Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: slant - 29.07.2021, 20:04:01
-
Lieneekö ominaisuus vai vika? Kun auto on seissyt auringonpaisteessa / helteessä muutaman tunnin ja laitat ilmastoinnin päälle, n. 2 min menee ennenkuin alkaa puhaltaa kylmää. Kompura kytkeytyy kyllä päälle heti mutta aluksi tulee vain ulkoilman lämpöistä puhallusta.
Entinen 2008 mallinen V70 aloitti puhaltamaan kylmää selkeästi nopeammin.
Ilmastointi on huollettu juuri. Magneettikytkin toimii ja kompura lähtee heti pyörimään. Lämpötila-anturin tuuletin toimii, anturi puhdistettu.
Kun ilmastointi on lähtenyt toimimaan niin auto kyllä pysyy viileänä, joskin jonkin verran lämpötila tuntuu aaltoilevan.
-
Hiukan samaa omassakin. Magneekytkimen välys pitää jossain kohtaa tarkastaa ja mahdollisesti säätää eli kytkin ei jaksa pitää kompuraa mukana kun paine nousee. Juuri putsasin omasta lauhdevesiputken joka oli tukkeessa ja oireili monin tavoin mm huurtamalla ikkunoita.
-
Mulla toi välys oli 0.7 mm ja näyttää että kompura pyörii ok. Jos luistaisi niin ehkä sieltä tulisi käryä?
-
Varmaan kompura loppu. Aikalailla max 200tkm näissä kestää kompura. Itsellä nopeentui reippaasti uudella kompura lla.
-
Itsellä selvisi että magneetti kytkin loppu. Mahtaako tuohon pelkkää kytkintä kannattaa laittaa vai heittääkö koko kompura uusiksi, autona xc60 2010.
Kytkin nyt ei paljoa maksa mutta kompura irroitettava kun paikoillaan ei saa vaihdettua, runko palkki juuri pahimmoillaan edessä eli putket todennäköisesti irroitettava ja kylmäaineet/öljyt uusiksi. Kytkintäkin tuntuu olevan useamman mallista. ???
-
Kytkin nyt ei paljoa maksa mutta kompura irroitettava kun paikoillaan ei saa vaihdettua, runko palkki juuri pahimmoillaan edessä eli putket todennäköisesti irroitettava ja kylmäaineet/öljyt uusiksi. Kytkintäkin tuntuu olevan useamman mallista. ???
Ainakin omaan S60 oli aivan läpihuutojuttu laakeroida vanha magneettikytkin ja taas toimii äänettömästi. Ensin kun rassaa pyöräkotelon kautta hihnan ja itse magneettikytkimen (sen päällimmäisen levyn joka on pienellä pultilla kiinni kompuran akselilla ja kytkeytyy hihnapyörää vasten kun kompura pyydetään käyntiin.) irti, niin hihnapyörä jää vielä lukkorenkaalla kiinni kompuran runkoon. Lukkorengas pois ja kompuran pultit irti niin kompura mahtuu kääntymään letkuja irroittamatta sen verran alaspäin että hihnapyörä mahtuu alakautta pois.
Kilsoja oli hieman vajaa 250tkm kun alkoi metelöidä ja laakeroimalla tuli kuin uusi.
-
Magneetti kytkin oli rikki. Päädyttiin kuitenkin vaihtamaan koko kompura ja hihna. Nyt pukkaa heti kylmää. Ajossa kuitenkin eilen ilmastointi lakkasi puhaltamasta kylmää ajossa, sitä ennen hyttiin tuleva ilma tuntui jotenkin kostealta, kondensio vesiputki on rassattu auki ja vesi valuu auton alle niin kuin kuuluukin. Tuntuu että vois olla jotain kennon jäätymistä tai muuta tuosta kosteudesta päätellen. Mitäs tuosta seuraavaksi tarkastelisi? Mitään muuta koodeja ei ilmastointiin liittyvää tule kuin ilmanlaatu anturi herja joka on ollut autossa koko sen ajan mitä omistuksessa ollut.
-
Jos kenno jäätyy niin puhallus heikkenee huomattavasti.
-
Puhallusteho säilyy kyllä eli kennon jäätyminen plokataan pois laskuista. Pitääpä tutkia enemmän. Ehkä tuosta selviää jotain kun tuo kitesevä puhallin saadaan myös työn alle.