Sytytyskatkoksia syl 4 ja 5. Puolat ja tulpat vaihdettu ristiin, ei vaikutusta. Vika siis kai muualla? Kaasuletku puristettu kiinni, Prinsin sulake paikoillaan.
Tietääkö kukaan kenellä olis Pirkanmaalla kaasuvehkeisiin diagnoosilaitteet? Terragasilla ei ole ketään, vaikka mainostavat. Ei varsinaisesti etsitä kai kaasun ongelmaa, mutta olis kiva tietää…
Katotaanko jakohihna? Kampiakselin anturi?
-
Ja täällä tilanne päällä. 2013 Bifuel, automaatti, ei käy kunnolla, tärisee ja haisee rutkasti bensalle. Ei voi ajaa.
Yks päivä kävin autopesussa ja vähän nyki (kaasulla) kotikadulla hiljaisessa vauhdissa. 2 yötä tallissa, normaalisti työpaikalle ja kotiin ei enää päässyt. Heti startin jälkeen aivan jäätävälle tärinälle (bensalla).
Sytytyskatkoksia syl 4 ja 5. Puolat ja tulpat vaihdettu ristiin, ei vaikutusta. Vika siis kai muualla? Kaasuletku puristettu kiinni, Prinsin sulake paikoillaan.
Tietääkö kukaan kenellä olis Pirkanmaalla kaasuvehkeisiin diagnoosilaitteet? Terragasilla ei ole ketään, vaikka mainostavat. Ei varsinaisesti etsitä kai kaasun ongelmaa, mutta olis kiva tietää…
Katotaanko jakohihna? Kampiakselin anturi?
Oisko bensasuutin juminu auki? Helppo selvittää kun laittaa pitkän ruuvimeiselin varovasti suutinta vasten ja korvan kädensijaa vasten ja kuuntelee. Jos joku suutin ei nakuta samalla lailla kun muut niin se on jumissa. Ei kannata paljoa ajaa kun menee katalysaattori rikki ja maksaa 1500€ vaihtaa.
-
Hemmetin vaikea vaan kuuntelemalla selvittää jos suutin on hirttänyt auki, kun kone rykii ja paukkuu
-
Hemmetin vaikea vaan kuuntelemalla selvittää jos suutin on hirttänyt auki, kun kone rykii ja paukkuu
Tämä on kyllä totta myöskin! :) Oisko se siinä tapauksessa helpompi irroittaa tulpat yksi kerrallaan ja katsoa että onko bensa huuhdellut jonkun sylinterin/tulpan?
-
Tuli tehtyä toistakin ketjua, mutta jatkan täällä. Tässä ketjussa voisi olla kaasusta tietäviä.
Väliaikatietoja:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=140203.msg1061680619#msg1061680619
Päätettiin ajaa autolla nyt hieman, uudet öljyt ja hissuksiin kokeilemaan.
Mitäs tuo tekee, jos etulambda näyttää -35% korjausta (luulee olevansa rikkaalla). Ajan nyt kaasulla. Vaikuttaako lambda kaasuun?
Bensamittari näyttäs, että 55km tripillä olis hävinny reilusti yli 30 litraa bensaa. Se 55km on ajettu kaasulla. Olisko mahdollista, vai sekoileeko mittari akun irrottamisen jäljiltä / ruiskutuslaskemat varmasti pielessä..? Pakoputkeen sitä on mennyt varmasti useita litroja, koska äänenvaimentimetkin varmaan imee ennen kuin tulee yli.
Hmm… Vai tilataanko lambda?
-
Onhan tuo mahdollist että lambda on kuollut kun sitä on uitettu bensassa.
Se anturihan mittaa jäännöshappea, ja ihan yhtälailla se pystyy tarkkailemaan kaasun palamistakuin bensankin, tavoitearvo voi olla erilainen, ei mitään käsitystä.
Jos bensamittarin viisari vaipuu tuota tahtia, niin eihän se valuta sitä alleen? Bensamittari toimii tietääkseni aina tankissa olevan anturin ohjaamana
-
Bensamittari näyttäs, että 55km tripillä olis hävinny reilusti yli 30 litraa bensaa. Se 55km on ajettu kaasulla.
Hmm… Vai tilataanko lambda?
Hmm. Auto luulee olevansa rikkaalla ja bensatankissa käy pyörre. Aika nopeasti tulee mieleen, että pakoputkesta tulee edelleen pihalle palamatonta bensaa. Ei nyt enää ihan silkkana nesteenä, mutta kaasumaisena.
Kaasulla ajo tuskin pitää paikkaansa. Kaasulaitteisto kaappaa itselleen bensasuuttimille menevän ohjauksen ja säätelee kaasunsyöttöä sen mukaan. Pitäähän katalysaattorin toimia polttoaineesta riippumatta ts. aina säädetään lambda ykkösen pintaan (polttoainetta moottoriin syötettyä ilma/happimäärää vastaava määrä). Taitaa se polttoaine vaihtua bensaan pienestäkin häikästä, täyskaasukiihdytykisssä yms. vaikka kaasusysteemi väittäisikin olevansa koko ajan toiminnassa.
Ehkäpä käsissä on aina mukavasti pään raapimista aiheuttava tuplavika. Toinenkin suutin rikki... tai jotenkin rikki se kaasuboxi (ohjaa suuttimia auki, vaikkei pitäisi). Vaikka tätä olitkin jo kertaalleen testannut, mutku vika voi olla katkottaista sorttia. Tai itseasiassa on vikakoodinkin mukaan.
Voisi olla fiksumpaa ohittaa koko kaasuboxi toistaiseksi. Vai mättäisikö ilmamäärämittaus = kone luulee, että ilmaa menee sisään todellista enemmän ja bensaa ruikitaan sen mukaisesti? Saattaa jopa vaihtua polttoaine bensaan ihan tarkoituksella, jos kaasuboksi päättelee, että loppuu kaasujärjestelmästä kapasiteetti kesken isoilla tehopyynnöillä.
-
No, nyt on viikko ajettu tyytyväisenä. Moottorivian valo hävisi heti, kun akku oli pari tuntia irti. Eikä haisekaan enää bensalle.
Käyn lähipäivinä tankilla, niin selviää laskemalla se kadonnut bensa. Kaasullakin pääsi ne normaalit 250km kaupunkia.
On siinä vaan hieno kyyti.