Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tj86430 - 23.07.2021, 12:19:32
-
Pitäisi hommata isohko bensafarmari "tilapäis"käyttöön, eli reiluksi puoleksi vuodeksi / n. 15000km. Mieluiten alle 20v vanha ja alle 300TKM menty. Ilmastointi, vakkari ja automaatti minimivaatimuksena, Budjetti suuruusluokassa 5000. Toiveena olisi, ettei käyttöaikana tarvitsisi kauheasti investoida korjauksiin (suurelta osin tuurista kiinni tietysti).
Voisiko V70 olla järkevä näillä spekseillä? Jos tuollaiseen ryhtyy, niin onko joku kone erityisesti suositeltava / vältettävä? Onko näissä joitan tyyppivikoja, joihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota / asioita joita huoltohistoriasta pitää erityisesti tarkistaa?
-
Järkevää ja järkevää, jos tilavaa ja mukavaa autoa kaipaa, volvo on erittäin hyvä vaihtoehto. Jos taas edullista niin varmaan joku VW/Skoda/Seat.
Mutta jos volvoon päädyt niin kyllä 2.4 ja 2.5t moottorit on lujaa tekoa, jos on hyvin huollettu niin ei pitäisi olla mitään murheita. 2005-2007 parhaat vuosimallit, eli faceliftit.
Huoltoja jotka pitäisi olla tehty mielellään ennen 300tkm ovat:
-Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelemalla
-VVT-pyörät + niiden stefat
-Huohotinjärjestelmän uusiminen
Näiden lisäksi toki säännölliset öljynvaihdot, tulpat, suodattimet jne.
Tyyppiviat varmaankin iskarin yläpäät mitkä alkavat kolisemaan, helppo ja halpa vaihtaa.
Toinen on tuo huohotin mikä menee tukkoon jonka jälkeen alkaa pullauttelemaan stefoja ulos, ensin lähtee nokkien stefat ja sen jälkeen alkaa vuotamaan jo alakerrassakin.
En tiedä saako mainostella mutta esim. tälläinen tuli tänään vastaan, jää vähän remonttivaraakin.
https://m.findit.fi/fi/1714091.htm
-
Voi olla vaikea löytää alle 300tkm ajettua. Muutenhan kriteerit varmaan kelpaisivat monelle. Tuolla omalla 150€ hankinnalla olen nyt ajanut n.62tkm ja tielle ei ole jääty. Monenmoista juttua on tehty mutta se tärkein itselle; €/km on pysynyt mukavan alhaalla. Mennään siellä 0,20€/km kieppeillä vaikka on tehty paljon ylimääräistä mikä ei sinällään olisi ollut tarpeellista.
-
Mutta jos volvoon päädyt niin kyllä 2.4 ja 2.5t moottorit on lujaa tekoa, jos on hyvin huollettu niin ei pitäisi olla mitään murheita.
Mites T5, tämähän on kai eri kone kuin 2,5T vai onko?
-
Korjataan virhe tällä, eli erikokoisia ainakin ovat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine
Pomminvarmoja vehkeitähän nämä 5-sylinteriset ovat, siitä ei pääse mihinkään.
-
Tietääkseni 2.5T on matalapaineturbo ja T5 ns. perinteinen turbo. Periaatteessa ovat yksi ja sama moottori.
Pomminvarmoja vehkeitähän nämä 5-sylinteriset ovat, siitä ei pääse mihinkään.
T5 on 2.3litrainen...
-
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine
Tuoltahan nuo löytyy jos oikein haluaa opiskella, nähtävästi tuo T5 on alkupäässä ollut 2.3 litrainen ja myöhempi versio on ollut 2.4 litrainen.
Turbomoottorit olleet itsellä aina hakusessa kun en ole koskaan niihin halunnut sekaantua. ::)
-
Jos hakisin itselleni halpaa ja toimivaa vanhaa farmaria, suuntaisin etsintäni alkupään suorakylkisiin vaihtoehtoihin. Perusteluja:
-vaijerikaasu
-ei VVT-pyöriä
-varma ja toimiva automaatti
-alustaltaan vielä Volvo -jos ymmärrätte, mitä tarkoitan S*
-ABS-boksi todennäköisesti jo kunnostettu
-satunnaisen maantieotannan perusteella nämä liikkuvat pitkään
Vikapaikat:
-alkuperäinen pakoputki on pian antautumassa -ehkä jo vaihdettu
-em ABS-valo saattaa oikkuilla
-PCV-järjestelmän tukokset ja vuodot
-pidosta riippuen korroosio iskee hiljalleen näihinkin (tuuli- ja takalasin listojen kulmat, lokasuojan kaaret).
