Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: olli - 28.11.2011, 10:55:04
-
Aiheen kohteena on siis tuo otsikon auto, joka yllättäen pari päivää sitten aloitti polttamaan mittaristossa samanaikaisesti AMP-valoa (laturi), handbrake-valoa ja brake failure-valoa.
Käsijarrun valo on ennen toiminut ihan ok ja nyt kun kahvaa nostaa, niin valo kirkastuu, mutta ei sammu koskaan. Brake-failure syttyi samalla ja oalaa jatkuvasti. Jarrut toimii ok kuten ennen.
En ole vielä ehtinyt mitata yleimittarilla latausta, mutta nyt kiinnostaakin että onko näissä monenlaisia latureita ja mikä laturissa on voinut mennä? Hiilet lopussa?
Johtuuko nuo varoitusvalo-asiat jännitteen muutoksesta vai mistä?
-
Kun hiilet loppu, kyseiset mittariston valot alkavat palaa himmeästi.
-
Alkuperäisenä Volvossasi on todennäköisesti ollut erillisellä säätimellä varustettu malli. Mutta sen tilalle on saatettu vaihtaa malli jossa säädin on laturissa kiinni. Laturin tarkalla mallilla ei ole juuri merkitystä kunhan kiinnitykset osuvat kohdalleen. Eli ei kannata ostaa mitään ennen kuin on tarkastanut mitä konepellin alla oikeasti on.
Hiilet ovat minunkin ensisijainen veikkaus mutta tietysti kannattaa tarkastaa että laturin maadoitus ja herätejohto ovat kunnossa ja kunnolla kiinni.
-
Alkuperäisenä Volvossasi on todennäköisesti ollut erillisellä säätimellä varustettu malli. Mutta sen tilalle on saatettu vaihtaa malli jossa säädin on laturissa kiinni. Laturin tarkalla mallilla ei ole juuri merkitystä kunhan kiinnitykset osuvat kohdalleen. Eli ei kannata ostaa mitään ennen kuin on tarkastanut mitä konepellin alla oikeasti on.
Hiilet ovat minunkin ensisijainen veikkaus mutta tietysti kannattaa tarkastaa että laturin maadoitus ja herätejohto ovat kunnossa ja kunnolla kiinni.
Sen verran ehdin tutkia, että erillistä säädintä ei ole. Näytti olevan laturin perässä kiinni.
Johdot tarkistin ja tuntui olevan kunnossa ja kiinni.
-
omasta meni aikoinaan laturin säädin ja akusta katosi vedet, valot syttyi samalla lailla. Tarkista akun kunto.
-
hiilet on niin helpot ja halpa testata. voihan laturissa muutakin olla,mutta useimmiten hiilipaketti syypää.
-
omasta meni aikoinaan laturin säädin ja akusta katosi vedet, valot syttyi samalla lailla. Tarkista akun kunto.
Akku on aivan uusi, joten siinä tuskin vikaa. Taitaa mennä tuo hiilipaketti vaihtoon.
-
Tänään aloin korjaamaan Volvoa ja menin ensin tallille purkamaan laturin pois. Boschin laturi se on ja laturin perässä on jännitteensäädin ja hiilipaketti yhdessä.
Hain Motonetistä uuden osan ja kasasin kaikki rojut takaisin. Ei mitään vaikutusta.
Mittasin ennen ja jälkeen latauksen ja molempien tulos tyhjäkäynnissä n. 12.15 volttia ja kierroksilla n. 12.5 volttia. Säätimessä luki 14V.
Mitäs nyt seuraavaksi?
-
Mitäs nyt seuraavaksi?
Katselitko liukurenkaita laturin sisältä? Hiilet ottavat niistä kontaktin joten ne voivat aiheuttaa vastaavia oireita.
Kaikkien johtojen ja maadoitusten läpikäyminen uudestaan.
-
Katselitko liukurenkaita laturin sisältä? Hiilet ottavat niistä kontaktin joten ne voivat aiheuttaa vastaavia oireita.
Kaikkien johtojen ja maadoitusten läpikäyminen uudestaan.
Katsoin nopeasti ja kyllä ne jonkin verran uralla oli, mutta ei mielestäni niin pahasti, että se yksin selittäisi.
Johdot olivat ehjän näköiset ja hyvin kiinni. Laitoin ne myös nyt hyvin kiinni.
Ei varmaan auta muu kuin tutkia noita maadotuksia tai kokeilla kokonaan toista laturia.
