Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jokotai - 14.07.2021, 19:53:31

Otsikko: 960:n pakoputken alkuosa
Kirjoitti: jokotai - 14.07.2021, 19:53:31
Alkoi tuhnuttamaan 960:n pakoputki juuri siitä kohtaa, missä ne kaksi koneelta tulevaa rööriä yhdistyy. Katselinpa tänään, että näyttää
koko pätkä aika happamalta joten voisi uudenkin pätkän tilalle vaihtaa.
Mutta - mistäpä alkupään putkia ja yhdyskappale saattaisi löytyä ilman kattia? Pelkkiä katteja löysin netistä ja muita pakoputken osiakin, muttei alkupäätä.
Otsikko: Vs: 960:n pakoputken alkuosa
Kirjoitti: HammerDown - 14.07.2021, 20:44:35
Skandixilla näyttäisi olevan joitakin alkuputkia, voisi kokeilla runkonumerohaulla löytyskö käypästä.
Otsikko: Vs: 960:n pakoputken alkuosa
Kirjoitti: Lankku - 14.07.2021, 21:34:48
Vähän epäilen että kutoseen löytyy tuollaista etupätkää. Ei näyttäisi Skandixillakaan listaavan kuin turbon downpipet ja joissain aivan alkupään autoissa olleen V6 etuputken.
Otsikko: Vs: 960:n pakoputken alkuosa
Kirjoitti: jogiin - 15.07.2021, 01:33:47
Vähän epäilen että kutoseen löytyy tuollaista etupätkää. Ei näyttäisi Skandixillakaan listaavan kuin turbon downpipet ja joissain aivan alkupään autoissa olleen V6 etuputken.
Luultavasti se on just noin. Eikös noi tinakutoselliset oo 2 putkee ja sittä kattiin suoraan, sit vasta laippa tms liitos..
Otsikko: Vs: 960:n pakoputken alkuosa
Kirjoitti: far960 - 16.07.2021, 14:31:13
Alkoi tuhnuttamaan 960:n pakoputki juuri siitä kohtaa, missä ne kaksi koneelta tulevaa rööriä yhdistyy. Katselinpa tänään, että näyttää
koko pätkä aika happamalta joten voisi uudenkin pätkän tilalle vaihtaa.
Mutta - mistäpä alkupään putkia ja yhdyskappale saattaisi löytyä ilman kattia? Pelkkiä katteja löysin netistä ja muita pakoputken osiakin, muttei alkupäätä.
Omassa Tiittanen hitsasi juottaen,irrottaen vain pakosarjoista,7 vuotta sitten,hyvin on pitänyt.
Ne on tehty järeästä tavarasta,rosterista,ainakin-95 mallissa.
Mikä vuosimalli kyseessä?
Helppo tuo on irroittaa,toki lambdan johto tai anturi on näprättävä irti ja poikkitukitanko.Niihin pultteihin on  hyvä varautua kierrepakoin ja tapein.
Uusi liitospanta ehkä myös?
Millälailla se näyttää haperolta?
Otsikko: Vs: 960:n pakoputken alkuosa
Kirjoitti: Vauxi - 20.07.2021, 07:05:12
Alkukäyrien putket eivät ole rosteria vaan pinnoitettua terästä ja vielä kaksinkertaista putkea jossa välissä ilmaa. Siksi putkien lähtöpään trumpetin alla on hitsisauma. Putket ruostuu ja repeää rasituskohdastaan irti. Kohta on juuri liiitos kattiin. Sisä ja ulkopotket myös ruostuvat erilleen jolloin alkavat rämistä.
Otsikko: Vs: 960:n pakoputken alkuosa
Kirjoitti: far960 - 27.07.2021, 01:59:36
Alkukäyrien putket eivät ole rosteria vaan pinnoitettua terästä ja vielä kaksinkertaista putkea jossa välissä ilmaa. Siksi putkien lähtöpään trumpetin alla on hitsisauma. Putket ruostuu ja repeää rasituskohdastaan irti. Kohta on juuri liiitos kattiin. Sisä ja ulkopotket myös ruostuvat erilleen jolloin alkavat rämistä.
On ne sitten biliassa antaneet vähän väärää tietoa,en toki ole testannut magneetilla.
Alkoi liitos kohta vuotamaan,ei rämissyt,vaan sytytti vikavalon.
Mutta oikeesti jämerää tavaraa tuo on,katteineen,ainakin mnun.Jos hitsuuttelee,huomaa tietty palaako puhki?
Otsikko: Vs: 960:n pakoputken alkuosa
Kirjoitti: jokotai - 27.07.2021, 21:05:27
Joo, tuli eilen korjattua. Pistin laikalla molemmat putket poikki siitä katin etupuolen laipasta. Molempien putkien sisäpuolelle tein "vuorauksen" pellistä ja MIG:illä ympäri. Sitten vain katti uudelleen ympärihitsaten kiinni. Hyvin on toistaiseksi pitänyt.
Ja kyllä - alkuputket on ihan normaalia putkea eikä RST:tä.
Otsikko: Vs: 960:n pakoputken alkuosa
Kirjoitti: far960 - 30.07.2021, 21:53:44
Ok.
Sori,aiheen vierestä;eikös myöhemmissä volvoissa ollut rosteriputkisto jo alkuaan?