Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: pelleeee - 22.07.2021, 13:02:22
-
Tämä tuli jo projektipäiväkirjaan mutta laitetaan kopypastena tänne myös avunpyyntö.
Auto leimattu pitkästä aikaa. Takajarrut oli keskimäärin hyvät, toinen täysin kiinni ja toinen täysin auki :D
Ne kun sain fiksailtua ja leiman hankittua niin neitsytajolla etujarrut löi jumiin... motivaation puutteessa auto sitten seisoi pari viikkoa. Sitten kun piti alkaa korjata niin totesinkin että kaikki toimii... havainnon todistaakseni kävin heittämässä pienet lenkit ja sen jälkeen molemmat etujarrut erittäin kuumat.
Mitäs tässä nyt oikein tapahtuu ja mitä pitäis tehdä?
-
Jarrut jää laahaamaan. Voi olla että letkut on turvonneet tukkoon tai männät jumittaavat
-
Omituisuus tässä on se että tilanne korjaantuu odottamalla. Jotenkin ajattelisin että ainoa mahdollisuus on että paine jää jotenkin päälle ja sitten ”vuotaa” pois. Kokemuksieni mukaan jumittava mäntä ei noin tee. Letkuista ei kokemusta.
Ajoin nyt uuden lenkin. Alko jumittaan pahasti, auto seis ja poltin tupakan rauhassa, taas kulkee. Jarrutuksen kun sen jälkeen tein niin taas alkoi jumitus...
-
Pääsylinterille ääni. Koputa sitä vasaralla ja kokeile alkaako rullaamaan.
-
Pääsylinterille ääni. Koputa sitä vasaralla ja kokeile alkaako rullaamaan.
Tämähän kuulostaisi mukavasti budjettiin sopivalta korjaukselta. ;D
Huomenna koputteleen
-
Noo, jos hyvin käy niin koputtelu auttaa mut todennäköisesti se pitää uusia. Lähinnä tuo koputtelu antaisi varmuuden että vika on siinä.
-
Mutta jos vika pääsylkässä niin miksei takajarrut jää laahaamaan? Kuitenkin piirit on ristikkäisiin kulmiin eikä eteen / taakse jaettuna. En toki kiellä etteikö voisi olla pääsylkässäkin vika muttei vaan käy omaan ajattelumalliin.
-
Etupainoiset jarrut. Liukkaallakin kun painat kevyesti poljinta, eturenkaat menee lukkoon kun takarenkaat vielä pyörii.
Tokihan voi vika olla jo mainittu jarruletkukin. Etenkin kun molemmat etujarrut on samassa piirissä kuin toinen takajarru.
Tämä pääsylinteri on vain yksi vaihtoehto ja sillä ehdotin sitä koputtelua loppuuko laahaminen.
-
Vasaran kanssa koeajolla.
En saanut kyllä huomattavaa eroa aikaiseksi naputtelulla vs pelkällä odottelulla.
Eipä tuo pääsylkkä näytä olevan kun 50e motonetissa nii kai sen vois hakea. Vaikea tosiaan kuvitella että ois missään muussa vikaa kun ne molemmat etuset laahaa... Ulkoisestikin tuo vanha sylkkä on sen näköinen että loppu kohta hapelta metalli kesken :)
Varmaan letkutkin ottaa samalla.
-
Pääsylkkä vaihdettu. Ilmaantu viä ihan vaan polkemalla. Vikaan tosin ei auttanut.
Letkujen kimppuun siis.
-
Jos jarruletkut turvonneet, niin jarrut vapautuu kun avaat ilmausnipat.
-
Jos jarruletkut turvonneet, niin jarrut vapautuu kun avaat ilmausnipat.
Eli tämäkö tehdään jokaisen jarrutuksen jälkeen?
Eiköhän tässä ole kyse vaan mekaanisesta jumituksesta eli satulat työn alle tai vaihtoon...
