Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: V70 ja S40 - 25.08.2021, 13:07:41
-
Hei,
Minulla ilmeni nyt kuumana kesänä ongelma saada diesel S40 autoni käyntiin kuumana. On korjaamolla testattu, etteivät suuttimet vuoda (4kpl, 2,0 Diesel 100 kW). Kone ei ole myöskään väljä. Korjaamo ehdotti korkeapainepolttoainepumpun vaihtoa hinta n. 1300 €. Autolla ajettu 365 000 km, erittäin pirteä auto ja lähtee aina kylmänä hyvin käyntiin, eikä sammu muuta kuin avaimesta. Eli kaikki tuntuisi olevan kunnossa. Ostin uuden akunkin. Vaihdatin jakopään kaikkine osineen. Nyt tuli tälläinen harmi. Auto on siisti kaikin puolin juuri katsastettu moitteetta.
Olisiko teillä jollakin tietoa voiko olla esim. ettei korkeapainepolttoainepumppu saa riittävästi polttoainetta kuumana, onkohan siinä sähköinen siirtopumppu?. Polttoainetankin korkkiin porasin pari 3 mm reikää, ettei sielläkkään ole alipainetta. Viime talvena toimi moitteettomasti ja varmaan tulevanakin. Mikään häiriövalo ei pala, eikä mitään häiriöitä ilmoita testerikään (autokorjaamolla).
Ajattelin lisätä sähköisen siirtopumpun konehuoneeseen jos se auttaisi.
-
Onko ne suuttimet testailtu sillon kun vika on päällä? Ois aika klassinen vdo suutin ongelma, että vuotaa yks tai useampi lämpimänä paluuseen.
En suosittele poraamaan reikiä korkkeihin tai tekemään mitään muutakaan patentteja.
-
Hei,
Suuttimet ovat varmaan testattu kylmänä, kuten autokorjaamolla aina, vikaa ei löydetä koska auto otetaan sisään vasta tuntien jälkeen asiakkaan vietyä ajoneuvonsa korjaamolle.
Mitenkähän ne voisi testata kuumana? Joensuun Heiskarilla sanoivat, että mittasivat kaikkien ruiskujen ohivuodot, ottamalla ohivuotoletkut irti ja laittamalla niihin mittalasit, ohivuotoa on heidän mukaansa aina mutta se oli samansuuruinen (erittäin vähäinen) kaikissa ruiskuissa, eli väittivät ruiskujen olevan kunnossa. Ilmeisesti testi suoritetaan starttaamalla autoa. Nyt olen metsästänyt korkeapainepumppua VDO jonka he väittivät olevan kulunut, ei löydy kuin tilaamalla Volvolsta (Joensuun Hartikaisesta) hinta 1500 euroa. Kuopiossa pitäisi olla VDO pumppujen korjaukseen luvallinen yritys (ilmeisesti paineet suuret joten ei saa kuka tahansa korjata niitä) minkähän niminen tuo kyseinen yritys on, siellä varmaankin voisivat testata myös ruiskut. Aikoinaan opiskeluaikanani silloisessa Tekussa purettiin mm. dieselmoottori atomeiksi, mitattiin ruiskut erikseen sekä ruiskupumppu (rivipumppu) mutta nyt sanovat kaikki on kertakäyttötavaraa.
Nuo tankin korkkiin poraamani reiät olivat ns. hupia, sillä huomasin porattuani, että Volvon korkissa on hyvä ilmanvaihtoventtiilijärjestelmä. Joskus -70 luvulla minulla oli Ford Taunus jonka polttoainekorkki ei auennut rankan ajon jälkeen, täytyi odotella. Kun korkin sitten sai auki kuului voimakas imuääni, eli alipainetta oli kertynyt tankkiin melkoisesti (ns. huohotusputki oli mennyt tukkoon).
-
Hei,
Suuttimet ovat varmaan testattu kylmänä, kuten autokorjaamolla aina, vikaa ei löydetä koska auto otetaan sisään vasta tuntien jälkeen asiakkaan vietyä ajoneuvonsa korjaamolle.
Mitenkähän ne voisi testata kuumana? Joensuun Heiskarilla sanoivat, että mittasivat kaikkien ruiskujen ohivuodot, ottamalla ohivuotoletkut irti ja laittamalla niihin mittalasit, ohivuotoa on heidän mukaansa aina mutta se oli samansuuruinen (erittäin vähäinen) kaikissa ruiskuissa, eli väittivät ruiskujen olevan kunnossa. Ilmeisesti testi suoritetaan starttaamalla autoa. Nyt olen metsästänyt korkeapainepumppua VDO jonka he väittivät olevan kulunut, ei löydy kuin tilaamalla Volvolsta (Joensuun Hartikaisesta) hinta 1500 euroa. Kuopiossa pitäisi olla VDO pumppujen korjaukseen luvallinen yritys (ilmeisesti paineet suuret joten ei saa kuka tahansa korjata niitä) minkähän niminen tuo kyseinen yritys on, siellä varmaankin voisivat testata myös ruiskut. Aikoinaan opiskeluaikanani silloisessa Tekussa purettiin mm. dieselmoottori atomeiksi, mitattiin ruiskut erikseen sekä ruiskupumppu (rivipumppu) mutta nyt sanovat kaikki on kertakäyttötavaraa.
