Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Optimus - 17.08.2021, 21:35:13
-
Kävi sillain, että ajossa ensin putosi ohjaustehostin pois pelistä, sitten sytty laturin merkkivalo ja lopuksi kone sammui parkkipaikalle tyhjäkäynnillä. Apulaitehihna oli rispaantunut ja hypännyt pois paikaltaan. Sen sain nyittyä irti sieltä, kuinkahan todennäköistä on, että on saatu aikaan muuta tuhoa. Vikoja ilmoitteli ruudulla ja ei enää suostunut käynnistymään, kun kokeilin, edes startti ei kuulostanut pyörivän.
Ymmärtääkseni D-koneissa tuo katkennut apulaitehihna ja sen riekaleet sekoittaa usein jaon ja sitä kautta aiheuttaa suurempaa vahinkoa. Onko kellään kokemusta, miten on laita tässä 2.5 L bensakoneessa (B5254)? Selvitäänkö pelkällä hihnan uusimisella
-
Riippuu siitä sammuiko ihan vain virran vähyyteen vai sen takia, että hihnanriekale meni jakohihnan väliin. Voisi kokeilla pyörittää käsin kampiakselin päästä konetta samalla kun sisälokari on pois. 30mm hylsy ja pari pitkää jatkoa räikän päähän. Tarkastaisin joka tapauksessa onko hihnanpaloja mennyt jakopään väliin.
-
Meni nyt hinurilla korjaamon pihaan. Sen mitä siinä hinaajaa odotellessa katselin, niin oli kyllä nykäissyt sen hihnan sinne alas melko tiukkaan. Lähti kuitenkin sieltä nykimällä pois, että pystyi hihnaa tarkastelemaan. Ja tarkennuksena tähän että ei ollut poikki vaan suikaleiksi lähtenyt ja ilmeisesti siitä pudonnut paikaltaan. Koneen sammuessa ei kuitenkaan mitään enempiä kolinoita kuulunut vaan sammui "vähän kuin tukahtumalla".
-
Paljonko oli ajoa ilman latausta? ???
-
Kun aikanaan omasta S60:stä katkesi apulaitehihna kesken ajon (jumiutuneen laturin hihnapyörän vapaakytkimen johdosta), niin ei sillä kovin pitkää matkaa enää päässyt: pari kilsaa kotipihaan ja siitä yhden käynnistyksen jälkeen 2km. Sitten mentiinkin narun perässä paikalliseen korjaamoon. Ja virran vähentyessä alkaa valo-/vikailmoitusshow. Mulla kävi tuuri, ei mennyt hihna jakopäähän, tosin katkesi kuin veitsellä leikaten.
-
Alle kilometrin ajelin ilman latausta.
Soittelivat korjaamolta, alakerta pyörii yläkerta ei. Konerikolta näyttäisi. :'(
-
Joo, mulla suht samanlainen tarina v70 2.4d 2008 ja onhan sitä tullut täällä mainostettua monet kerrat l. ac-apulaite remmi poikki ja muruiksi, tässä erillinen ac-kompuralle, ja kuminmurut sitten jakopäänkopan sisään jne. Tee-se-itse remonttina kantta Ruotsista jne. ja aika läjä rahaa paloi kaiken oheishässäkän vuoksi.
Mulla seisoo pihassa toinen vakavavaivainen auto Chev. Nubira, missä ainakin jakopään remmi on suojattu kertaluokkaa paremmin kuin Volvossa. Siinä on täysin "reiätön" remmin suoja. Volvossa on jostain syystä jätetty 2 vapaata menoreikää jp-tuholle; kampiakselin jp-hihnapyörän ympärillä oleva hintelä "puolikuu" on jotain arvosteluasteikolla hylätyn ja naurettavan rajamailla, ja laturin remminkiristäjän taakse jätetty reilut reiät (vrt. taas 1/4 hintaiseen ei-premium riisikuppiin ...) ikäänkuin varmistukseksi. Volvolla ei ilmeisesti koskaan ole ollut mielenkiintoa ao. vaivan korjaamiseksi, ja nyt vielä vähemmän kun Polestarit jne. sähkösirrat tulossa. Tai Volvo tietysti vastaa, että käytä auto säännöllisesti Volvo-huollossa vahinkojen välttämiseksi...
-
Tämä on kyllä ikävä suunnittelu/valmistusvirhe minkä kuluttaja valitettavasti maksaa omasta pussistaan. Onko volvo kuitenkin herännyt tähän ongelmaan kun heinäkuussa tuli käytyä huollossa ja oli puhetta apulaitehihnojen vaihtovälistä. Volvo olisi kuulemma lyhentänyt remmien vaihtoväliä yllämainitun ongelman vuoksi. Ainakin dieseleissä. Tämän siis kuulin luotettavalta pienemmältä korjaamolta mikä on näihin volvoihin useita koneita / yläkertoja vaihtanut tällä seudulla.