Mäntien /jarrupalojen/tappien herkistelyä. (Tai uudet satulat).
-
Eli tämäkö tehdään jokaisen jarrutuksen jälkeen?
Eiköhän tässä ole kyse vaan mekaanisesta jumituksesta eli satulat työn alle tai vaihtoon...
Mäntien /jarrupalojen/tappien herkistelyä. (Tai uudet satulat).
Ei tietenkään jokaisen jarrutuksen jälkeen mutta jos tuo ilmausnipan aukaisu auttaa niin voi todeta että vika on letkussa.
-
Ei tietenkään jokaisen jarrutuksen jälkeen mutta jos tuo ilmausnipan aukaisu auttaa niin voi todeta että vika on letkussa.
Hmm... joitakin kymmeniä vuosia näit äkin rassaillu mutta en tuollaiseen ole törmännyt että letku ei päästä painetta/nestettä palautumaan.. mutta lukemattomia on ne kerrat että palat/liukutapit kanittaa tai männät on jumissa.
-
Tarkoitukseni oli tietenkin sanoa, että hyvä jos letkujen vaihto auttaa tuohon ongelmaan mutta epäilen sitä kylläkin. Letkujen vaihto tietysti sinänsä ihan hyvä juttu.
-
Ei ollenkaan harvinaista. Viimeisin on tuo pari vuotta seissyt seiska jota aloin nyt elvyttämään T5 tekniikalla. Letku turpoaa sisältä umpeen ja toimii takaiskun tavoin. Paineella laskee nesteen läpi muttei enää palaa takaisin ja jarru jää jumiin. Pari tapausta on niin tukossa ollut että ilman jarrutehostinta (eli auto sammuksissa esim.) polkiessa ei neste kulje edes satulalle päin. Tuossakin menee vielä kaksi letkua per etusatula niinkuin 240:ssäkin, saa arpoa kumpi letku on tukossa :D
-
Tuollaiseksi voi jarruletkut mennä. Paineella menee neste läpi mutta ei palaudu vapaasti.
(https://i.ibb.co/MRxXBm1/images-7.jpg) (https://ibb.co/MRxXBm1)
-
No hittolainen, onhan tuo uskottava.
Ja ihan hyvä, että tässäkin iässä vielä oppii uusia juttuja
-
Hmm... joitakin kymmeniä vuosia näit äkin rassaillu mutta en tuollaiseen ole törmännyt että letku ei päästä painetta/nestettä palautumaan.. mutta lukemattomia on ne kerrat että palat/liukutapit kanittaa tai männät on jumissa.
On tullut vastaan.
Ei ajon aikana tuota ole tarkoitus selvittää välttämättä muuten kuin hätätapauksessa..
Auto paikoillaan painaa kunnolla jarrua, jarru jumissa -> kokeilee vapautuuko kun avaa ilmausnipan.
Männät jos jumittaa, niin se ei kyllä oo ainakaa omalla kohdalla koskaan vapautunut itsestään.
Palat kyllä kuluu vauhdilla.
Jos on vähän enemmän ruostetta männässä/sylinterissä niin kuin esim. miu edellisessä V40 oli, niin isoilla knipexeillä ei jaksanu painaa mäntää takas yhtään.. ja jarrusatulan mäntätyökalulla (pyöriviä mäntiä varten! eli satulat joissa käsijarrumekanismi) sai voimaa käyttämällä takas sisään ja auton siirtokuntoon.
Palat jos jumittaa ni sama juttu. Liukutapit voi kans aiheuttaa saman että jarru laahaa.
Silloinkaan ei välttämättä vapaudu ainakaan täysin.
-
Jumalaare... letkut vaihdettu ja jarrut ilmattu. Pelaa!!!
Pätkin viä ne vanhat letkut ja yritin etsiä silmällä jotain vikaa. Toki ei ollut mitään referenssiä joten vaikea sanoa. Anyhoo letkuissa se vika oli.
Kiitos kaikille auttaneille.