Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Classic - 06.08.2021, 21:30:00

Otsikko: Kolahdus oikealla
Kirjoitti: Classic - 06.08.2021, 21:30:00
Edit: Kävi korjaamolla jossa tutkittiin alusta eikä syytä löydetty. Saa nyt jäädä sillensä, kyllä se syy jossain vaiheessa löytyy.

Eli S80 -06 aut.bensa, mistä pitäisi etsiä syytä kovaan kolahdukseen joka tuntuu kuuluvan repsikan takapuolen kohdalta kun ajaa esim. korotetun suojatien yli. Samoin kun ajaa n.90 asteen mutkan sen verran nopeasti että auto kallistuu jonkin verran oikealle. Tutkin alustan montulla mutta en löytänyt mitään irti tai löysällä olevaa joten sen täytyy olla "piilossa" oleva vika.
Otsikko: Vs: Kolahdus oikealla
Kirjoitti: anryilijä - 06.08.2021, 22:32:03
Kallistuksenvakaajaa  ja ns. koiranluita katsoisin ensin, kaikuu kolahduksena kovastikin.
Otsikko: Vs: Kolahdus oikealla
Kirjoitti: kaksi70 - 06.08.2021, 23:19:16
iskarin yläpää. Revennyt takaiskarin yläpää pitää melkoista kolinaa.
Otsikko: Vs: Kolahdus oikealla
Kirjoitti: Classic - 07.08.2021, 13:48:15
Saakos näitä vakaajan puslia vaihdettua ilman tangon irroitusta?
Otsikko: Vs: Kolahdus oikealla
Kirjoitti: Karhueinari - 07.08.2021, 21:12:10
Voi olla mikä tahansa pusla rikki. Sitten niiden pultit voi löystyä ja aiheuttaa saman tapaista kolinaa. Itelle vaihettiin yhteen autoon kaikki takapään puslat, tyyliin jotain kymmenen yhteensä, kun takapää kolisteli kuoppatiellä ja kovemmissa asfalttipompuissa ja hidasteissa, kolme oli selkeesti entisiä. Eka meni hyvin ja auto hiljeni, vakautuikin, mutta sitten ensimmäisen hiekkatie rytyytyksen jälkeen alkoi kolina uudestaan. Pultti yhdestä löysä. Toisessa, sukulaisen autossa sama juttu, oli päässyt rempan jälkeen löystymään ja äänet alkoi uudestaan. Taisi olla sama tiekin… ainakin siihen autooni piti kaikki osat ottaa irti ja ruuvipenkissä pullauttaa ulos ja painaa sisälle uudet. Puoli kerrallaan tehtiin. Pari päivää, muutama komplikaatio ja melko kova hommahan siinä oli. Kaverista oli korvaamaton apu.
Otsikko: Vs: Kolahdus oikealla
Kirjoitti: Classic - 08.08.2021, 09:23:29
Voi olla mikä tahansa pusla rikki. Sitten niiden pultit voi löystyä ja aiheuttaa saman tapaista kolinaa. Itelle vaihettiin yhteen autoon kaikki takapään puslat, tyyliin jotain kymmenen yhteensä, kun takapää kolisteli kuoppatiellä ja kovemmissa asfalttipompuissa ja hidasteissa, kolme oli selkeesti entisiä. Eka meni hyvin ja auto hiljeni, vakautuikin, mutta sitten ensimmäisen hiekkatie rytyytyksen jälkeen alkoi kolina uudestaan. Pultti yhdestä löysä. Toisessa, sukulaisen autossa sama juttu, oli päässyt rempan jälkeen löystymään ja äänet alkoi uudestaan. Taisi olla sama tiekin… ainakin siihen autooni piti kaikki osat ottaa irti ja ruuvipenkissä pullauttaa ulos ja painaa sisälle uudet. Puoli kerrallaan tehtiin. Pari päivää, muutama komplikaatio ja melko kova hommahan siinä oli. Kaverista oli korvaamaton apu.
-Jeps, kiitos! Tämä oli hyvin selventävä
siitä mitä on edessä, huh huh! Ei muuta kuin työhön.
Otsikko: Vs: Kolahdus oikealla
Kirjoitti: laatikkovika - 08.08.2021, 11:24:23
No onko katsottu se iskarin ylätuki ja ettei koiranluussa ole edes pikkuvälystä?
Napauttaa ilkeästi sopivassa tilanteessa.
Voi päästä helpolla jos niissä vikaa.
Otsikko: Vs: Kolahdus oikealla
Kirjoitti: Classic - 09.08.2021, 15:53:04
No onko katsottu se iskarin ylätuki ja ettei koiranluussa ole edes pikkuvälystä?
Napauttaa ilkeästi sopivassa tilanteessa.
Voi päästä helpolla jos niissä vikaa.
-Ei vielä mutta lähipäivinä pääsee tutkimaan.
Otsikko: Vs: Kolahdus oikealla
Kirjoitti: renee - 12.08.2021, 23:47:49
Itellä satunnaista kolinaa ja loppuaikoina kovaa narinaa edestä vasemmalta. Vaihdoin iskarit, jouset, kääntölaakerit ja kaikki niihin liittyvät hilppeet eteen, molemmille puolille tietenkin. Silmämääräisesti kaikki muut vanhat osat olivat siedettävässä kunnossa, mutta vasen etuiskari oli aivan kuollut, eli nökötti irrotuksen jälkeen ala-asennossa eikä vaimennusta ollut yhtään. Meni muuten hienosti katsastuksestakin läpi, eli iskaritestin ero täysin toimivaan oikeanpuoleiseen oli ihan muutama prosenttiyksikkö. Ja kun vuotojälkiä tai muita fyysisiä näkyviä ongelmia ei ollut, niin mikäs siinä, toimiva iskari :D Oli Volvon originaaliosa, eli mahdollisesti alkuperäinen (16v ja 312 tkm), mutta tätä ei voi tietenkään varmaksi sanoa. Kääntölaakerit ja ne alla olevat kumilautaset oli vaihdettu tarvikeosiin joskus, niissä ei näyttänyt olevan vikaa. Eli kolinan ja narinan syy voi olla myös iskarissa, mutta tietenkään silmämääräinen kuntoarvio ei kerro koko totuutta, eli voi noissa muissakin osissa olla ollut vikaa.
Otsikko: Vs: Kolahdus oikealla
Kirjoitti: renee - 14.08.2021, 18:02:42
Sellainen yleiskysymys noista jousijalan tukilaakereista, eli niitähän myydään kahta versiota, toinen on alustanumeroon
547726 (tehdas 1) tai alustanumeroon 546642 (tehdas 2) ja sitten uudempi versio on näistä ylöspäin. Itsellä alusta on tuota vanhempaa versiota, mutta sinne oli aikoinaan asennettu tarvikeosana tuollainen uudemman version tukilaakeri, eli ainakin uudempi näyttäisi käyvän myös vanhempaan autoon. En sitten tiedä käykö toisinpäin, kun se vanhempi versio on leveämmin muotoiltu toisesta päästä.