Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Pekka A - 19.08.2021, 18:27:46
-
Tämmöstä kivaa..
Voimakas ajoittainen raahnaava ääni joka tulee hitaasti ajaessa ja katoaa vauhdin noustessa.
Mittarivalot himmenee selvästi raahnauksen tahtiin mutta ei vaikuttaisi olevan kuitenkaan laturi koska tuntuisi olevan laakerit ok(ja tulee ainoastaan ajossa).
Ääni tuntuu tulevan ennemminkin kuskin puolelta edestä mutta tiedä häntä .
Jokin virtaa syövä ilmiö jokatapauksessa.
Onkohan jossain tomaatin venttiileissä moista oiretta lauetessaan.
Öljyt vaihdettu laatikosta huuhtelemalla keväällä ja toiminut/ toimii hyvin.
Ilmestyi nyt samaan aikaan kuin startin vaihto mutta senkin vaihtoa jo kokeiltu.
Aluksi selvästi oikealle kääntyminen provosoi äänen mutta nyt rohisee suoraankin ajaessa.
Omat ideat loppu.
-
Ilmastoinnin kompura, ohjaustehostin, laturin vapaakytkin, jne jne ?
-
tjaa
Miksipä sitten ainoastaan auton liikkuessa(alle 50kmh) ?
Kierrokset ,ratinvääntely paikallaan ollessa ei provosoi ääntä..
Viittaisi ennemmin johonkin voimansiirtoon tms .
Voisiko sitten jokin hajonnut Abs ratas hässäkkä navassa pitää sitten moista mekkalaa ja vaikuttaa vielä kaupanpäälle mittarivalaistukseen ilman vika ilmoitusta.
Suhteellisen varma on että rahnaus tulee ennemmin vasemmalta puolelta,kun apulaitteethan on oikealla.
-
Monesti nuo äänet on hankala paikallistaa.
-
Himmeneekö myös ajovalot? Jos jännite putoo, niin se putoo kaikkialla. Kuuluuko se rahina myös ulos?
Pyöränlaakeri, jarrukilpi, palat, käsijarru (se voi korvaan kaikua edestä, vaikka ääni tulee oikeasti takaa)
-
Seuraan mielenkiinnolla.
Mulla ilmeni vastaava ääni keväällä kun vaihtui kesärenkaat. Silloin siis huomasin. Auto on -11 vuoden XC70.
Ääni on sellainen hieman kahiseva tai hinkaava ja "huojuu" siten että voisi kuvitella tulevan jostain pyörivästä.
Kuuluu vain auton liikkuessa eteenpäin ja vedon ollessa päällä.
Kierrokset ei vaikuta äänen laatuun eikä käytetty vaihde.
Luottohuoltaja Pohjanmaan Autohuollossa tutki ääntä, mutta ei löydy helposti sen aiheuttajaa. Selkeästi kuitenkin tulee edestä ja enempi kuskin kulmasta. Takapenkkiläiset ei sitä oikeastaan kuule ollenkaan.
-
Jännite ilmeisesti putoaa kaikkialta koska myös sisävaloa kokeillessa oireilee rahinan mukaisesti.
Tiedä sitten noista väylä tekniikoista...
Koska ääni tulee ajoittaisesti muutaman metrien /kymmenien metrin välein niin aika huonoa on ollut ulkopäin auton rinnalla paarustaessa varmistaa mutta heikohko ääni vaikuttaisi tulevan edestä.
Sisällä ääni on voimakkuudeltaan sitä luokkaa että ihmettelee ettei päät ulkona käänny.
Jos ei luulotautia niin tuntuisi välittyvän jalkapohjiin värinänä
Nyt huomiona että jarruun "hipaistessakin" ääni katoaa välittömästi.
Kytkeytyykö laatikosta jarruttaessa sähköisesti jokin ääntä aiheuttava verme irti taivai mikä mikä...
