Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: VolvoMan740 - 26.11.2011, 13:12:57
-
näin alkuun että en ole 100% varma luvuista mutta tietääkseni volvo 740 saa vetää 1600Kg jarrullista
ja 240 saa vetää 1200kg.
Mistä näin suuri ero johtuu?
Molemmat melko saman tehoisia ja kumpikin isoja autoja, silti 240 saa vetää 400Kg vähemmän!?
Valaiskaa minua kiitos. :-\
-
Riippuu yksilöstä
Esim. mulla oli 81mallinen 245 b19a+bw55 automaatti, eli ei todellakaan mikään vetoauto, vetopaino tässä 1500kg.
Tolla Savukoneella, saa vissiin 1360kg nykiä tjsp.
740llä vetopaino päääsääntöisesti 1400kg tai alle, jollain tehtaan vahvikesarjalla lie jossain yksilöissä se 1600kg tjsp. Ei ainakaan yhessäkään tässä talossa pyörähtäneessä seiskassa oo noin korkeeta vetopainoa ollunna.
-
Tähän voisin sanoa että myös oman 240 farmarin rekisteriotteessa lukee jarruilla 1500 kg, jarruitta 600 kg. Tuo 1200 kg kyllä kuulostaa aika vähältä.
-
tämän hetkisessä 740 on 1600kg
ja yhessä vanhassa 245 dieselissä oli 1200kg
ja nettiautossa on ainakin 1kpl 240 jolla saa vetää 1200Kg.
Mistä nuo erot johtuu?
-
Riippuu yksilöstä
Esim. mulla oli 81mallinen 245 b19a+bw55 automaatti, eli ei todellakaan mikään vetoauto, vetopaino tässä 1500kg.
Tolla Savukoneella, saa vissiin 1360kg nykiä tjsp.
740llä vetopaino päääsääntöisesti 1400kg tai alle, jollain tehtaan vahvikesarjalla lie jossain yksilöissä se 1600kg tjsp. Ei ainakaan yhessäkään tässä talossa pyörähtäneessä seiskassa oo noin korkeeta vetopainoa ollunna.
740 on aina vähintään tuon 1600kg, tai ainakaan en ole ikinä nähnyt vähempipainoista versiota. Vahvikesarjalla sitten 1800kg.
-
No mulla on seiskassa 1600 ja en oo kuullu että jossain ois ollu alle sen.
Mut onko joissain 240 1200Kg?
Mielestäni oon nähny ja mullakin oli 245 1200kg.
-
740 on aina vähintään tuon 1600kg, tai ainakaan en ole ikinä nähnyt vähempipainoista versiota. Vahvikesarjalla sitten 1800kg.
1600 täälläkin 740 vetopaino.
-
ainakaan en ole ikinä nähnyt vähempipainoista versiota.
Kesällä paaliin mennessä GLE sedanissa, oli vetopaino 1400kg :-\
-
näin alkuun että en ole 100% varma luvuista mutta tietääkseni volvo 740 saa vetää 1600Kg jarrullista
ja 240 saa vetää 1200kg.
Mistä näin suuri ero johtuu?
Molemmat melko saman tehoisia ja kumpikin isoja autoja, silti 240 saa vetää 400Kg vähemmän!?
Valaiskaa minua kiitos. :-\
240 suurin tieliikenteessä sallittu jarrullisen vetopaino on 1500kg. Niin lain, orkkiskoukkujen kuin Volvonkin puolesta. Aikanaan vetopainot on tupattu merkitsemään auton omamassan mukaan. Nykyään koneelta näkee mallille tyyppihyväksytyn suurimman sallitun joka on edellä mainittu. Esim. omaan -77:ään merkattiin paperiin 1500kg samalla kun muutostin koneen yms.
Jostain kumman syystä jarruttomalle annetaan 240 tyyppitiedoissa 1200kg massa, mutta se ei tielainsäädännön puolesta ole mahdollista vaan se taitaa olla tavalleen enintään puolet omamassasta.