-
Paljonko on nykyään sitten virallinen apulaitehihnojen vaihtoväli?
-
No mulla oli ac-remmi vain noin 20 000km vanha kun rikkoi koneen, tai paremminkin magneettikytkin siimapyörineen hukkas laakerikuulansa ja siitä sitten siimapyörä jumiin, remmi poikki ja muruiksi. Remminrippeet hyvin tuuletetun jakoremmikopan sisään jne. ja jako sekasin varttikierroksen.
Ac-kytkin/remmipyörällä oli paahdettu täystuhon tullessa jo 350kkm, että olishan se pitänyt ymmärtää vaihtaa. Ja olishan se hyvä tsekata laturin laakerit ja vapaakytkimet, ja kaikki mitä nämä apulaiteremmit pyörittää, kun osuman sattuessa remppa on tosi kallis (esim. pelkkä kansi Ruotsista 1100EUR, Volvolla pelkkä raakakansi so. aluklöntti ilman mitään 3500EUR) Parhaimmillaan koko bloki voi mennä vaihtoon, kun kunnolla hammashihnan ja -pyörien väliin kiilautuneet kuminpalat vetävät hammasremmin niin kireälle, että kiristinrissa repeytyy irtiblokista.
Eli se pelkkä remminvaihto ei riitä. Tämä nyt on mulle ensimmäinen automerkki, missä poikkimenneet apulaiteremmit rikkoo kannen, tai edes tiedän, että voi rikkoa. Pidin tätä aiemmin tosi huonona vitsinä, mutta kun kerran kohdalle sattui, niin eipä naurattanut enää.
-
Ikävä tapaus.
Mikä on Sinisen kanta - kuinka usein apulaitehihna ja eritoten kiristinrullat + magneettikytkin tms. on vaihdettava?
Paljon kuulee näistä vaivoista etenkin Volvon vahvoiksi mainituissa dieseleissä. Millä vahingon voi estää? Suojaraudalla, olen kuullut, mutta eikö millään muulla?
Vaikuttaa sille, että edes hihnojen ja kiristinten kunnon seuraaminen ei aina auta. >:( >:(
-
Siis tämän olisi pitänyt olla jo vuosia sitten takaisinkutsun syy, ja vaihtaa umpinainen peltinen remmisuoja valmiiksi rei'itetyn muovirimpulan tilalle, eikä mikään turvavyön vaijerinpätkä, joka ehkä voi mennä poikki pitkän ajan kuluessa, jos kuski +150kg...
-
Siis tämän olisi pitänyt olla jo vuosia sitten takaisinkutsun syy, ja vaihtaa umpinainen peltinen remmisuoja valmiiksi rei'itetyn muovirimpulan tilalle, eikä mikään turvavyön vaijerinpätkä, joka ehkä voi mennä poikki pitkän ajan kuluessa, jos kuski +150kg...
Löytyisikö muista Volvon (tai vaikka Renaultin) malleista umpinaista peltistä remmisuojaa, jos vaikka Sinisellä pyytäisi hakemalla hakemaan ja asentamaan?! Siis oman Volvon D3 moottoriin. 8) 8)
-
Näissä uudemmissa dieseleissä eli noin 12 eteenpäin. On tehtaalla olevinaan suojattu jakopäätä paremmin, mutta aukoton se ei ole vieläkään. Sääli ettei näihin voi vaihtaa sitä raudasta tehtyä tilalle. Se kai on ainoa joka suojaa kunnolla.
Itsellä katkesi hiljattain myös AC hihna mutta onneksi ei tehnyt vahinkoa. Kompressorin laakeri on myös vaihdettavissa. Eikä ole kallis.
-
Ei ehkä ihan yksinkertainen juttu. Mulla 2.4D (vaiko D5) ja moottorit on noin suunnilleen samannäköisiä, mutta sitten näistä löytyy useampia variaatioita, mm. moottorikannakoinnit, jotka vaikuttaa myös kanteen. Esim. kun ostin kantta omaani, myyjä Ruotsista pyysi lähettämään valokuvia ao. moottorista, ja niistä haettiin nokka-akselin asentoantureita, sarjanumeroita ja mitä lie. Jos olisin ominpäin tilannut ilman konsultaatiota, mitä olin jo tekemässäkin, niin pieleen olis mennyt.
-
joo, tilasin umpimähkään KL-varaosilta tämän uudemman mallin "puolikuun", mikä yrittää suojella kampiakselin hammaspyörää. Pikkuisen parempi kuin alkuperäinen muovilisu, mutta epäilenpä, että mulla kuminpalat ja rispaantuneet remminsäikeet meni aukosta, mikä löytyy laturin remmintiukkaajan takaa.
