Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Wagonrock - 16.08.2021, 20:01:37
-
Eli miten tän takapyörän laakerin sais pois tai edes tuon hubin tuosta ulos vedettyä? hirvee tärinä autosta ajossa huomattiin kardaanin tukilaakerin vaihdon jälkeen ja todettiin että laakerit paskana kun kokottaa kauheesti kun tuota pyöräyttää.
(https://i.ibb.co/vzw5LsQ/la1.jpg) (https://ibb.co/vzw5LsQ)
-
Parit takapotkun takapyörän laakerit ajanut vaihtoikään. Jurnuttaa mutta ei ne ole täristäneet. Jos tuossa laakerissa olisi niin paljon klappia että ajossa tuntuu niin näkyisi varmaan tuossa stefassa jotain.
Ja irtoaa tuosta vetämällä tai liukuvasaralla.
-
Hirvee tärinä tulee siitä uudesta tukikumista. Löytyy paljonkin juttua täältä ja toistaiseksi paras vaihtoehto on ollut leikata uuteen kumiin lisää liikkumatilaa. Joku kun kertois miksi nää 700/900:sten kardaanit täristää niin herkästi kun tuon tukikumin vaihtaa.
Ja roklotus rengasta pyörittäessä voi tulla myös perästä.
-
Laakeriääni on melkein aina jyrinä. Kolkotus/roklotus tulee tasauspyörästöstä joka ei ole mitenkään harvinaista. Kestää ajoa normaalisti.
Joku kun kertois miksi nää 700/900:sten kardaanit täristää niin herkästi kun tuon tukikumin vaihtaa.
Yleensä se on vaan liian jäykkä.
-
Hirvee tärinä tulee siitä uudesta tukikumista. Löytyy paljonkin juttua täältä ja toistaiseksi paras vaihtoehto on ollut leikata uuteen kumiin lisää liikkumatilaa. Joku kun kertois miksi nää 700/900:sten kardaanit täristää niin herkästi kun tuon tukikumin vaihtaa.
Ja roklotus rengasta pyörittäessä voi tulla myös perästä.
Oman ysin kardaani ravisti kun edellinen omistaja oli vaihtanut tukikumin ja laakerin. En saanut siitä hyvää tekemälläkään. Purkuautosta koko kardaani ja ongelma on poissa.
Tulin siihen tulokseen, että laakeria prässillä painaessa on kardaani mennyt kieroksi. ??? Täytyisi käyttää se kieroksi luultu kardaani tasapainotuksessa, niin saisi selvyyden asiaan.
-
Kiitos vastauksista. Tosiaan tärisee kyllä paljon tukilaakeri sekä ennen kardaanin tasapainotusta ja sen jälkeen tosin paljon vähemmän. Tasapainotuksen jälkeen porattiin 4 isompaa reikää tukikumiin mutta mitään eroa ei ajossa huomattu. Testattiin myös prikkojen kanssa että tukilaakeri olisi hieman korkeammalla mutta siinäkään ei mitään eroa ajossa huomattu.
Nyt kuitenkin takapyörien laakeri vaihto kun kauheesti klapia kuitenkin on ja yhdesta laakerista tulee semmonen tikittävä klonksahteleva ääni. Saatiin ainakin akseli just irti niin laakeri on nyt prässin armoilla.
-
Joku kun kertois miksi nää 700/900:sten kardaanit täristää niin herkästi kun tuon tukikumin vaihtaa.
Sen jortaanin tarttee vaan päästä vatkaamaan riittävästi pyöriessään. Liian jäykkä tai olemattomalla liikeradalla varustettu kumi vaan välittää sen liikkeen jyrinänä ja tärinänä koriin.
Orgiskumit on melko rentoja verrattuna tarvikekiekkoihin...
-
Noh eihän se tärinä tietenkään pois mennyt laakerivaihdon jälkeen mutta ainakin se kauhea ulvominen hävisi että ei ollut ihan turha homma tuokaan.
Viimenen konsti taitaa olla ottaa kardaani pois ja vetää laakerin metalli kehys laikalla kahtia ja pistää väliin metalli pala ja hitsata kiinni että kumilla on enemmän liikkumatilaa.
Kateltiin toista 940 jossa kumi ei edes ole enää kiinni kehyksessä ja ei muuten tärise yhtään ajossa.
Toivottavasti selvii näin.
-
Ei sitä metallikehystä toinna mennä tersimään, vaan kumin sisäosaa pitää muokata pienemmäksi, eli ulkokehän ja laakerin ympärillä olevan kumihartian rakoa suuremmaksi.
Huomaat kun otat auton alla kardaanista kiinni ja yrität heilutella sitä, jos on tyypillinen biltemamallin kumi, niin liikkuu pari milliä ennenkö toppaa...
Tuossa kuva muistaakseni Bilteman kumista, joka ei jyristä yhtään:
(https://i.ibb.co/TkS9bvy/20161017-150126.jpg) (https://ibb.co/TkS9bvy)
-
@HammerDown
Voisitko laittaa YV tai tähän ketjuun kuvia vaikka sivulta katsottuna tuota laakeria ja mitä on muokattu?
Ostettiin juuri Biltema kumi ja pistettiin kiinni ja kyllähän se jyrinä melkein täysin katosi mutta sieltä kuuluu nyt semmonen pieni humina.
Oisi kiva saada sekin pois tai ehkä se pitää vaan sisään ajaa että menee pois
-
Voisitko laittaa YV tai tähän ketjuun kuvia vaikka sivulta katsottuna tuota laakeria ja mitä on muokattu?
Ei siitä paljon tuon parempaa kuvaa saa, tuossa näkyy se kumin ulko- ja sisäreunan välinen rako, jota on suurennettu poistamalla laakeripesän ympäriltä poikkileikkaukseltaan kolmion muotoinen olake. Eli se, joka "pohjaa", kun kardaanilla ei ole tarpeeksi liikkumatilaa. Katot sitä kumia takaapäin, niin huomannet eron.
Luonnollisesti sitä kumia on helpompi työstää irtaallaan, tyylin Esa menee taaksepäin, niin Tero pääsee paremmin esiin, mutta jos se ei kerran jyristä niin anna olla, tuskin se mihinkään huminoihin vaikuttaa.
Se laakerin etupuolinen suojapelti kannattaa sitten pitää ehjänä ja paikoillaan, itellä huuhtoutui parissa vuodessa laakeri kuivaksi kun jätin pois, ja huusi pahemmin kuin finaalissa oleva pyöränlaakeri...
-
Joo nytkin ymmärsin mitä olet tuosta laakerista pois vetänyt, nyt kunnon maantieajossa on kyl jyrinä kauhea taas 40km ja 70-100km/h vauhdissa.
Pitääpä irrottaa taas kunhan jaksaa.
Kyl on vitullinen asia tämäkin kun aattelee että kyse on pelkästä laakerikumista, meinaa into loppua tähänkin autoon ku niin kauan tuon kanssa reistaillut