ABS ja kulumisen anturit ilmeisesti ainoat jarruihin suoraan liittyvät sähköiset vermeet/ei luistonestoja tms hienouksia)
-
Veto päällä moottorin & lootan asento ainakin on hieman erilainen, koska se vääntö kääntää moottoria ja samalla tietty liikkuu kaikki mikä on koneessa kiinni. Mut kyl se liikkuu muutenkin, joten rahinaa luulis olevan muissakin tilanteissa.
Onko toi XC neliveto? Siinä on sit jo enemmän liikkuvia osia vedon ollessa päällä.
-
Jännite ilmeisesti putoaa kaikkialta koska myös sisävaloa kokeillessa oireilee rahinan mukaisesti.
Tiedä sitten noista väylä tekniikoista...
Koska ääni tulee ajoittaisesti muutaman metrien /kymmenien metrin välein niin aika huonoa on ollut ulkopäin auton rinnalla paarustaessa varmistaa mutta heikohko ääni vaikuttaisi tulevan edestä.
Sisällä ääni on voimakkuudeltaan sitä luokkaa että ihmettelee ettei päät ulkona käänny.
Jos ei luulotautia niin tuntuisi välittyvän jalkapohjiin värinänä
Nyt huomiona että jarruun "hipaistessakin" ääni katoaa välittömästi.
Kytkeytyykö laatikosta jarruttaessa sähköisesti jokin ääntä aiheuttava verme irti taivai mikä mikä...
ABS ja kulumisen anturit ilmeisesti ainoat jarruihin suoraan liittyvät sähköiset vermeet/ei luistonestoja tms hienouksia)
Pyörät ilmaan ja pyörittelet. Laahaako mikään jarru yhtään. Jousesta herkällä ja hellällä otteella kiinni ja sitten pyörittää pyörää ja tuntuuko jousessa värinöitä - eli onko laakeri menossa rikki.
-
Veto päällä moottorin & lootan asento ainakin on hieman erilainen, koska se vääntö kääntää moottoria ja samalla tietty liikkuu kaikki mikä on koneessa kiinni. Mut kyl se liikkuu muutenkin, joten rahinaa luulis olevan muissakin tilanteissa.
Onko toi XC neliveto? Siinä on sit jo enemmän liikkuvia osia vedon ollessa päällä.
On neliveto, kuten tämän ketjun AWD myös. Sillä sotkin mukaan vanhemman ketjuun, kun kuulostaa niin samalta.
-
Moottorin asennosta tulikin jo mainittua ja ulkomaan foorumilla törmäsin tämmöseen https://www.volvo-forums.com/threads/front-axle-weird-noise-grind.97474/#post-260135
Ei oo hinnalla pilattu osa https://aeromotors.fi/kataloog/article/2983408/538850-hutchinson , jos on yhtään heikossa hapessa. Ite vaihdoin kaikki etuvetoon ja ne moottorin alla olevat tyynyt vaatii enemmän jumppaa.
-
Moottorin asennosta tulikin jo mainittua ja ulkomaan foorumilla törmäsin tämmöseen https://www.volvo-forums.com/threads/front-axle-weird-noise-grind.97474/#post-260135
Ei oo hinnalla pilattu osa https://aeromotors.fi/kataloog/article/2983408/538850-hutchinson , jos on yhtään heikossa hapessa. Ite vaihdoin kaikki etuvetoon ja ne moottorin alla olevat tyynyt vaatii enemmän jumppaa.
Tuota ylätukea kävin tutkimassa ja testaamassa, mutta sillä en saanut ääneen mainittavaa muutosta. Ehjältä näyttää.
Mutta resonanssipaikkoja katellessa huomasin talvella asennetun moottorilämppärin piuhan olevan ahtoputken välissä ahtaasti. Sitä siirtämällä ääni häipyi suurimmalta osin. Pitää syksyn huollon yhteydessä tutkia muhdolliset muut resonanssipaikat.
-
Tuossa visko nelivedossa vaan tuo pyörien pyörittäminen oma hauskuutensa ja ruljanssinssa(kaikki fillarit ilmaan)...