Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 26.08.2021, 19:45:23
-
Perheessä on kaksi (?!) V70 D3 vm. 2010 ja 2011 Volvoa.
Tänään puolituttu huoltomies sanoi toisesta Volvosta, että takaa ovat alatukivarren puslat menossa. Kohta olisi syytä vaihtaa. Epäili, että Sinisellä vaihto kustantaa noin 450 euroa.
Katselin äsken varaosista ja löysin 7-29 euron hintaisia osia. Yhden varren kanssa olleen hinta taisi olla 159 euroa.
Mistä mahtaa olla kyse? Onko vaihdettava koko tukivarsi vai kuinka?
-
Nämä sieltä yleensä menee
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/181054/668436?cat=bff18975-b148-4fa3-90cb-46545b05c2bc
oik. ja vasen erilaiset
Vaihto vaatii oman työkalun, mutta varmasti onnistuu monessa paikassa
-
Nämä sieltä yleensä menee
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/181054/668436?cat=bff18975-b148-4fa3-90cb-46545b05c2bc
oik. ja vasen erilaiset
Vaihto vaatii oman työkalun, mutta varmasti onnistuu monessa paikassa
Kiitos!
Onnistuuko vaihto ihan ns. nyrkkipajassa, jos on kekseliäs ja taitava kaveri tekemässä?
Vai onko mentävä moderniin korjaamoon ja varattava paljon aikaa ja melkoisesti rahaa? Siniseltä pitänee kysyä myös, jos on kovin spesiaali vaihdettava.
-
Kiitos!
Onnistuuko vaihto ihan ns. nyrkkipajassa, jos on kekseliäs ja taitava kaveri tekemässä?
Vai onko mentävä moderniin korjaamoon ja varattava paljon aikaa ja melkoisesti rahaa? Siniseltä pitänee kysyä myös, jos on kovin spesiaali vaihdettava.
Aika moni "nyrjkkipaja" tietää miten tuo tehdään. Itse olen vaihdattanut kahteen edelliseen nämä ja ollut noin 200-250€ luokassa töineen.
-
Ei tuo mikään kovin vaativa homma ole. Vanhan saa pois taltalla ja vasarallakin. Uuden laittoon vaatii puristimen. Juutuubista löytyy useita videoita. Itse puristelin kesällä parista 10 mm rautalevyn palasta, neljästä 12 mm kierretangon pätkästä ja muttereista ja lattaraudan pätkästä tehdyllä puristimella puslan paikalleen. Irrotin kyllä uudesta puslasta poikittaisen osan (vähän porausta), niin yksinkertaisti puristimen rakennetta.
-
Helppoa, kun on oikea työkalu.
https://youtu.be/r7txU2ybcak
Työkalu lienee Suomessa alle 300 e kapine, ainakin virtasenkauppa myy hintaan 290. Tuo käy kuitenkin aika moneen foordiin, että luulisi sitä löytyvän suht monelta pajalta.
Ja prässilläkin ihan helpon näköstä.
https://youtu.be/rCWhZBPciVU
Tuossa jotain vanhaa keskustelua
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=39722.msg699976#msg699976
-
Itse tilasin Modificarsilta powerflexin puslat ja työn teetin Ylöjärvellä Elovainion autohuollossa, nyt on perä melkosesti jämäkämpi kuin vanhoilla revenneillä kumipuslilla.
Molemmille liikkeille 5/5.
-
Itse tilasin Modificarsilta powerflexin puslat ja työn teetin Ylöjärvellä Elovainion autohuollossa, nyt on perä melkosesti jämäkämpi kuin vanhoilla revenneillä kumipuslilla.
Molemmille liikkeille 5/5.
Ahaa. Hyvä tieto.
Tuskin ovat powerflexin puslat olleet hirveän kalliit? Vai olivatko?
Entä itse vaihtotyö?
Puolituttu Volvomies sanoi, että tarvitsee tosiaan erikoistyökalun, jota hänellä ei ollut. Pitää etsiä sopiva paja.
-
Powerflexit oli yllättävän hintaset, olisko ollu jotain 160€ luokkaa pari. Vaihtohintaa kannattaa kysellä itse.
-
Powerflexeja voi kyllä suositella.
Niiden kanssa ei tarvitse edes vaihtotyökalua.
-
Powerflexeja voi kyllä suositella.
Niiden kanssa ei tarvitse edes vaihtotyökalua.
Oliko nuo 22. PFR19-1922BLK
-
Powerflexeja voi kyllä suositella.
Niiden kanssa ei tarvitse edes vaihtotyökalua.
Ahaa.
Eli tuleeko Powerflexissä varsi ts. tukivarsi tai tukivarren osa mukana?
-
Oliko nuo 22. PFR19-1922BLK
Nuo on apurunkoon. Tukivarteen on PFR19-1917.
Eli tuleeko Powerflexissä varsi ts. tukivarsi tai tukivarren osa mukana?
Moneen paikkaan uretaanihelan voi painaa rasvattuna paikalleen jopa käsin. Keskiholkki tai tappi levittää ja tiukkaa helan paikalleen. Tekee vaikka kuvahaun (https://www.powerflex.co.uk/product-details/Rear+Trailing+Arm+Bush/12423.html) tuolla numerolla niin löytyy.