-
Sellainen tuli vielä mieleen, että auton takalasinlämmitin ei ole myöskään toiminut minun omistusaikana koskaan. Kojetaulussa on nappi rear demist, joka ilmeisesti on tuon katkaisija. Katkaisijasta ei kuitenkaan tapahdu mitään ja pitäisikin alkaa tutkimaan tuota asiaa tarkemmin.
Minkäväriset johdot tuonne lämmittimelle menee ja mistä kohtaa ne kulkevat lämmittimelle? Jos nuo johdot löytäisin, niin voisin tarkistaa tuleeko takalasille asti sähköä vai onko vika kenties katkaisijassa. Onko tälle muuten oma sulake olemassa?
Aika typeriä kysymyksiä taas, mutta täällä tuntuu monella olevan niin hienosti tuntemusta, että hyödynnetään nyt sitä :)
-
Sellainen tuli vielä mieleen, että auton takalasinlämmitin ei ole myöskään toiminut minun omistusaikana koskaan. Kojetaulussa on nappi rear demist, joka ilmeisesti on tuon katkaisija. Katkaisijasta ei kuitenkaan tapahdu mitään ja pitäisikin alkaa tutkimaan tuota asiaa tarkemmin.
Minkäväriset johdot tuonne lämmittimelle menee ja mistä kohtaa ne kulkevat lämmittimelle? Jos nuo johdot löytäisin, niin voisin tarkistaa tuleeko takalasille asti sähköä vai onko vika kenties katkaisijassa. Onko tälle muuten oma sulake olemassa?
Aika typeriä kysymyksiä taas, mutta täällä tuntuu monella olevan niin hienosti tuntemusta, että hyödynnetään nyt sitä :)
Kyllä sille oma sulake muistaakseni on, senverran iso yksittäinen kuluttuja kuitenkin. Se sulake voi tässäkin taas olla se vika itsessään eli sulakeboksin putsaamisella ja sulakkaiden hiomisella/vaihtamisella voi lähteä toimimaan. Sulakeboksin kannessa on sulakekaavio, jos kukaan ei ole repinyt pois.
Tossa sun laturiongelmassa suosittelen tarkastamaan laturilta startille menevän johtosarjan, voi olla rikki eli koneen alta se suojamuovi pois. Johtosarja kulkee kampiakselin siivapyörän alta öljypohjan reunaa pitkin. Kannattaa myös katsoa, että laturilta tuleva kaapeli on kunnolla startissa kiinni ja ei ole tolkutonta paska/hapettumakerrosta välissä.
Viisaammat varmaan osaa kertoa, että mistäs Volvossa tulee heräte laturille? Joissain autoissahan heräte tulee latauksen varotusvalolta ja jos lamppu on sökö, niin ei lataa.
-
Kyllä tuolla tosiaan näyttää lapun mukaan olevan sulake, jossa lukee rear demist (overdrive). Mitähän tuo overdrive mahtaa tarkoittaa tuossa yhteydessä?
sulake näyttää olevan ehjä, ainakin päällepäin.
-
Kyllä tuolla tosiaan näyttää lapun mukaan olevan sulake, jossa lukee rear demist (overdrive). Mitähän tuo overdrive mahtaa tarkoittaa tuossa yhteydessä?
Ylivaihdetta.
-
Sen tiedän kyllä, mutta miten se liittyy tuohon lämmittimeen? Vai onko se joku noiden yhteinen sulake? En vaan keksinyt mihin ylivaihde tarvitsee sulaketta :)
-
Sen tiedän kyllä, mutta miten se liittyy tuohon lämmittimeen? Vai onko se joku noiden yhteinen sulake? En vaan keksinyt mihin ylivaihde tarvitsee sulaketta :)
Ylivaihteen ohjaaminen tapahtuu sähköisesti joten siihen tarvitaan sähköä ja silloin on fiksua että kytkennöissä on sulake mukana.
-
Varmista myös, että laturi on maadoitettu, pelkästään rungon kautta ei välttämättä maadoitu kunnolla kun kiinnikkeissä on kumit välissä. Alunperin menee maajohto kannakkeen pultin alta laturia koossa pitävän mutterin alle.
-
Tämä se jaksaa aina yllättää :)
Tänään menin tallille ja mittasin yleismittarilla, niin auto lataa yli 15V tyhjäkäynnillä. Kun kaikki sähkölaitteet laittaa täysille, niin laskee 13V.