1600kg on ollut kaikissa vastaan tulleissa 700/900-sarjalaisissa paitsi niissä joissa on laitettu tarvittava vahvikesarja takasisäkaarien reunoihin.
-
Molemmissa seiskoissa minulla 1600kg. Samoin 940:ssä 1600kg.
-
Tossa mun kartanossa jarrullisen paino 1600kg ja jarruton 600kg
-
Ja mulla 245 vm.91 jarrullinen 1600kg ja 780 jarrullinen 1200kg vaan eipä haittaa,kun ei ole bertonessa koukkuakaan :)
-
240 suurin tieliikenteessä sallittu jarrullisen vetopaino on 1500kg. Niin lain, orkkiskoukkujen kuin Volvonkin puolesta. Aikanaan vetopainot on tupattu merkitsemään auton omamassan mukaan. Nykyään koneelta näkee mallille tyyppihyväksytyn suurimman sallitun joka on edellä mainittu. Esim. omaan -77:ään merkattiin paperiin 1500kg samalla kun muutostin koneen yms.
Jostain kumman syystä jarruttomalle annetaan 240 tyyppitiedoissa 1200kg massa, mutta se ei tielainsäädännön puolesta ole mahdollista vaan se taitaa olla tavalleen enintään puolet omamassasta.
1600kg on ollut kaikissa vastaan tulleissa 700/900-sarjalaisissa paitsi niissä joissa on laitettu tarvittava vahvikesarja takasisäkaarien reunoihin.
kerrohan tästä lisää :hello:
-
Onko joku joskus joutunu vaa´alle näissä asioissa?
Nää vetopainot luulis tuntevan perässä siihen mallin, että "ei näin"
Ite useempaan otteeseen vetäny 240 vollella trailerilla samanmoista vekotinta ja ei o häävii hommaa. polttoainetta palaa ja kaikkia harmittaa.
-
Onkos kukaan kuullu noista 240 sarjaan tarkoitetuista vahvikesarjoista, kuinkas paljon niillä saa lisäkiloja vetää?
Kysyn vaan, kun satuin löytämään tuollaisen vahvikesarja 240:piin. :)
-
Onko joku joskus joutunu vaa´alle näissä asioissa?
Nää vetopainot luulis tuntevan perässä siihen mallin, että "ei näin"
Ite useempaan otteeseen vetäny 240 vollella trailerilla samanmoista vekotinta ja ei o häävii hommaa. polttoainetta palaa ja kaikkia harmittaa.
Jep. Nimim. 245 med b20a+m45 perässä dolly jonka päällä 745 gle, onneksi oli vain sipoon sisäinen siirto niin ei oo poliisillakaan varaa valittaa ;D karmeeta touhua. 245 + dolly jonka päällä mk1 fiesta kulki taasen ihan näppärästi.
-
Itse joskus hinasin 245+d24+m47 perässä ison trailerin päällä s80 volvoa vähän matkaa :2funny:
Voin kertoa ettei ollut mitään herkkua. Erääseen ylämäkeen piti tuupata ykköstä päälle ja siltikin juuri ja juuri jaksoi nousta mäen ylös. Vauhtia ei tosin olisi yhtään sen enempää kaivannutkaan kun mitä tuo hirviporukkavolvo jaksoi kerätä. Tosin tässä tais massatkin mennä "hiukan" yli.
-
Meikäläisen -87 244 otteessa lukee "perävaunun suurin massa jarruin 1260kg, massa jarruitta 630kg".
Autossa on Volvon alkuperäinen vetokoukku ja vahvistetut takajouset.
