Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Verkke - 08.08.2021, 16:07:42
-
Tervehdys kaikille,
V70 Mk1 -97 ja on kaiketi sen verran harvinainen vika, etten löytänyt sitä aikaisemmin käsitellyn.
Kytkinpoljin nimittäin paukahti pohjaan rusahduksen kera ja viaksi osoittautui murtunut tappi, joka yhdistää polkimen (pää- vai työ-?) sylinteriin.
Miten tappi oikein kiinnityy polkimeen? Saako pelkän tapin ostettua/ vaihdettua, vai pitääkö vaihtaa koko kytkinpoljin?
-
Oikeastaan tappi ei näytä viottuneelta, joten irtosiko vain polkimesta?? Liimalla takaisin kiinni?? Myös asentotunnistin tms pumppu irtosi ilmeisesti kun kampesin polkimen ylös. Ei näytä viottuneelta, mutta ei paikallaankaan pysy.
-
Ei siinä liima auta, sen verran kovia voimia pitää tapin kestää.
Sama kävi joskus siskolle ja hitsattiin tappi takaisin polkimeen vähän tukevammin, kuin uutena, eli molemmilta puolilta.
Jos ei hitsaus onnistu, niin sitten vain uuden polkimen ostoon, ellei sitten saa jollain pultilla ja muttereilla patentoitua.
-
Kiitos paljon vastauksesta. Mistähän uusia polkimia saa? Olen selaillut sivustoja räjäytyskuvia etsiessä, mutta ei ole tullut vastaan.
-
Jostain alkuperäisosia myyvästä valtuutetusta merkkihuollosta kyselisin uutta, tai esim. Skandixilla näyttäisi olevan tarjolla: https://www.skandix.de/en/spare-parts/body/interior-equipment/pedals/clutch-pedal/1036096/
Ja toki purkuosaakin kannattaa harkita, tai kysyä hitsausapua joltain nyrkkipajalta.
-
Aukaisin rautaa kiinni pitävät pultit jossa on palautusjousi, mutta miten varsinainen poljin irrotetaan? Tuntuu olevan tiukasti askelissa kiinni.
Kyselen koska mukavampi pohtia asiaa kotisohvalla forumilla versus jalkatilassa selällään jalat kadulla ;D
-
Valitettavasti ei tuosta operaatiosta enää ole juuri muistikuvia, että mitä tuli purettua ja miten...
-
Samanlaiseen Volvoon tein samaisen poljinjumpan viime kesänä.Ei ollut paha rasti,vaatii vain vähän notkeutta..Otsalamppu on kova sana ja kun pedaalit näkee,pystyy hyvin päättelemään miten puretaan ja missä järjestyksessä.
-
Korjaus eiliseen tekstiin: polkimien välinen tanko pitää irrottaa. Pultti on 14mm ja jarrupolkimen päässä mutteri 15mm. Tanko sopii yllättävän hyvin tulemaan pois. Sitten ylhäältä 12mm mutteri irti ja polkimen pään pellistä 40 torx auki, niin poljin irtoaa.
Pultti oli murtunut juuresta.
-
Korvasin tapin pultillla, joka polkimeen kiinni mutterilla, sylinterin varsi kiinni lukkomutterillla. Toimii.
-
Mulla oli sama vika ja hinautin auton volvolle..Sieltä asentaja soitteli et on kuulema nesteet pihalla et tarvii kytkin uusia..Sanoin et meepä uudestaan kattoo sitä poljinta...Polkimen irroitus ja hitsaus makso sit sen kakssataa. Itsella ei ollu taitoa eikä paikkaa missä tehdä