Pohjoismaisilla markkinoilla T5 on enimmäkseen 2,3, paksuseinämäisillä putkilla. Italian autot, joita tänne on tuotu runsaasti, ovat usein 2,0. Myös 2,4 versioita on tuotu meille joissain malleissa.
-
Tilapäisautoksi? En oikein ymmärrä kysymystä (EDIT: jaa, niin sillai ettei ole tarvetta autolle pidemmäksi aikaa... hitaat johdot tänään). P80 ja P2 volvoja ei oikein saa tapettua kuin huonolla hoidolla ja pahalla tahdolla.
Mulla on omassa ajossa (perhe kun näyttäytyy mieluummin uudemmassa autoissa) 2000-mallinen 288tkm ajettu ja arvelen sen pellittävän hyvin ainakin vielä 100tkm ja 5v. Täydellinen tekniikka ja lähes ruosteeton. Markkinahintaa sillä on ehkä puolet budjetistasi, mistään pikkukauppakassista ei löydy läheskään samoja ominaisuuksia samassa hintaluokassa.
Taloudellisia riskejä voi välttää pysymällä kaukana turboista, nelivedoista ja automaateista.
-
Taloudellisia riskejä voi välttää pysymällä kaukana turboista, nelivedoista ja automaateista.
Turbosta ja automaatista olen hieman eri mieltä. :)
Turbot näissä kestää normaalikäytöllä ihan sairaita km määriä ja jos pimahtaa niin korjattuja saa 300€ pintaan.
Automaatitkin vetelevät hirmu lukemia jos ei tahallaan riko ja vaihtaa öljyt 60-80 tkm välein.
Ei tule kalliita ja työläitä kytkin/ kaksoismassavauhtipyörä remppoja.
-
Turbosta ja automaatista olen hieman eri mieltä. :)
Turbot näissä kestää normaalikäytöllä ihan sairaita km määriä ja jos pimahtaa niin korjattuja saa 300€ pintaan.
Automaatitkin vetelevät hirmu lukemia jos ei tahallaan riko ja vaihtaa öljyt 60-80 tkm välein.
Ei tule kalliita ja työläitä kytkin/ kaksoismassavauhtipyörä remppoja.
Omassa käytössä 317 tkm ajettu V70 kolmatta vuotta..
Koneeseen vaihdettu öljyt kerran vuodessa ja suodattimet, turbokin taitaa olla alkuperäinen.
Automaattilaatikkoon vaihdettu Mannoilit huuhtelemalla, eli se 20 litran pönttö laskettiin läpi ja lootan käytös muuttui parempaan suuntaan..
-
Automaatti on tosiaan vaatimuksena, ja nähdäkseni asiallisesti pidettynä (öljynvaihdot) ei pitäisi olla mikään iso riski.
Mitä mieltä raati on näistä:
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12252447
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12133235
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12120809
-
Automaatti on tosiaan vaatimuksena, ja nähdäkseni asiallisesti pidettynä (öljynvaihdot) ei pitäisi olla mikään iso riski.
Mitä mieltä raati on näistä:
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12252447
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12133235
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12120809
Kaikki vaikuttaa ihan ok yksilöiltä joten lähinnä huoltohistoria ratkaisee.
Oma suositus olisi tuo facelift 2.5T ihan käytännön suorituskyvyn takia. Vaparia saa automaattina polkea ihan kunnolla että liikkuu ja kulutuskin nousee, tuo 170hp on aika kierroskone. Tuo T5 taas ei väännä alhaalta niin hyvin kun tuo 2.5T matalapaineturbo jossa on lähes sama maksimi vääntö 1500r/min alkaen. T5 vääntöhuippu on korkeammalla ja sen huomaa ajossa myös turhana polkemisena.
Kakkossuositus olisi kuitenkin tuo vapari. Koska kyllä siinä on aina mahdollisia vikakohteita vähemmän kun ahdin ja kaikki siihen liittyvä puuttuu.
Mutta kaikki on omista tarpeista ja ajotyylistä kiinni. Itse tykkään että auto liikkuu myös pienillä kierroksilla kevyesti ja reippaasti.
-
Automaatti on tosiaan vaatimuksena, ja nähdäkseni asiallisesti pidettynä (öljynvaihdot) ei pitäisi olla mikään iso riski.
Mitä mieltä raati on näistä:
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12120809
Tuo facelift kannattaa ottaa lähempään tarkasteluun lähinnä huoltohistorian kannalta ja muutenkin koeajolla kuunnella autosta kantautuvia ääniä ja erityisesti se vaihdelaatikon toiminta ajossa ettei töksähtele vaihtaessa jos tätä autoa lähtee tutkimaan tarkemmin..
-
Täältäkin ääni tuolle faceliftille.
Nuo pre-faceliftit jättäisin kokonaan rauhaan ja katselisin noita 2005-2007 vuosimalleja.
