Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Ruosteämpäri244 - 19.08.2021, 18:52:55

Otsikko: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: Ruosteämpäri244 - 19.08.2021, 18:52:55
Arvon foorumilaiset. Minkälainen homma olisi 940 korista vaihtaa dieselkone punalohkoon. Meneekö kiinnikkeet suoraan entäs voinko käyttää dieselin perästä laatikkoa ja perävälityksiä. Entäs mitä paperihommaa pitää tämän eteen tehdä.
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: EmppuS - 19.08.2021, 19:07:14
Laatikkoon pitää ainakin vaihtaa kytkinkoppa, ja jos on M90 niin koko loota. Perä ei välttämättä ole kaikista optimaalisin bensakoneelle, mutta (ehkä) käytettävä. Sitten on tietysti oltava bensan vauhtipyörät jne. härpäkkeet, ja sähkötkin pitäisi vetää moottorille. Aika iso homma, mutta tehtävissä. Muutoskatsastus pitää tehdä myös.

Joku meikäläistä osaavampi varmaan osaa kertoa lisää tarkemmin, mutta tässä jotain alustavaa tietoa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: Huikkoster - 19.08.2021, 20:23:38
Ja tarkistettava konttorilta että onnistuuko. Uudessa muutoskatsastus ohjeessa käyttövoiman vaihtoon on kirjattu vain etanoli, kaasu ja sähkö.
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: Ruosteämpäri244 - 19.08.2021, 20:31:29
B21E tekniikka josta ruisku vaihdettu strömbergiin löytyy jonka aattelin kyseiseen koriin istuttaa. Eikös työ strömberg pelaa viinalla iha vaan kun säätää sen sille :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: jen - 19.08.2021, 20:37:52
B21E tekniikka josta ruisku vaihdettu strömbergiin löytyy jonka aattelin kyseiseen koriin istuttaa. Eikös työ strömberg pelaa viinalla iha vaan kun säätää sen sille :idiot2:
joo ei. :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: Ruosteämpäri244 - 19.08.2021, 21:00:31
joo ei. :2funny:
Jotenkin arvattavissa että eihän se mene niinkun suunniteltiin.
Tässä vastauksia katsellut että kannattaako lähteä koko hommaa aloittamaan.
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 19.08.2021, 21:17:13
Taitaa tulla päästörajat vastaan, koska 940 ei ole koskaan ollut kaasuttimella tehtaalta myöskään, ovat aina ruiskulla. Joten tuo konetta ei saa muutoskatsastettua senkään takia.
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: jen - 19.08.2021, 21:19:45
Jotenkin arvattavissa että eihän se mene niinkun suunniteltiin.
Tässä vastauksia katsellut että kannattaako lähteä koko hommaa aloittamaan.
helppo vastata,ei kannata. ;)
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: Taavi.H - 19.08.2021, 22:20:57
B21E tekniikka josta ruisku vaihdettu strömbergiin löytyy jonka aattelin kyseiseen koriin istuttaa. Eikös työ strömberg pelaa viinalla iha vaan kun säätää sen sille :idiot2:

No eihän tuollaista konetta saa mitenkään katsastettua 940 koppaan joka on aina vähäpäästöinen.
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: EmppuS - 19.08.2021, 22:24:34
B21E tekniikka josta ruisku vaihdettu strömbergiin löytyy jonka aattelin kyseiseen koriin istuttaa. Eikös työ strömberg pelaa viinalla iha vaan kun säätää sen sille :idiot2:
Kaasarikonetta 940 koriin tuskin saa mitenkään leimattua. Taitaa olla kaikki jenkkituonnitkin merkitty vähäpäästöisiksi.
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 19.08.2021, 23:25:19
No eihän tuollaista konetta saa mitenkään katsastettua 940 koppaan joka on aina vähäpäästöinen.
Ei ole enää varsinaisesti ns. "vähäpäästöinen", vaan Euro-2 luokan päästöillä oleva automalli, Euro-2 tuli 1993. Sitten tuli 1997 jälkeen tiukempi Euro-3 päästöluokka. Tämä vähäpäästöinen määritelmä poistui kun katsastuslaki muuttui 2015, jonka vuoksi nykyään saa laittaa ahtimen laillisesti 940 Volvoon tai vaihtaa välijäähdyttimen. Sitä ennen ei onnistunut ilman VTT-testiä, jonka tämä "vähäpäästöisyys" aiheutti. EM1-päästöluokka oli ennen näitä vuodesta 1989-1993 saakka.

