Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: s73 - 27.11.2011, 13:16:40
-
päivävalo asento polttaa sulakkeen muodottomaksi, missä transistori sille? Muuten toimii normaalisti. Virtaa sulakkeelle tulee 13 amppeeria tai volttia (en muista kumpiako) vaihdettu vikavahti, valokytkin ja rele.
-
ootko seurannu johtoja, jos siellä on jossain joku huono liitos tms. tuolla kuormalla tarkoittaisi että siellä on noin 150w lamppuja palamassa. Moniko ampeerinen sulake siinä on, mikä palaa? joskus noissa on laitettu liian pieni sulake, ja se alkaa sitten kuumenemaan. Esim pitäisi olla 25A ja onkin 15A, kestää, mutta sulaa.
-
Mikä sulake sieltä palaa? Päivävaloille kun ei muistaakseni ole omaa sulaketta.
-
paikka 25 ja 15a sulake, mitään muita laitteita ei ole sen takana. Tuskin johto vika kun parkit ja ajovalot toimivat.
-
Eikös paikassa 25 oo takasumarin sulake?
-
ei , vain lähivalot.
-
Lähivalot eivät ole yhden sulakkeen takana.
Joissakin malleissa tuossa on se valoautomatiikan varoke. Jos näin on niin ota se pois ja laita valot aina katkaisijasta. :)
-
kyse on päivävalo asennosta (matala jännite) ja on yhden sulakkeen takana joka on poistettu. Automatiikka toimii silti.
-
Onks tää joku jenkkimalli, vai mikä päivävaloasento? Katkaisijassa on off, parkit ja valot päällä. Onks siellä jotkut erilliset päivävalolamput vai puskeeko se alennettua jännitettä normilampuille? Onko siellä joku kytkin mistä saa tuon päivävaloasennon päälle? Mihin kaikkiin se vaikuttaa? ottaako takavalot pois ja etuvalot himmeäksi?
-
Ei seiskassa alunperin mitään päivävaloja ole, todennäköisesti jälkiasennusviritys jos siellä sellainen on, automatiikka on joka sytyttää valot kun sytytysvirta on päällä. Se sulake on jollekin muulle kuin valoille jos kaikki palaa (ajovalot, parkit, kilpivalot) ja automatiikka toimii. Onko joku asennellut soittimen, vahvistimen, lisävaloja tai muita sähkövermeitä ja tehnyt ranepatentteja?
Olisikohan tuo sulakekaavio pätevä?
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1992/1992_740/92740_6_12.html#6.12 (http://new.volvocars.com/ownersdocs/1992/1992_740/92740_6_12.html#6.12)
-
tässä on ihan vakiona tuo automaattiasento ja viritykset on ihan asiallisia. Soitin on liitetty liittimillä.sulake on pelkästään tuolle päivävalo asennolle.
-
tässä on ihan vakiona tuo automaattiasento ja viritykset on ihan asiallisia. Soitin on liitetty liittimillä.sulake on pelkästään tuolle päivävalo asennolle.
Laitatko vaikka kuvan siitä päivävalokytkimestä, onko se joku erillinen katkaisija, vai siinä valokytkimessä itsessään?
Munkaan mielestä noita ei alunperin ole noissa ollut.
-
eikä mun.
-
Onhan siinä takasumarinkin kytkimessä tietysti lampun kuva, jos se on sekoittanut ? Tai voihan siihen olla joku risto reipas rakentanut jonkun päivävalosysteemin, mutta alunperin sellaista tuskin on ollut. Suosittelen seuraamaan johdot läpi, takavalojenkin kannat voi olla niin hapettuneet että polttaa sulakkeet, tai esim maadoitus.
-
ajovalokytkimessä 0-asento on päivävaloille. Muilla asennoilla ei polta sulaketta ja pelaa normaalisti.
-
Ei mulla kyllä se 0-asento missään oo lampuille menevää jännitettä alentanut, se vaan pitää mittarivalot poissa ja niin että kaukovalot ei jää päälle. Joissain malleissa siitä lähtee valot kokonaan pois. Mitä siinä sun lokeron kannessa lukee tuon 25 sulakkeen kohdalla, jos ei tuo aiempi linkki takasumuvalolle sitten pädekään siinä? lukeeko siinä jotain daytime running lights tms? Voihan se itse valokytkinkin olla rikki, jos se polttaa sulakkeen. Tietysti jos se on rikki ja se aiheuttaa sen vastuksen, että jännite laskee? Jos siellä joku kuristin sitten on, niin se löytyy sit varmaan sieltä valokytkimestä.
-
0- asennossa valot toimii valoautomatiikalla(virta päälle)
Täytyy ihmetellä kanssa tuota "päivävalo"juttua. Nevöhööd. :)
Kysykää TVS:ltä, sehän on puljannut näiden jenkkimallienkin kanssa, ihmettelen silti...
-
Ei mulla kyllä se 0-asento missään oo lampuille menevää jännitettä alentanut, se vaan pitää mittarivalot poissa ja niin että kaukovalot ei jää päälle. Joissain malleissa siitä lähtee valot kokonaan pois. Mitä siinä sun lokeron kannessa lukee tuon 25 sulakkeen kohdalla, jos ei tuo aiempi linkki takasumuvalolle sitten pädekään siinä? lukeeko siinä jotain daytime running lights tms? Voihan se itse valokytkinkin olla rikki, jos se polttaa sulakkeen. Tietysti jos se on rikki ja se aiheuttaa sen vastuksen, että jännite laskee? Jos siellä joku kuristin sitten on, niin se löytyy sit varmaan sieltä valokytkimestä.
paikka 25 lukee low beam. Valokytkin on uusi. Ei ole jenkkikeulaa. Transistori? on alfamerin mukaan erillinen mutta missä se on?