Kilometrejä näissä ei ihan hirveästi tarvi pelätä, jos on hyvin huollettu niinkuin tuo 2.5T näyttäisi olevan.
VVT:t ja huohotin on sitten sellainen kysymysmerkki että onko niille mitään tehty, yleensä ei ole.
Ja voin vahvistaa tuon M.M.A:n kommentin vaparin osalta, ovat tosi laiskoja alakierroksilla, oma V70 automaatti kiihtyy tosi laiskasti pintakaasulla, mutta näiden juttujen kanssa oppinut elämään niin ei muutakun pedaalia lattiaan niin kyllä kerkeää.
-
Vaikeeta on ostaminen. Yksi myyjä ei vastaa puhelimeen, yksi joutui koronakaranteeniin ja yhdelle oli toiselta puolen Suomea tulossa varma ostaja (auto on toki silti edelleen myynnissä, vaikka ostajan piti jo käydä se hakemassa).
Yhtä pääsin tänään katsomaan, oli pari tonnia muita kalliimpi ja "upea". Kieltämättä siisti olikin, mutta jarrut tärisi, ohjaus puolsi ja vaihteistoöljyjen vaihdosta oli melkein 100tkm. VVT ja huohotin olivat myyjälle outoja ("onko tässä semmoinenkin, ei kai"). Liike on kumminkin luvannut maksaa siitä reilusti ja tulee pyydettäessä vaikka huomenna hakemaan pois.
-
Ostin keväällä halvahkon tilapäisauton Volvo V70 2001 2.5tdi huimalla 555 eurolla huutokaupasta.
Tiesin ettö jotain siihen pitää tuolla hinnalla investoida ja rahaa on palanut noin 1300 euroa, joka sisältää mm;
Jakopään täydellisenä, moniurahihnan vaihdon kaikkine pyörineen ja kiristäjineen, dieselpumpun hihna samoin kaikkine pyörineen ja kiristäjineen,
Öljyt + suodatin, syylärinnesteet, vesipumppu, polttoainefiltteri, ilmansuodatin, kaikki turboon liittyvät alipainesäätimet, MAP ja MAF.
Saattoi jotain jäädä listaamattakin...ai niin uusi kesärengassarja.
Nyt taulussa 517 tonnia ja meinaa ainakin satatonnia sillä päästellä.
Pelleiltään hyvässä kunnossa samoin sisusta ja kaikki toimii.
On tilava ja menee pienellä.
Jos vielä muutoskatsastaisi pakuksi. ;)
-
Tämä vähän kiinnostelisi, ei tosin ole 2.5T vaan vapari: https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12066016
Kommentteja kellään?
-
Tämä vähän kiinnostelisi, ei tosin ole 2.5T vaan vapari: https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12066016
Kommentteja kellään?
Hyvältä näyttää kuvissa ja ilmeisesti aivan viimeisiä valmistettuja v70 mk2:ia rekisteröintiajankohdasta päätellen.
Km ovat maltilliset.
Tutustumisen arvoinen 8)
-
Voihan tuo olla hyväkin mutta ei kyllä oikeen tuo suorituskykypuoli vakuuta. Kokemusta on ja myös automaatilla. *nuqquun->
Kulutuskin saattaa olla normaalissa matka-ajossa jopa enemmän kuin T-5 mallilla ja siinä on jo tarvittaessa ruutia kotitarpeksi, melkein sata heppaa lisää niin kyllä se vaan ajamisen vaivattomuudessa tuntuu.
No, osta se mikä hyvältä tuntuu, näissä jutuissa pitää melkoisesti luottaa vaistoon.
Jos ei itsellä ole vahvaa kokemusta volvoista, kannattaa pyytää sellainen kaveri mukaan joka osaa laukoa totuuksia myyjälle. >:D
-
Voihan tuo olla hyväkin mutta ei kyllä oikeen tuo suorituskykypuoli vakuuta. Kokemusta on ja myös automaatilla. *nuqquun->
Kulutuskin saattaa olla normaalissa matka-ajossa jopa enemmän kuin T-5 mallilla ja siinä on jo tarvittaessa ruutia kotitarpeksi, melkein sata heppaa lisää niin kyllä se vaan ajamisen vaivattomuudessa tuntuu.
No, osta se mikä hyvältä tuntuu, näissä jutuissa pitää melkoisesti luottaa vaistoon.
Jos ei itsellä ole vahvaa kokemusta volvoista, kannattaa pyytää sellainen kaveri mukaan joka osaa laukoa totuuksia myyjälle. >:D
Ei minulla hirveän vahvaa kokemusta ole, mutta on tuollainenkin joskus 2002-2004 ollut itsellä. Kyllä sillä ihan hyvin kerkisi. Myöhemmin oli turbojakin, ainakin yksi 2.5T, T-5:stä en ole ihan varma oliko sitä. 2.5T olisi mieluisampi, mutta kaikkea ei voi saada.