Tarkistelin myös takalasinlämmittimeen liittyviä juttuja. Sulake on ok, katkaisijalle tulee 12V ja katkaisija toimii. Tästä eteenpäin en päässyt kun en näe / tiedä mittä johdot menee. Jossain piilossa.
Tuosta laturista vielä huomioitavaa:
- Maadoitus ok
- Laturille tulee akusta virtaa
- Jännitteensäädin on uusi
- Lämmityslaitteen moottori tuntuu hiljentävän vauhtia kierrosten mukaan. Kun kierrokset nousee, niin pyörii taas normaalisti
- Mittaristossa palaa AMP-valo, brake failure ja handbrake. Kun käsijarrun vetää pohjaan, niin sen valo kirkastuu
Mitähän seuraavaksi?
-
venakopan päässä olevat maajohdot ehyet? Lataa liikaa, jännitteen säädin/laturi hajalla. Akku ehkä nyt kuiva.
-
venakopan päässä olevat maajohdot ehyet? Lataa liikaa, jännitteen säädin/laturi hajalla. Akku ehkä nyt kuiva.
- Maajohdot ovat ehjät
- Jännitteensäädin on uusi (voi olla toki jo uutena rikki)
- Autolla on ajettu alle 10km tuolla uudella säätimellä, joten tuskin se 2kk vanhaa akkua on kuivattanut
-
akusta katoaa vedet jo muutaman tunnin ajon aikana. Jos ei vielä ole vedet hävinnyt niin ei mene pitkään tuolla latauksella. Ei kai ollut se motonetin halpis säädin?
-
akusta katoaa vedet jo muutaman tunnin ajon aikana. Jos ei vielä ole vedet hävinnyt niin ei mene pitkään tuolla latauksella. Ei kai ollut se motonetin halpis säädin?
Tietysti oli, juuri se motonetin halpa.
-
arvaus: laturi entinen, ilmeisesti kipinöi tjn. Se nykyinen säädin on kai kadonnut.
-
Tätäkin jaksoin edistää hiukan pienen tauon jälkeen ja tällä kertaa hain uuden jännitteensäätimen Biltemasta 13 euron hintaan.
1. Nyt auto lataa normaalit vajaa 14V tyhjäkäynnillä ilman sähkölaitteita ja vaikuttaa olevan ihan ok. Mutta edelleen mittaristossa palaa handbrake, brakefailure ja AMP-varoitusvalot.
Koitin katsoa ettei sulakkeissa ole vikaa ja ne tuntuu olevan ok. Voiko sulakerasiasta olla irti joku johto, joka pistäisi nuo palamaan vai mistä tämä nyt taas johtuu?
2. Takalasinlämmitin on edelleen mysteeri. Sen napille siis tulee virta ja nappi toimii, mutta en tiedä missä / miten johdot menee takalasille. Osaako joku neuvoa? Lämmitin ei toimi ollenkaan.
3. Auton takaovien tiivisteet ovat melko entiset ja pikapesussa puski vettä tiivisteiden välistä sisään. Osaako joku sanoa mitä uudet tiivisteet maksaa ja onko nuo ostettava sarjana vai käykö joku metritavarana myytävä tiiviste tähän?
-
Tätäkin jaksoin edistää hiukan pienen tauon jälkeen ja tällä kertaa hain uuden jännitteensäätimen Biltemasta 13 euron hintaan.
1. Nyt auto lataa normaalit vajaa 14V tyhjäkäynnillä ilman sähkölaitteita ja vaikuttaa olevan ihan ok. Mutta edelleen mittaristossa palaa handbrake, brakefailure ja AMP-varoitusvalot.
Koitin katsoa ettei sulakkeissa ole vikaa ja ne tuntuu olevan ok. Voiko sulakerasiasta olla irti joku johto, joka pistäisi nuo palamaan vai mistä tämä nyt taas johtuu?
2. Takalasinlämmitin on edelleen mysteeri. Sen napille siis tulee virta ja nappi toimii, mutta en tiedä missä / miten johdot menee takalasille. Osaako joku neuvoa? Lämmitin ei toimi ollenkaan.
3. Auton takaovien tiivisteet ovat melko entiset ja pikapesussa puski vettä tiivisteiden välistä sisään. Osaako joku sanoa mitä uudet tiivisteet maksaa ja onko nuo ostettava sarjana vai käykö joku metritavarana myytävä tiiviste tähän?
