Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: iVille - 10.08.2021, 22:05:44
-
Moi,
Useampi aihe löytyi vastaavista vioista, mutta mitään selkeää vastausta ei tuntunut kuitenkaan löytyvän.
Eli XC hukkaa ajossa jäähdytysnestettä ja herjaa ”tarkista jäähdytysneste, pysähdy varoen”. Lämpimällä koneella kun korkin avaa, niin säiliö nousee lähes täyteen.
Kylmänä jos avaa, tuntuu olevan painetta paisuntasäiliössä?
Eilen vaihdettu uusi paisuntasäiliön korkki ja jäähdytysnesteet, tänään ajelin noin 80km ja nyt illalla lisäsin säiliöllisen jäähdytysnestettä. Tuntuu että ei tiputa alleen ja lämmityslaitteen kennon ympäryskin tuntuu kuivalta.
Mistä lähteä vikaa metsästämään?
-
Kansipahvi palanut tai kansi halki. ???
-
Epäilen kovasti että kansi olisi halki, omasta kokemuksesta 2.4t moottorista niin kannentiiviste oli märäntynyt puhki,on tietysti pieni mahdollisuus että sylinteriputki olisi halki,tekee saman oireen.
Ota kansi irti ja mikäli on tiiviste vika niin laita tilalle kerrosmetalli tiiviste niin jää se murhe historiaan.
-
Odota vielä hetki ennenkuin revit koneen auki.
Että on varmasti ilmannut itsensä uuden korkin ja nesteiden laiton jälkeen.
Jos vuotaa jostain niin ahtimen seutu on yksi ehdokas, on niin kuumat oltavat ettei välttämättä ehdi tiputtamaan kun haihtuu.
Tässä näitä halvempia ja helpompia skenaarioita noin ensin.
Jos nestettä aina vaan häipyy niin sitten pitää huolestua.
Tuo että kylmänä olis painetta, ei kyllä kuulosta normaalilta ehjältä korkilta.
Jospa se siitä. :knuppel2:
-
Ei olisi ensimmäinen lohko, joka repeytyy 2. - 4. sylinterin yläreunasta. Särö voi olla lähes olematon, mutta ei ongelmaton. Tulpat pois ja kurkistus endoskoopilla, vuotavan sylinterin mäntä hohtaa uutuuttaan :)
-
Tulpista heti paljastuu, jos on vettä pytyssä. Ei ole noesta tietoakaan.
-
Kaikki männät oli mustia, mitä tulpanreiästä näki. Ykkösen tulppa oli hiukan tummempi kun muut ja männän päällinen näytti vähän märältä. :idiot2:
Täytyy vielä kerran käyttää nosturilla ja katsoa jos löytyisi märkä kohta, jos ei niin pipo pois.. ???
-
Minäkin kurkin muutama vuosi sitten tulpanreikiin ja olevinaan kaikki näytti samanlaisilta tummilta. :idiot2:
Niin vaan nesteen katoaminen loppui lopullisesti kun tehtiin kansipahvin vaihto. Sama kone, vm -01 ajettu sillo 250tkm
-
Tee painetesti jos epäilet pahvia.
Paisarin korkki pois ja sen tilalle korkki josta saa paineen järjestelmään. Sitten vaan hana kiinni ja katsoo pysyykö paine.
Korjaamolla noita on jos ei halua itselle hankkia.
Melko vaivaton tehdä, tuskin paljoa velottavat.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://toolfin.com/jaahdytysjarjestelman-testaussarja.html&ved=2ahUKEwjtrYrY5KvyAhXwoosKHeicD84QFnoECBkQAQ&usg=AOvVaw3S9lgani2WpnO4_waNunws&cshid=1628782390711
-
pomminvarma keksintö on ostaa pakokaasun vuototestus järjestelmä...tais maksaa jonku 60-70e ja on hintansa väärti, väriainetta pumppupulloon autokäydessä väriaine paljastaa paisarin korkin päältä onko pakokaasua jäähjärjestelmässä. tälleen omasta v70 2.5t tarkastettiin ja kansi oli halki, nyt uus hattupäällä ja ei keräile paineta enää
-
Kansi kävi koneistamolla, plaanaus ja koeponnistus. Samalla uudet venttiilivarren kumit. Pikkuhiljaa kasaanpäin, niin selviää häviääkö vika