Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: JuhkuX - 08.07.2021, 22:57:45
-
Vaihdoin kannen b200et moottoriin ja sen jälkeen moottorin tyhjäkäynti on erittäin epätasaista ja käy todella rikkaalla ja pakoputkesta tulee mustaa.
Sen verran oon vikaa etsinyt että jaon olen katsonut monta kertaa kohdilleen ja ei auttanut ja uutta ilmamäärämittaria kokeiltu ja sekään ei auttanut. tänään testasin puristuspaineet ja kaikki oli ja myös kipinän testasin niin kaikkiin tuli hyvä kipinä. eli mikä voi olla enään vikana mikä voi tulla kannen vaihdon yhdeydessä. ennen kannenvaihtoo auto kävi hienosti.
-
Imusarjan alla on kaksi johtoa jotka saa ristiin. Tyhjäkäyntimoottorin ja lämpöanturin. Vai kylmäkäynnistyssuutin ja lämpöanturi?
Musta siniseen ja sininen mustaan.
-
Ne on katsottu ja on oikein päin
-
Onko Motronicille tiedon antava lämpöanturi sama/samanlainen kuin vanhassa kannessa?
-
Uskoisin että on koska vaihdettin 530 tilalle 531 ja teki samaa vikaa ja mietittiin että vika on kannessa mutta vaihdettiin takaisin alkuperäinen kansi jonka kanssa toimi moitteettomasti ja nyt silläkin kannella tekee samaa vikaa
-
Onko kampiakselin ajoitus katsottu hihnapyörältä vai alakopan sisältä peltilätkästä? Mulla on hallilla yksi hihnapyörä, josta vulkanointi pettänyt ja kehä päässyt pyörähtämään keskiöön nähden.
-
Katsottu peltilätkästä
-
Apua kaivattisiin viellä.
Auto käy noin 5 sekunttia normaalisti kunnes tyhjäkäynti rupee huononeen ja rupee savuttamaan ja kierrokset seilaamaan. Olen koittanut vaihtaa ecun lämpötila anturin ja ei auttanut
-
Koita huvikseen mitata tuleeko eculle asti lämpötila tieto. Kuulostaa siltä ettei tuu, ettei olis johtosarja kärsiny huollon yhteydessä kun meinaa olla vähän hapero näissä, että olis sen takia hukannu signaalin ???
Onhan sulla cooleri linjasto kiinni eikä vuotoja, motron imm on vähän ranttu vuodoille
-
Ei oo vuotoja. Millatteita arvoja sen ecun lämpötila-anturin kuuluis näyttää?
-
Olikohan noin 2400-2500ohm 20 asteessa. Toisesta anturista helppo verrata. Boksilta liitin irti ja mittaa.
-
Mitkä pinnin reijät ecun liittimessä on ecun lämpötilan anturin kun en löytänyt järjevää kaavioo netistä mistä näkis
-
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm&ved=2ahUKEwjmt-XhkejxAhWl_CoKHRKxCK0QFnoECDkQAQ&usg=AOvVaw3l4gUgtA2ASivuwsOSbzPv&cshid=1626457558316
Olen maailman surkein jakaa linkkejä mutta eikö tuo aukee ja siinä kun selaa niin tulee b200et mistä näkee ecun kytkentä
-
Mikä noista osanumeroista on ecun lämpötila-anturi
-
Löysin oikean navan ja tuli noin 2300-2400 ohm. Testailin myös että nyppäsin anturin johdon irti niin ohmit tippu 0 ohmiin ja kun lykkäsin takasi nii nousi takasi tohon 2300-2400 ohmiin
-
Itse en keksi enään mikä voisi olla vikana
-
Yritän muistella, tämä meidän vehje myös aina välillä käyttäytymis ongelmia. Lähteny kuitenkin toimii jotenkin :o meillä oli kauan murhekryyninä viallinen virilastu, oireet kuvaamasi oliko tämä lastutettu? Lisää hakuammunta vaihoitko tulpat? Jos niin minkä merkkiset?
-
On virilastu ja vaihdoin ngk tulpat. Täytyy kokeilla vaihtaa alkuperäinen lastu paikalleen
-
Nyt testattu alkuperäisellä lastulla ja ei vaikutusta käymiseen
-
Voisko kannen ja lohkon välissä olla jotai kökköö kun kaikki tulpat on aivan mustia. Ettei jostain pääsis öljyä männän päälle
-
Tulpat on mustia sen takia että käy liian rikkaalla. Kokeilee muuttuuko jos irrottaa kylmäkäynnistyssuuttimelta johdon. Toinen satunnainen vikakohde on bensanpaineensäädin. Onko alipaineletku kuiva?
-
Olen testannu nyppästä johdon kylmäkäynnistyssuuttimelta ja ei ollu vaikutusta. Huomenna täytyy kattoo alipaineletku. Voisiko tuo tyhjäkäyntimoottori/venttiili kumpi onkaan niin vaikuttaa käymiseen?
-
Sulla on käynyt vanhanaikainen: lämpöanturin ja tk- venttiilin töpsät ristissä, ei kuulu mennä väri/väriin. :)
Äh, sehän oli mainittu tuolla aiemmin... :-[
-
Silti sitä veikkaisin. Onhan värit varmasti ristiin eikä oikein joka on väärin?
-
Värit on ristiin
-
Auto käy paremmin kun nyppäsee ilmamäärämittarin johdon irti niin mikä siihe vois viitata?
-
Siinä on vikaa likaa tai huono kontakti liittimessä.
-
Elikkäs huomenna pitäisi mennä taas tutkimaan autoa kun on aikaa niin onko kenelläkään mitään hyviä suosituksia mikä olisi vikana?
-
Apua kaivattaisii tällä hetkellä. En vieläkään ole saanut autoa käymää kunnolla niin kannattaisiko ruveta bensapuolelta etsimää vikaa?
-
Auto käy paremmin kun nyppäsee ilmamäärämittarin johdon irti niin mikä siihe vois viitata?
Joskus omasta B230FT:stä meni ilmamassamittari paskaksi, niin alkoi käydä aivan tolkuttoman paksulla, ja käynti parani kun otti IMMun töpselin irti.
Edit: Jaa sulla olikin uusi.
-
Auto käy paremmin kun nyppäsee ilmamäärämittarin johdon irti niin mikä siihe vois viitata?
ET koneen ei kuulu käydä ilman IMM -> jostain syystä se ajaa soppaa koneelle myös ilman kuormitustietoa. Jollei kyseessä ole läpivuotava bensanpaineensäädin tai starttisuutin, rupeaa menemään osastolle suuttimienohjainboksi viallinen tai johtosarjavika. Tässä kohtaa valitettavasti aletaan kysymään hiukan sähköteknistä ymmärrystä että nuo saa nopeasti tarkistettua, mutta tarkista nyt ensin tuo bensanpaineensäädin ja starttisuutin.