Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: temee - 27.11.2011, 20:17:52
-
Morjesta,
Elikkä tommonen volvo tuli ostettua juurikin ja matkalla kotio päin löyty sitten pari vikaa.
1. Jäähdytin neste haisee sisälle, mutta tämä oli jo tiedossa kun auton ostin ja vika 99% varmuudella lämppärin kennossa, koska ei tee painetta säiliöön, ei savuttele epämääräsiä yms yms. Elikkä tuo nyt aikalailla varmaa jo
2. Laatikkona nappi vitonen eli m47? Joka tapauksessa vitos vaihde "hävisi" kokonaan eli ei ei enää kytkeydy päälle jostai syystä. Mittari tauluun syttyy kyllä merkkivalo mutta vaihde ei vaihdu. Ajelin tampereelta kouvolaan päin ja satakilsaa pääsi hienosti vitosella yheksääkymppiä puksuttaen, mutta yhtäkkiä nelonen meni päälle ja silti palo 5merkkivalo mittaristossa. Jotai sähkövikaa?
3. Kulutus on aika häijy. Kouvolasta tampereelle n. 230km niin vein n.40litraa matkanaikana. Tähän voisi liittyä sellanen että n.3500rpm kohdalla auto pätkäsee ja rupeaa uupumaan. Pirteästi lähtee alhaalta vetämään, mutta huomaa heti tuon 3500 jälkee että uupuu eikä jaksa enää mennä. No, asentelin jotai soittovehkeitä sitten siitä vitutuksessa ja otin akun miinuksen irti ja laitoin pari tunnin päästä takasin ja lähdin ajamaan niin pätkäsy katos mutta silti uupuu heti 3500rpm jälkeen. Voisiko pelkkä lambda tehdä tuon? Ilmamäärämittarin pitäs olla ehjä kun hetki sitten vaihdettu.
Ja todellakin vaihdetut osta: Virranjakajan kansi, tulpanjohdon ja rele konehuoneeseen testipistokkeen lähelle. Muusta ei tietoa. Suihkin kyllä kliineriä ja vuodonilmaisinta koko konehuoneeseen eli ei pitäis imuvuoto olla.
Ja tosiaan, mitarissa 550tkm :)
Paljon tekstiä epäselvästi kerrottuna, mutta yritetty on ainaki :)
-
muusta ei varmaa tietoa mutta se vaihtisto on m46
-
Tarkista vaihteiston öljymäärä.
Lue vikakoodit.
Veikkaan imm vikaa vaikka oliskin vaihdettu.
-
Palaako lambda(moottorinhäiriö)-valo ? Kerroit että on vaihdettu rele testipistokkeiden lähelle jolloin oletan auton olevan lh2.4 ohjattu ja todellisuudessa silloin -90 vuosimallia mikäli näin on.
Lue vikakoodit jos on lh2.4 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Vaihteistossa on todennäköisesti joko ylivaihteen solenoidi rikki, öljy vähissä tai ylivaihteen o-renkaat loppu vaikkaan jompaa kumpaa jälkimmäistä.
E: heppa kerkes :-[
-
Ei pala häiriövalo. Varmaa tietoa tuosta releestä ei ole, mutta on nii uuden karheen näkönen että varmaan vaihdettu. Ja tosiaan rekisteröity ainaki 12.12.1989 että varmaan on tuo lh2.4
Luen vikakoodit ja tutkin tuota ilmamäärämittaria ja palaan asiaan....
Mites tuo laatikko homma sitten että jos ei lähe pelittään? Käykö tuohon mikä tahansa 700/900 sarjan manuaali laatikko? Entäs käykö 200 sarjan laatikot?
-
M46, M47 700-900 sarjasta sopii, jos laitat muun kuin m46, joudut vaihtamaan ainakin kardaanin etupätkän. (m46 on pidempi)
m90 sopii myös, kytkimen poori on vaan eri(laitat siihen sopivan levyn)
200 sarjasta jos laitat laatikon, on varmaankin vaijerilla nopeusmittari, tässä sähköinen, joutuu vain tulppaamaan vaijerilähdön laatikosta.
-
Ja huomaa että M47 jossa on vaijerilähtö on n.10mm pidempi kuin M47 ilman sitä.
