Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jokotai - 14.07.2021, 19:53:31
-
Alkoi tuhnuttamaan 960:n pakoputki juuri siitä kohtaa, missä ne kaksi koneelta tulevaa rööriä yhdistyy. Katselinpa tänään, että näyttää
koko pätkä aika happamalta joten voisi uudenkin pätkän tilalle vaihtaa.
Mutta - mistäpä alkupään putkia ja yhdyskappale saattaisi löytyä ilman kattia? Pelkkiä katteja löysin netistä ja muita pakoputken osiakin, muttei alkupäätä.
-
Skandixilla näyttäisi olevan joitakin alkuputkia, voisi kokeilla runkonumerohaulla löytyskö käypästä.
-
Vähän epäilen että kutoseen löytyy tuollaista etupätkää. Ei näyttäisi Skandixillakaan listaavan kuin turbon downpipet ja joissain aivan alkupään autoissa olleen V6 etuputken.
-
Vähän epäilen että kutoseen löytyy tuollaista etupätkää. Ei näyttäisi Skandixillakaan listaavan kuin turbon downpipet ja joissain aivan alkupään autoissa olleen V6 etuputken.
Luultavasti se on just noin. Eikös noi tinakutoselliset oo 2 putkee ja sittä kattiin suoraan, sit vasta laippa tms liitos..
-
Alkoi tuhnuttamaan 960:n pakoputki juuri siitä kohtaa, missä ne kaksi koneelta tulevaa rööriä yhdistyy. Katselinpa tänään, että näyttää
koko pätkä aika happamalta joten voisi uudenkin pätkän tilalle vaihtaa.
Mutta - mistäpä alkupään putkia ja yhdyskappale saattaisi löytyä ilman kattia? Pelkkiä katteja löysin netistä ja muita pakoputken osiakin, muttei alkupäätä.
Omassa Tiittanen hitsasi juottaen,irrottaen vain pakosarjoista,7 vuotta sitten,hyvin on pitänyt.
Ne on tehty järeästä tavarasta,rosterista,ainakin-95 mallissa.
Mikä vuosimalli kyseessä?
Helppo tuo on irroittaa,toki lambdan johto tai anturi on näprättävä irti ja poikkitukitanko.Niihin pultteihin on hyvä varautua kierrepakoin ja tapein.
Uusi liitospanta ehkä myös?
Millälailla se näyttää haperolta?
-
Alkukäyrien putket eivät ole rosteria vaan pinnoitettua terästä ja vielä kaksinkertaista putkea jossa välissä ilmaa. Siksi putkien lähtöpään trumpetin alla on hitsisauma. Putket ruostuu ja repeää rasituskohdastaan irti. Kohta on juuri liiitos kattiin. Sisä ja ulkopotket myös ruostuvat erilleen jolloin alkavat rämistä.
-
Alkukäyrien putket eivät ole rosteria vaan pinnoitettua terästä ja vielä kaksinkertaista putkea jossa välissä ilmaa. Siksi putkien lähtöpään trumpetin alla on hitsisauma. Putket ruostuu ja repeää rasituskohdastaan irti. Kohta on juuri liiitos kattiin. Sisä ja ulkopotket myös ruostuvat erilleen jolloin alkavat rämistä.
On ne sitten biliassa antaneet vähän väärää tietoa,en toki ole testannut magneetilla.
Alkoi liitos kohta vuotamaan,ei rämissyt,vaan sytytti vikavalon.
Mutta oikeesti jämerää tavaraa tuo on,katteineen,ainakin mnun.Jos hitsuuttelee,huomaa tietty palaako puhki?
-
Joo, tuli eilen korjattua. Pistin laikalla molemmat putket poikki siitä katin etupuolen laipasta. Molempien putkien sisäpuolelle tein "vuorauksen" pellistä ja MIG:illä ympäri. Sitten vain katti uudelleen ympärihitsaten kiinni. Hyvin on toistaiseksi pitänyt.
Ja kyllä - alkuputket on ihan normaalia putkea eikä RST:tä.
-
Ok.
Sori,aiheen vierestä;eikös myöhemmissä volvoissa ollut rosteriputkisto jo alkuaan?