Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Izmo - 12.07.2021, 14:21:06
-
Ajattelin tehdä uuden aiheen asiasta kun ei kovin montaa aihetta löytynyt. Itellä ois semmonen tilanne että vaihdoin g80 perän omaan 940. vaihdoin koko akselin toisesta autosta mutta ongelmana nyt se että vollottaa tosi pahasti ja pitäisi laakeroida koko perä. Käsittääkseni 1041 perä on täysin sama ku 1031? erona vaan tuo lukko. Mistä olette laakereita/ krymppiholkin tilanneet? Toinen asia joka mietityttää on se että onko normaalia että pyöränlaakereiden ulkokoolit pyörivät sormin laakeripesässä vai pitäisikö vaikka laakerilukitteella laittaa ettei pyöri?
-
Ulkoholkit ei kuulu pyöriä sormin. Niin vaan helposti näissä käy. Laakerilukite on juuri se ratkaisu. Tai lyödä pesään parit traktorimiesten vekit. 1031 on kiinnityksiltään ainakin eri kuin 1041. 1031 eroaa 1030 lautaspyörän halkaisijallaan. 1030 lukko menee 1041 g80 tilalle jos en pieleen muista. Siihen on vaan lisättävä triggeripyörä abs lle.
-
Yleensä jollotus tulee huonosta hammaskosketuksesta.
Ihan Laakerinetistä on tullut laakerit tilailtua kun on tarvinnut.
1041 on vain 1031 perä G80 lukolla. Täysin vaihtokelpoiset. 1030 on sitten hieman eroa pinjonin laakeroinnissa ja välityksen koossa. Lukot ja mm. poskilaakerit käy ristiin.
Ja se pyöränlaakerin ulkokooli ei saa olla järin tiukka tai muuten sitä ei vaihda kuin hitsaamalla migillä palkoa sisäpinnalle. Joskus ne pyörii käsin muttei mitenkään älyttömän herkästi, ei ole menoa haitannut.
-
Kyllä pyöränlaakerin ulkokoolit kuuluu liikkua käsin, se puristuu paikolleen kun se laippa pultataan kiinni.
Perän lakrut on tosiaan samat 1041 ja 1031, nehän on sama asia mutta g80 vs avoin.
-
En myös usko että laakereilla mitään hätää, simmaus vaan niin hiljenee tosin jos samalla vaihtaa laakerit se om makuasia mutta yleensä vanhoilla pärjää
-
Ok tässähän tuli paljon tietoa :) Mietin vaan tuota vollotusta kun se on enemmänkin semmosta "metallista" kahinaa jos kuulostaa yhtään järkevältä? Tulikuuma perämurikka ihan 10km lenkin jälkeen. Eikai se auta ku purkaa ja kattoa sitä shimmausta ensin.
-
Tuli mieleen onko tietoa että perä ois käytetty auki ja hammaskosketus jätetty liian pieneksi. Sellainen kyllä vollottaa sekä lämmittää öljyt