M46, M47 700-900 sarjasta sopii, jos laitat muun kuin m46, joudut vaihtamaan ainakin kardaanin etupätkän. (m46 on pidempi)
m90 sopii myös, kytkimen poori on vaan eri(laitat siihen sopivan levyn)
200 sarjasta jos laitat laatikon, on varmaankin vaijerilla nopeusmittari, tässä sähköinen, joutuu vain tulppaamaan vaijerilähdön laatikosta.
-
No joo, aina on karpaasitalkoita.
-
Juu selkee homma.
Luin tossa vika koodit nii löyty tällästä:
113 Polttoaineen säätö - liian laiha/rikas
213 Kaasuläpän asentokytkin - täyden kaasun asennon kosketukset
232 Polttoaineen säätö, osakuormitus - liian rikas
312 Sytytyksen ohjausmoduuli - nakutustunnistimen signaali puuttuu
Ja pakokaasutesteri ei edes pystynyt mittaan labdaa eikä CO:ta koska labda oli alle 0.7 ja CO tais olla yli 8.00. HC noin 500
Kierroksia kun anto niin lambda näytti 0.75 ja CO jotain 6.3 luokkaa ja HC ei tuosta 500 pudonnu.
Varmaan ekana vaihtaan lambdaa ja siitä sitte etiäppäin....
E: Nyt rupee pikku hiljaa kyrpimään. Vaihtelin sen lambda anturin eikä mitään vaikutusta ja tarjoaa edelleen samat vikakoodit. Kulutusta laskin sen verran että 12L pääsin 60km... Tutut ehdottelee että johtosarja tai ohjausyksikkö vika jota en meinaa millään uskoa. Onko näissä ollu tuommasia vikoja ensinnäkään? Esim maadoitus liian heikkoa tai vastaavaa?
E: Vaihdoin myös ilmamassamittarin eikä auttanu mitenkään....
-
Toi 2-1-3 on outo, sillä ymmärtääkseni FT pannussa noita ei pitäisi olla kytkettynä. Tyhjäkäynti kylläkin.
Mutta tarkastappas bensan paineet.
Se, että soppa on jatkuvasti rikkaalla voisi johtua liian kovista bensan paineista. Eli paineensäädin jumissa.
Bensanpaineet ovat 3bar + imusarjan paine. Ahdoilla yli 3bar ja alipaineilla alle 3 bar...
-
Vihdoin vika selvitetty ja korjattu. Vika oli moottorinohjain boksissa ja sattumalta löytyi yksi autopurkaamolta. Päästöt nyt täysin kunnossa.
Kumma juttu vaan että auto katsastettu syyskuussa nii tuskin on omilla papereilla leimalle menny edellinen omistaja :D
-
Oisko siinä ollut vaparin boxi? Oireet sopisi monin tavoin.
-
Tuskinpa kun samoilla numeroilla tämä uusi boksi...
-
Tuli tässä ny mielee sellasta kysyä että saako tuohon motronic:in boksiin edes lastua?
Numerot tälläset: 0 280 000 563 ja 3 517 370
Jos ei saa nii pitää ilmeisesti ostaa joku toinen boksi taikka säädettävä ruisku/sytkä?
-
Tuli tässä ny mielee sellasta kysyä että saako tuohon motronic:in boksiin edes lastua?
Numerot tälläset: 0 280 000 563 ja 3 517 370
Jos ei saa nii pitää ilmeisesti ostaa joku toinen boksi taikka säädettävä ruisku/sytkä?
Kyllä siihen lastun saa, eikä se ole Motronic vaan Jetronic. Siinä on näissä vissi ero... ;)
Kysy vaikka tuolta, voin suositella. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=710
Etkä maksa liikaa...
-
Itsellä kans Tonin bensalastu ja voin suositella. Aiemmin oli viking, jolla ilmeni ihmeellistä kierrosten seilaamista "moottorijarrulla"(automaatti). Samoin tyhjäkäynnillä kun polkasi kaasun pohjaan oli ihme viive jolloin ei tapahtunut mitään. Pitäsi vielä tilata sytkäboksiin lastu. Näkeekö muuten sytkäboksin ulkopuolelta mistään, että on lastutettavaa mallia ellei ole "guldbox"?
-
Näkeekö muuten sytkäboksin ulkopuolelta mistään, että on lastutettavaa mallia ellei ole "guldbox"?
Ei mun tietääkseni. Mutta eihän se ole kuin liitin irti, se yksi ruuvi pois, boksia sentti penkkiinpäin ja irtoaa sivulle...
Pääsee kurkkaamaan, onko piiri kiinteä vai telakalla.