-
Jarruton kärryhän on max 750kg kok, paino
-
Ex-lankussa oli jarrullinen 1600 kg. Kyllä sillä DTIC:llä tuli lankku trailerilla ihan helposti perässä, mäkiin kun vähän ennakoi lievällä vauhdin nostolla niin ei tarvinnut kepittää pienemmälle. Tientukkonakaan en luultavasti ollut, kun ei juurikaan ketään ajanut ohitse (johtui joko a) vauhdista, joka oli yleensä vähän laittoman puolella b) sankasta voimapilvestä auton takana) ;D. M47:lla ei kyllä tohtinut tarjota vitosta kuin alamäessä. Vähemmän se tuns kärryä perässä kuin vanha haisu, jota joutui kepittämään ja polkemaan jo tasamaalla ;D
-
1600kg on mun -90 740 kun kävin omille nimille ottamassa otteessa ei ollut mitään painolukuja sanoin kysyin että paljonko saa vetää niin kaivoivat jostain otteelle tuon 1.6ton
-
oma lankku saa vetää rek otteen mukaan 1600/600 jarruilla/jarruitta.
1989 245 B200F+M47
oon vetänyt jarruilla 600kg+iso kaappikärry ja kamalaa oli, jaksoi kyllä vetää ylä ja alamäet mutta oli aika helpotus kun sai kärryn tyhjäksi.
-
Ikiwanha topic mutta tuli juuri ajankohtaiseksi...
Katoin molemmista kulkineista noita painoja jarruttomalle kärrylle ja oudosti -88 740 sedanissa paino oli 1200kg. Siis jarruttomana, jarrullisena 1600kg...
Sinänsä hassua, että -96 940 farkussa jarruttomana vain 500kg ?
Pitääkö tässä nyt sitten laittaa tuo farkku myyntiin, notta saa peräkärryä laillisesti vetää (mitään terveisiä kun viitsisi kuljettaa...).
-
1600kg on ollut kaikissa vastaan tulleissa 700/900-sarjalaisissa paitsi niissä joissa on laitettu tarvittava vahvikesarja takasisäkaarien reunoihin.
Mulla on ysisatkussa otteessa ja koukussa 1800kg, eikä siinä tietääkseni ole tuota vahvikesarjaa. Irrotettava koukku.
-
Ikiwanha topic mutta tuli juuri ajankohtaiseksi...
Katoin molemmista kulkineista noita painoja jarruttomalle kärrylle ja oudosti -88 740 sedanissa paino oli 1200kg. Siis jarruttomana, jarrullisena 1600kg...
Sinänsä hassua, että -96 940 farkussa jarruttomana vain 500kg ?
Pitääkö tässä nyt sitten laittaa tuo farkku myyntiin, notta saa peräkärryä laillisesti vetää (mitään terveisiä kun viitsisi kuljettaa...).
Topicissa on aiemmin mainittu, kuten olet varmasti lukenut, tuosta jarruttomasta massasta. Lain mukaan jarruton maksimipaino on 750kg, sen ylimenevässä kärryssä täytyy olla jarrut.
Ei kannata myydä farkkua pois vaan ennemmin katsoa kunnollinen kärry, jossa on jarrut. Jarruttomat kärryt pitäisi kieltää lailla.
-
Topicissa on aiemmin mainittu, kuten olet varmasti lukenut, tuosta jarruttomasta massasta. Lain mukaan jarruton maksimipaino on 750kg, sen ylimenevässä kärryssä täytyy olla jarrut.
Miksi otteessa sitten lukee noin? Laki on varmaan uudistunut sitten -88 ja tuossa "reikä"? - Ilmeisesti lakipykälä voittaisi vaikka otteessa lukisi mitä... Silti oudoksun... Onko muilla isompia lukuja otteessa kuin 750kg jarruttomana?
Ei kannata myydä farkkua pois vaan ennemmin katsoa kunnollinen kärry, jossa on jarrut. Jarruttomat kärryt pitäisi kieltää lailla.
Etsinnässä olis toinen farkku, jossa toi pykälä täyttyy... vaikka tuskin parempi oliskaan kärrin kanssa kuin 940;)
[edit]]
...mullakin on koukussa 1800kg - voisko tuohon 940:n tapaukseen otteessa vaikuttaa, notta ku mulla on rekattu 8:lle hlölle, niin siksi vain 1600kg? Netistä löytyneen listan mukaan 1800 olis jarruilla ok...
