Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: BarStar - 26.08.2021, 10:14:52
-
Terve pitkästä aikaa. Nyt olis ongelma jonka takia olen raapinut päätä kauan.
Koitan parhaani mukaan kertoa mahdollisimman kattavasti mitä auton kanssa tapahtuu.
Eli S80 kadottaa jäähdytinnesteet (mutta ei jokaisen ajon aikana).
Auto ei tee lätäkköä alle, mistään ei valu vettä. Pakokaasussa ei erota mitään erikoista, ei savua ei höyryä, tää auto ei ole koskaan savuttanut,
vesi ei myöskään mene öljytilaan, öljy on normaalia. Moottori ei ole ylikuumentunut, ainakaan mittarin mukaan, lämpö pysyy tasasesti missä pitääkin.
Kun tarkastan nestatason kylmänä se on yleensä normaalilla tasolla, käynnistän auton ja ajan jokusen metrin niin herjaa että vesitaso alhainen,
pysähdyn ja täytän paisuntasäiliön normaaliin tasoon (noin 0,5 litraa vettä).
Ajan töihin noin 20min ja kun illalla lähden takas kotia niin paisari on usein liian täynnä vettä, mutta useiten se on uudelleen vajaa.
Vesi katoaa niin auton tyhjäkäynnillä kuin ajossa.
Paisarissa on paine, mutta eikös S80 paisareissa kuulu jonkinlainen paine ollakkin.
Tänään Volvo oli seissyt 2vk ja päätin ajaa autolla töihin, veden pinta oli normaalilla tasolla, auto lähti käyntiin noin 5sec strattauksen jälkeen.
Moottorin ollessa käynnissä tarkastin vielä paisarin tason ja se oli normaali.
Ajoin töihin, parkkeerasin auton ja päätin vielä tarkastaa nestetason, se oli edelleen normaali... :buck2:
Saa nähdä kun tänään illalla lähden kotiin että onko jäähdytinnesteen taso millä mallilla. Lisään tiedon tänne sitten kun pääsen illasta kotiin.
tasan 2 kertaa (kahden vuoden aikana) auto on startannut niin että käynti on ollut ailahtelevaa, ihan niinkuin männälle pääsis vettä,
Pitkään on ollut ongelma että auto ei tahdo startata muuta kuin usean yrityksen jälkeen.
Autossa on edelleen vikavalot päällä mm ABS/SKID, vaihteisto ja joskus ajonesto kun auto ei usean startin jälkeen suostu käynnistymään.
Mutta nämä ei varmasti liity veden katoamiseen, halusin vaan mainita.
Mä ymmärtäisin jos tää veden katoaminen olis säännöllistä ja että olis jotain merkkejä minne se vesi katoaa.
Sitä en todellakaan ymmärrä miksi se paisari onkin välillä ihan täynnä kun sinne on joutunut ensin lisäämään kun ollut tyhjä.
Ja kun on tilanne että paisari onkin täynnä niin ei ole merkitystä onko moottori kuumana vai onko se kerennyt jäähtyä vaikka
seuraavalle päivälle. Tämän jälkeen käy usein niin että kun lähtee uudelleen ajoon niin ylitäyttynyt paisari menee taas vajaaksi.
Sekavaa on...
-
Omassa kansivika oireili juuri noin. Paineen kasvaessa letkut pullistuu ja nestetilavuus kasvaa letkuissa ja pinta laskee säiliössä, paineen laskiessa neste palautuu säiliöön kun letkut supistuu. Säiliön korkkikin voi tuota aiheuttaa, kannattaa kokeilla ensin se kun kuitenkin halpa osa.
-
Joku paisuntasäiliön pakokaasutesti oisko paikallaan?