Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Tertsi- - 25.07.2021, 21:50:24
-
Potilaana 2012 mallinen V70, D3 ja automaatti.
Muutaman minuutin kuluttua käynnistyksestä mittaristoon tulee ilmoitus että start/stop vaatii huollon. Ainoa vikakoodi joka palaa aina heti takaisin on tuo CEM-B11D914, apuakun jännite putoaa alle 6 volttiin? Apuakun jo vaihdoin ja uusin varuiksi sen maakaapelin kun alkuperäinen oli hieman vihreänä, ei vaikutusta.
Mistähän tätä vaivaa kannattaisi lähteä selvittelemään?
(https://i.ibb.co/h7kXCsX/IMG-20210725-210755.jpg) (https://ibb.co/h7kXCsX)
-
Huono kytkentä jossakin on varteenotettava syy. Kaapelien lisäksi s&s järjestelmässä on rele, joka kytkee pikkuakun käyttöön tarvittaessa. Luultavasti pikkuakun lataus tapahtuu myös vain silloin kun tuo rele vetää. Pikkuakku on 99% ajasta kytkettynä irti ja varauksen pitäisi siksi säilyä pitkään. Jos akku tyhjenee itsekseen, niin silloinkin veikkaisin vikaa tuon releen suuntaan. Jostakin se vuotaa suoraan maihin, kun jännite menee alemmaksi kuin käynnistysakussa. Tämä on kuitenkin vain mutuilua, kun ei ole vastaavaa sattunut omalle kohdalle.
-
Tutkin asiaa vähän lisää. Ilmeisesti CEM-rasian C2 liitin ja nasta 17 olisi paikka mitä pitäisi tutkia. Oli kuitenkin hankalassa paikassa niin katselin Vidasta ajonaikaista dataa asiaan liittyen. Secondary battery relay oli heti käynnistyksen jälkeen active, samaan aikaan kun releen tila muuttui inactiveksi niin näyttöön tuli herja että startstoppi vaatii huollon. Suurin ihmetyksen aihe oli kuitenkin se, että CEMin mukaan secondary battery voltage oli jatkuvasti 11V, oli releen tila mikä hyvänsä.
Onko tuo secondary battery relay se rele joka lataa akkua vai se joka antaa virtaa pysähdyksen aikana auton toiminnoille?
/muokkaus: Ennen ajoon lähtöä mittasin apuakun napajännitteen ja se oli 12,7V
-
Tähänkin hommaan tuli selvyys vihdosta viimen. Brittiläiseltä Volvofoorumilta sain linkin ruotsalaiselle foorumille josta kääntäjällä tuli hyviä johtolankoja. Mikäli Vida näyttää apuakun jännitteeksi jatkuvasti 11V, on hyvin suuri todennäköisyys että oikeasti jännite minkä CEM näkee on 0V.
Tutkin asiaa ja huomasin että ongelma on jo ennen oikein etupyörän etupuolella olevaa isoa liitintä mihinkä tämä johtosarja tulee. Automaattiautoissa on moottorin etupuolella ilmansuodatinkotelon vieressä jakopiste jossa tämä kyseinen punainen johto jakautuu kahteen suuntaan, mittasin pienellä kuormalla johdon tämän pisteen jälkeen ja se oli ok. Eli johto on poikki jostain tämän jakopisteen ja äsken mainitun liittimen väliltä. Pistin alkuperäisen johdon poikki juuri ennen liitintä sekä tuon jakopisteen jälkeen ja tinasin väliin uutta johtoa, nyt toimii start/stop.
Olisi varmaan ollu asiaa tutkia johtonippu vikapaikasta muutenkin, mutta tuntui kohtuuttoman isolta hommalta saada se sen verran pois paikaltaan että olisi voinut tutkia koko pätkän.