Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Verkke - 21.08.2021, 22:31:09
-
Puhallin mykistyi kertalaakista ilman oireilua.
Sulakkeet tarkistin, ne oli ok. Lisäksi forumilta opitun mukaan imuroin sisäilman anturin ja siellä se pieni propelli pyörii vaivattomasti. Tämän jälkeen ilmastointipaneelin valot eivät ole vilkkuneet mitä tapahtui viime päivinä.
Kysymys kuuluu voiko puhaltimen moottori rikkoutua ihan yhtäkkiä? Hiilet loppu? Vai mistä vikaa pitäisi etsiä?
-
Tikkurilasta löytyy vastus jos on tarvis.
-
Irroitin puhaltimen moottorin ja kokeilin suoralla virralla akusta - toimii. Ehkä vaihdettukin joskus, kotelossa lukee 07/17. Valmistuspäivämäärä? Kuittia asiasta ei ole, mutta tuskin on kaikki huoltohistoria muutenkaan tallessa.
Sijaitseekin se vastus moottorin vasemmalla puolella ylhäällä, ’hansikaslokeroraudan’ takana?
-
Sijaitsee.
Mulla kerran ihan vastaava puhallin, tarvikeosa motonetista.
Melkein uutena lakkas toimimasta, sitten kun vähän tönäs siipiä että pyörähti, lähti taas toimimaan.
Vein pois ja vaihdoin...
-
Sijainti on siis vasemmalla puolella alhaalla - 5 piikkinen kampa?
-
Kattelet nyt varmaan sisäkierron säätötankoa..?
Etuvastus on siellä ilmakanavassa muistaakseni vaan yhdellä ruuvilla kiinni ja tietenkin sähköliitin.
Vempeleen tausta näkyy ilmakanavassa, siis kojelaudan suuntaisesti.
Ruuvi helppo irrottaa.
Tosin jos ei toimi millään nopeudella, epäilen että ei vika ole siinä.
Verkke tossa sijaintia korjas..
Joo, se on pömpeli joka muuntaa digitaalisen tiedon analogiseksi (säätää jännitettä).
-
Joo, korjasin virstiä, en huomannut uutta vastausta. Tämä osa siis kyseessä: https://purku.net/index.php/lammityslaitteen-puhaltimen-vastus.html
Jos ei tässä vika niin missähän sitten?
-
Otas liitin irti vastukselta ja mittaa tuleeko sinne jännite? :o
Voihan tuo vastus olla täysin pimentynyt näissä joissa on autom. ilmastointi ja säätää nopeutta portaattomasti.
-
Tulee jännite vastukselle ja RilluV70 ystävällisellä avustuksella kokeiltiin 2 eri vastuksella ja myös toisella säädinpaneelilla, mutta puhallin ei inahdakaan vaikka muut säädöt toimii.
Se tuli mieleen, että ei tullut kuitenkaan kokeiltua niin, että sekä paneeli että vastus on toiset, mutta taitaa olla poissuljettu, että olisi yhteisvika, joka kerta laakista pistää puhaltimen mykäksi.
Mistähän vikaa pitäisi seuraavaksi etsiä?
-
Löytyisköhän jostain kytkentäkaavioo miten virran pitäis kulkea vastukselta moottoriin?
-
Eberin kun laittaa päälle, niin silloin puhallin pelaa. On tämä sangen outoa..
-
No just :idiot2:
-
Kun on päällä sekö eber, että virta, toimii puhallin ja puhalluksen säätö täydellisesti.
Missä sijaitsee puhaltimen/ lämmityslaitteen rele?
-
Kiitos Scraabin vastauksen https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=169.new#new oikea rele löytyi. Se on ehjä (kokeilin kahdella muulla samanlaisella releellä). On tämä outo vika.
-
Osta uus Behrin puhallin niin taas toimii 10-15-vuotta.
-
Olisko kellään pk-seudulla ehjää etuvastusta kokeiluun, jos vielä kolmannella testais? Uus maksaa 163€, niin en hirvannut kokeilumielessä ostaa, koska vika luultavasti ei ole vastuksessa. Tarviiko Eber vastuksen informaatiota? Jos tarvii, niin sitten on selvä että vastus on ehjä. Eilen kokeilin taas virta ja eber päällä ja kun eberin sammuttaa sammuu puhallinkin.
Puhaltimen maadoitus? Minne se musta piuha menee vastukselta?
-
Enää ei puhallin toiminut Eber päälläkään, vaihdettiin Eberin rele mikä ei vaikuttanut asiaa.
Vika on sittenkin vastuksessa. Tämä havaittiin ’syöttämällä maata’ suoraan vastukseen ja ilmeisesti joku kylmäliitos piirilevyssä virkosi sen verran, että nyt toimii puhallin ja sen säädöt.
Edelleenkin jos jollain on ehjä vastus testaukseen/ myynnissä Helsingin lähistöllä niin ota yhteyttä.
-
Eihän tuo uus ole mahottoman hintanen jos käy, https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/v70-i-875-876/2-4-turbo/lammityslaite-tuuletus/puhallinmoottori-osat?of=m1820;t7259;s10449
-
Eiks ilmastoituun olis sopivampi se kampamalli(digitaalinen), hinnat vähän kalliimmat halpiksillakin.
-
Jaa siinäkin(kö) on ero empäs tuota ajatellu ::)
-
Eiks ilmastoituun olis sopivampi se kampamalli(digitaalinen), hinnat vähän kalliimmat halpiksillakin.
Juuri näin, en ole löytänyt uutta muualta kuin Biliasta hintaan 163€. Tuon vanhankin pystyy kai periaatteessa korjaamaan jos löytää vikapaikan eikä käsi tärise kolvatessa..
-
Nyt toi puhallin on toiminut moitteetta.., todennäköisesti sammuu sitten kun kiinnitän hanskalokeron ja verhoilut takaisin. Jospa toimisi siihen asti kunnes löydän toisen vastuksen. Tämä vika on selvitetty tällä erää.
-
Nyt toi puhallin on toiminut moitteetta.., todennäköisesti sammuu sitten kun kiinnitän hanskalokeron ja verhoilut takaisin. Jospa toimisi siihen asti kunnes löydän toisen vastuksen. Tämä vika on selvitetty tällä erää.
Mulla oli vähän samanlainen juttu, tosin ilman eberiä tms. lisälämmitintä. Puhallin pyöri mielestäni hitaammin, mitä kuuluisi. Sitten tippu 4-nopeus pois yms. kummallisuuksia. etuvastuksia kokeiltiin, ei auttanut. Viimein vahingossa käpäläni osui moottorin virtaliittimeen ja puhallin lähti pyörimään, ensin kuin kierroksia hakien. Purin moottorin kotelon ja siellähän se vika oli, virtaliittimessä. Tää on kasipätkä -93. Mut eikhän nää lämmityslaitteen kytkennät oo likimain samanlaiset.