-
Ei seiskassa alunperin mitään päivävaloja ole, todennäköisesti jälkiasennusviritys jos siellä sellainen on, automatiikka on joka sytyttää valot kun sytytysvirta on päällä. Se sulake on jollekin muulle kuin valoille jos kaikki palaa (ajovalot, parkit, kilpivalot) ja automatiikka toimii. Onko joku asennellut soittimen, vahvistimen, lisävaloja tai muita sähkövermeitä ja tehnyt ranepatentteja?
Olisikohan tuo sulakekaavio pätevä?
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1992/1992_740/92740_6_12.html#6.12 (http://new.volvocars.com/ownersdocs/1992/1992_740/92740_6_12.html#6.12)
Kyllä on, ja tuo sulake on nimenomaan päivävaloille.
Ensimmäisenä kohdistaisin epäilyni etuparkkien pitimiin ja niiden johdotuksiin, ne kun ovat ainoa oikea ero päivävaloasennon ja parkkivalojen johdotuksien kanssa, tuossa päivävalollisessa mallissa kuuluu olla 21/5 polttimot parkeissa, mutta siihen pystyy sovittamaan myös normiparkin kannan, tai normiparkin saa sovitettua siihen 2-lankaisen kantaan, ja taas on seurauksena oikari päivävalopiirissä. Kurkistele tuommoset asiat ekana, jos kerta tosiaan tuo sulake ei pala ennenkon kytkimen kääntää 0-asentoon.
0- asennossa valot toimii valoautomatiikalla(virta päälle)
Täytyy ihmetellä kanssa tuota "päivävalo"juttua. Nevöhööd. :)
Kysykää TVS:ltä, sehän on puljannut näiden jenkkimallienkin kanssa, ihmettelen silti...
0-asennossa ei vanhemmissa seiskoissa pala mitään, tai sitten palaa nuo huomiovalot, yleensä suomiautossa ei moisia ole, mutta joissakin vuosimalleissa tuntuu aika yleisesti olevan. Tuo 0-asennossa normaalisti ajovalot päällä on lähinnä rumakeulasiin tullu päivitys, tiilikoppasissa tuota ratkasua en ole nähnyt.
Muoksmuoks: ainakin vähän vanhemmissa tuo 25 on nimenomaan päivävalojen sulake, nuita sulakelootan kansia on joku voinut vaihdella jos on sattunut rikkomaan tai jotakin. Tuo rumakeulanen 740 on vähän mysteeri näiden sähköjen osalta, tuossa -92 kun on jo 940 mallin kojelautakin, niin siinä voi hyvinkin olla loppukin sähköjärjestelmä mallia 940, eli tuota päivävalojärjestelmää ei ole enää. Selviää tutkimalla parkkilampun kantaan tulevien johtojen määrä, kolmejohtoisessa on ainakin sähkösarjoissa varaus päivävalomaatille.
-
Tässä tarkoitetaan nyt siis niitä alkuajan ruotsimalleja joissa paloi ne "huomiovalot" parkeissa... oon mie niitä nähnyt.
Sain käsityksen että ajovaloissa olisi jotain jännitesäätöjä... :P
Eikös tuohon valosysteemiin liittyvä härpäke ollut ainakin joissakin malleissa konehuoneen puolella siellä tulipellin luona. Semmosen oon ainakin havainnut.
Tämä kys. auto on varmaan ensirekisteröity ruotsissa?
-
uudesta asti suomen kilvissä. Ei ole vientimalli.
-
uudesta asti suomen kilvissä. Ei ole vientimalli.
Selevä. Vientimallihan se ei olekaan jos on ruotsissa ensin kilvitetty. No, tämä ei ole.
Aikanaan oli juttua noiden päivävalojen käytöstä suomessa, eivätkä olleet lailliset käyttää päivällä. Eivät siis korvanneet ajovaloja suomen lainsäädännön mukaan. Hurrit kyllä niillä aina täällä päästeli, me vaan laiteltiin keltasia talmun huomiovaloja kieseihin... -80 luvulla meinaan.
Eivät varmaan nykyäänkään ole lainmukaiset? Pitää olla vähintään nämä kirkkaat led-valot oikein asennettuna. Taitaa olla siis aika turha varuste täällä pohjolan perillä. ???
-
Low beam meinaa ajovaloa, mutta kummankaan puolen ajovalon sulakke ei ole paikassa 25, ja yhden sulakkeen takana ne ei ole. Mitähän valoja sinne nyt syttyy kun katkaisin on 0-asennossa tai mitä laitteita pimenee kun sen sulakkeen ottaa pois? Nakkaa sen sulakkeen mäkeen ja laittaa valot katkaisijasta päälle (vai voikos sen pitää kokoajan päällä eli valot sammuu kun virrat katkaistaan?). Tai sitten laitat rautanaulan/paksua johtoa sen sulakkeen tilalle ja katsot mistä nousee savua, saattaa tosin palaa koko auto mutta eipä vaivaa enää sähköviat *karkuun->
-
päivävalot= ajovalo asento joka käyttää auton kaikkia omia umpioita vain pitkät ei kytkeydy. Parkit ja normaali valaistus ovat toisen sulakkeen takana ja toimivat. Paikan 25 sulake on vain päivävaloille, ainoastaan ne ovat pimeänä. Johtoja menee kaksi parkille ja vilkulle. Automatiikka pelaa normaalisti.