Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volsupoju - 05.08.2021, 15:38:40
-
Hei,
Alkukesästä syttyi ABS-valo palamaan ja vikakoodina löytyi BCM0070 (abs.syöttöjännite). Vika pysyi välillä poissa 1000-2000 km ja toisinaan taas ilmeni päivittäin. Tämän takia en lähtenyt kyseistä yksikköä uusimaan.
Viikko sitten mittaristo alkoi herjata jarruvikaa ja trippimittari alkoi näyttää viivoja. Sammutin auton ja käynnistin uudelleen = kaikki OK. Luin vikakoodit:
BCM 0070 Power Supply for the Pump Motor. Faulty Signal
BCM E000 Control Module Communication. Faulty Communication
ECM 9210 Electronic Throttle Unit, Potentiometer 1. Faulty Signal
ECM 940A Brake pedal position sensor
ECM A03B Communication, Central Electronic Module (CEM) (Faulty signal)
ECM A500 Can error- Faulty signal
ECM A02B Communication, Brake Control Module (BCM) (Faulty signal)
CCM 001B Blower Fan Motor. Signal Too Low
CCM 0021 Blower Fan Power Unit. Signal Too Low
DDM 0025 LED, Camera Module, Signal Too Low
UEM 003D Cargo Compartment Lighting/3rd Row Reading Lamps. Faulty Signal
CEM 1A61 Communication With The Transmission Control Module (TCM). Signal Missing, AW50/51 AWD
CEM 1A62 Communication With The Engine Control Module (ECM). Signal Missing
CEM E000 Communication With Control Module. Faulty Communication
Tämän jälkeen koodien nollaus ja noin 20 min ajoa:
ECM 9210 Electronic Throttle Unit, Potentiometer 1. Faulty Signal
CCM 001B Blower Fan Motor. Signal Too Low
CCM 0021 Blower Fan Power Unit. Signal Too Low
DDM 0025 LED, Camera Module, Signal Too Low
Seuraavana päivänä kauppareisulla auto alkoi hyytyä. Mittariston vasemmassa taulussa valitti ABS-, jarru- ja vaihdelaatikkovikaa. Oikeanpuoleinen varoitusvalonäyttö oli pimeä? :idiot2: Ajoin auton parkkiin ja luin vikakoodit. Jostain syystä vaihdekepin juuressa oleva vaihdevalo näytti D:tä vaikka keppi oli P-asennossa? Koodit tämän jälkeen:
BCM 0100 Communication Between Control Modules. Communication Problems with the (ECM)
ECM 9210 Electronic Throttle Unit, Potentiometer 1. Faulty Signal
ECM 940A Brake pedal position sensor
ECM A02B Communication, Brake Control Module (BCM) (Faulty signal)
ECM A03B Communication, Central Electronic Module (CEM) (Faulty signal)
ECM A500 Can error- Faulty signal
CCM 001B Blower Fan Motor. Signal Too Low
DDM 0025 Door Mirror Motor. Disconnected
CEM 1A61 Communication With The Transmission Control Module (TCM). Signal Missing, AW50/51 AWD
TCM E000 Control Module Communication (Faulty Communication)
Akun navat irti hetkeksi ja rauhallista ajoa kotiin, jossa taas vikakoodit:
ECM 9210 Electronic Throttle Unit, Potentiometer 1. Faulty Signal
ECM 940A Brake pedal position sensor
ECM A03B Communication, Central Electronic Module (CEM) (Faulty signal)
ECM A500 Can error- Faulty signal
CCM 001B Blower Fan Motor. Signal Too Low
DDM 0025 Door Mirror Motor. Disconnected
CEM 1A61 Communication With The Transmission Control Module (TCM). Signal Missing, AW50/51 AWD
Akun lepojännite 12.56V, joten se lienee kunnossa. Latausjännite normaali. Konehuoneen ja ohjaamon sulakkeet on ehjät.
Onko kellään ajatusta kuinka edetä vian selvittämiseksi? Auto on tällä hetkellä ajokelvoton.
-
Ensimmäiseksi itse kävisin konehuoneen johtosarjat ja liittimet läpi, koodien kuittaus ja sitä mukaan jatkamaan mitä koodeja tulee tilalle.
-
Kovastipa sitkeästi toistuu tuo Electronic Throttle Unit.
-
Tuleeko vika vasta kun auto lämpenee? Onko moottoritilan johtosarjat kunonssa? Kun aika paljon noita signal too low niin jos akkua ei epäillä(kokeilisin toisellakin) voisi putsata maadoituspisteet ja akun liittimet, sitten edetä kohti cem-yksikön mietintää.
-
Kiitos teille vastauksista. Moottoritilan johtosarjoja en ole vielä tarkastellut. Kun katsoo näitä vikakoodeja ja kytkentäkaaviota, niin jotenkin sellainen olo kyllä tulee, että ongelma voisi olla moottoritilan johdoissa, jossain TCM:n ja BCM/CEM välissä.
Onko tuo Electronic throttle unit kaasupoljin? Olen kuvitellut ettei tässä vuosimallissa ole kaasuläppiä?
Eikö jarrupolkimen asentodata tule suoraan BCM:ään?
Sitä mietin aiemmin, että voisiko rikkinäinen BCM sotkea koko dataliikenteen?
*Vika on nyt molemmilla kerroilla ilmaantunut noin 10-20 min ajon jälkeen.
-
Jos epäilet jotain ohjausboksia, monet niistä kuten vaihteiston ja jarrujen boksi, voidaan irroittaa väylästä tilapäisesti(liitin irti) ja kokeilla poistuuko vika. Kyllä jarruboksin on tiedetty jollain kaatavan väylän.
-
Terve,
Auto kävi elokuussa merkkikorjaamolla, mutta vikaa ei saatu päälle eikä mitään löytynyt. Väylän päätevastukset mitattiin ja olivat kunnossa.
Tämän jälkeen putsailin maat ja vetreyttelin hieman liittimiä. Lähetin ABS-boksin korjattavaksi ja sen jälkeen ei ole vastaavia herjoja tullut enää. Boksin asennuksen jälkeen ajettu noin 1500-2000 km. Tällä hetkellä ainoina vikakoodeina on:
ECM 9210 Ilmeisesti tämä liittyy sittenkin vakionopeuden säätimeen, eikä throttle position sensoriin...
CCM 001B Blower Fan Motor. Signal Too Low
DDM 0025 Door Mirror Motor. Disconnected.
Hieman mysteeri, miksi ECM 9210 ilmestyy vieläkin. No pääasia, että auto liikkuu ja toimii. Uusia ongelmia kohti.
-
Hyvä, että tuli kuntoon.
Maadotukset tosiaan hyvä tarkistaa ja putsata. Samoin heti alkuun, että akku on kunnossa.
Vaikutti koodien perusteella vialta, joka "säteili" ympäriinsä. Paljon koodeja signaaleista ja niiden tasoista.
Itelläni ollut vaikeasti avautuvaa ongelmaa ajovalojen kanssa. Huomenna selviää, saivatko mitään aikaan ::)
-
ABS-yksikkö on varmaan häirinnyt niin pahasti väylää ettei ole mikään muukaan enää toiminut. Sen unohdin vielä mainita, että tuli se akkukin testautettua ja oli kunnossa.