Edelleen peräänkuulutan tuota otteen ja lakipykälän ristiriitaa... - koskahan tuo laki on tullut ja onko ennakkotapauksia... loijerit hoi?
[/edit]
-
Miksi otteessa sitten lukee noin? Laki on varmaan uudistunut sitten -88 ja tuossa "reikä"? - Ilmeisesti lakipykälä voittaisi vaikka otteessa lukisi mitä... Silti oudoksun... Onko muilla isompia lukuja otteessa kuin 750kg jarruttomana?
Etsinnässä olis toinen farkku, jossa toi pykälä täyttyy... vaikka tuskin parempi oliskaan kärrin kanssa kuin 940;)
En tiedä. Joka tapauksessa, luki otteessa mitä tahansa, Suomessa jarruttoman kärryn maksimipaino on 750kg.
Itse en 250kg takia vaihtaisi autoa, paitsi jos auto ei muuten miellytä. :P
-
Itse en 250kg takia vaihtaisi autoa, paitsi jos auto ei muuten miellytä. :P
Miellyttää toki, mutta ehkä V70 D5 kaikilla mausteilla vois miellyttää enemmän ku tää 940, vaikka vetääkin väärästä päästä ;)
-
Miellyttää toki, mutta ehkä V70 D5 kaikilla mausteilla vois miellyttää enemmän ku tää 940, vaikka vetääkin väärästä päästä ;)
Itseä kanssa kiinnostaa V70 II AWD:na, kumpikin käyttövoima käy. :)
-
Piruuttaani kävin kattomassa pihalla olevista takavedoista nuo massat:
244 Turbo 1981 670 / 1340kg
245 Turbo 1984 690 / 1380kg
745 SE 1992 600 / 1600kg
Tiedä sitten miten näitä on arvottu aikoinaan. :idiot2:
-
Tiedä sitten miten näitä on arvottu aikoinaan. :idiot2:
Joops, tätä samaa mieltä... En tajua tuota oman 740:n 1200 kiloa jarruttomana... (siitä tää lähti...)
-
Tuolla näyttäisi olevan jotain tietoa aiheeseen liittyen http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut (http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut)
Silti tuntuu usein menevän ihan arpapelillä nuo otteeseen merkatut painot, pitääpä katsoa tahallaan nuo omien kulkineidenkin painot.
Aika mielenkiintoista sinänsä että omamassa määrää jarruttoman ja kokonaismassa jarrullisen perävaunun maksimipainon.
Toki hieman herää jälleen kysymyksiä, kun tuollahan lukee että "Jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut perävaunun kytkentätietoja eivätkä tiedot selviä rekisteritiedoista, kytkentämassat määräytyvät seuraavasti:" voisinko ajatella niin että kun muistelisin jostain 940:n käyttöohjekirjasta lukeneeni että perävaunun suurin massa saa olla 2000kg mutta ei saa ylittää 70km/h nopeutta ja että vahvistetulla koukulla saa vetää 1800kg, niin katsotaanko tuo nyt valmistajan ilmoittamaksi kytkentätiedoksi? Lieneekö 740ssä samat tekstit käyttöoppaassa? Itselläni ainakin muistelisin olevan 1800kg:n koukku ja otteessa suurin massa jotain 1600kg, pitänee tarkastella vielä nuo painot. Siis tuota paria sataa kiloa lisää painoa kaipailisin otteeseen, vaikka harvoin mitään vedän.
Sinänsä kun miettii että jos käyttöohjekirjan tekstiä ei katsota valmistajan ilmoittamaksi kytkentä tiedoksi, niin jos koukun massat riittäisi, pakuksi rekisteröidyllä 245:llä saisi vetää 1,5*kokonaismassan ;D Nooh, onneksi ei todellisessa elämässä ihan taida noin mennä tuokaan asia...
-
Mistä sellaisen vahvikesarjan saa ostaa ja paljonko tuo lisää vetomassaa? Autona 740kartano