-
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12066016
Onhan se vähän ajettu mutta mielestäni pirun kallis. Näissä kun ei niinkään ne kilsat merkitse vaan mikä kunto ja mitä on tehty.
vrt esim. tämä;
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12276340
-
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12066016
Onhan se vähän ajettu mutta mielestäni pirun kallis. Näissä kun ei niinkään ne kilsat merkitse vaan mikä kunto ja mitä on tehty.
vrt esim. tämä;
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12276340
Kallis ja kallis. Muutamia samanhintaisia ja selvästi kalliimpia (pyynti 7,5-8) olen käynyt katsomassa ja ovat olleet huonompia. Jälkimmäinen on edullinen, mutta valitettavasti ei oikein ole mahdollisuutta lähteä Raaheen asti katsomaan ja pettymään (>90% näkemistäni on ollut nähtynä paljon huonompia kuin kuvat/teksti antavat ymmärtää)
-
Kalleus on tietenkin suhteellista. Kyllähän niitä kovia pyyntejä on mutta onko ne realistisia on sitten toinen asia.
Mutta jos tuo alkuperäinen tarve on ajatuksena niin minä ostaisin todennäköisesti tämän; https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/12271591
-
Se on aivan se ja sama, mitä lukee myynti-ilmoituksessa. Jos vitoskoneinen ei oo pikkukylältä / autojobbarilta, eli ei oo sylikkäin saunottu leimasta läpi, niin abt vastikään leimattu pitäs ton 15k kestää. Suhtautuisin myös varauksella myyjään, joka ei tiedä oikein mitään autostaan.
Jos ei haise tunkiolle, näytä hirveen pahalle, turboahdettu tuntuu abt virkeelle, on hyvä ajaa vielä yli 150 vauhdissa, ei kolise-rämise-tärise, etujalkatilojen matot on kuivat, nesteet on kohdillaan ja kumihanska ei räjähdä öljykorkkiin laitettuna, niin siitä vaan alle.
Toi avensis on kyl kans hyvä valinta.
-
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12276340
Itse ottaisin linkatuista tämän. Muista poiketen xenonit, eli syksyn pimetessä näkeekin jotain, eikä varustus ole aivan hinnat alkaen, vaan mm. kokonahkaiset penkit ja kuskin penkki sähkösäädöillä. Jos Raahe on liian kaukana, seuraavaksi parhaalta yleisvaikutelman puolesta vaikutti se vm. 2002 T5.
Koeajoin vuosia sitten 2.4-mallin sekä 2.5T:n (jonka silloin ostin, XC70-muodossa tosin), ja 2.4 tuntui varsin laiskalta, kaasua sai polkea oikein urakalla, kun 2.5T:n kanssa maltillinen kaasun käyttö riitti eikä auto tuntunut missään tilanteessa alitehoiselta. Jos katsoo noita ilmoitettuja kulutuslukemia, niin mielenkiintoisesti 2.4:n yhdistetty kulutus on 9.7 l/100km, T5:n 9.4 l/100km ja 2.5T:n 9.3 l/100km.
Jos tilapäisautolla ei ole tarpeen kuljettaa kuskin lisäksi enempää kuin yhtä matkustajaa kerrallaan, niin kannattaa harkita myös pakettiautoksi katsastetun TDI:n tai alkupään D5:n etsimistä. Pakettiautona vero ei ole kummoinen, mutta kulutus jää kolmanneksesta puoleen pienemmäksi siitä, mitä bensakoneilla.
-
Kiitos kaikille kommenteista.
Avensikseen ei vaan kykene. Raahen vehjes olisi varmaan hyvä, mutta käytännössä niin kaukaa ostaminen ei vaan onnistu. 2002 T5 olisi muuten kiinnostanut, mutta myyjään ei saa minkäänlaista yhteyttä (Nettiauto-tili ei ole myyjän, ja myyjän numeroon ei kukaan vastaa koskaan. Olen soittanut varmaan 30 kertaa eri aikoina)
Vaparin kulutus on vähän suurempi, mutta sillä ei oikeastaan tässä yhtälössä ole paljon merkitystä (jos kilsoja tulee se 15tkm, niin sinä aikana eroa tulee noilla normin mukaisilla kulutuksilla n. 60 litraa, eli pyöreästi sata euroa). Turbo on tietysti ripeämpi, mutta tuon nykyisen V90 T8:n jälkeen ihan nuhapumpuilta ne tuntuu kaikki. Kerkiän kyllä vaparillakin, ikä on vienyt pahimmat kiireet.