Että ihmettelen miksi vieläkin sanotaan että "vähäpäästöinen", vaikka se on poistunut mielestäni.

Tämä Euro 2-luokka myös sulkee kaasuttimet pois katsastuksessa.

Nykyään nämä määritellään näiden Euro-luokkien perusteella.
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: TVS - 19.08.2021, 23:42:36
Ei onnistu tuolla konesetillä, eikä olisi kyllä tolkun hiventäkään. Melko kova työmaa ja saavutettaisiin noin sama kun haet jostain b200f koneisen tilalle, tuurillansa deekukoneiseen vaihdossa sais vielä väliäkin. Tässä tapauksessa polttoaineenvaihto vaihdattaa käytännössä tankkilaitteen, jonkunverran bensalinjoja, kone+etupalkin korvan rälläköinti, käytännössä aski vaihdettava, moottorinohjauksen sähköt kaikkineen, mittaristo ja sitten pikkuhommia mitä ei tajuakaan mainita. Ei siis mitään mieltä lähteä moiseen savottaan jollei tilalle ole tulossa joku tyyliin LS tai muu tekniikkasetti, jonka kanssa joka tapauksessa menee kaikki uusiksi.
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: Taavi.H - 20.08.2021, 08:14:39
Ei ole enää varsinaisesti ns. "vähäpäästöinen", vaan Euro-2 luokan päästöillä oleva automalli

Kyllä, olet aivan oikeassa.

Mutta kyllä minä myös kutsun EPS-levyjä styroxiksi. ;)
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 20.08.2021, 20:40:50
Niin kyllähän noita voi sanoa vähäpäästöisiksi, mutta se ei enää ole yhtä iso haitta mikäli virittää moottoria kuten ennen muuttuneita katsastussäännöksiä se oli. Silloin -90 luvun autoille ei voinut käytännössä tehdä mitään.

Silloin puhuttiin aina "se on vähäpäästöinen ja tämä toimenpide ei onnistu ilman kalliita VTT-testejä jne...", mikäli jollain oli aikomuksena viritys.
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: Taavi.H - 20.08.2021, 22:02:49
Niin kyllähän noita voi sanoa vähäpäästöisiksi, mutta se ei enää ole yhtä iso haitta mikäli virittää moottoria kuten ennen muuttuneita katsastussäännöksiä se oli. Silloin -90 luvun autoille ei voinut käytännössä tehdä mitään.

Silloin puhuttiin aina "se on vähäpäästöinen ja tämä toimenpide ei onnistu ilman kalliita VTT-testejä jne...", mikäli jollain oli aikomuksena viritys.

Totta tuo

Mutta tämän topicin aloittajan kaavailtu muutos on joka tapauksessa mahdoton katsastuskelpoisesti.
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 20.08.2021, 22:43:01
Ei niin, koska eihän 940 ole ikinä ollut kaasuttimella eikä se mene päästöistä läpi, B200F tai B230F olisi mahdollinen. Tosin kuten TVS totesi on ilmeisesti aika kova työmaa hyötyynsä nähden. Joten sekään ei kannata ja kaasutinta ei saa katsastettua mitenkään.
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: Huikkoster - 20.08.2021, 22:48:32
Ja joku saattaa vielä maksaa rahaakin d24 koneisesta 940:stä jolla saa ostettua sen bensakoneisen.
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: EmppuS - 20.08.2021, 23:03:42
Ja joku saattaa vielä maksaa rahaakin d24 koneisesta 940:stä jolla saa ostettua sen bensakoneisen.
Jokainen nuori volvoraggaren alku on ainakin valmis ostamaan deekun :D

Mutta joo, fiksumpaa laittaa vaikka nettiautoon tms.
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 20.08.2021, 23:32:01
Onhan vaihtoehtona vaihtaa myös 2.5 TDI kone, D24 tilalle. Eipä paljoa purkuromut maksa mistä ottaa moottori.
Otsikko: Vs: Volvo 940 dieselin bensanointi
Kirjoitti: jen - 21.08.2021, 00:22:32
ja vielä kun miettii tota komboo, :2funny: miten prkl tommosta laatikkoo jaksaa liikuttaa b21 mikä pilattu strömberillä,ja vaikka ei oiskaan niin mun mielestä tuhoon tuomittu idea,tässä ei moottorin korvakkeet näyttele hirveen isoa osaa rojektissa. ;) mutta jokainen tekee mitä haluaa ja periaatteessa kaikki mahdollista mutta erijuttu onko järkevää...