Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Denegor - 21.08.2021, 01:36:12
-
Terve,
Kävi niin että joutui runttaamaan jarrua oikein kunnolla kehällä ajaessa. Tämän jälkeen syttyi keltainen merkkivalo kojelautaan ja teksti "Ajonvakautus vaatii huollon". Koska tuo nyt ei kertonut mitään niin päätin käydä Motonetin vikalukijalla ja sieltä tuli seuraavaa:
Järjestelmä: Jarru, ABS (BCM) Mark 25
0130 Jarrupaineanturi 1. Signaali on liian pieni Jatkuva
Järjestelmä: Jarru, ABS (BCM) Mark 25 AWD
0130 Jarrupaineanturi 1. Signaali on liian pieni Jatkuva
Ja tästä sitten googlettelemalla päädyin VRCF:n lisäksi lukuisille muille sivuille. Jossakin puhutaan jarrupääsylinterin sensoreista 1 ja/tai 2. Aluksi ajattelin että tuohan on varmaan ihan helppo homma vaihtaa. Nyt olen kuitenkin googletellut lisää kun ihmetytti mitä tuo Motonetin BCM tarkoittaa. Brake Control Module. Sitä kautta rupeaa löytymään ihan tyyppivikoja Volvon BCM piireissä (kylmiä juotoksia), samoja vikakoodeja. Ja sitten näen osan hinnan ja nousee karvat pystyyn että taasko tuohon kippoon pitää kaataa +1000€ rahaa että sillä saa ajaa.
Jos vika on oikeasti BCM:ssä niin silloin se on siellä hydrauliyksikössä sisällä itsessään, eikä vikaa saa korjattua kuin joko vaihtamalla koko yksikön joka uudelleen ohjelmoidaan tai kannibalisoimalla toimivasta ABS ohjausyksiköstä hydrauliyksikön ja siirtämällä se tuohon vanhan tilalle (koska uutta ABS yksikköä ei voi vain plug&play laittaa vanhaan runkoon kiinni ilman uudelleenohjelmointia). Eli koko ABS yksikkö pitää siis ostaa. Ja nimenomaan uutena koska romuista saa todennäköisesti risan hydrauliyksikön tilalle.
Sen enempää jaarittelematta kysyn nyt teiltä ammattijuomarahoja:
1. Olenko tulkinnut vikaa oikein?
2. Voiko Motonetin vikakoodinlukijaan luottaa, tarkoittaako BCM todella sitä ABS yksikön hydrauliblokin sisäistä paineanturia?
3. Kannattaako lähteä turailemaan jarrupääsylinterin paineantureiden kanssa vai pitäisikö vain keskittyä tuohon yksikköön?
Kysyn koska kojelautaan ei ilmestynyt mitään muuta vikaa. Jarrut pelittävät ihan normaalisti eikä ohjauksessa ole vikaa. ABS toimii. Eräät väittävät että tällöin vika ei olisi tuossa jumalattoman kalliissa yksikössä, koska vika aiheuttaa muita ongelmia ABS:lle.
Toivon että vika on sama kuin: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41428.0
Kiitos vaivannäöstänne.
-
Jos saat jossain luetettua vidalla ne koodit, niin voi kertoa enemmän. Ja sit aloitat helpoimmasta, eli onhan akku ihan ok, maadoitukset kunnossa jne ja jarrunesteet nyt ylipäätään on hyvä vaihtaa, jos niitä ei ole ihan äsken vaihdettu.
Kovassa jarrutuksessa kaikenlaiset objektit painuu menosuuntaa kohden, joten joku vähän huono juotos tai muu liitos saattaa näkyä vain silloin.
-
No nyt kävi niin että vikailmoitus hävisi itsestään. Auto seisoi päivän pihassa ja seuraavana päivänä ei kojelaudan taulussa ollut ilmoitusta. Vaikea selvittää mikä tarkalleen ottaen aiheutti vikailmoituksen.
-
Vahva veikkaus: BCM elektroniikka. Itellä sitä on joku fiksannu ja varsin erikoisissa tilanteissa on pukannu "jarruvika huolla heti". Aattelin ensin, että on kuumasta, mut 30+ lämmöissä ei mitään ongelmaa. Oikeestaan jos pitäa jotain patternia löytää, niin 20 - 25 lämmintä ja siitä auto vartiksi parkkiin ja aen jälkeen syttyy. Ei syty kuoppaisella tiellä tms. ja jarrunesteet on vaihdettu. Sercapilla on sen boksin fiksaukseen ihan ok hinnat.
-
Se että tuossa lukee BCM, tarkoittaa että yksikkö joka vian on rekisteröinyt, on BCM eli brake control module. Varsinaisesti se ei siis tarkoita, että BCM olisi viallinen. Se on toki myös mahdollista.
-
Tiedä onko tästä mitään apua mutta omaan S80 II koppaseen syttyi ABS valo ja luistonesto valot. Vaihdelaatikon turbiinin lukko alkoi myös sekoilemaan, huomasi lähinnä kierroslukumittarista.
Ja kehoitus huoltaa jarrut. Välillä meni monta viikkoa ettei syttynyt mitään ja sitten taas x syystä.
Koodi oli katkonainen tai puuttuvat signaali takaoikea. Vaihdettiin alkuperäinen anturi ja kuntoon tuli kerrasta :)
-
Mä lähen aina halvimmasta liikkeelle, eli tarkistan onko napapultit ja hammaskehät kunnossa. Mut seurailen..
-
Ne anturit on siis jkiinni jarrutehostajassa, ei pääsylinterissä.
Kannattaa ainakin tarkistaa että liittimet niissä antureissa on kunnolla kiinni
-
Jarrupaineanturit ovat jarrupääsylinterin pohjassa(vain autoissa joissa on DSTC) ja muutamia on pitänyt vaihtaa. Jokunen on korjaantunut ihan vaan kalibroinnilla. Testerillä näkee miten arvot käyttäytyy.
-
Jarrupaineanturit ovat jarrupääsylinterin pohjassa(vain autoissa joissa on DSTC) ja muutamia on pitänyt vaihtaa. Jokunen on korjaantunut ihan vaan kalibroinnilla. Testerillä näkee miten arvot käyttäytyy.
Ok. Meni mulla nyt anturit sekaisin. :)
Tehostajassa on siis polkimen asentoa mittaava anturi, sitähän se neula siinä mittaa?