Takalasinlämppärin johdot menee muistaakseni kuskin puolelta maton alta helmakotelon vierustaa, näin ainakin omassa 242:ssa vm. -80. Eli ottaa kynnyslistat irti ja taitaa mattoa sivuun, niin pitäisi alkaa löytymään.
-
takalasinlämmittimen johto löytyy kuskin puolelta pikkuikkunan ja takalasin välistä muovin alta.
Työkaverilla muistaakseni johtu tuo valojen palaminen virtalukonpohjasta.
Ei varma muistikuva.
-
Ei ollukkaa virtalukonpohjassa, vaan moottorin johtosarjan liitoksessa huonot kontaktit.
-
Ei ollukkaa virtalukonpohjassa, vaan moottorin johtosarjan liitoksessa huonot kontaktit.
Ajattelin mennä tätä tänään tutkimaan. Missäs päin konehuonetta kuo kriittisimmät johtosarjan liitokset sijaitsee?
-
Ainaki 79 mallissa löytyy tulipellistä harmaa 8 paikkane liitin.
-
Tänään tuli taas puuhasteltua tämän kanssa ja ei ota vika poistuakseen sitten millään.
Olisin varmuuden vuoksi vaihtanut 360 GLT:stä peräisin olevan laturin, mutta sen kytkennät olivat aivan erilaiset enkä löytänyt korjausoppaista mitään tietoa noista navoista. Eli mitä nuo D+ ja W-nastat esim. on?
Laitoin sitten vanhan laturin takaisin ja tarkistin vielä johdot, kaikki oli ok. Puhdistin myös tuon ison 8-napaisen liittimen 2 kertaa ja laitoin vähän wd40:stä siihen. Ei vaikutusta.
Seurasin johtoja liittimestä kuskin jalkatilaan ja irroittelin kaikki käsillä olevat liittimet ja rasvasin ne. Kaikki näytti ihan uudenveroisilta, eikä mitään apua tullut.
Virtalukon pohjassa oli joku muovinen suoja, enkä päässyt siihen käsiksi. Sulakkeet tarkistin taas ja että kaikki johdot menee sulakkeille.
Mittaristossa palaa edelleen rikkinäisen polttimon merkkivalo, handbrake, brakefailure ja AMP. Kaikki palaa yhtä kairkkaasti, mutta kun käsijarrua nostaa, niin handbrake-valo kirkastuu. Muut pysyy samanlaisina.
Itseltä alkaa loppua keinot taas.
-
palaako latauksen merkkivalo virrat päällä (ei käynnissä)? Mittaristoa tutkittu?
-
palaako latauksen merkkivalo virrat päällä (ei käynnissä)? Mittaristoa tutkittu?
Olen 90% varma että palaa kun virrat kääntää päälle. Tämä pitää kyllä vielä tarkistaa.
Yritin tänään ottaa mittariston pois, mutta vaikka irrotin kaikki näkemäni ruuvit (2kpl) niin mittaristo ei oikein tullut irti.
Rattiinkaan ei ollut oikean kokoista hylsyä, niin en saanut sitä pois tieltä. Mikä koko siinä rattiakselin mutterissa muuten on?
-
Se ratin mutteri on 27mm.
Senverta katoin sähkökaavioo et vika voi tosiaa olla mittaristossakin, kuten s73 sano.
Noitten valojen johdot kulkee sen mittariston isonliittimen kautta,
se mittarin irrottamine vaatii vähä voimaa.
tämmönekii hullu ajatus kävi mielessä että irrota viides sulake.
-
rattia ei tarvitse irrottaa ja mittariston edestä ratin takaa peitelevy irti. (en ole varma näistä)
-
rattia ei tarvitse irrottaa ja mittariston edestä ratin takaa peitelevy irti. (en ole varma näistä)
Irrotin muovit ratin takaa sekä yläpuolelta että alapuolelta ja ne mittariston 2 ruuvia. Alkoi se heilumaan, mutta ei tullut ilman suurempaa voimaa pois.
-
Se ratin mutteri on 27mm.
Senverta katoin sähkökaavioo et vika voi tosiaa olla mittaristossakin, kuten s73 sano.
Noitten valojen johdot kulkee sen mittariston isonliittimen kautta,
se mittarin irrottamine vaatii vähä voimaa.
tämmönekii hullu ajatus kävi mielessä että irrota viides sulake.
Ok. Pitää ostaa pitkä 27mm hylsy. Sillä käy helpommin.
