Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jopeanne - 18.07.2021, 11:43:17
-
Olisivat jälleen hyvät neuvot tarpeen.
Auto on V70 2.4 -01 (moottori B5244S).
Oireilu alkoi jokin aika sitten siten, että käynnistyksen jälkeen joutokäynti oli noin 1500rpm, josta se kyllä laski odottelun jälkeen normaaliksi. Jos autolla lähti liikkeelle korkean joutokäynnin aikaan, se saattoi sammua pariinkin otteeseen. Tämän jälkeen toimi aivan normaalisti.
Autoon vaihdettiin eilen aamulla ilmansuodatin ja puhdistettiin kaasuläppäkotelo.
Tämän jälkeen joutokäynti oli käynnistyksen jälleen 1500 rpm ja se nousi siitä 2000 kierrokseen laskien jonkin ajan kuluttua noin 1300 kierrokseen. Vaihteen käyttäminen päällä laski joutokäynnin normaaliksi. Tämä toistui pariin otteeseen.
Auto käytettiin vikakoodien luennassa. Vanhoja vikakoodeja oli jonkin verran, mutta kaikki poistuivat ja yksikään koodeista ei palannut.
Auto toimi tuon jälkeen normaalisti.
Moottorin vikakoodeja olivat 620A ja 3410 - viittaavat tyhjäkäyntisäätöön ja nakutustunnistimeen.
Mikä tyhjäkäyntiongelman voisi aiheuttaa, ovatko nuo vikakoodit yhteydessä surullisen kuuluisaan kaasuläppäkoteloon? Auton huoltotietojen mukaan sitä ei ole vaihdettu.
Vikakoodien nollauksen jälkeen auto vastaa kaasuun hieman pehmeämmin kuin ennen.
-
Hei
Ettei olisi alipainevuoto,kannattaa tutkia konehuoneessa olevia alipaineletkuja imusarjasta lähtevät ensimmäisenä,,,vika voi kyllä olla ihan muuallakin.
-
Jos kaasuläppäkoteloa ei ole koskaan edes putsattu, sitäkin voisi kokeilla
-
Kaasuläppäkotelo on puhdistettu.
Imuvuotoja autosta ei löytynyt. Vikakoodit luettiin uudestaan "paremmalla" lukijalla - yhtään vikakoodia ei löytynyt. Auto on toiminut nyt normaalisti. Toki esimerkiksi yön jälkeen käynnistettäessä joutokäynti on jonkin aikaa noin 1500 rpm. Hetken odotuksella kierrokset laskevat normilukemiin. Lämpimällä moottorilla käynnistettäessä joutokäynti on normaali.
-
Kylmänä käynnistettäessä 1500rpm lämmittää katalysaattorin nopeammin toimintalämpötilaan.
-
Kuten Turbo 242 sanoo, 1500r/min lämmittää katin. Ja auto tekee sen siis ihan tarkoituksella. Muistaakseni aika on kylmänä max. 30 sekuntia. Siitä alaspäin lämpötilan mukaan aikaa vähennetään.