Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Volvomuija240 - 21.08.2021, 16:36:56
-
Heips. Osaako kukaan auttaa tai antaa vinkkejä. Kyseessä siis volvo 240 vm - 84. Auto pitää semmoista nykimistä silloin kun auto rullaa. Kaasua painaessa ei ole mitään.
-
Pitääkö mitään ääntä?
-
Moottorijarrulla vai vapaalla?
Kaasutin vai ruisku?
-
Kyseessä siis kaasari vehje. Sillon ku moottorijarruttaa. Eikä pidä mitään ääntä
-
Kaasarin säädöt tai sytkä voi olla pielessä. Venynyt jakohihnakin voi aiheuttaa kaikenlaisia käyntihäiriöitä.
Onko tuossa Strömberin kaasutin? (kierrettävä korkki kaasarin päällä)
-
Kaasarin säädöt tai sytkä voi olla pielessä. Venynyt jakohihnakin voi aiheuttaa kaikenlaisia käyntihäiriöitä.
Onko tuossa Strömberin kaasutin? (kierrettävä korkki kaasarin päällä)
Ei ole strömberin kaasutin. Vaihdoin virranjakajan kannen ja pyörijän, joihinkin asioihin auttoi. Nykimistä pitää edelleen alakierroksilla.
-
Se on varmaan sitten Solexin kaasutin. Vie se säädettäväksi johonkin pikkuliikkeeseen ja ota samalla päästölaput, varsinkin jos katsastus on pian lähellä.
-
Tuon ikäinen Solexi on varmaa jo niin väljä, ettei saa toimimaan tuon paremmin. Imuvoitoja tahtoo olla akselin välissä ja pahimmillaan bakelliittikin halki. Toki voi sitä yrittää säädättää, mutta haasteita voi tulla. Ite päivitin vähemmän ajettuun uudenmalliseen niin sain käymään hyvin.
-
Ihan tuosta nykimisestä moottorijarrutuksella, minulla nyki harraste 740 moottorijarrutuksella, ja syy oli väsynyt kytkimen painelevy. Levy päästi joustamaan ja siten autokin nyki. Vaihdettiin samalla kaikki kytkintarpeet + laakerit, ja ongelma hävisi. Tuohon kaasutinasiaan voisin myös sanoa, kun itsellänikin tuossa harraste-autossa on tuo solexin kaasutin, niin minulla kun kulku muuttui ajossa nykiväksi ja tyhjäkäynti huonoksi, niin vaihdettiin kaasuttimen ja imusarjan väliset tiivisteet, kaikki kalvot ja tiivisteet, ja lopuksi säädettiin seos (co arvo) 1,5, niin alkoi kaikki toimimaan oikein hienosti. 1,5 on volvon suosittelema arvo b200k solex, moottorille. Mitattiin päästöt lopuksi ja kaikki arvot oikein hyviä ja reilusti alle määrättyjen rajojen, mm hc, on nyt 111, ennen korjauksia oli noin 220. Myös tyhjäkäynti on nyt oikein hyvä 950rpm, eikä pakoputken päässä haise palamaton bensa. Käynnin tasaisuuteen vaikuttaa myös pcv laitteiston kunto, sekä imusarjan tiivisteen kunto.