Täytyy yrittää ottaa se mittaristo pois ja tutkia myös sitä.
Mihin "vikaan" se viittaa jos tuo viides sulake poistaa "ongelman"?
voin toki kokeilla sitäkin.
-
olikohan näin? Polkimien yläpuolelta paneli pois ja pyöritä mittarin vaijeri irti. Vaijeri siellä voi vastustaa.
-
olikohan näin? Polkimien yläpuolelta paneli pois ja pyöritä mittarin vaijeri irti. Vaijeri siellä voi vastustaa.
Joo, ehottomasti vaijeri irti ekana.
Omassa volssissa sai silti takapuolelta aika kovaa painaa että irtos.
-
Ok. Kiitos vinkeistä. Jos jaksan niin pitänee huomenna vielä tutkia.
-
AMP-valo palaa kun virrat kääntää, kuten muutkin varoitusvalot. Se ei vain sammu kun käynnistää.
5. sulake oli merkitty tankin sisäiseksi bensapumpuksi, eikä sen poisto vaikuttanut valojen toimintaan.
-
79 sähköissä se 5sulake on pumpulle ja 13 menee mittariin ja hätävilkkujen katkasiaan,
78 tuo 5 menee mittariin ja hätävilkkujen katkasiaan.
Jos siinä on 16 sulaketta ni siinä on 79 sähköt, tai joku on vaihtanu uuemman johtosarjan.
78:ssa on vaa 12 sulaketta.
-
79 sähköissä se 5sulake on pumpulle ja 13 menee mittariin ja hätävilkkujen katkasiaan,
78 tuo 5 menee mittariin ja hätävilkkujen katkasiaan.
Jos siinä on 16 sulaketta ni siinä on 79 sähköt, tai joku on vaihtanu uuemman johtosarjan.
78:ssa on vaa 12 sulaketta.
Tämä saattaa olla 79-malli, mutta ensirekisteröity 78.
-
En olekaan hetkeen jaksanut tätä tutkia, mutta pitäiti tässä pikku hiljaa alkaa löytämään ongelma tuohon ikävään varoitusvalo-joulukuuseen >:(
Tuo jäi vielä hieman epäselväksi, että mistä syystä nuo valot siis palavat?
Sen ymmärsin, että vika saattaa olla mittaristossa, mutta ovatko kaikki valot kytketty saman reitin kautta ja siellä on vain joku kontakti huono vai mikä tuon vian aiheuttaa? Osaan vähän paremmin etsiä vikaa mittaristosta kunhan saan sen irti.
Sinänsä tuo vika ei tunnu juuri haittaavan, koska yleismittarilla varustettuna laturi lataa sen mitä pitääkin, mutta nuo valot vaan ärsyttävät mittaristossa.
Sulakkeen irrotuksella tuo voi korjaantua, mutta sitten taas jos lataukseen tulee oikeasti vikaa, ei valoista olekaan enää iloa.
ps. Kuskin etuoven lasin alareunassa oleva metallilista, joka kiinnittää lasin nostomekanismiin oli mädäntynyt. Ostin toisen lasi + lista-paketin ja se pitäisi asentaa. Meneekö tuo lasi yläkautta paikalleen vai mikä systeemi tuossa vaihdossa on paras?
-
Kun avaimen kääntää virta-asentoon niin ko. polttimoille tulee jännite akulta virtalukon kautta ja ne maadoittuvat moottorin johtosarjan ja laturin kautta. Kun kone on käynnissä ja laturi lataa niin maadoituksen sijasta myös johtosarjan kautta polttimoille tulee jännite ja ne sammuvat ellei mittarivalon palamisen muuten aiheuttava maadoitus ole päällä. Esimerkiksi käsijarru kytketty.
Ensimmäisenä testinä ehdotan irroittamaan moottorin johtosarjan liittimen ja kääntämään virrat päälle. Valojen ei pitäisi palaa. Jos palaa niin mittaristossa tai mittariston ja liittimen välissä on vikaa. Kokeeksi voit vielä maadoittaa liittimeltä laturille menevää johtoa vastaavan liitoksen ja varmistaa että valot syttyvät mittaristossa.
-
Kiitos paljon. Pitääkin kokeilla :)
-
Virta varoitusvaloille tulee samasta paikasta mutta maadoittuvat erikautta (amp valo laturin kautta, käsijarrun merkkivalo katkaisijan kautta, brake failure jakotukissa olevan tunnistimen kautta), yleensä viallinen laturi aiheuttaa kaikkien yhtäaikaisen palamisen.