Samalla tuli tilattua myös muovikoppa yläpuolelle, joka ei sitten sopinutkaan, ja on tietysti edelleen muovinen. Ja nopeasti katsottuna jättää reiän laturihihnan kiristäjän taakse l. ihan yhtä tyhjän kanssa, jos olis sattunut sopimaan. No auto on mallia 2008 2.4D ("matalaviritteinen" D5?) , ehkä jotain parannusta sitten keksineet myöhemmissä malleissa.
-
xc60 d5 vm 2010 ja virrat kävi vähiin kesken ajon. No moniurahihna löytyi konehuoneesta. Ajamalla korjaamolle. Alkuperäinen Volvon hihna vuoden vanha.
Ohjaustehostin pitänyt kuukauden ajan pientä kurinaa, olisko se leiponut kiinni?
-
Ohjaustehostin pitänyt kuukauden ajan pientä kurinaa, olisko se leiponut kiinni?
Ei ole tainnut vielä tulla vastaan yhtään kiinnileikannutta tehostimenpumppua. Tehostin pitää yleensä ääntä säiliössä olevan tukkeutuneen sihdin tai muuten viallisen pumpun takia.
-
Ajettu 160tkm. Laturin vapaakytkin uusittu varulta vuosi sitten. Kompura ja ohjaustehostin alkuperäiset. Kompurakin osaa mielestäni ulista tarvittaessa. Ikinä ei ole varmaan vaihdettu ohjaustehostimen öljyjä.
-
Ei ole tainnut vielä tulla vastaan yhtään kiinnileikannutta tehostimenpumppua. Tehostin pitää yleensä ääntä säiliössä olevan tukkeutuneen sihdin tai muuten viallisen pumpun takia.
Minulla tehostimen pumppu kitisee ja ulisee usein kylmäkäynnistyksen jälkeen jonkun aikaa. (ja kompura pitää omaa konserttiaan). Onko tehostimen öljysäiliössä oleva suodatin irroitettavissa ja puhdistettavissa säiliön paikalla ollessa? Vai liekö pumpun tunnit tulossa täyteen? Öljy on puhdasta ja vihreää.
-
xc60 d5 vm 2010 ja virrat kävi vähiin kesken ajon. No moniurahihna löytyi konehuoneesta. Ajamalla korjaamolle. Alkuperäinen Volvon hihna vuoden vanha.
Ohjaustehostin pitänyt kuukauden ajan pientä kurinaa, olisko se leiponut kiinni?
Ei löytynyt syytä miksi vuoden vanha hihna poikki. Uusittu Volvon hihna ja hihnankiristin. Kaikki apulaitteet kunnossa. Ohjaustehostin sähköhydraalinen eli siinä ei ole hihnaa.
-
Ei löytynyt syytä miksi vuoden vanha hihna poikki. Uusittu Volvon hihna ja hihnankiristin. Kaikki apulaitteet kunnossa. Ohjaustehostin sähköhydraalinen eli siinä ei ole hihnaa.
Uusi hihna kai meni takuuseen? Mikäli olisi hajoittanut muuta, niin aika selkeä tuotevastuun paikka.
-
Uusi hihna kai meni takuuseen? Mikäli olisi hajoittanut muuta, niin aika selkeä tuotevastuun paikka.
Itse maksoin kaikki ei Volvosta ole näitä korvailee
-
Itse maksoin kaikki ei Volvosta ole näitä korvailee
https://www.volvocars.com/fi/palvelut/huolto-ja-yllapito/huolto/alkuperaiset-varaosat-turva
-
https://www.volvocars.com/fi/palvelut/huolto-ja-yllapito/huolto/alkuperaiset-varaosat-turva
Tiesin tämän. Edellinen omistaja viime kesänä 2020 uusinut jakohihnan vaihdon yhteydessä joten minä en olisi saanut korvausta.
-
Laitetaan ilmoitus myös tänne. Teen jakopäänsuojarautoja Volvoihin vm. 2002-2017.
Raudat sopivat Volvon 5 sylinterisiin dieselmoottoreihin D5, D4, D3, 2,4 ja 2,0 vm. 2002-2017
Rauta suojaa moottoria, kun apulaitehihna menee poikki. Jakopään suoja estää apulaitehihnan pääsemisen jakopään kopan sisälle. Raudat valmistetaan laserleikatusta teräksestä, joten sillä saavutetaan mittatarkka sopivuus. Hinta on 58€ tai 68€ moottorityypistä riippuen. Minut tavoittaa tämän palvelun yksityisviestillä.