Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: MayDay84 - 27.08.2021, 08:15:30
-
Volvo kävi tuossa kuukausi takaperin jakopäärempassa ja tän jälkeen ilmestyi tuollainen oire.
Aina, kun koneen kierrättää 3000rpm asti, vikailmoitus hyppää tauluun, kiekkamittari jäätyy hetkeksi siihen, missä oli käynyt ja putoaa nollille.
Vika nollautuu aina auton uudelleenkäynnistyksessä. Vian saa päälle sekä ajamalla että paikallaan kierrättämällä, kunhan kierrokset saavuttavat tuon 3k.
Onko esim. kampiakselin asentoanturin asemoinnissa jotain, mikä voi mennä pieleen?
-
Kiekka-anturille ei ole säätöä ja aika vaikea laittaa väärin. M6 pultti voi toki jäädä kiristimättä ja anturi heilua. Triggerilevyä ei myöskään kestä tiputella tai muutenkaan murjoa ja tämä voi sattua aika helposti asennuksen aikana. Piuha- tai liitinvika voisi tulla myös kysymykseen, vetoakseli pyörii ihan anturin ja johdon vieressä.
Nokan asento-anturille on etäisyyden säätö, mutta siihen ei kyllä tarvitse jakopäätä tehdessä koskea.
-
Tossa vielä videopätkä selventämään:
https://www.youtube.com/watch?v=dgx3Un1SXMk
-
Tässä koodit, mitä Torquella saa ulos:
(https://i.ibb.co/kcnnHTD/Screenshot-20210915-161952-2.png) (https://ibb.co/kcnnHTD)
Eikö tosiaan ole kohtalotovereita?
-
Tulee mieleen onkohan jakopään ajoitus varmasti kohdallaan?
-
Kyllä toi ainakin täysin moitteetta on toiminut muuten tuon jakopäärempan jälkeen ja kone käy ja vetää normaalisti.
Kävi sekin mielessä, että veisi samalle asentajalle tuon tarkastettavaksi.