Nuo tankin korkkiin poraamani reiät olivat ns. hupia, sillä huomasin porattuani, että Volvon korkissa on hyvä ilmanvaihtoventtiilijärjestelmä. Joskus -70 luvulla minulla oli Ford Taunus jonka polttoainekorkki ei auennut rankan ajon jälkeen, täytyi odotella. Kun korkin sitten sai auki kuului voimakas imuääni, eli alipainetta oli kertynyt tankkiin melkoisesti (ns. huohotusputki oli mennyt tukkoon).
Jos kylmänä ei ole vikaa, niin ei välttämättä ohivuotoakaan ole juurikaan suuttimissa. Ja päinvastoin.
Diesel korjaamot mittaa ne ihan mittapenkissä irrallaan. Sillon saa varmuuden. Vähän kuten siellä Tekussa aikoinaan.
En nyt kuollaksenikaan muista korjasko kukaan VDO suuttimia näissä vieläkään (ei osia) vai tuliko aina uutta.
VDO pumpuissa oli aikoinaa ongelma myös sama, ei saanut korjausosia pumppuun VDO:ltakaan jotenka aina luonnollisesti tehdasuusi pumppu.
Täysin sama pumppu, mutta yleensä vähän halvempi kuin merkkiliikkeestä noudettuna.
Tälläiset muistikuvat jääneet noista VDO common raileista.
Voi se pumppukin olla loppu, enemmän epäilen jotain määränsäätöventtiiliä tai suutinta/suuttimia.
-
Hei,
Olen muuten patenttiasiamies ;) Jo yli 30 vuotta ja yli 1500 hakemusta, joten tulee kokeilluksi noita patenttiversioita (älä loukkaannu) :)
Seuraavaksi mielenhäiriöni kohdistuu polttoainetankissa olevaan pumpuun. Onkohan kukaan kokeillut laittaa ns. lisäpumppua sähköistä sellaista konehuoneen puolelle?
Keksijänä en vaan jaksa uskoa ns. päättäjiin, että näin on aina menetelty ja tullaan menettelemään. Mikään asia ei kehity jos joku ei ala miettiä mistä johtuupi ongelma. KEKSIJÄ EI KÄVELE ONGELMAN OHI LAHKEET PAUKKUEN, kuten tavikset :-)
-
En minä näistä mitään ymmärrä mutta jos lisäpumpun laitat ja sillä toimi niin silloinhan vikakohde olis selvä.
Äkkiseltään vika olis läpötilamittauksessa(ilma) tai jostain syystä kuumalla höyryn muodostus polttoainelinjassa? Liekö edes mahdollista, toimiihan nuo kuumissakin oloissa yleensä.
Imm voi kenkkuilla, ei aina heti anna koodia. :facepalm:
-
Kait ne Railipaineet on katottu testerillä startatessa? Ja paljonko ovat kylmänä ja kuumana? Entä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla kunnolla kenkää antaen?
Startin pitää myös jaksaa pyörittää riittävillä kierroksilla, muuten ei pumppu nosta riittävää painetta. Jotain yli 250rpm ulkomuistista.
Ilmavuoto polttoainelinjassa näissä aika yleinen, pa-suodattimen kotelossa hiushalkeama tai letkujen pikaliittimien o-renkaat päästää ilmaa läpi. Isompi vuoto näkyy ilmakuplina suodattimelta pumpulle menevässä putkessa. Joku noista voisi lämpölaajeta ja oirehtia vain kuumana.
Korkeapainepumpun määränsäätösolenoidin tai imusarjan sammutusläpän jumittelu tuli myös mieleen....
-
Kait ne Railipaineet on katottu testerillä startatessa? Ja paljonko ovat kylmänä ja kuumana? Entä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla kunnolla kenkää antaen?
Startin pitää myös jaksaa pyörittää riittävillä kierroksilla, muuten ei pumppu nosta riittävää painetta. Jotain yli 250rpm ulkomuistista.
Ilmavuoto polttoainelinjassa näissä aika yleinen, pa-suodattimen kotelossa hiushalkeama tai letkujen pikaliittimien o-renkaat päästää ilmaa läpi. Isompi vuoto näkyy ilmakuplina suodattimelta pumpulle menevässä putkessa. Joku noista voisi lämpölaajeta ja oirehtia vain kuumana.
Korkeapainepumpun määränsäätösolenoidin tai imusarjan sammutusläpän jumittelu tuli myös mieleen....
Hyvä huomio, näissä se umpisurkea muovinen kippo? Tosi moni vuotaa ilmaa niistä.