-
Täällä kans yksi luikerteleva xc70, syynä ilmeisesti juuri nuo pitkittäistukivarren helat takana. Nuoko powerflexit saa painettua ihan käsin paikalleen ilman erikoistyökalua? Tuleeko tosiaan jämäkkä ajettava? Varmaan kestäisikin auton loppuiän. Toinen vaihtoehto on käyttää sinisellä ja laitattaa alkuperäiset, kun täälläpäin ei tunnu tuota työkalua olevan kenelläkään muulla kuin merkkiliikkeellä.
-
Täällä kans yksi luikerteleva xc70, syynä ilmeisesti juuri nuo pitkittäistukivarren helat takana. Nuoko powerflexit saa painettua ihan käsin paikalleen ilman erikoistyökalua? Tuleeko tosiaan jämäkkä ajettava? Varmaan kestäisikin auton loppuiän. Toinen vaihtoehto on käyttää sinisellä ja laitattaa alkuperäiset, kun täälläpäin ei tunnu tuota työkalua olevan kenelläkään muulla kuin merkkiliikkeellä.
Ei ihan käsivoimilla saanut paikalleen, mutta isot papukaijat avuksi niin johan upposi.
Mitään erikoistyökaluja ei siis tarvitse asennukseen.
Ja kyllä, tulee jämäkämpi kuin vakio kumipuslilla.
-
Ei ihan käsivoimilla saanut paikalleen, mutta isot papukaijat avuksi niin johan upposi.
Mitään erikoistyökaluja ei siis tarvitse asennukseen.
Ja kyllä, tulee jämäkämpi kuin vakio kumipuslilla.
No tämänpä juuri halusin tietää! Kiitos. Vanhan puslan saa irti ilmeisesti rikkomalla kumin ja hakkaamalla koolin rikki vaikka paineilmataltalla
-
No tämänpä juuri halusin tietää! Kiitos. Vanhan puslan saa irti ilmeisesti rikkomalla kumin ja hakkaamalla koolin rikki vaikka paineilmataltalla
En tiedä kyseessä olevista puslista, mutta joillekkin uretaanipuslille pitää jättää alkuperäisen kumipuslan metallikuori.
-
No tänäänpä tuli ährättyä vaihtaa powerflexit tilalle. Tiukka oli tosiaankin saada menemään paikoilleen. Ulkokoolin nyt jotenkin sai kun tekniikan keksi, mutta se sisemmät helat, oli kyllä sen verran tiukat, että joutui aavistuksen verran hiomaan niihin kulmaa, että lähti menemään sisään. Isoilla papukaijapihdeillä sai puristettua. Se että muuttuiko ajettavuus miksikään jää nähtäväksi, tallilta kotiin ajaessa oli peilijäällä tiet alijäähtyneen sateen vuoksi, että perä oli irti kokoajan. Polannetta pitkin ajettaessa vaikutti suuntavakaalta autolta. Kitkarenkaat alla, näköjään aika huono sivuttaispito.
-
Lisäys edelliseen, auto on nyt hyvin levoton ajettava. Rattikin on aavistuksen vinossa, eikä suuntavakaudesta tietoakaan. Pitänee varmaan pyöränkulmien säätöön viedä vai miten tuo tuommoseksi meni?
-
Kulmat on tarkastettava helojen vaihdon jälkeen. Helojen pultinreiät on niin isot, että kulmat voi saada todella pieleen. Vanhasta helasta jää haamujälki koriin ja suht lähelle menee kun asentaessa kiristää samaan kohtaan.
-
Aurauskulmien säätö meni tosiaan säätämiseksi. Takatukivarsien pultit yllättäen jumissa, eli hitsautinut helan sisään. Ei toivoakaan avautumisesta.
Rälläkällä pultit poikki ja uutta puslaa ja pultteja. Puslia ei saa tarvikkeena ja aika arvokkaat sinisellä. Noin 50e kipale. Ulkomailta rupeaa saamaan tukivartta siihen hintaan, jos ei kiire olisi. Liekö Fordilla yhtään halvempia.?
Kyhäsin köyhän miehen lasermitan linjalangasta ja aika lähelle on nyt suuntaus. Maanantaina menee sitten oikealle suuntaajalle.
-
Nyt on pyörät suunnassaan ja voi pojat että on taas Volvo hyvä ajaa!
-
Täytyy kyllä sanoa, että nämä Mondeo-Volvot ovat todella hyviä ajaa, kun alusta on säädöissä.
Olen ollut 61 vuotta tien päällä ja siihen rupeamaan mahtuu jos jonkinlaista ajettavaa. Paskimpia ajettavia ovat olleet Volvo 242-245:t.
-
Täytyy kyllä sanoa, että nämä Mondeo-Volvot ovat todella hyviä ajaa, kun alusta on säädöissä.
Olen ollut 61 vuotta tien päällä ja siihen rupeamaan mahtuu jos jonkinlaista ajettavaa. Paskimpia ajettavia ovat olleet Volvo 242-245:t.
Itsekin pidän nykyistä V70 mk3 ja vielä D3 moottorilla todella hyvänä ajaa. Pirteä moottori antaa hurakat kyydit eikä naftaakaan pala kohtuuttomasti.
Olen autoillut pian 44 vuotta. Ja juuri nyt vuosimallin 2011 V70 tuntuu parhaimmalle ajaa.
-
Täytyy kyllä sanoa, että nämä Mondeo-Volvot ovat todella hyviä ajaa, kun alusta on säädöissä.
Olen ollut 61 vuotta tien päällä ja siihen rupeamaan mahtuu jos jonkinlaista ajettavaa. Paskimpia ajettavia ovat olleet Volvo 242-245:t.
Ford osannut tehdä aina hyviä autoja ajaa.