Latureiden merkintöjä:
D+/61/L/15 heräte
B/B+/30 virta akulle
B-/D-/E/31 maadoitus
W kierroslukumittari (yleensä käytössä vain dieselmalleissa, laturissa saattaa olla paikka mutta ei ole kytketty käyttöön)
Takalasin lämmittimessä on liittimet molemmin puolin hieman puolivälin yläpuolella lasia (taitavat olla piilossa sivuverhouksen alla), muistaakseni kuljettajan puolella virta ja apukuskin puolella maadoitus. Niistä voi mittailla tuleeko sinne virtaa lämmityksen päälläollessa.
Sivulasin saa vain yläkautta paikoilleen. Takareunan ohjainrauta oven sisältä, lasin tiivisteet sekä listat on irrotettava ovesta, ja nostomekanismin voi joutua ottamaan pois oven sisältä lisätilan saamiseksi.
-
Kun avaimen kääntää virta-asentoon niin ko. polttimoille tulee jännite akulta virtalukon kautta ja ne maadoittuvat moottorin johtosarjan ja laturin kautta. Kun kone on käynnissä ja laturi lataa niin maadoituksen sijasta myös johtosarjan kautta polttimoille tulee jännite ja ne sammuvat ellei mittarivalon palamisen muuten aiheuttava maadoitus ole päällä. Esimerkiksi käsijarru kytketty.
Ensimmäisenä testinä ehdotan irroittamaan moottorin johtosarjan liittimen ja kääntämään virrat päälle. Valojen ei pitäisi palaa. Jos palaa niin mittaristossa tai mittariston ja liittimen välissä on vikaa. Kokeeksi voit vielä maadoittaa liittimeltä laturille menevää johtoa vastaavan liitoksen ja varmistaa että valot syttyvät mittaristossa.
Tänään tutkiminen jatkui.
Kokeilin irrottaa tuon moottorin johtosarjan liittimen ja laitoin virrat päälle. Valot eivät palaneet.
Mittailin yleismittarilla maadoituksia ja laturin ja startin maa tuntuu toimivan, eikä tuossa liittimessäkään näy mitään ihmeellistä.
Mitäs seuraavaksi?
Mittaristossa palaa edelleen viallisen polttimon valo, AMP ja hand brake.
-
Onko myös maadoitusjohto koneen kyljestä koriin varmasti ehjä, eikä hapettunut poikki liittimen vierestä? Sammuuko valot kun moottorin käydessä irrotat laturin herätejohdon (se ohuempi piuha lattaliitimellä, varo ettet polta kättäsi pakosarjassa)? Jos sammuvat niin vika melko todennäköisesti laturin sisällä. Itsellä on ollut pari vastaavalla oireillutta autoa ja molemmissa oli laturissa joku sisäinen vika, laitoin suosiolla uutta kehiin.
-
Onko myös maadoitusjohto koneen kyljestä koriin varmasti ehjä, eikä hapettunut poikki liittimen vierestä? Sammuuko valot kun moottorin käydessä irrotat laturin herätejohdon (se ohuempi piuha lattaliitimellä, varo ettet polta kättäsi pakosarjassa)? Jos sammuvat niin vika melko todennäköisesti laturin sisällä. Itsellä on ollut pari vastaavalla oireillutta autoa ja molemmissa oli laturissa joku sisäinen vika, laitoin suosiolla uutta kehiin.
Kiitos taas vinkeistä. Pitääpä tarkistaa lähipäivinä.
Laturin vaihto uuteen tuntuisi tässä vaiheessa jo helpolta ratkaisulta jos sillä tämä selviäisi.
-
Onko myös maadoitusjohto koneen kyljestä koriin varmasti ehjä, eikä hapettunut poikki liittimen vierestä? Sammuuko valot kun moottorin käydessä irrotat laturin herätejohdon (se ohuempi piuha lattaliitimellä, varo ettet polta kättäsi pakosarjassa)? Jos sammuvat niin vika melko todennäköisesti laturin sisällä. Itsellä on ollut pari vastaavalla oireillutta autoa ja molemmissa oli laturissa joku sisäinen vika, laitoin suosiolla uutta kehiin.
Testasin tämän tänään ja kyllähän ne valot sammuivat kun herätteen otti pois.
Taitaa olla laturi siis entinen. Täytynee siis hankkia uusi tilalle.
Kiitos vielä avusta.